پارس ناز پورتال

همه چیز درباره بیماری سرطان سینه خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
همه چیز درباره بیماری سرطان سینه خانم ها

همه چیز درباره بیماری سرطان سینه خانم ها 

سرطان سینه در زنان بسیار شایع هست و ابتلای به آن جدا از تاثیر عادات زندگی به عوامل ارثی بستگی دارد. سرطان سینه در بین مردان نیز وجود دارد. در ماه اکتبر هر سال, مصادف با مهر و آبان, هر سال کارزارهای بسیاری برای افزایش اطلاع مردم به خصوص زنان درمورد سرطان پستان به راه می افتند

 

و با بهره گیری از سمبل مشترک “روبان صورتی” اطلاعات و هشدارهای لازم برای پیشگیری و تشخیص به موقع این مریضی را گوشزد میکنند. در همین راستا, مطلبی درمورد این سرطان تهیه و تدارک دیده و همه ي مخاطبان, چه زن و چه مرد, را به مطالعه آن دعوت می‌کند.

 

سرطان پستان چیست؟

بروز این سرطان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول هاي غیرطبیعی در پستان هست. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم, رشد سریع و چندان سلول ها وجود دارد. روند زیادشدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی می‌شود, در تومروهای بدخیم این رشد به صورت مهارنشدنی ادامه مییابد تا حدی که در صورت درمان نشدن, همه ي قسمت هاي بدن را تحت تاثیر قرار داده و از کار می اندازد.

 

شایع‌ترین این نوع سرطان, سرطان از منشا مجاری شیری هست و از آن جا که این نوع بافت اکثر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد, در حدود نیمی از سرطان هاي پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت میشوند.هر قدر سرطان زودتر تشخیص داده شود, درمان آن راحت تر و موفقیت آمیزتر هست؛ به همین علت, بانوان باید برای حفظ سلامت خود, حقایقی را درمورد این مریضی بدانند.

 

سرطان پستان شایع‌ترین و دومین عامل مرگ و میر در بین زنان هست. به طور متوسط, از هر هشت زن در جهان, یک نفر مبتلا به این نوع سرطان میشود که این آمار در ایران اوضاع بهتری دارد و از هر 12 تا 15 زن ایرانی, یک نفر با سرطان پستان دست و پنجه نرم می‌کند, ولی در کشور ما بیماران جوان تر میباشند

 

و در شمار زیادی از موارد به علت نبود اطلاع از علائم مریضی در مراحل پیشرفته تری مراجعه میکنند و شایع‌ترین علت مرگ زنان ایرانی در محدود سنی 325 تا 55 هست.

 

علائم و عوامل

احساس توده, ترشح یا خونریزی از نوک پستان و درد از مهم‌ترین علائم این سرطان هست؛ گرچه تغییر در اندازه یا شکل, به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک با قرمزی و جوش در اطراف نوک, کشیده شدن پوست, زخم و تورم و ایجاد وریدهای واضح روی پستان و تورم بازو از علائمی میباشند که ممکن هست در این نوع سرطان ظاهر شود با مراجعه به موقع به دکتر و تشخیص زودهنگام قابل درمان میباشند.

 

باید دقت داشت همانگونه که داشتن یک یا چند علامت از میان این علائم نشان دهنده ابتلای قطعی به سرطان نیست, در برخی از افراد, سرطان میتواند بدون داشتن علامت هاي ظاهری به خصوص احساس توده ایجاد شود. کارشناسان میگویند از هر 6 مورد سرطان پستان, یکی با علائمی غیر از توده هاي مظنون شروع می‌شود.

 

محققان دانشگاه کالج لندن می‌گویند که زنان باید از علامت هاي هشداردهنده دیگر با خبر باشند تا بتوانند زود کمک بگیرند. آنها دریافتند زنانی که علائمی غیر از ظاهر شدن توده در پستان دارند به احتمال اکثر ویزیت دکتر را عقب می‌اندازند.از مهم‌ترین عوامل کارساز در ابتلا به این سرطان می‌توان به پیشینه خانوادگی سرطان در بستگان درجه اول,

 

نداشتن بارداری و زایمان, یائسگی بعد از 55 سالگی, شروع قاعدگی زودهنگام, آثار هورمونی به خصوص مصرف داروهای هورمونی در دوره یائسگی, وجود سرطان هاي دیگر در فرد, رژیم خوراکی با چربی بالا, چاقی, مصرف الکل و دخانیات, مریضی هاي خوش خیم پستان, ویروس ها, تابش اشعه یونیزان,

 

نوع بافت, پریشانی و استرس و اولین حاملگی در سنین بالاتر از 25 سال اشاره کرد که بانوان با اتخاذ شیوه صحیح زندگی و تغییر مثبت فاکتورهای مذکور می‌توانند در پیشگیری از سرطان گام بردارند.از مهم‌ترین اقدامات خود فرد برای موفقیت در درمان این مریضی میتوان به غربالگری به معنی کشف و درمان به موقع اشاره کرد که خطر انتشار مریضی و مرگ را کاهش میدهد.

 

هم چنین ماموگرافی سالانه در زنان بالای 35 سال, خودآزمایی ماهانه بعد از 20 سالگی و معاینه بالینی از جانب دکتر در زنان 20 تا 40 سال به صورت هر سه سال و در زنان بیش زا 40 سال به شکل سالانه نیز در شناسایی زودهنگام این مریضی هست. بعد از تشخیص سرطان از جانب دکتر, پذیرفتن مریضی, ادامه سیر درمان از جانب مریض و همراهی خانواده به خصوص همسر با او بیشترین کمک را برای بهبودی مریض خواهدکرد.

 

درمان

درمان سرطان پستان به میزان ترقی مریضی بستگی دارد, اگر مریضی در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود, درصد بهبود و درمان این مریضی بسیار بالاست. قبلا برای درمان این نوع سرطان, جراحی برداشت کامل انجام می شد که اثر روانی زیادی به دنبال داشت, اما امروزه اینگونه نیست و فقط توده سرطانی با یک حاشیه مناسب برداشته می‌شود.

 

دکتر عصمت السادات هاشمی, عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی, در این خصوص میگوید: “به طور کل, جراحی قدیمی ترین روش درمان در سرطان پستان هست؛ گرچه این روش در حال آماده بعنوان رکن اساسی درمان انجام می‌شود و در هر مرحله و برای هر نوع سرطان پستان, روشهای جراحی خاصی را می‌توان انجام داد و گزینه هر یک از این روشها با عوارض و نتایج مخصوص خود همراه هست.

 

در صورت شناسایی مریضی در مراحل آغاز, جراحی با حفظ پستان انجام می‌شود؛ گرچه برای برخی از بیماران برداشتن کامل برای پیشگیری از انتشار سلول هاي سرطانی اجتناب ناپذیر هست. هم‌چنین برای کسانی که براساس پیشینه ارثی, احتمال بالایی در ابتلا به سرطان دارند, برداشتن بعنوان یک اقدام پیشگیرانه انجام میشود که همانند هاي زیادی از این اقدام در جهان حتی برای بازیگران و هنرمندان سوپراستار هم وجود دارد.”

 

دشواری های بعد از جراحی

برداشتن پستان زنان, حاشیه امنیت سلامت جسمانی را فراهم سازی میکند, اما میتواند تبعات روانی زیادی بر اي آنها به دنبال داشته باشد. برداشتن و تخلیه پستان, بخشی از روند درمانی برخی از افرادی هست که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. در برخی از کشورها از جمله بریتانیا, بازسازی پستان بعد از تخلیه توده سرطانی, رایگان انجام می‌شود. این در حالی هست که ایران بازسازی را جراحی زیبایی محسوب می‌کند.

 

دکتر لعبت گرانپایه, جراح و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران, با انتقاد از این موضوع می‌گوید: “خرج ترمیم بیماران از جانب بیمه ها یک عمل زیبایی قلمداد میشود, در حالیکه ادامه روند درمان هست. جراحی پروتز در ایران برای بیماران سرطانی خرج بالایی دارد

 

و مریض از انجام دادن آن صرف نظر می‌کند و همین موضوع یکی از دلایل افسردگی زنان بعد از جراحی هست و حتی میتواند یکی از عوامل بازدارنده برای مراجعه زودهنگام مریض به دکتر باشد.”

 

سرطان پستان فقط مختص زنان نیست

بررسی ها نشان میدهند زنان صدبرابر مردان اکثر به سرطان پستان مبتلا میشوند, در حالیکه این نوع سرطان در مردان, صدبرابر کشنده تر هست.دکتر گرانپایه با اشاره به نقش مهم هورمونهای بدنسازی در ابتلای مردان به سرطان پستان گفت می‌گوید: “مردان اغلب در سالن هاي بدنسازی

 

از هورمون هایي بهره گیری می‌کنند که بافت پستان آنها افزایش می‌یابد, مصرف حشیش و کوکایین در افزایش حجم پستان ها و ابتلا به سرطان کارساز هست, همین طور مصرف مشروبات الکلی, دخانیات و فست فودها ریسک ابتلا را اکثر میکنند.”

 

یکی از کارزارهای پیروز

“know your lemons” اسم یک تحرک اطلاع رسانی درمورد سرطان پستان هست که جوانی به کورین بومونت در سال 2003 آن را طراحی کرد. او هر دو مادربزرگش را به علت سرطان پستان از دست داده و متوجه شده بود اطلاعات درمورد علامت هاي ظاهری این سرطان بسیار محدود هست؛

 

بنابراین با بهره گیری از تمثیل لیمو و قرار دادن آن در شانه تخم مرغ, کوشش کرد این نقیصه را برطرف کند. بانو بومونت میگوید این نوع اطلاع رسانی شیوه اي ملایم و حتی بازیگوشانه هست و به زنان کمک میکند بر ترس خود از سرطان پستان غلبه کنند: “برخی زنان نمیخواهند درمورد پستان گفتگو کنند یا به آن نگاه کنند.” اضافه بر این, زنان با “هر میزان سواد” می‌توانند به این لیموها نگاه کنند و علامت هاي مریضی را بشناسند.

 

“know your lemons” در 16 کشور از جمله اسپانیا, ترکیه و لبنان برای اطلاع رسانی درمورد سرطان پستان بهره گیری شده هست؛ اضافه بر این, خودآزمایی پستان یکی از مهمترین و برترین روشهای تشخیص زودهنگام سرطان پستان هست که روش انجام دادن آن با یک جست و جوی ساده در اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد.