پارس ناز پورتال

چرا آلمان یک مقصد جذاب برای ادامه تحصیل است؟

چرا آلمان یک مقصد جذاب برای ادامه تحصیل است؟

در این مقاله با انواع مؤسسات تحصیلات عالی در آلمان آشنا خواهید شد. همچنین دلیل این که آلمان یکی از جذاب‌ترین و مطلوب‌ترین کشورها در جهان برای ادامه تحصیل دانشجویان است را خواهید دانست. علاوه بر این، اگر تمایل دارید که در آلمان تحصیل کنید، اطلاعات و شرایط لازم در این باره را نیز دریافت خواهید کرد.

 

شما میتوانید برای ارزیابی شرایط جهت تحصیل در آلمان با مشاورین با تجربه اپلای استار تماس گرفته و از صفر تا صد ادامه تحصیل در آلمان را به آنها بسپارید. در ادامه با توضیحات بیشتر درمورد ادامه تحصیل در آلمان همراه ما باشید.

چرا آلمان یک مقصد جذاب برای ادامه تحصیل است؟

 انواع مؤسسات

آلمان سه نوع مؤسسه آموزش عالی دارد که شامل موارد زیر است:

 

دانشگاه (Universitäten): دانشگاه‌ها مؤسسات رسمی آموزش عالی در آلمان هستند. اهداف اصلی دانشگاه‌ها (اصولاً) تحقیق و آموزش است. دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های سنتی، دانشگاه‌های فنی، کالج‌های تحصیلی و کالج الهیات تفکیک می‌شوند. دانشگاه‌های سنتی، رشته‌های آکادمیک و برنامه‌های تحصیلی ارائه می‌دهند، در مقابل، دانشگاه‌های دیگر تخصصی‌تر هستند. اصولاً فقط دانشگاه‌ها حق اعطای درجه دکترا و پروفسوری را دارند.

 

دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی (Fachhochschulen) : دانشگاه‌های علمی و کاربردی در دهه‌های 1960 / 1970 به عنوان راهی برای رسیدگی به رشد تعداد دانشجویان تاسیس شدند. فعالیت اصلی آنها آموزش و تحقیقات کاربردی است. دانشگاه‌های علمی و کاربردی عمدتاً به آموزش‌های خاص ( مانند مهندسی یا امور اجتماعی) اختصاص دارند. رشته‌هایی مانند (حقوق، پزشکی، علوم طبیعی و انسانی) در دانشگاه‌های علمی کاربردی ارائه نمی‌شوند.

 

کالج هنر و موسیقی (Kunst- und Musikhochschulen) :کالج‌های هنر و موسیقی، مؤسسات آموزش عالی تخصصی هستند که رشته‌های آموزشی در هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی اراده می‌دهند. فعالیت اصلی آنها آموزش هنر است.

 

مؤسسات آموزش عالی در آلمان، بطور عمومی یا خصوصی هستند. اکثریت مؤسسات آموزش عالی خصوصی، دانشگاه‌های علمی کاربردی با آموزش‌های خاص هستند.

 

چرا آلمان را انتخاب کنیم؟

از سال 2014 هیچ کدام از 16 ایالت آلمان، شهریه عمومی در مؤسسات عمومی را اجباری نکردند. اگرچه، برخی از ایالت‌ها بین سال‌های 2006 و 2007 شهریه‌ای را دریافت کردند، اما با این حال همچنان دانشگاهها و موسسات دولتی رایگان هستند و دانشجویان تنها ملزم به پرداخت هزینه ناچیزی برای ثبت نام در هر ترم هستند که به آن هزینه ترم میگویند.

 

مؤسسات آموزش عالی دولتی عمدتاً با بودجه دولتی اداره میشوند و حتی زمانی که پرداخت شهریه لازم است، مقرون به صرفه می‌باشند.سازمان همکاری و توسعه اقتصادی «OECD» در سال 2014، آلمان را به عنوان سومین مقصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی (با توجه به گزارش مرکز معتبر education at glance) ، اعلام کرد.

 

سیاست‌های انعطاف‌پذیر ویزای دانشجویان خارجی، نیز یک عامل مهم است که بر انگیزه دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آلمان به شدت تاثیرگذار است و شاید یکی از دلایل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای انتخاب آلمان به عنوان سومین مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی، همین موضوع باشد.

چرا آلمان یک مقصد جذاب برای ادامه تحصیل است؟

هزینه‌های پایین زندگی و فرصت‌های شغلی نیز از دلایل مهم دیگری هستند که ذکر آنها نیز ارزشمند است. این عوامل در آلمان نسبت به کشورهای دیگر، برای دانشجویان از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا برخی از دانشجویان تمایل دارند که هنگام تحصیل، بتوانند کار کنند.

 

دانشجویان پس از تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان و یا در مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری در دانشگاههای آلمان  18 ماه فرصت دارند تا مشغول بکار شوند، که می‌تواند انگیزه زیادی ایجاد کند که این موضوع تنها در چند کشور غربی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است.آلمان در لیست محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در بازار تحصیل جهانی قرار دارد، و این کشور این شهرت را مدیون کیفیت آموزش و مقرون به صرفه بودن است.

 

در ادامه می‌توانید اطلاعات لازم درباره  اقدام جهت تحصیل در آلمان را بخوانید:

 

برنامه تحصیلی: ابتدا لازم است یک رویکرد مشخص درباره نوع برنامه تحصیلی و دوره‌ای که قصد ادامه آن را دارید، داشته باشید.

 

شرایط پذیرش دانشگاه: هنگامی که برنامه تحصیلی دانشگاه مشخص شد، در صورتی که با مشخصات دانشگاهی شما متناسب است، معیارهای پذیرش را بررسی می‌کنید. برای پذیرفته شدن در یک دانشگاه آلمانی، صلاحیت شما باید توسط مؤسسه انتخاب شده، تایید شود. متقاضی باید صلاحیت ورود به تحصیلات عالی شناخته شده را داشته باشد (Hochschulzugangsberechtigung یا HZB ). برخی از مؤسسات همچنین به یک آزمون استعداد تحصیلی به نام TestAS نیاز دارند، که یک تست ویژه طراحی شده برای دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیراروپایی است.

 

مدارک درخواستی دانشگاه : هر مؤسسه شرایط مخصوص خود را دارد اما در اکثر موارد، مدارکی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، بطور معمول درخواست می‌شود.

 

مدارکی که عمدتاً نیاز دارید شامل:

فرم تکمیل شده درخواست

کپی معتبر از دیپلم دبیرستان

ترجمه سوابق واحدهای درسی و نمره‌ها

مدارک دانشگاهی مربوطه (جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان)

کپی از پاسپورت و عکس پاسپورت

مدارک مهارت زبان تا سطح C1 در برخی موارد

 

تمکن مالی

برای دریافت ویزای دانشجویی، متقاضی باید گواهی تمکن مالی ارائه دهد. از سال 2021 ، دانشجویان بین‌المللی هر سال به 10.332 یورو نیاز دارند تا هزینه‌های زندگی درطول اقامت در آلمان را برای خورد خوراک تهیه کنند. یک حساب بانکی مسدود شده، بهترین راه برای ارائه گواهی منابع مالی در سفارت آلمان است.

 

بیمه سلامت

بیمه سلامت نیز برای تحصیل در آلمان لازم است. دانشجویان بین‌المللی در طول اقامت در آلمان، باید در یک سیستم سلامت بیمه شوند. شهروندان هر کدام از کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می‌توانند از بیمه سلامت کشور خود، استفاده کنند.  با این حال، آنها نیاز دارند که کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) را دریافت کنند. از طرف دیگر، ساکنان کشورهای اتحادیه

 

اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا لازم است که گواهی بیمه سلامت خود را برای درخواست ویزای دانشجویی و ثبت نام دانشگاه ارائه دهند. افرادی که سن آنها بالاتر از 29 سال است، لازم است که ماهانه مبلغی را به خدمات بیمه خصوصی یا عمومی پرداخت کنند.

چرا آلمان یک مقصد جذاب برای ادامه تحصیل است؟

ویزای دانشجویی

متقاضی از کشورهایی که برای ورود به آلمان نیاز به ویزای دانشجویی دارند، باید بطور صحیح در سفارت‌ یا یکی از کنسولگری ها در کشور خود درخواست دهد. آنها باید مدارک لازم را جمع‌آوری کرده، در مصاحبه سفارت شرکت کنند و منتظر تایید بمانند. زمان روند ویزای دانشجویی بطور طبیعی در شرایط طبیعی دو هفته طول می‌کشد.

 

محل اقامت

متقاضی می‌تواند بین گزینه‌های مختلف خوابگاه، German halls، آپارتمان خصوصی و همچنین آپارتمان مشترک یکی را انتخاب کند و لازم است که یک آدرس ثبت شده در اداره ثبت محلی در آلمان داشته باشد.

 

آیا از اینکه در طول تحصیل یا پس از آن بیکار بمانید می‌ترسید؟

آلمان یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی است که نیروی کار استخدام می‌کند و فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان ارائه می‌دهد.