پارس ناز پورتال

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

مجموعه : اخبار سینما
چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟ 

چندی گذشته خبری مبنی بر ازدواج همایون شجریان و سحر دولتشاهی بازیگر ایرانی بر سر زبان ها افتاد که توسط همه ي به جز این دو ستاره سینما و موسیقی تکذیب گردید. همایون شجریان , انتشار شایعات برای هنرمندان در شبکه های مجازی و ایجاد حاشیه داستانی تازه نیست.

 

واکنش هایي که هنرمندان نسبت به این حواشی و شایعات نشان می‌دهند, میتواند باعث خاتمه یافتن و یاادمه دار شدن و یا حتی دامن زدن به این حواشی گردد. گرچه بر کسی پوشیده نیستکه این روزها اخبار هنرمندان و چهره‌هاي سرشناس در هر حوزه‌اي خیلی زود به گوش همگان می رسد,اما احتمالا بد نباشد تا زمانی که از صحت یک خبر آن هم با درجه اهمیتی این چنین, مطمئن نشده‌ایم نسبت به اشتراک گذاشتن آن کمی تردید کنیم.

 

دو روزی می شود که شایعه ازدواج همایون شجریان و سحر دولتشاهی ابتدا در فضای مجازیو سپس در رسانه هاي خبری غوغا به پا کرده هست. این موضوع از سویی باعث سرگرمی و سوژه سازی عده ایدر محیط اینستاگرام و تلگرام شده و لطیفه هاي مجازی فراوانی را به وجود آورده هست و از سویی دیگر,هوادارن پی گیر این دو هنرمند را نیز شگفت زده ساخته و در کامنت هاي شان از این دو هنرمند خواستار تایید یا تکذیب این خبر شده اند.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

اما سکوت سحر دولتشاهی و همایون شجریان باعث دامن زدن به حاشیه ها و افزایش گمانه زنی ها گردیده هست.از این دو هنرمند توقع می رفت به احترام هوادارانشان به هر روی واکنشی مبنی بر تایید یا تکذیبو یا حتی دعوت به سکوت و صبوری نسبت به این حادثه نشان دهند. چرا که از همین سکوت می توان برداشت هاي متعدد نمود.

 

به هر حال نمیشود از مزایای شهرت بهرمند شد و از مصائب آن بر حذر ماند.همان طور که هنرمندان از شهرت شان برای تبلیغ کارها و یا حتی افکارشان بهره می‌گیرند باید جواب گوی هوادارانشان نیز در زمان هاي خاص باشند.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

پس به همین علت از هنرمندان و چهره‌هاي سرشناس هم انتظار می رود,در اسرع وقت نسبت به چنین اخباری واکنش نشان بدهند و اذهان عمومی را روشن کنند;چرا که سکوت در مقابل نشر چنینی اخباری, تنها گودی شایعات را اکثر می کند.همسر فعلی همایون شجریان “گیتا خوانساری” خواهرِ همسر پدرش یعنی “محمد رضا شجریان”

 

استو همسر سابق سحر دولتشاهی مرد خندوانه یعنی “رامبد جوان” بوده هست.گرچه این خبر در شبکه های مجازی با واکنش کاربران مواجهه شد و مزاح هاي متفاوتی را در پی داشت .

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

همایون شــجریان, اردیبهشتی هست. او در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در استان تهران به جهان آمد.فرزند محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان هست. محمدرضا شجریان در زمان تولد پسرش, ۳۵ ساله بوده هست و در سال‌هاي ابتدایی بحبوحه فعالیت او.همایون اما از دختران استاد شجریان یعنی راحله, افسانه و مژگان, کوچک‌تر هست.

 

گفته میشود قراربود اگر نوزاد, پسرباشد اسم وی را چكاوك بگذارند.«چرا چكاوك؟ چون از گوشه‌هاي آواز همایون هست كه به آن جامه دران هم گفته میشود»اما درروز 31 اردیبهشت, هوشنگ ابتهاج «ه.ا.ســایه» و همراهان مشغول ضبط یك اثر در دســتگاه همایون بودندو به توصیه ابتهاج, اسم این پسررا همایون, به دلیل دستگاه همایون گذاشتند.

 

او با تشــخیص پدر نزد ناصر فرهنگ‌فر, استاد تنبک, به فراگیری شگرد و شناخت ریتم پرداختو چند سالی هم آموختن را نزد جمشید محبی ادامه داد. از ۱۰ سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کردو در دوران بلوغ هرروز شگرد آواز و صداسازی را به‌صورت کاملا فشرده آموخت.

 

هنگامی که به هنرستان موسیقی رفت, به جز آموزش اجباری پیانو, کمانچه را بعنوان ساز تخصصی خود گزینه کردو در خارج از هنرستان به ادامه فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و نیز آشنایی با تار و سنتور به صورت موبایل پرداخت.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

همایون از ســال ۱۳۷۰ به همــراه محمدرضا شــجریان در کنســرتهای آمریکا, اروپا و ایران «با تنبک» همراهی کــردو از ۱۳۷۸ به بعــد در صحنه کنســرتها به همخوانی با پدرش پرداخت. اولین اثر با حضور او “یاد ایام” اسم داردکــه در آن اثر همایون شجریان تنبک نوازی را بر عهده داشته هست.

 

همایون شجریان تا ســال ۱۳۸۸ پدرش را در اجراها همراهی اولین آلبوم همایون شــجریان که به تنهاییخوانندگی آن را بر عهده داشت “نسیم وصل” اسم دارد که آهنگســازی آن را محمدجواد ضرابیانبر عهده داشته هست در سال ۱۳۸۲ منتشر شد.این سرآغازی بود بر اجرای کنسرتها و آلبومهای مستقل او.

 

وی پس از آن در ســال ۱۳۸۳ دو آلبوم شوق دوستو ناشکیبا را منتشــر کرد و در سال ۱۳۸۴ نقش گمان را به آهنگســازی علی قمصری به بازار عرضه کردکه با اســتقبال فراوانی روبه رو شد.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

پس از آن در مهرماه ۱۳۸۵ آلبوم با ستارهها که حاصل مشارکت او با محمدجواد ضرابیان هست را به بازار عرضه کرد.در سال ۱۳۸۶ دو آلبوم قیژک کولی و خورشید آرزو را با مشارکت گروه دستان منتشر کرد.او آب, نان, آواز را به آهنگسازی علی قمصری در سال ۱۳۸۸ و آلبوم شب جدایی را در سال ۱۳۸۹ منتشر کرد.

 

در سال ۱۳۹۰ او آلبوم شــوق نامه و اي جان جان بیمن مرو را عرضه کرد.آلبوم شوق نامه به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه‌اي هست که حاصل ۴ سال تلاشیک تیم به سرپرستی محمدرضا درویشی هست. سیمرغ در سال ۱۳۹۱, چه آتشها در ســال ۱۳۹۲,آلبوم مشــترک با علیرضا قربانی در سال ۱۳۹۳, مستور و مست در ســال ۱۳۹۳ و خداوندان رازها در ســال ۱۳۹۴ دیگر آلبوم هاي همایون میباشند.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

زندگی کاری همایون شجریان

از نقاط عطف کارنامه همایون اما ااثری هست با عنوان چرا رفتی بود که در آلبومی به اسم نه فرشــته‌ام نه شیطاندر ســال ۱۳۹۲ منتشر شده هست. هم‌چنین دو اثر پر سر و صدای همایون, مجموعه‌هایي هستندکه او برای دو فیلم حمید نعمت الله یعنی آرایش غلیظ و رگ خواب تهیه کرده هست.

 

او کنسرت‌هاي زیادی با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌اســت.از آن‌ها میتوان به آلبوم‌هاي کنسرت‌هاي “بی تو بسر نمیشود” و “فریاد” اشاره کردکه هردو اثر در ســالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت پاداش گرمی یا آن طور که سرشناس هست, اسکارِ موسیقی شده‌اند.

 

همایون شجریان در سال ۱۳۷۴ بــا خانــم “گیتا خوانســاری” «خواهر همســر دوم پدر خود, محمدرضا شــجریان» ازدواج کردو دوازده سال پــس از آن اولین فرزندش, “یاسمین” که اولین نوه پســری محمدرضا شجریان هست, به جهان آمد.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

چند سالی می شود كه همایون شجریان فعالیت مستقلش را هم نخست كرده هست.گرچه هنوز هم اسم او یادآور اسم پدر هست اما كنسرت‌هاي اختصاصی و مجموعه‌هاي مستقلش توانستهتا حدودی وی را از هیبت یك همخوان یا نوازنده همراه بیرون بیاورد.او احساسش نسبت به این استقلال را این‌گونه توصیف می‌كند;

 

“لحظات بودن در كنار پدرم از برترین لحظه‌هاي زندگی‌ام بوده و اگر از این به بعد فعالیت‌هاي انفرادی‌ام را شروع بكنم,فكر می‌كنم با بحران احساسی بزرگی روبه‌رو میشوم چون وقتی ایشان هست, احساس می‌كنم یكی پشتم هست.ایشان كه احتیاج به این چیزها ندارد, من نیاز دارم و احساس می‌كنم كه با او هستم,همه ي لحظات آن برای من ثبت خاطره هست و میدانم كه باید قدر هر لحظه آن را دانست.”

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

گرچه با وجود سن‌كمش, ‌خیلی زود به بحبوحه رسید اما هنوز هم میداند كه تا اتمام راه خیلی باقیمانده هست.او میداند كه هنوز تا رسیدن به پدرش یا عبور از او خیلی فاصله دارد و می گوید;”از نظر خودم سبك پدرم را كمال‌یافته می بینم, اکنون باید شخص دیگری این توانایی را در خودش ببیند

 

كه این سبك را به جلو ببرد و آن را كامل‌تر كند یا حرف تازه‌تری داشته باشد. هر خواننده‌اي كه در این راه قدم گذاشته,باید این هدف را داشته باشد كه این كار را یك قدم جلوتر ببرد, برای من تا به این حد ارضا‌كننده بودهكه بتوانم خودم را نزدیك كنم. کوشش‌ام براین بوده كه نواقص كارم را برطرف و آن را تكمیل‌تر كنم.به نظرم هنوز به آن جایی نرسیده‌ام كه بتوانم این مجموعه را یك گام به جلو ببرم.”

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

گرچه معتقد هست تا رسیدن به انچه از خود انتظار دارد راه زیادی پیش رویش استاما همایون شجریان در گفت و گو‌اي كه در 33 سالگی‌اش داشته, گفته بود به آرزوهای جوانی‌اش رسیده هست.او معتقد هست عکس امروزش همان تصویری هست كه سال‌ها پیش در رویاهایش می‌پروراندهو از آن چه در دست دارد,

 

خوشنود هست و با اطمینان می گوید; “صددرصد به آن جایگاه رسیده‌ام ولی هیچ‌وقت آرزوی خاصی نداشته‌ام. همه ي وقت در لحظه پیش رفته‌ام و فكر خاصی نسبت به این‌كه به كجا برسم نداشته‌ام.”

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

وقتی پا به صحنه میگذارد, آرام هست و تا زمانی‌كه مخاطبانش به حضورش نیاز داشته باشند, به آن‌ها نه نمی گوید.او برترین خاطرات سال‌هاي هنری‌اش را این‌طور توصیف می‌كند;”برترین خاطرات حضور بین مردم بعد از اجرای كنسرت, گفتگو با مردم و عكس یادگاری گرفتن با آن‌هاستو این خاطره مفید مهم و چیزی هست كه همه ي وقت تكرار میشود چون و تكرار آن هم مفید هست.”

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

خیلی‌ها می خوانند و خیلی‌ها به این حوزه وارد میشوند اما تفاوت او با كسانی كه زود می‌آیندو زود میروند تنها در داشتن یك صدای دلنشین و همراه‌داشتن اسم شجریان نیست.او ظرافت‌هاي این كار را درك می‌كند و هیچ نكته كوچكی را ساده رها نمی‌كند. همایون یكی از راز‌هاي دلنشین ‌بودن كلامش,

 

با وجود قدیمی یا ناآشنا بودن برخی اشعاری كه گزینه می‌كند رااین‌گونه توضیح می دهد;”شمار زیادی از شنوندگان می گویند وقتی این اشعار به تصنیف یا آواز بیان می شود معنی آن را تازه می‌فهمیم,یعنی باید با آواز به آن كلام روح داد و معنی آن را در ذهن و جان شنونده چندبرابر كرد.برای من هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر شاعری چه گمنام و چه اسم‌آور اگر شعری خوشگل وعمیق سروده باشد از آن بهره گیری می‌كنم.”

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

فرزند شجریان بودن, آن هم فرزندی كه توان خواندن و اطاعت از الگو‌‌هاي پدر را دارد, به‌خودی خود سربلندی بزرگی هست.اما آیا فرزند همه ي بزرگان, لزوما خودشان انسان‌هاي بزرگی می شوند؟ این موقعیتی هست كه خیلی‌ها قدر نمی دانند

 

;اما همایون از آن دسته نیست. خودش درمورد شروع كار و ادامه‌دادنش می گوید ;”در شروع كار خیلی كم‌سن بودم,16,17 تندرست بود. خب این تجربه خاص با نوازندگی تنبك شروع شد و طی سالیان بعد, آواز هم به آن اضافه شد.

 

در تمام این سال‌ها نوازنده تنبك و نوازندگی تنبك و آواز خواندن برای من تجربیات بسیار گرانقدری بودهكه سربلندی داشتم در كنار هنرمندان مختلف روی صحنه بروم. فكر می‌كنم كه این اتفاقی خیلی مهم,چه در زندگی شخصی و چه در زندگی هنری من بوده و کوشش كرده‌ام از این تجربیات بهره گیری درست داشته باشم,هم برای پیشبرد كارم و هم برای اجرای آن.

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

میگوید كه هیچ زمانی از یادگرفتن بازنایستاده اما به انچه دارد خودخواه نیست و هنوز هم در پی آموختن هست.خودش توضیح می دهد; “کوشش من در این هست كه چیز نادانسته‌اي برایم باقی نماند و همه ي‌چیز را تجربه كنم,گرچه هیچ‌وقت نمیتوانم بگویم كه همه ي راه را رفته‌ام و همه ي‌چیز را می دانم. من باید بازهم تجربه كنم و كار هزار زاویه و گوشه دارد.”

چرا همایون شجریان و سحر دولتشاهی سکوت کرده اند؟

همایون شجریان و سحر دولتشاهی ازدواج,خبر ازدواج همایون شجریان و سحر دولتشاهی شایعه