پارس ناز پورتال

نکات مهم آشپزی برای کدبانوی خانه

مجموعه : آموزش آشپزی
نکات مهم آشپزی برای کدبانوی خانه

نکات مهم آشپزی برای کدبانوی خانه 

هنگام آشپزی کردن خانم ها در خانه از طرز ایستادن آن ها تا پخت و پز غذا همراه با نکاتی است که به آن ها در زیر اشاره شده است. آشپزی و فراهم کردن مقدمات آن قسمت مهمی از کارهای خانه هستند که هر روز باید برای آن وقت صرف کرد. البته با کمی دقت و داشتن یک زمان بندی مناسب می شود به نتیجه دلخواه رسید. برای اینکه در هنگام آشپزی و حتی در زمان فراهم کردن مقدمات آن، سر درگم نشوید به این نکات توجه داشته باشید.

 

1- در آغاز هر ماه، نگاهی کلی به کابینت ها و مکان هایی که مواد غذایی را در آنها نگه می دارید، بیندازید. از تمام موادی که باید تهیه شود و در زمان آشپزی به آنها نیاز دارید، فهرستی تهیه کنید. به این ترتیب با یک بار رفتن به فروشگاه، تمام آنچه را که نیاز دارید، تهیه کنید.

نکات مهم آشپزی برای کدبانوی خانه

2- هرهفته غذاهایی را که دوست دارید و می دانید مصرف آنها برای شما مفیدتر و لذت بخش تر است را به مدت یک هفته برای وعده های ظهر و شب، روی کاغذ فهرست کنید و سعی کنید طبق این برنامه ای که دارید، غذاهای روزانه را تهیه و آماده کنید. اگر از قبل بدانید چه غذایی را می خواهید درست کنید، وقت کمتری را در آشپزخانه صرف خواهید کرد.

 

3- اگر بلندقد هستید، از کابینت های بالایی آشپزخانه و نزدیک به گاز و یخچال برای نگهداری مواد موردنیاز در زمان آشپزی، استفاده کنید. اگر قد متوسط یا کوتاهی دارید بهتر است از کابینت های ردیف پایین بهره بگیرید. رفت و آمدهای زیاد و استفاده از چهارپایه زمان زیادی را در آشپزی از شما می گیرد.

 

4- فریزرهای خانگی این امکان را به شما می دهند که سبزیجات و مواد لازم برای آشپزی را به صورت آماده یا نیمه آماده نگهداری کنید. مواد اولیه آماده به کار شما سرعت می دهد.

 

5- زمانی که تمام اعضای خانواده برای صرف غذا در خانه حضور دارند یا وقتی که میهمانی دارید، از همه ظرف های آشپزخانه استفاده نکنید و هر ظرفی که هنگام آشپزی کثیف شد را همان موقع بشویید. در این صورت هنگامی که میهمانی به پایان می رسد، با انبوهی از ظرف های کثیف مواجه نیستید.

 

درست بایستید

توجه نکردن به وضعیت صحیح بدن هنگام کار به خصوص در زمان آشپزی و انجام حرکات تکراری موجب ایجاد خستگی زیاد در کوتاه مدت و آسیب عضلات و مفاصل شما در بلندمدت می شود. از همه مهمتر موجب می شود که همیشه روحیه ای کسل و جسمی خسته داشته باشید. با کمی دقت هنگام کار در آشپزخانه و در آشپزی، می توانید از این عوارض پیشگیری کنید.

نکات مهم آشپزی برای کدبانوی خانه

1- یکی از عوامل ایجاد خستگی، انجام حرکات تکراری است. بسیاری از کارها ماننده رنده کردن و خردکردن سبزی ها با حرکات تکرای همراه است تا آنجا که امکان دارد، از انجام حرکات تکراری پرهیز کنید.

 

2- به جای روش های سنتی و دستی، می توانید از وسایلی که کار شما را در آشپزخانه راحت می کند استفاده کنید. ماهی تابه های دردار که طبخ غذا در آنها نیاز به ایستادن طولانی مدت کنار اجاق گاز و برگرداندن غذا ندارد، نمونه ای از این لوازم است.

 

3- برای نگهداری نمک و ادویه هایی که برای آشپزی به طور مرتب به آنها نیاز دارید، از ظروفی استفاده کنید که در آنها برای باز و بسته شدن نیازی به پیچاندن و چرخاندن ندارد.

 

4- روغن را در ظرفی کوچک و سبک که برداشتن و گذاشتن آن آسان باشد بریزید. آبلیمو، آبغوره و سرکه را هم در ظروفی که استفاده از آنها آسان است بریزید.

 

5- برای اعلام زمان پخت غذا از یک ساعت زنگ دار در آشپزخانه استفاده کنید تا مجبور نشوید در زمان پخت غذا، چندین بار به غذا سر بزنید.

 

6- برای فراهم کردن مواد اولیه از لیوان های دسته دار، قاشق های خوش دست، بشقاب های سبک و چاقوهای تیز که کار با آنها راحت تر است، استفاده کنید.

 

7- کارها را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید و در یک زمان، حجم زیادی از کار را به انجام نرسانید.

 

8- نقص ها را به موقع برطرف کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. در کابینت ها را روغن کاری کنید تا به راحتی باز و بسته شوند. واشر شیر ظرفشویی را به موقع تعوض کنید تا موقع باز و بسته کردن شیر، به مفاصل دست تان فشار وارد نشود.

 

9- یک صندلی راحت و قابل حمل در آشپزخانه داشته باشید تا هروقت خسته شدید و نیاز به نوشتن داشتید از آن استفاده کنید. چهارپایه کوچکی نیز در آشپزخانه داشته باشید تا زمانی که ایستاده کار می کنید، یکی از پاهای تان را روی آن بگذارید.

 

10- ارتفاع کار در آشپزخانه باید حداقل 90 سانتی متر باشد. اگر این ارتفاع در آشپزخانه برای شما بلندتر یا کوتاه تر از میانگین است، آن را به اندازه ای که راحت هستید، تغییر دهید.

 

11- هنگام کار به وضعیت بدن تان توجه داشته باشید و پشت و شانه های تان را خم نکنید. همیشه با پشت صاف، شانه های رو به عقب و زانوهای خمیده کار کنید.