پارس ناز پورتال

وقتی چربی روی پوست ما تجمع می کند

وقتی چربی روی پوست ما تجمع می کند

وقتی چربی روی پوست ما تجمع می کند 

بیشتر بینی و پیشانی چرب می شوند و در برخی افراد این نواحی همیشه دارای چربی است.ما می توانیم این چربی را روی سطح پوست کمتر کنیم. چربی پوست چگونه ایجاد می شود با چه راهکارهایی می توانیم ترشح چربی بر سطح پوستمان را کنترل کنیم این عارضه در برخی افراد تبدیل به مشکل بزرگی شده است و روزانه با آن دست و پنجه نرم میکنند

 

برای درمان پوست و موی چرب از چه راه و روش هایی می توانیم کمک بگیریم.«چربی پوست که در اصطلاح پزشکی سبوره خوانده می‌شود، مشکل بسیار شایعی در زمینه زیبایی است که معمولا از حوالی بلوغ شروع شده و تا حدود سن 60 سالگی ادامه می‌یابد.

 

البته فراوانی این مشکل در بین جوانان بیش از سایر گروه‌هایی سنی بوده و بر اساس آمارها حدود 66 تا 75 درصد از افراد 15 تا 20 ساله را درگیر کرده است.»دکتر الهام زارعی اظهار کرد: «در زمان بروز این مشکل با ترشح بیش از اندازه چربی از غدد سباسه به سطح پوست به خصوص در نواحی سر، صورت، سینه و پشت،

 

ظاهر چرب و براق ایجاد می‌شود. با وجود اینکه این معضل تهدیدکننده حیات فرد نیست ولی با در نظر گرفتن اثر قابل ملاحظه آن در ظاهر و زیبایی و اعتماد به نفس و کیفیت زندگی فرد می‌تواند اثرات مخربی بر وضعیت روانی او داشته باشد.»وی ادامه داد: «از طرف دیگر چرب بودن پوست در صورتی که درمان نشود

 

می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری درماتیت سبوره یا بروز آکنه کند. درضمن همانطور که بسیاری از بیماران تجربه کرده‌اند با چرب شدن پوست سر، ریزش مو نیز افزایش پیدا می‌کند که این مساله به علت عدم غذارسانی مناسب به فولیکول‌های مو است. اینجاست که درمان صحیح و کامل این مشکل بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد.»

 

دکتر زارعی، دستیار طب سنتی گفت: «علتی که در حال حاضر برای چربی پوست بیان می‌شود اثر محرک هورمون‌های جنسی بر ترشح بیش اندازه غدد چربی است که البته در سال‌های اخیر اثر عوامل دیگری چون ژنتیک، تغذیه، سن و حتی آب و هوای گرم و مرطوب نیز در ترشح سبوم مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

در حال حاضر در صورتی که تنها تظاهر چربی پوست وجود داشته باشد و علایم درماتیت سبوره و یا آکنه بروز نکرده باشد تنها توصیه به شستشوی مکرر با آب و شوینده سازگار با پوست فرد می‌شود که متاسفانه این راهکار اثر بسیار موقتی داشته و تنها درمان علامتی است درحالی که طب سنتی، دیدگاهی متفاوت درخصوص درمان چربی پوست سر دارد.»

 

در ادامه گفت‌وگو دکتر لیلا شیربیگی، متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که طب سنتی در درمان چربی پوست سر چه دیدگاهی دارد، گفت: «در طب سنتی ایران، نگاه متفاوتی به علت ایجادکننده و درمان چربی پوست وجود دارد.

 

حکمای این طب، علت اصلی ایجادکننده این علامت را اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می‌دانند که البته به خصوص در مراحل ابتدایی ممکن است تظاهر دیگری غیر از تولید چربی اضافی بر سطح پوست بروز ندهد. ولی در صورت تداوم و عدم درمان این مشکل به تدریج اثر آن به صورت اختلال در هضم کامل و مناسب معدی به علت بروز سستی و شلی در بافت آن نمایان خواهد شد.»

 

وی تاکید کرد که بر این اساس درمانی که در طب سنتی ایران برای این مشکل به آن توجه ویژه شده، اصلاح اختلال عملکرد دستگاه گوارش است که ضمن تعدیل ترشح چربی به سطح پوست، با جلوگیری از پیشرفت مشکل گوارشی مسبب آن، مانع مزمن شدن و بروز مشکلات گوارشی و نیز پوستی بعدی خواهد شد.

 

دکتر شیربیگی، با اشاره به اینکه تغذیه و برخی عادت‌های رفتاری با چرب شدن موی سر و ریزش آن ارتباط دارد، توضیح داد: «استفاده زیاد از بعضی مواد غذایی مانند کرفس، سیر و پیاز خام، سبزیجات تند مانند تره، شاهی، پیازچه و تربچه می‌توانند در افراد مستعد موجب تشدید علایم چربی پوست شوند.

 

از دیگر عوامل موثر بر بروز این مشکل هم می‌توان به شب بیداری، گرسنه ماندن طولانی و نیز حضور طولانی‌مدت در آب و هوای گرم و مرطوب اشاره کرد.»این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص نحوه درمان پوست چرب در طب سنتی گفت: «در موارد خفیف استفاده از میوه «به»، به صورت کبابی یا رب «به» بعد از غذا می‌تواند کمک‌کننده باشد

 

ولی در موارد مزمن و یا شدیدتر حتما نیاز به درمان‌های کامل‌تر تحت‌نظر پزشک است و در حال حاضر یکی از درمان‌های موثر در این زمینه که در کلینیک‌های طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده می‌شود، داروی اطریفل است که با اصلاح علت گوارشی، به تعدیل ترشح چربی پوست منجر می‌شود.»

 

دکتر الهام زارعی نیز درنهایت درخصوص ویژگی‌های این دارو یادآور شد: «این دارو از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین داروهای استفاده شده در طب سنتی ایران و نیز هند است که در طب آیورودا نیز شناخته شده و از آن استفاده می‌شود. با مصرف این دارو به تدریج بافت معده قوام مناسب خود را که برای هضم کامل و صحیح مواد غذایی مورد نیاز است

 

پیدا کرده و در نتیجه با اصلاح روند هضم علت زمینه‌ای ایجاد چربی اضافی در سطح پوست نیز برطرف می‌شود. البته اثربخشی این درمان نیز به طور دقیق با استفاده از دستگاه سبومتر که در حال حاضر در مراکز تحقیقاتی محدودی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در دسترس بوده قابل ارزیابی است.»