پارس ناز پورتال

این هورمون ها در افزایش وزن شما دخیل هستند

این هورمون ها در افزایش وزن شما دخیل هستند

این هورمون ها در افزایش وزن شما دخیل هستند 

هورمون ها نقش اصلی را در میزان وزن افراد و اینکه لاغر باشند یا چاق ایفا مي کنند. مي دانیم که غده تیروئید که ترشح کننده هورمونهای متعددی هست در افزایش و کاهش وزن ما دخالت دارد. گاهی اضافه وزن هیچ ارتباطی به کالری یا ورزش ندارد. در عوض، برای تعداد زیادی از ما، مشکل در مورد سوخت و ساز ناقص هورمون‌هاست.

 

تحقیقات هنوز در مورد این مسائل ادامه دارد و مورد بررسی جامع قرار مي‌گیرد. اما بررسی این تحقیقات به بیمارانم «و من» کمک کرد تا لاغر شویم و حس اعتماد به نفس بهتری داشته باشیم، این درست هست که تعداد زیادی از زنان علی‌رغم تلاش برای کاهش وزن عمده پیروز نمی شوند. در حال حاضر درمورد بعضی مسائل هورمونی که روی وزن تاثیر دارند، آگاهی دارید،

 

مثل تیروئید و عدم تعادل انسولین. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که زیرکانه‌تر عمل کرده و مي‌توانند شما را از اندامی که مي‌خواهید، دور نگه دارند. کلاس زیست شناسی، برای همه ي؟

 

لپتین بیش از حد، اشتهایتان را افزایش مي‌دهد
من به لپتین بعنوان هورمونی نگاه مي‌کنم که مي‌گوید: عزیزم، چنگال را کنار بگذار. تحت شرایط عادی، از سلول‌هاي چربی آزاد مي‌شود و با خون به مغز شما مي‌رود و سیگنال‌هاي سیری را مخابره مي‌کند. اما لپتین از مصرف نوعی از شکر به نام فروکتوز که در میوه و غذا هاي فرآوری شده و مثل این یافت مي‌شود، پیشگیری مي‌کند.

 

مادامی که مقدار کمی فروکتوز مصرف ‌مي‌کنید، مشکلی پیش نمی آید. اما اگر شما بیش از ۵ وعده‌ي پیشنهاد شده در روز میوه را «که در دهه‌هاي جدید فروکتوز اکثر از آن بهره گیری شده هست» به همراه غذا هاي فرآوری شده با شکر اضافه مصرف کنید، کبدتان نمیتواند فروکتوزی راکه مصرف کرده‌اید، به سرعت بسوزاند. بدین ترتیب،

 

بدن شروع به ساخت چربی کرده و بعنوان تری‌گلیسیرید به جریان خون مي‌فرستد و در کبد و جاهای گوناگون شکم ذخیره مي‌کند. فروکتوز اضافی به چربی تبدیل مي‌شود، سطح لپتینتان افزایش مي‌یابد «زیرا لپتین چربی ساخت مي‌کند». هنگامی‌که میزان هر هورمونی در سیستم گردش خون بیش از حد شود، بدنتان در برابر پیام‌هاي مخابره شده مقاوم مي‌شود.

 

این بدان معناست که مغز شما شروع به فرستادن سیگنالی مبنی بر سیری مي‌کند. اما شما هم‌چنان به خوردن ادامه مي‌دهید و وزن اضافه مي‌کنید.

 

کورتیزول بیش از حد در بدن، سبب چاقی مي‌شود
هورمون کورتیزول که به اصطلاح هورمون استرس خوانده مي‌شود، مي‌تواند انواع و اقسام مشکلات را برای زنانی که قصد کاهش وزن دارند، ایجاد کند. هنگامی‌که کورتیزول افزایش مي‌یابد، سبب مي‌شود تا قند خون برای ذخیره‌سازی طولانی مدت به چربی بدل شود. ذخیره چربی در بدن، از راهی خوب برای بقای اجدادمان در زمانی‌هایي که با قحطی پر دغدغه

 

روبه رو مي‌شدند، بود، نه برای امروز. بدیهی هست که کاهش استرس در زندگی به مهار این هورمونِ ذخیره چربی کمک خواهد کرد، اما یکی از متداول‌ترین منشاهای این مشکل قهوه هرروز، که باعث افزایش چشمگیر کورتیزول بدن شده و سبب ذخیره‌ي چربی در زمانی که شما به حداقل میزان آن نیاز دارید، مي‌شود.

 

استروژن عمده، باعث گسترش سلول‌هاي چربی مي‌شود
هورمون استروژین در عین حال که مسئول زنانگی در زنان هست، هورمونی هست که مي‌تواند از نظر چربی، پردردسرترین هورمون باشد. در سطح نرمال، استروژن در واقع کمک مي‌کند که شما با ساخت انسولین، هورمونی که قند خون را مدیریت مي‌کند، لاغر شوید. زمانی‌که استروژن کاهش ‌یابد، شما به یک خودرو افزایش وزن تبدیل مي‌شوید.

 

چگونگی: هنگام غذا خوردن، قند خون شما افزایش مي‌یابد. انسولین مثل یک محافظ، قند خون را توسط گلوکز در سه قسمت گوناگون بدن کاهش مي‌دهد. وقتی انسولین به‌خوبی کار مي‌کند، نه بیش از حد بالا و نه خیلی کم، مقدار کمی از گلوکز را به کبد مي‌فرستد، مقدار زیادی را به‌عنوان سوخت در عضلات بهره گیری مي‌کند و مقدار کمی نیز به‌عنوان چربی ذخیره مي‌شود.

 

هنگامی ‌که فرد سالم هست و اندام متناسبی دارد، پانکراس دقیقا میزان مناسبی از انسولین ساخت مي‌کند و قند خون به‌صورت ملایم بالا مي‌رود و در یک محدوده مشخص پایین و تنظیم مي‌شود. اما هنگامی‌که سطح استروژن افزایش مي‌یابد، سلول‌هایي که انسولین ساخت مي‌کنند، خسته مي‌شوند و شما در برابر انسولین مقاوم مي‌شوید.

 

این زمانی هست که انسولین شروع به هدایت گلوکز کمتری به کبد و عضلات مي‌کند، سطح قند خون بالا رفته و در نهایت ذخیره‌سازی گلوکز بعنوان چربی افزایش مي‌یابد. بافت چربی مي‌تواند تا چهار برابر گلوکز ذخیره شده گسترش یابد.چگونه مي‌توان سطح استروژن را افزایش داد؟ گوشت یکی از دلایل اصلی هست. مصرف فیبر بسیار کمتر از مصرف گوشت هست.

 

تحقیقات نشان مي‌دهد که گیاه‌خواران دو برابر اکثر از سایر انسان‌ها فیبر مصرف مي‌کنند. از آن‌جا که فیبر کمک مي‌کند تا تناسب اندام داشته باشیم و استروژن فراوانی به واسطه‌ي مصرف عمده فیبر فراهم کنیم، پس مصرف فیبر کمتر استروژن را کم مي‌کند. گوشت قرمز هم‌چنین حاوی یک نوع چربی هست، که مشکل استروژن دارد.

 

حیوانات مزرعه به‌طور معمول، از طریق خوراکشان که برایشان تدارک دیده شده هست، استروئید، آنتی‌بیوتیک و سموم را دریافت مي‌کنند. وقتی شما گوشت این حیوانات را مصرف مي‌کنید، این مواد در بدنتان منتشر مي‌شوند. آن‌ها مي‌توانند مثل استروژن در بدن رفتار کنند و وزنتان را افزایش دهند.

 

احتباس تستوسترون متابولیسم را کند مي‌کند
شما هرروز به مقدار حیرت‌آوری با انواع سموم، از جمله آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، مواد خوراکی اصلاح شده ژنتیکی و حدود شش هورمون مصنوعی گوناگون در گوشت، مواجه هستید. این سموم در کرم‌هاي صورت، داروهای تجویزی، غذا هاي فرآوری شده، رژ لبتان، درب قوطی تن ماهی، مواد بازدارنده آتش در تخت‌ها و حتی هوایی که نفس مي‌کشید، در کمین میباشند. این فهرست ادامه دارد.

 

انواع تعداد زیادی از این سموم، مثل آفت‌کش‌ها، پلاستیک و مواد شیمیایی صنعتی، زمانی‌که جذب بدن مي‌شود، مثل استروژن عمل مي‌کنند. کارشناسان معتقدند که قرار گرفتن در معرض سموم در حین رشد، کمک مي‌کند تا دریابیم که چرا تعداد زیادی از دختران دچار بلوغ زودرس مي‌شوند و به همین علت در تعداد زیادی از پسران ویژگی‌هاي زنانه مثل بزرگ شدن سینه‌ها

 

در حال افزایش هست. استروژن جعلی، موسوم به سموم خاص، با افزایش خطر ابتلا به مریضی‌هاي ناشی از استروژن مثل سرطان پستان و تخمدان و آندومتریوز همراه هست.همه ي این استروژن‌هاي جعلی موجب افزایش تستوسترون بدن که هورمونی حیاتی برای حفظ و تناسب اندام هست، شده و منجر به ازدیاد استروژن مي‌شود.

 

تستوسترون به رشد عضلانی کمک مي‌کند و به نوبه خود از سوخت و ساز بدن حکایت مي‌کند. همان‌طور که ما در حال حاضر مي‌دانیم، استروژن اضافی میزان حساسیت به انسولین را افزایش مي‌دهد. ترکیب این دو مورد باعث افزایش وزن مي‌شود: یک مطالعه منتشر شده در مجله سوئدی Chemosphere نشان داد که قرار گرفتن در معرض یک نوع آفت‌کش خاص به‌نام ارگانوکلراید باعث افزایش وزن افراد بالای ۵۰ سال تا ۵ کیلو شده هست.

 

این فقط یک نوع سم هست. خطر ابتلا به اضافه وزن و مریضی‌ها ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد سمی ممکن هست اکثر از آن چه شما تصور مي‌کنید، باشد. یک نظرسنجی توسط CDC، نشان داد که در بدن ۹۳٪ از مردم، میزان قابل ملاحظه‌ایی از یک ماده شیمیایی موجود در رسیدهای فروشگاه و غذا هاي کنسرو‌شده که هورمون استروژن، تیروئید و آندروژن را مختل مي‌کند، وجود دارد.

 

اکنون شما درمورد “چرایی” سوخت و ساز ناقص بدن آگاهید و رژیم خوراکی را علت ریشه‌اي افزایش وزن خود نمیدانید. هورمون‌ها به بدن دستور مي‌دهند تا با مواد خوراکی چه کنند. هورمون‌ها را تنظیم کنید و اندامتان را بدون دردسر اضافی لاغر کنید.

 

اکنون درمورد همۀ این موارد چه باید نمود؟
 به گزارش پارس ناز گاتفرید معتقد هست درست هست که راه‌هاي بی‌شماری مي‌تواند منجر به ایجاد اختلال در هورمون‌ها شود، که بیش از چهار مورد در این جا ذکر شده هست، اما گیرنده‌هاي هورمون به‌طور قابل ملاحظه‌اي انعطاف‌پذیرند، او مي‌گوید؛ آن‌ها را ۷۲ ساعت استراحت بدهید و سپس مجددا تنظیم کنید،

 

به‌طوری‌که بدن شما بتواند ترافیک شیمیایی آن را بهتر بازرسی کند. با تنظیم مجدد هورون‌ها، با تمرکز روی رژیم خوراکی گاتفرید، گوشت، قند، میوه، کافئین، حبوبات، لبنیات و سموم را محدود ‌کنید.