پارس ناز پورتال

همه چیز در مورد عقیم سازی سگ ها (مزایا، معایب و هزینه)

همه چیز در مورد عقیم سازی سگ ها (مزایا، معایب و هزینه)

عقیم سازی سگ یا از بین بردن عضو جنسی سگ مناسب‌ترین و بهترین راهکار برای از بین بردن غریزه جفت‌گیری سگ‌های نر و ماده و به دنیا آمدن توله سگ‌های ناخواسته است‌. با توجه به اینکه سگ‌ها در هر زایمان می‌توانند دوازده توله به دنیا بیاورند، روزبه‌روز به تعداد سگ‌های ولگرد و بی‌خانمان موجود در خیابان‌ها افزوده می‌شود.

 

بسیاری از این حیوانات به دلیل عدم دسترسی به غذای کافی و جای مناسب برای خواب و استراحت جانشان را از دست می‌دهند. عقیم سازی به کنترل جمعیت و کاهش خطر بیماری‌های عفونی در اندام تناسلی سگ‌های ولگرد، کاهش هزینه‌های نگهداری و مراقبت از آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند.

 

طول عمر و سلامتی سگ‌های خانگی نیز بعد از عقیم شدن بیشتر می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره مزایا، معایب، هزینه و زمان عقیم سازی سگ و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی عقیم کردن توضیح دهیم.

 

این مقاله توسط پت شاپ پت راید مارکت تهیه شده است. برای مشاهده محصولات پت شاپ اینترنتی پت راید مارکت به وب سایت آن مراجعه کنید.

همه چیز در مورد عقیم سازی سگ ها (مزایا، معایب و هزینه)

 

عقیم سازی سگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

عقیم سازی سگ یکی از روش‌های جراحی پرکاربرد است که در آن دامپزشک باتجربه و ماهر در شرایطی کاملا استریل با بیهوشی عمومی برای برداشتن اندام جنسی سگ‌های نر و ماده اقدام می‌کند.

 

دامپزشک در سگ‌های نر بیضه‌ها و در سگ‌های ماده رحم و تخمدان‌ها را از بدن حیوان خارج می‌‌کند‌ یا لوله فالوپ تخمدان را می‌بندند تا آخر عمر نتوانند جفت‌گیری کنند، زیرا دیگر هورمون‌های جنسی در بدن آن‌ها ترشح نخواهد شد.

 

به برداشتن بیضه‌های سگ نر اخته کردن هم گفته می‌شود. عمل اخته کردن بیضه‌ها از برداشتن رحم و تخمدان‌های سگ‌ ماده بسیار راحت‌تر است.روش دیگری نیز برای این کار وجود دارد که جراحی نیست و با تزریق واکسن انجام می‌شود‌.

 

بعد از تزریق واکسن با توجه‌به نژادهای مختلف ترشح هورمون‌های جنسی در بدن‌ سگ‌ها بین دو تا هفت سال قطع خواهد شد. سگ‌های ماده معمولا بعد از سن شش ماهگی به بلوغ می‌رسند و در دوران پریود یا فحل شدن که احتمال باروری در آن‌ها بیشتر است به سگ‌های نر بالغ اجازه می‌دهد که با او جفت‌‌گیری کند.

 

از ادرار سگ ماده در دوران فحل شدن بویی متصاعد می‌شود که به جذب سگ‌های نر به سمت او منجر می‌شود. با عقیم گردن سگ ماده در زمان مناسب دیگر خبری از فحل شدن این حیوانات نیست. از طرفی سگ‌های نر نیز دیگر تمایلی به به برقراری رابطه جنسی با سگ‌های ماده نخواهند داشت.

 

مناسب‌ترین زمان عقیم کردن سگ چه زمانی است؟

 

بسیاری از دامپزشکان به افرادی که دارای سگ هستند، توصیه‌ می‌کنند که مناسب‌ترین زمان عقیم کردن سگ بعد از شش ماهگی این حیوان است‌ و عده‌ای معدود نیز معتقدند بهتر است که سگ‌ها را در دوازده ماهگی عقیم کرد. البته سگ‌های نر در ده سالگی هم قابلیت عقیم شدن دارند.

 

اگر سگ‌های ماده در زمان مناسب و بعد از شش ماهگی عقیم شوند، فحل شدن آن‌ها متوقف می‌شود و سگ‌های نر نیز رفتارهای بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند. البته فقط در صورتی می‌توان عقیم کردن این حیوانات را به تعویق انداخت که نژاد سگ مورد نظر سابقه ابتلا به بیماری رباط صلیبی یا بد شکل شدن لگن را داشته باشد. عقیم سازی سگ قبل از سه ماهگی نیز باعث بی‌اختیاری ادرار در سگ‌های نر و ماده خواهد شد و کار درستی نیست‌.

همه چیز در مورد عقیم سازی سگ ها (مزایا، معایب و هزینه)

 

مراقبت‌های قبل و بعد از عمل عقیم سازی سگ شامل چه کارهایی است؟

 

قبل از اینکه برای عقیم کردن سگ خود اقدام کنید به دنبال یک کلینیک پیشرفته باشید که دارای مجهزترین اتاق عمل، سونوگرافی، رادیوگرافی و دامپزشک متخصص باشد. در این نوع کلینیک‌ها عمل جراحی عقیم سازی با کیفیت بسیار بالایی انجام می‌شود‌.

 

اقدامات قبل از عمل عقیم سازی سگ‌ها عبارت‌اند از: گرفتن آزمایش خون از سگ برای اطلاع از وضعیت سلامتی حیوان، سجنش تاثیر داروی بیهوشی روی سگ، رعایت رژیم غذایی قبل از عمل و عدم دادن غذا به او هشت ساعت قبل از عمل. مراقبت‌های بعد از عمل نیز شامل موارد زیر است.

 

استفاده از آنتی بیوتیک‌ در صورت تجویز دامپزشک

دور کردن سگ از کودکان به دلیل پرخاشگر شدن حیوان بعد از عمل

تهیه گردنبند برای جلوگیری از آسیب به محل بخیه سگ ماده

جلوگیری از فعالیت‌های سنگین مانند دویدن به مدت دو هفته

نگهداری از سگ در مکانی کم نور و ساکت

دادن غذای مرطوب به سگ

تماس با دامپزشک در صورت اسهال یا استفراغ سگ

همه چیز در مورد عقیم سازی سگ ها (مزایا، معایب و هزینه)

 

عقیم سازی سگ چه مزایا و معایبی دارد؟‌

 

عقیم کردن سگ‌های نر و ماده مزایای مختلفی دارد. در سگ‌های ماده عقیم شدن به حذف بیماری‌های کیست تخمدان، متریت پیومتر و تومور رحمی و تومور پستان، کاهش ابتلا به بیماری دیابت ملیتوس، کاهش هزینه‌های نگهداری از سگ باردار و عمل سزارین برای به دنیا آمدن توله‌ها، پیشگیری از باردار شدن سگ ماده و به دنیا آمدن توله‌های ناخواسته، حذف شدن رابطه جنسی و افزایش طول عمر این حیوانات کمک می‌کند.

 

در سگ‌های نر نیز باعث کاهش التهاب در پروستات و خطر ابتلا به سرطان پروستات، کاهش فتق پرینال، کاهش سرطان بیضه، حذف شدن رابطه جنسی، حذف عمل ادرار کردن به منظور نشانه‌گذاری و تعیین قلمرو، کاهش نزاع و رفتارهای تهاجمی، افزایش تعلیم و اطاعت‌پذیری، پیشگیری از خودارضایی، تولیدمثل و به دنیا آمدن توله سگ‌های ناخواسته، کنترل جمعیت و افزایش طول عمر سگ می‌شود. به طور کلی مزایای عقیم شدن سگ‌ها از معایب آن بیشتر است. از معایب عقیم سازی سگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

چاق شدن و تنبلی سگ‌ها

کاهش یافتن توده‌های عضلانی در سگ‌های نر

غیر اخلاقی بودن

تغییرات چرخه خواب و بیداری سگ‌ها

عوارض بیهوشی

احتمال به خطر افتادن جان سگ

 

هزینه عقیم کردن سگ چقدر است؟

 

سوالی که در ذهن بسیاری از افراد دارای سگ پیش می‌آید این است که هزینه عقیم کردن سگ چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عمل عقیم سازی سگ در شهرها و کلینیک‌های مختلف متفاوت است و نمی‌توان قیمت ثابتی برای این عمل مشخص کرد.

 

البته عوامل دیگری مانند میزان امکانات کلینیک، دستمزد دامپزشک، نژاد سگ و ماده یا نر بودن سگ نیز در هزینه‌های این عمل تاثیرگذار هستند. در بعضی از شهرها عمل عقیم کردن برای سگ‌های بی‌سرپرست و ولگرد خیابانی به صورت رایگان انجام می‌شود.

 

جمع بندی

 

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به عقیم سازی سگ را توضیح دهیم. با خواندن این مطلب با بهترین زمان برای عقیم سازی سگ‌ها، مزایا، معایب و عوامل موثر در هزینه‌های این عمل آشنا شدید.

 

بعد از اینکه حیوان خانگی خود را در یک کلینیک مجهز و معتبر عقیم کردید، می‌توانید غذا و لوازم مورد نیاز برای نگهداری از سگ خود را از پت‌ شاپ‌های معتبر اینترنتی به صورت آنلاین خریداری کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.