پارس ناز پورتال

رعایت نکات مهم سلامت خانم ها قبل از بارداری

رعایت نکات مهم سلامت خانم ها قبل از بارداری

رعایت نکات مهم سلامت خانم ها قبل از بارداری 

بانو ها اگر قصد دارید که باردار شوید باید بدانید که از همان موقع تصمیم گیری باید نکاتی را برای سلامت خود و جنین رعایت کنید. اکنون که میخواهید تغییری به زندگی‌ خانوادگی‌تان بدهید و مادر شوید، بدانید که باید ماه‌ها گذشته خودتان را حاضر کنید. قرار نیست فقط در دوره بارداری به فکر سلامت خود و جنین‌تان باشید

 

و زمانی که در تلاش برای بارداری هستید هم مهم هست که در معرض برخی مواد غیرضروری که میتواند بر باروری شما اثر بگذارد، قرار نگیرید. در این جا چند مورد از مهم ترین‌ها را بازبینی میکنیم.

 

رنگ کردن منزل بدون حضور شما
قرار گرفتن در معرض رنگ‌هاي بر پایه روغن و رنگ‌هاي حاوی سرب و جیوه در دورانی که در تلاش برای بارداری هستید به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود. طبق گفته انجمن آمریکایی بارداری رنگ‌هاي لاتکس با اتیلن گلیکول اتر و بیوسیاید را به هیچ عنوان نباید در رنگ‌آمیزی منزل بهره گیری کنید. قرار گرفتن

 

در معرض این مواد شیمیایی خطر ابتلا به سو مصرف مواد را بالا میبرد و طفل شما را در معرض خطر نقص جسمی و روحی قرار میدهد. با دقت به گزارش مرکز بازرسی و پیشگیری از مریضی‌ها مسمویت سرب میتواند از مادر به جنین منتقل شود و سقط جنین و زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد،

 

دشواری های یادگیری، مسائل رفتاری و صدمه مغز، کلیه یا عصب را باعث ‌شود. اگر فکر میکنید باید منزل را برای آمدن کوچولو حاضر کنید اینکار را به همسرتان بسپارید و منزل را ترک کنید تا رنگ منزل تمام شود و هوا تندرست برای تنفس محیا شود.

 

غذای کنسروی ممنوع
برخی از خطرات در آشپزخانه نهفته هست. BPA یک ماده شیمیایی هست که در پلاستیک یافت می شود و می تواند به مواد خوراکی برسد و در باروری و حتی رشد جنین کارساز باشد. به جای غذا هاي کنسروی حاوی BPA از میوه‌ها و سبزی‌ها بهره گیری کنید اما به دلیل داشته باشید که حسابی انها را بشویید

 

تا آفات آن دفع شود. نوع دیگری از پلاستیک که خطرناک هست فتالات هست اما هنوز اثرات بالقوه قرار گرفتن انسان در معرض فتالات توسط داروها و محصولات بهداشتی شناخته نشده و تحقیقات بیشتری لازم هست.

 

بی‌گمان عطر شوید
وقت آن هست درمورد عطری که بهره گیری می کنید تجدید نظر کنید. عطر حاوی مواد شیمیایی هست که ممکن هست سطح هورمون را مختل کرده و بر باروری و ایجاد شیر مادر هنگام بارداری اثر بگذارد. از محصولاتی که فتالات دارند یا حاوی اسانس‌هاي مصنوعی میباشند، بهره گیری نکنید. روی برچسب عطرها معمولاً مواد شیمیایی به کار رفته در آن نوشته نمی شود بنابراین برترین کار این هست که در این دوران از زدن عطر امتناع کنید.

 

رنگ مو، فقط گیاهی
خوشبختانه تا زمانی که میخواهید اقدام به بارداری کنید می توانید مو هاي‌تان را رنگ کنید اما مطمئن شوید که حاوی مواد شیمیایی زیان آور نیست. اکثر رنگ‌هاي مو در حال حاضر پایه گیاهی دارد و به این ترتیب رنگ کردن موها در طول بارداری نیز نگرانی ایجاد نمیکند زیرا از طریق پوست جذب نمی شود.

 

پیشنهاد میشود زنان از رنگ مو هاي با پایه گیاهی بهره گیری کنند. در صورتی که در بارداری بخواهید از رنگ مو بهره گیری کنید بهتر هست بعد از هفته 10 بارداری اینکار را بکنید تا ارگان‌هاي جنین تکمیل شده باشد.

 

کرم‌هاي ضد پیری، خطرناکند
هنگامی که می خواهید اقدام به بارداری کنید، از کیف لوازم آرایش‌تان لوازمی مثل پنکیک که حاوی رتینوئید بوده و چین و چروک را کاهش می دهد خارج کنید. رتینوئیدها یک دسته از ترکیبات مرتبط با ویتامین A میباشند که وقتی به صورت خوراکی مصرف میشوند میتوانند مانع رشد جنین شوند. بنابراین به مادرانی که در تلاش برای حامله شدن میباشند پیشنهاد میشود از این کرم‌ها بهره گیری نکنند. مواد جایگزین رتینول در این دوران اسید گلیکولیک و ویتامین C میباشند.

 

مکمل‌ها را بدون نسخه مصرف نکنید
وقتی درمورد داروهای بدون نسخه گفتگو میشود به این معناست که این داروها روی زنان حامله آزمایش نشده و عوارض آن مشخص نیست. بنابراین بهتر هست از محصولات زیبایی و بهداشتی بدون تجویز دکتر بهره گیری نکنید. بهتر هست به محض این که متوجه بارداریتان شدید بهره گیری از هر نوع دارو و مکمل و محصولات بهداشتی را کنار بگذارید و به پزشکتان آگاهی دهید تا او رژیم خوراکی را بررسی و تنظیم کنید و در صورت لزوم دارو تجویز کند.

 

اسکراب‌ها و صابون‌هاي بدون پارابن باشند
فراموش نکنید فهرست مواد به کار رفته در شامپو، کاندیشنر و صابونتان را بخوانید. پارابن نوعی نگهدارنده به منظور پیشگیري از رشد باکتری‌هاست و توانایی این را دارد که ساخت استروژن کند. در حالی‌که هر فردی چه مرد چه زن بدنش استروژن فرآوری میکند و فرآوری بیش از اندازه آن بر باروری اثر میگذارد.

 

استروژن هورمون‌ها را در هر دو جنس تنظیم می کند و زمانی که هورمون‌ها از تعادل خارج شوند شانس ایجاد تخمک یا اسپرم تندرست کاهش پیدا می کند. بنابراین در محصولاتی که تهیه میکنید حتماً دقت کنید که موادی مثل پروپیل پارابن، اتیل پارابن و … وجود نداشته باشد و 6 ماه گذشته از بارداری و بعد از آن از بهره گیری از انها امتناع کنید.