پارس ناز پورتال

کمبود ویتامین c در بدن چه نشانه هایی دارد؟

کمبود ویتامین c در بدن چه نشانه هایی دارد؟

کمبود ویتامین c در بدن چه نشانه هایی دارد؟ 

کمبود ویتامین C در بدن چه نشانه هایی دارد ؟ میدانیم که در صورت کمبود ویتامین در بدن , سیستم سلامت بدن با اشکالات جدی مواجه میگردد . فقر ویتامین C در بدن را می توان بوسیله ی چند راه ساده شناسایی کرد. اسکوروی ، بیماری که در اثر تخریب کلاژن در بدن پدید می آید ، نتیجه ی فقر شدید ویتامین C است .

 

این بیماری موجب بروز خستگی و بی حالی می شود، ماهیچه ها و استخوان ها را تحت تاثیر قرار داده و سیستم ایمنی را تخریب می کند. امروزه اسکوروی به ندرت در میان مردم دیده می شود ، زیرا تنها وجود مقدار کمی از ویتامین C از بروز این بیماری پیشگیری می نماید.

 

از مرکبات در قرت هجدهم میلادی برای درمان دو میلیون ملوان مبتلا به اسکوروی استفاده می شد. البته دیگر علائم فقر ویتامین C که معمولا به آنها توجه نمی شود عبارت اند از :

 

کبود شدن سریع و بی دلیل پوست ، لثه های متورم ، خونریزی لثه ، سرعت پایین خوب شدن زخم ، ورم لثه ، موهای خشک و شکننده ، نقاط خشک و قرمز روی پوست ، خونریزی بینی ، سیستم ایمنی ضعیف ، مشکلات گوارشی ، افزایش وزن و متابولیزمآهسته ، ورم و درد مفصلی .

 

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C به مرور زمان بدتر می شوند و سرانجام به مشکلات اساسی برای سلامتی تبدیل می گردند . مشکلاتی که می توانند در نتیجه ی کمبود بلند مدت ویتامین C بوجود آیند شامل مواد زیر می باشند :

 

فشار خون بالا ، بیماری كيسه صفرا ، سکته ، برخی از انواع سرطان ، تصلب شریان .

 

برای آنکه بیشترین سود را از مواد معدنی و ویتامین C موجود در میوه و سبزیجاتببرید نکاتی که در اینجا مطرح می کنیم را در نظر داشته باشید :

 

مواد غذایی خام و نپخته بخورید ، به محض برش میوه ها و سبزیجات آنها را مصرف کنید و میوه و سبزیجات را به جای آب پز، بخار پز کنید. همانطور که اکثر ما می دانیم ، مصرف مواد غذایی اورگانیک ، تازه و خام بهترین گزینه برای رساندن ویتامین و مواد معدنی به بدن است.

 

مواد غذایی ، اگر در حالت طبیعی خود باشند ، بهترین ، مطمئن ترین و فراوان ترین منابع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بشمار می روند . اما خیلی از مردم ترجیح می دهند از مکمل های غذایی ، برای استفاده هرچه بیشتر از این مواد ، استفاده کنند.

 

عوارض جانبی مصرف ویتامین C

بدن نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند و میزان اضافه ی این ویتامین دفع می شود. بنابر این مصرف بیش از حد آن نگرانی در بر نخواهد داشت . اما همچنان پرهیز از مصرف روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ، به دلیل بروز ناراحتی معده ، توصیه می شود. یکی از تحقیقات اخیر همچنین رابطه ای میان ویتامین C وسنگ کلیه را نشان می دهد.