پارس ناز پورتال

درباره ورم پاها و راه های درمان آن

درباره ورم پاها و راه های درمان آن

درباره ورم پاها و راه های درمان آن 

ورم پاها می تواند منجر به واریس شود، کسانی که طولانی مدت پشت میز مینشینند و تحرک کافی ندارند در معرض ورم پا قرار دارند. شمایی که ساعت‌ها پشت میزتان کار میکنید، یا برای انجام شدن کارهایتان مجبورید چند ساعت متوالی بایستید، احتمالا با ورم کردن پا آشنا هستید. اثبات ماندن در یک موقعیت ایستاده یا نشسته،

 

از شایع‌ترین دلایل ورم کردن پاهاست، اما محققان می گویند این اوضاع آزاردهنده، همه ي وقت به علت خستگی ایجاد نمیشود و اگر دلایل ابتلا به آن را نشناسید و ساده از کنارش بگذرید، ممکن هست جانتان به خطر بیفتد.

 

ادم «Edema»
مریضی ادم یا احتباس آب در پا، یکی از دلایل ورم کردن پاهاست. در چنین شرایطی، بدن شما آب زیادی را در خود نگه می‌دارد و گاهی انها را در پا، دست و حتی صورت انبار میکند. احتباس آب در بدن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. سفرهای هوایی طولانی و چندان ایستادن از دلایل شایع این اتفاق هست. قبل از این، خانم‌ها در دوره عادت ماهیانه اغلب این حالت را تجربه میکنند.

 

چه باید کرد؟ اگر چندان نشستن و ایستادن و خستگی علت ورم کردن پاهای شما باشد، با استراحت کردن میتوانید به کاهش تورم کمک کنید. برای بهبود شرایطتان، بعد از تمام شدن کارتان دراز بکشید و پاهایتان را حدود نیم‌متر از بدنتان بالاتر نگه دارید تا مایعات از پاهایتان دور شود.

 

قبل از این، با تغییر دادن حالت بدنتان در ساعات کاری، میتوانید جریان خون در پاهایتان را سریع‌تر کنید و این مشکل را کاهش دهید. برای مثال اگر ایستاده‌اید هرچند دقیقه یک بار قدم بردارید و اگر نشسته‌اید، هر نیم‌ساعت یکبار از روی صندلی‌تان بلند شوید و چند قدم راه بروید.

 

آسیب‌دیدگی
گاهی بدون آنکه بدانید، به پاهایتان آسیب میزنید و آسیب مشاهده استخوان پاهایتان، خود را با دردی خفیف و تورم نشان می دهد. این مشکل اکثر در ناحیه مچ و قوزک پا دیده میشود و پیچ‌خوردگی‌هاي گاه‌وبیگاه پا می تواند علت آن باشد.
چه باید کرد؟ کمپرس آب یخ باعث تنگ‌تر شدن رگ‌هاي خونی می شود و کند شدن جریان خون در ناحیه متورم، به کاهش تورم و درد کمک میکند.

 

بارداری
خانم‌هاي باردار به‌طور طبیعی حدی از ورم پا را تجربه می کنند و اغلب در پایان دوره 9 ماهه، مجبورند کفش‌هاي بزرگ‌تری بپوشند. ورم خفیف پاها اغلب دردسرساز نیست اما وقتی با سردرد، حالت تهوع، مشکلات تنفسی و درد شکم همراه می شود، می تواند از ابتلای فرد باردار به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری خبر دهد. این مشکل اغلب با وارد شدن به هفته 20 بارداری خود را نشان میدهد و با بالا رفتن فشارخون مادر باردار رابطه دارد.

 

در صورتی که فرد به‌سرعت برای درمان مسمومیت بارداری اقدام نکند، ممکن هست به آسیب‌دیدگی کلیه یا کبد دچار شود و جان خود و فرزندش را به شکلی جدی به خطر بیندازد.چه باید کرد؟ از ابتدای بارداری تا زمانی که فرزندتان به جهان می آید، با نمکدان خداحافظی کنید. البته اغلب خانم‌هاي باردار به‌طور طبیعی تورم در ناحیه پا را تجربه میکنند، اما هرچه نمک کمتری مصرف کنید، احتمال ورم کردن پاهایتان کاهش می‌یابد.

 

لنفدوم 

آسیب مشاهده یا از بین رفتن یک یا چند گره لنفاوی– غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی را تشکیل می دهند- به‌مرور می تواند اساس را برای ابتلایتان به سرطان فراهم کند. در این دوران مایعات کمتری از بدن شما دفع میشود و مایعاتی که از طریق لنف‌ها باید خارج می‌شدند، در بدن جمع می شوند.

 

تجمع این مایعات باعث ورم کردن ساق پا می شود و اگر خیلی زود با کمک متخصصان غدد مشکل را برطرف نکنید، ماجرا از تجمع آب در بدن فراتر میرود و سلامت شما را تهدید میکند.چه باید کرد؟ آزمایش‌هاي خون و معاینات دوره‌اي زیر نظر متخصصان غدد، میتواند در صورت وجود این احتمال، به درمان سریع‌تر مریضی‌تان کمک کند.

 

نارسایی مزمن وریدی
خون در مسیر بازگشت به قلب شما، از ساق پاها حرکت میکند و اگر با بالا رفتن سن، نشستن در زمان‌هاي طولانی یا مدام ایستادن به این دریچه‌هاي انتقال خون آسیب برسد، جریان انتقال خون به قلب به‌خوبی صورت نمیگیرد و مازاد خون در پاها جمع و باعث ورم کردن آن می شود. این مشکل با گذشت زمان،

 

شما را به مریضی‌هاي جدی قلبی دچار می کند. قبل از این، البته نرسیدن خون کافی به قلب می تواند آن را بیمار کند، نارسایی قلبی هم میتواند درست برعکس، انتقال خون در بدن را دچار مشکل کند و باعث ورم کردن پاها شود.چه باید کرد؟ مصرف بعضی از داروها که برای بازرسی فشارخون یا درمان دیابت تجویز می شود،

 

به تجمع آب در بافت‌هاي گوناگون بدن منجر می شود. اما برای کاهش تورم در پاهایتان نیازی به قطع این داروها ندارید. می توانید پس از مشورت با پزشکتان، از داروهای دیورتیک کمک بگیرید که با افزایش حجم ادرار، به خارج شدن آب اضافه از بدن کمک میکنند.