پارس ناز پورتال

هر آنچه درباره کیف پول الکترونیکی باید بدانید

هر آنچه درباره کیف پول الکترونیکی باید بدانید

در این مطلب قصد داریم کیف پول الکترونیکی را به شما معرفی کرده، ویژگی‌ و قابلیت‌های آن را بررسی و درباره انواع رایج کیف پول الکترونیکی صحبت کنیم.

 

تاریخچه کیف پول

تاریخچه استفاده از کیف پول، ارتباط تنگاتنگی با روی کار آمدن اسکناس دارد. دلیل اصلی استفاده از کیف پول این بود که اشخاص تمام پول و سرمایه خود را در طی روز جابجا نکرده و تنها مقدار مورد نیاز روزانه خود را به همراه داشته باشند.

 

با استفاده از کیف پول، هر میزان وجه که جهت گذراندن امور روزانه مورد نیاز بود، قابل حمل شد. به این ترتیب کیف پول به یکی از وسایل ضروری هر شخص تبدیل شد.با پیشرفت علم و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها، کاربرد پول به شکل اسکناس کاهش یافت.

 

در دوران کنونی، تبادلات به صورت الکترونیکی و با استفاده از تلفن‌های همراه بسیار متداول شده است. در حال حاضر ۸۰ درصد تبادلات مالی در ایالات متحده به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. با توجه به این افزایش چشمگیر استفاده از تکنولوژی در تبادلات بانکی، مفهوم کیف پول الکترونیکی نیز روی کار آمده‌ است.

 

کیف پول الکترونیکی چیست؟

 

کیف پول الکترونیکی یک سرویس آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش‌های اینترنتی مانند خرید شارژ و خرید اینترنت، پرداخت قبض و … را با گوشی موبایل خود یا کامپیوتر انجام دهید. کاربرد کیف پول بانکی الکترونیکی همانند کیف پول معمولی است ولی کیف پولی که به جای اسکناس و سکه، حاوی وجه و اعتبار الکترونیکی است.

 

مزایای استفاده از کیف پول‌ الکترونیکی

 

سهولت در استفاده

امن و مطمئن

سرعت بالا

ارتباط آسان با سایر حساب‌ها

تجمیع تراکنش‌های خرد

انواع کیف پول الکترونیکی

به طور کلی سه نوع کیف پول الکترونیکی وجود دارد:

کیف پول‌های بسته

 

در کشور ما عموما این خدمات در قالب کارت‌های هدیه ارائه می‌شود که مبالغ از قبل مشخصی در آنها قرار دارد.

 

کیف پول‌های نیمه بسته

بانک مرکزی برای صدور این گونه کیف‌ پول‌های الکترونیکی باید مجوز صادر کند. نمونه‌ی این کیف پول الکترونیکی در ایران، اپلیکیشن هایی هستند که شما می‌توانید در آنها حساب کاربری خود را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ کنید و در خریدها از آن استفاده کنید.

 

کیف پول‌های باز

این کیف پول‌ها را فقط از طریق بانک‌ها یا در همکاری با بانک‌ها می‌توان صادر کرد. از این کیف پول‌ها می‌توان در تمام تراکنش‌ها استفاده کرد و همچنین می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کرد. نمونه‌ی این کیف‌ها در داخل کشور همچنان در مراحل آزمایشی به سر می‌برد.

 

کیف پول‌های الکترونیکی رایج دنیا

کیف پول الکترونیکی از طریق حساب بانکی قابل شارژ کردن است. با استفاده از این کیف پول بانکی، دیگر نیازی نیست برای هر ارسال یا دریافت پول، از کارت بانکی استفاده کرد. می‌توان پول به کیف پول بانکی واریز و یا برداشت کرد و موجودی درون آن را کنترل کرد.

 

در حال حاضر استفاده از اپلیکیشن‌های کیف پول الکترونیکی در تمام دنیا گسترش یافته‌است. شرکت‌های نامداری در سطح جهان چنین اپلیکیشن‌هایی به بازار عرضه کرده‌اند. معروف‌ترین این اپلیکیشن‌ها «Google Pay Send»، «Apple Pay»،‌ «Samsung Pay»، «Paypal»، «Venmo» و … هستند.

هر آنچه درباره کیف پول الکترونیکی باید بدانید

Google Pay Send

کیف پول بانکی الکترونیکی، نخستین بار در سال ۲۰۱۱، بصورت محدود توسط کمپانی «گوگل» و تحت عنوان «Google Wallet» عرضه شد و بعدها به «Google Pay Send» تغییر نام داد. این کیف پول مجهز به تکنولوژی ارتباط از راه نزدیک (NFC) است و صرفا بر روی گوشی‌های تلفن همراه مجهز به این تکنولوژی قابل اجرا است.

 

Apple Pay

پس از «گوگل» و در سال ۲۰۱۴ کمپانی «اپل» از اپلیکیشن کیف پول بانکی «Apple Pay» رونمایی کرد که از تلفن‌های هوشمند ساخت کمپانی اپل پشتیبانی می‌کرد. نحوه کارکرد این کیف پول ااکترونیکی نیز مانند کیف پول گوگل است و خرید صرفا از طریق دستگاه‌های NFC مقدور است.

 

Samsung Pay

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ کمپانی «سامسونگ» نیز از کیف پول بانکی الکترونیکی «Samsung Pay» یا «Loop Pay» پرده‌برداری کرد. نحوه کار با اپلیکیشن کیف پول سامسونگ نیز مانند کیف پول گوگل و اپل است با این تفاوت که کیف پول سامسونگ مجهز به سیستم انتقال امن مغناطیسی (MST) است. تکنولوژی MST این امکان را فراهم می‌کند که خرید از فروشگاه‌های فاقد سیستم NFC نیز صورت پذیرد.

 

کیف پول الکترونیکی همراه کارت

در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان، استفاده از کیف پول الکترونیکی رو به افزایش است. در این میان، «همراه کارت» هم به عنوان یک اپلیکیشن پرداخت آنلاین وجه، در کنار دیگر خدمات بانکی موجود در اپلیکیشن، خدمات گسترده‌ای در زمینه کیف پول بانکی الکترونیکی ارائه داده است.امکان انجام امور بانکی و پرداخت‌های روزانه بدون نیاز به حضور در بانک و صرفا از طریق شارژ کردن کیف پول الکترونیکی، در این اپلیکیشن امکانپذیر است.

 

پرداخت قبض، خرید بسته اینترنت، خرید شارژ از همین اپراتورها، دریافت موجودی و نیکوکاری از جمله خدماتی هستند که بدون نیاز به وارد کردن مشخصات کارت بانکی (رمز دوم ثابت یا پویا و CVV2) در هر تراکنش و تنها با شارژ کردن کیف پول الکترونیکی، می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

در واقع، یکی از کاربردهای مفید کیف پول، استفاده از آن در تراکنش‌های خرد است که هر بار نیازی به ورود رمز دوم نیست. همچنین، اگر کیف پول شما شارژ داشته باشد، با استفاده از ویجت همراه کارت می‌توانید تنها با یک کلیک شارژ بخرید.

 

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، امکان کارت به کارت آنلاین از مبدا 32 بانک کشور، دریافت موجودی، اعتبارسنجی بانکی و بازگشت وجه حضوری تخفیفان هم در همراه کارت فرآهم شده است.