پارس ناز پورتال

کم خوابی چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

کم خوابی چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

کم خوابی چه عوارضی برای سلامتی دارد؟ 

تعداد زیادی از افراد میباشند که به علت مشغله کاری چندان دچار کم خوابی میباشند و اگر این کم خوابی ادامه دار باشد مطمئنا برای سلامتی زیان آور خواهد بود. بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب در دنیا هست. داروهای خواب‌آور نیز جزء شایع‌ترین داروهایی میباشند که در سطح مراقبت نخست تجویز می شوند. پژوهش‌هاي انجام‌شده نشان میدهد که حدود ٣٥ تا ٤٠ درصد جمعیت بزرگسال در کشورهای غربی از این بی‌خوابی رنج میبرند.

 

کمتر از ١٠ درصد موارد بی‌خوابی توسط پزشکان مراقبت نخست تشخیص داده می شود. موارد زیر از عوامل خطر بی‌خوابی محسوب می شوند: استرس‌هاي هیجانی، مهارت‌هاي سازگاری غیرانطباقی، اختلالات روان‌شناختی و نیز تکوین مشکلات جدی روان‌پزشکی، طلاق، بیوگی، جدایی، افزایش سن، طبقه اقتصادی- اجتماعی پایین، بی‌کاری،

 

سیکل خواب نامنظم، سیگارکشیدن، نوشیدن قهوه و سوءمصرف الکل و موارد دیگر. در بیشتر پژوهش‌ها شیوع بی‌خوابی در زن‌ها بیشتر از مردها گزارش شده هست.در جوامع در حال توسعه عواملی مثل فقر، تأثیر عمیقی روی عوامل محیطی مؤثر بر خواب در همۀ گروه‌هاي سنی دارد.

 

شاید برایتان عجیب باشد، ولی کم خوابی و بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز بی نظیر اي به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب میرساند.این روزها عوارض کم خوابی یکی از مشکلات زیاد در جوامع انسانی هست. دل مشغولی هاي بیش از حد انسان ها، آنها را دچار کم خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد.

 

در ادامه به بررسی سرانجام ناخوشایندی خواهیم پرداخت که در صورت مداومت در بی خوابی به سراغ افراد خواهد آمد.امروزه در جوامع شهری بی خوابی یکی از مشکلاتی هست که میتوان آن را به روشنی دید. در سال 1942 میلادی متوسط ساعت خواب هشت ساعت بود، اما الان این میزان به 6.8 ساعت در هر شب رسیده هست. میزان متوسط خواب ایده آل برای هر فرد بالغ در طول 24 ساعت شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت هست.

 

براساس آمارهای منتشر شده، بیش از 40 درصد از آمریکایی هرروز کمتر از هفت ساعت می‌خوابند، بر این اساس بیش از 70 میلیون نفر از آمریکایی ها دچار کمبود و اختلالات خواب میباشند.

 

با وجود این که همگان از اهمیت میزان مناسب برای خوابیدن آگاه میباشند، اما باز هم شاهد کم خوابی مخصوصا در بین جوانان هستیم. در جامعه ي ایرانی اغلب جوانان پس از بازگشت از محل کار یا دانشگاه مشغول اموراتی نظیر تماشای انواع سریال ها، فیلمهای سینمایی یا انجام بازی و وب گردی میباشند، از این رو بی خوابی در کشورمون نیز به مشکلی در بین جوانان تبدیل شده هست.

 

در ادامه به بررسی 23 خطری خواهیم پرداخت که در صورت کم خوابی ممکن هست گریبان گیر افرادی شود که از این مشکل رنج می برند.

 

1. بداخلاقی

براساس تحقیقات انجام شده از سوی جمعی از محققان، بد خلقی از جمله ي موارد مشهودی هست که میتوان این موضوع را از شکایات متعدد اطرافیان افرادی که کمتر از میزان طبیعی میخوابند، دیدن کرد. این تیم از محققان شماری از افراد کم خواب را زیر ذره بین قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که این افراد در برابر بعضی مسائل واکنش تند تری نشان میدهند. برای مثال می‌توان به ایجاد مزاحمت در زمانی اشاره کرد که این افراد مشغول کار میباشند.

 

2. سردرد

با وجود این که دانشمندان در قرن جدید به ارتباط بین کم خوابی و سردرد پی برده اند، اما هنوز نتوانسته اند به روشنی ارتباط بین سردرد و کم خوابی را پیدا کنند. درد هاي مزمنی نظیر میگرن در اثر کم خوابی شدت می‌گیرند. براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، 36 تا 58 درصد از افرادی که مبتلا به اختلالات تنفسی در زمان خواب میباشند،

 

با سردردهای غیرقابل وصفی در زمان بیدار شدن روبرو می شوند. علت این سردردها بیدار شدن هاي متوالی در طول خواب هست که به بی خوابی منجر می شود.

 

3. ناتوانایی در یادگیری

بی خوابی در بین نوجوانان و جوانان به موضوعی همه ي گیر تبدیل شده هست. مطالعات دانشمندان حکایت از این دارد که تعویض ساعت آغاز به کار مدارس راهنمایی از ساعت 7:30 به 8:30 منجر به بالا رفتن نمره ي دانش آموزان در شماری از درس ها شده هست. بر این اساس، نمره ي دانش آموزان در درسی نظیر ریاضی و قرائت به ترتیب 2 و 1 امتیاز افزایش یافته هست.

 

بی خوابی در حافظه ي کوتاه مدت نیز بی تاثیر نیست. با دقت به این که حافظه ي کوتاه مدت بخش مهمی از چرخه ي یادگیری هست، از این رو بی خوابی میتواند تاثیر شگرفی روی توانایی افراد برای به یاد آوردن کلماتی داشته باشد که روز پیش آنها را به حافظه ي خود سپرده اند. در یک مطالعه ي دیگر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند

 

که در صورت تمایل به یادگیری و مطالعه ي یک موضوع برای نخستین بار و تکرار آن، بی خوابی میتواند تاثیر منفی داشته باشد. این تاثیر منفی حتی پس از به خواب رفتن بعد از یادگیری نیز از بین نمیرود.

 

4. چاقی

افرادی که دچار اختلالات خواب میباشند و به میزان کافی نمیخوابند، دچار اختلالات هورمونی شده و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها با کالری بالا دارند که این موضوع بسیار خطرناک هست. هرچند در زمان بیدار بودن می‌توان کالری بیشتری را سوزاند، اما این میزان کالری سوخته شده در برابر حجم بیشتری از کالری ها که پس از خوردن غذا وارد بدن می شود، تاثیری ندارد.

 

5. مشکلات بینایی

کم خوابی می‌توان مشکلاتی را در بینایی افراد ایجاد کند که از جمله ي آن می‌توان به ایجاد دید تونلی، دو بینی و تار شدن بینایی اشاره کرد. میزان بی خوابی ارتباط ي مستقیمی با اختلالات بینایی دارد، بطوریکه هر چه میزان بی خوابی بیشتر باشد، احتمال ایجاد اختلالات بیشتر شده و در نتیجه مشکلات زیادی نیز برای فرد مورد نظر پیش می‌آید. همین طور امکان ایجاد توهم آشکار نیز در افراد کم خواب وجود دارد.

 

6. افزایش مریضی قلبی

دانشمندان با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که با بیدار ماندن افراد برای بیش از 88 ساعت، فشار خون افزایش می یابد. براساس یافته هاي محققان، افرادی که در هر شبانه روز تنها 4 ساعت میخوابند در مقایسه با افرادی که 8 ساعت میخوابند، ضربان قلب بالاتری دارند. غلظت پروتئین واکنشی نوع C که یکی از علامت هاي ابتلا به مریضی هاي قلبی هست در افرادی که کم خواب میباشند، بیش از سایرین به چشم می‌خورد.

 

7. کند شدن سرعت عمل

تصویر العمل و به بیان بهتر سرعت عمل افراد در اثر بی خوابی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دانشمندان برای اثبات ادعای خود، آزمایش هایي را انجام داده اند. محققان دو گروه از دانشجویان را مورد آزمایش قرار داده اند، بطوریکه تست هایي را در ارتباط با تصمیم گیری سریع به عمل آورده اند، با این تفاوت که یکی از دو گروه در بین تست خوابیده اند،

 

ولی گروه دیگر چنین اجازه اي نداشته اند. نتیجه ي تست گویای این موضوع هست که افرادی که خوابیده اند، به شکل بهتری به سوالات پاسخ داده اند. این تست در مورد ورزشکاران نیز انجام شده هست.

 

8. آسیب پذیری در مقابل مریضی ها

سازمان دفاعی بدن، وظیفه ي مبارزه با انواع باکتریها و به بیان بهتر میکروارگانیسم ها را دارا هست، بطوریکه حتی در صورت زخمی شدن نقطه اي از بدن و ایجاد زخم، سیستم دفاعی قادر هست از نفوذ میکروب ها به بدن از ناحیه ي آسیب دیده و ایجاد عفونت پیشگیری کند. حال در صورت بی خوابی حتی برای یک شب، سیستم دفاعی بدن به اندازه اي ضعیف می شود که تا حدودی قدرت آن برای مبارزه با میکرو ارگانیسم ها از بین میرود.

 

9.چندان شدن غیرعادی ادرار

زمانی که انسان به خواب میرود، سیستم ساخت ادرار در بدن فرآیند آرام تری را در پیش می‌گیرد و از این رو هست که اغلب افراد در زمان خواب نیازی به بهره گیری از سرویس هاي بهداشتی ندارند. اما زمانی که فردی در طول شب بیدار می‌ماند، خبری از فرآیند آرام ساخت ادرار نیست. دانشمندان چنین وضعیتی را ساخت بیش از حد ادرار شبانه می نامند.

 

این موضوع عاملی برای شب ادراری در بعضی کودکان و حتی بزرگسالان هست، چراکه فرآیند ساخت ادرار در این افراد با وجود به خواب رفتن به حالت معمول به فعالیت ادامه می دهد.

 

10. عدم تمرکز و حواس پرتی

انجام اموراتی نظیر مطالعه یا گوش دادن به توضیحات استاد در کلاس درس که نیازمند تمرکز هست، به خواب فرد بستگی مستقیمی دارد. دانشمندان روی این موضوع تاکید دارند که در صورت بی خوابی، افراد باید در انتظار مشکلاتی نظیر نبود تمرکز و حواس پرتی باشند. در صورت بی خوابی، فرد در کسری از ثانیه به حالتی وارد می شود که نمی‌توان آن را خواب یا بیدار عنوان کرد.

 

11. ساخت نشدن واکسن و بالا رفتن احتمال ابتلا به مریضی

محرک هاي موجود در بدن، آنتی بادی هایي را برای مبارزه با ویروس هاي خاصی ساخت می‌کنند. همانگونه که اشاره کردیم زمانی که فرد به اندازه ي کافی نمیخوابد، سیستم دفاعی بدن دچار مشکل شده و در نتیجه نمیتواند به خوبی کار کند. در یک تحقیق که در همین راستا انجام شده، به 19 تن از داوطلبان واکسن هپاتیت تزریق شد. ده تن از این افراد در طول شبانه روز هشت ساعت می خوابیدند،

 

اما باقی افراد شرکت کننده در این آزمایش شب ها بیدار می ماندند. پس از گذشت چهار هفته، میزان آنتی بادی ساخته شده در بدن افرادی که در طول شبانه روز 8 ساعت خوابیده بودند، دو برابر افرادی بود که بیدار مانده بودند.گرچه تحقیقات دیگری نیز در این خصوص انجام شده که از جمله ي آن میتوان به تاثیر بی خوابی روی واکسن آنفولانزا اشاره کرد.

 

در این تحقیق دیدن شد که بی خوابی تاثیری در روند ایجاد آنتی بادی ندارد و از این رو دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بی خوابی فقط میتواند در مورد مریضی هاي خاصی چنین تاثیری داشته باشد.

 

12. اختلال در تکلم

بی خوابی تاثیر شگرفی روی نحوه ي حرف زدن افراد دارد، بطوریکه در طول یک آزمایش، افرادی که برای 36 ساعت بیدار نگه داشته شده اند، بصورت متمادی از واژه هاي تکراری و جملات کلیشه اي بهره گیری کرده اند. همین طور باید به این نکته اشاره کرد که این افراد با تن صدای اثبات و بصورت بسیار آرام و تقریبا نامفهوم کلمات را ادا می‌کردند.

 

افرادی که از کم خوابی رنج می برند، توانایی بیان تفکرات خود در قالب جملات را نداشته و نمیتوانند آن چه راکه در ذهن دارند، به درستی انتقال دهند.

 

13. سرماخوردگی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در اغلب روزها احساس سرما کرده و دوست دارید تا کنج گرمی را برای رسیدن به آرامش پیدا کنید، شاید به اندازه ي کافی نمیخوابید. آزمایش هاي صورت گرفته نیز این موضوع را اثبات کرده هست. محققان 153 داوطلب را پس از دو هفته در معرض سرمای یکسانی قرار داده اند.

 

براساس اطلاعات ارائه شده از بین این 153 نفر افرادی که در دو هفته ي قبل در هر روز کمتر از 7 ساعت خوابیده اند، سه برابر بیش از سایر افراد که بیش از 8 ساعت خوابیده اند، در معرض سرماخوردگی قرار دارند. کیفیت خواب را نیز در این بین می‌توان موثر خواند. یافته هاي محققان نشان می دهد افرادی که 92 درصد از زمان در رختخواب بودن را می‌خوابند، 5.5 برابر بیش از افرادی که 98 تا 100 درصد از این زمان را می‌خوابند، احتمال سرماخوردگی دارند.

 

14. مشکلات سیستم گوارشی

از هر 250 آمریکایی یک نفر به مریضی التهاب روده مبتلا هست و اختلالات خواب نیز علائم این مریضی را افزایش می دهد. در صورتی که کم خوابی بصورت مداوم تکرار شود، سندروم التهاب روده شدید تر می شود، بطوریکه 10 تا 15 درصد از آمریکایی به علت بی خوابی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

همین طور باید به این نکته اشاره کرد افرادی که از مریضی کرون رنج می برند، در صورت بی خوابی دو برابر سایر افراد در معرض خطر عود کردن این سندروم در مقایسه با افراد عادی قرار دارند.

 

15. افزایش تصادفات رانندگی

رانندگی در حالت خواب آلودگی به اندازه ي رانندگی در زمان بهره گیری از مشروبات الکلی خطرناک هست و از این رو پیشنهاد می شود رانندگان در صورت بی خوابی اقدام به رانندگی نکنند. خوابیدن در هنگام رانندگی به علت خیرگی و اثبات بودن اوضاع راننده امری معمول هست که این موضوع خطر تصادف را افزایش می دهد.

 

براساس تحقیقات انجام شده، خلبانان، رانندگان کامیون، دکتر هاي شیفت و افرادی که باید شب ها بیدار بمانند، بیش از سایرین در خطر خواب در زمان رانندگی قرار دارند که این موضوع شانس تصادف را بالا می‌برد.

 

16. درد

افرادی که از مشکلاتی نظیر دردهای مزمن رنج می برند، معمولا نمیتوانند به میزان کافی بخوابند، چراکه درد نقطه اي از بدن در زمان خواب او را بیدار می‌کند. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که بی خوابی میتواند باعث افزایش درد در افراد شود. تحقیقات نشان می دهد که در صورت بیدار ماندن، مقاومت فرد در برابر دردهای ایجاد شده کمتر شده و در نتیجه فرد مورد نظر کمتر از پیش قادر هست تا محرک هاي درد را تحمل کند.

 

17.ابتلا به دیابت

بیدار ماندن در ساعاتی که بدن براساس ساز و کارش برای خوابیدن و کاهش متابولیسم آماده می شود، در صورت استمرار میتواند منجر به ایجاد مقاومت در برابر انسولین و در نتیجه مبتلا شدن به مریضی دیابت نوع دوم شود. براساس تحقیقات انجام شده روی نوجوانان،

 

مشخص شده که تغییرات برای بالا بردن میزان خواب افراد خطر ابتلا به مریضی دیابت را کاهش می دهد. همین طور باید به این موضوع اشاره کرد که با وجود رعایت رژیم خوراکی، در صورت مداومت در کم خوابی خطر ابتلا به مریضی دیابت افزایش پیدا میکند.

 

18. به هم ریختگی

در صورتی که دقت کرده باشید، افرادی که دچار بی خوابی میباشند، در شرایط آرمانی خود به سر نمیبرند. تحقیقات صورت گرفته حاکی از این موضوع هست، جراحانی که کمتر از سایرین می‌خوابند، 20 تا 32 درصد بیشتر دچار اشتباه می شوند. همین طور ورزشکارانی که عملکرد آنها ارتباط ي مستقیمی با تمرکز دارند، در صورت بی خوابی نمیتوانند نتیجه ي لازم را دریافت کنند.

 

19. سرطان

محققان هنور در ابتدای راه تحقیقات برای یافتن ارتباط بین کم خوابی و سرطان میباشند. با دقت به این که بی خوابی منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شده و بدن را برابر ابتلا به مریضی ها قرار می دهد، می‌توان انتظار داشت که شانس ابتلا به انوع سرطان ها نیز با استمرار بی خوابی افزایش یابد.

 

تحقیقات نخست دانشمندان نیز با تایید این موضوع، خطر ابتلا به سرطان هایي نظیر پستان و سرطان روده ي بزرگ را در افرادی که دچار اختلالات خواب میباشند، بالا عنوان کرده اند.

 

20. مشکلات حافظه

اختلال خواب در افراد سالخورده میتواند ساختار حافظه بلند مدت را در این افراد تغییر دهد. همین طور مشکلاتی نیز در حافظه ي مرتبط با خواب در جوانان رویت شده که دچار کمبود خواب میباشند. تحقیقات صورت گرفته در سال 1924 نشان از این دارد، افرادی که بیشتر می‌خوابند، دچار فراموشی کمتری شده و حافظه ي آنها بهتر عمل میکند. کم خوابی نشانه هاي آلزایمر را در افراد تقویت می‌کند.

 

21. اختلالات ژنتیکی

براساس تحقیق جامعی که در سال 2013 میلادی برای سنجش تاثیر میزان خواب روی افراد انجام گرفت، تمام جنبه هاي منفی بی خوابی بر سلامتی انسان ها مشخص شد. براساس یافته ي دانشمندان کم خوابی باعث اختلال در عملکرد ژن هاي بدن انسان می شود.

 

براساس تحقیقات صورت گرفته، در حالی‌که فردی در طول یک هفته هر شب کمتر از 6 ساعت بخوابد، عملکرد بیش از 700 ژن مختل می شود. از جمله ي ژن هاي مورد نظر می‌توان به مواردی اشاره کرد که ارتباط ي مستقیم با سیستم حفاظتی بدن دارند.

 

بعضی از ژن ها براساس الگوی شبانه روز فعالیت میکنند که در صورت به هم خوردن الگوی خواب فرد، این ژن ها نمی‌توانند براساس الگوی معمول فعالیت کرده و در نتیجه ساز و کار فعالیت این جز از بدن دچار بی نظمی می شود.

 

22. ناخشنودی و افسردگی

دانیل کانمان، روانشانسی هست که جایزه ي نوبل را در اساس ي روانشناسی از آن خود کرده هست. وی با انجام تحقیقی، از 909 نفر از زنانی که کار می‌کنند، خواسته تا جزئیات مربوط به حالات روانی و احساسات خود را بصورت هرروز ثبت کنند. هرچند اختلاف در درآمد این خانم ها کمی در روحیه ي این افراد تاثیرگذار هست، اما کم خوابی را باید یکی از دو عامل تاثیرگذاری خواند که بیشترین اثر را در افسردگی و ناخشنودی افراد دارند.

 

مطالعه ي دیگری نیز نشان می دهد بانوانی که دارای زندگی زناشویی موفقی میباشند، خواب خوبی را نیز تجربه می‌کنند.هنوز مشخص نیست که کیفیت خواب در این افراد در اثر زندگی زناشویی پیروز هست یا زندگی انها تحت تاثیر خواب مناسب.

 

همین طور تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به بی خوابی، دو برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. همین طور باید به این نکته اشاره کرد که اقدام برای درمان بی خوابی منجر به بهبود افسردگی در افراد نیز شده هست.

 

23. مرگ

 به گزارش پارس ناز تعداد زیادی از مریضی ها ریشه در کم خوابی و کاهش تعداد ساعات خواب دارند. اما افرادی که هرروز کمتر از 7 تا 8 ساعت بخوابند، دچار مرگ زودرس خواهند شد. به بیان بهتر خوابیدن کمتر از میزان پیشنهاد شده شانس مرگ را در سنین پایین تر افزایش می دهد.