پارس ناز پورتال

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار 

فشار خون را می توانیم در خانه درمان کنیم. در زمان فعلی بسیاری از افراد مخصوصا بزرگسالان بـه فشار خون مبتلا هستند. در این مقاله قصد دارم روش هایی امتحان شده و واقعی را بـه شما آموزش دهم تا با استفاده از آنها دوره هـای فشار خون پایین را در خانه درمان کنید.

 

چه چیزی باعث کاهش فشار خون می شود؟

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

درباره فشار خون پایین مانند فشار خون بالا زیاد صحبت نمیشود اما باید این را بدانید کـه فشار خون پایین هم شرایطی ویژه است کـه می تواند علائم ناخوشایندی بـه همراه داشته باشد و در موارد شدید حتی میتواند جان یک فرد را هم تهدید کند. فشار خون پایین معمولاً بـه علت استراحت طولانی مدت در رخت خواب،

 

کم آب شدن بدن، عفونت، استرس و اضطراب، بارداری یا بـه عنوان عوارض جانبی داروهایی خاص اتفاق می افتد. چطور می فهمید کـه فشار خون پایین دارید؟ اول این کـه سطح فشار خون ۹۰/۶۰ پایین بـه حساب می آید. بعلاوه حواستان بـه علائم معمول فشار خون پایین باشد، از جمله سبکی سر و سرگیجه، بیهوشی،

 

کمبود تمرکز، حالت تهوع، خستگی، احساس تنبلی، تپش قلب و دشواری یا کند شدن تنفس. با این کـه برخی موارد فشار خون پایین نیازمند مراقبت هـای پزشکی است اما راه حل هـای خانگی هم وجود دارد کـه میتوانید موارد معمولی پایین آمدن فشار خون را درمان کنید.

 

مقدار کافی نمک مصرف کنید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

بدنمان روزانه  بـه دریافت مقدار مناسبی از نمک نیاز دارد تا عملکرد درستی داشته باشد، سطح مایعات را متعادل نگه دارد و از پایین آمدن فشار خون پیش گیری کند. متخصصان توصیه میکنند یک فرد معمولی روزانه باید چیزی حدود یک قاشق چای خوری نمک استفاده کند.

 

اگر مرتب ورزش میکنید یا نشانه هـای افت فشار خون را در خود می بینید، افزایش مصرف نمک میتواند کمکتان کند. مواردی مانند نوشیدنی هـای ورزشی کـه حاوی نمک و پتاسیم هستند نیز میتوانند بـه عنوان مکمل هـای درمانی برای فشار خون پایین مورد استفاده قرار بگیرند.

 

وعده هـای کوچکتر و مرتب تر میل کنید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

برخی افراد کـه وعده هـای بزرگ حاوی کربوهیدرات مصرف می کنند بلافاصله بعد از اتمام غذا خوردن افت فشار خون را تجربه میکنند این مشکل را بـه عنوان افت فشار خون بعد از صرف شام نیز می شناسند. یکی از راه حل هـای درمان این نوع افت فشار خون کاهش مصرف وعده هـای حاوی کربوهیدرات در طول روز و اضافه کردن میان وعده هایی بین وعده هـای اصلی است.

 

بـه آرامی تغییر حالت دادن

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

چگونه متوجه می‌شوید کـه فشار خون پایین دارید؟ برای شروع اگر در حالت نشسته یا ایستاده احساس سرگیجه ، تاری دید و سبک شدن سر پیدا کردید ممکن است مشکل افت فشار خون وضعیتی باشد. یکی از راه هـای مقابله با این نشانه این است کـه بـه آرامی وضعیت خود را تغییر دهید.

 

بـه محض این کـه از خواب بیدار شدید سرپا نایستید. بـه جای این کار در حالی‌کـه پاها کامل روی تخت است آرام بـه حالت نشسته بروید. حداقل بـه مدت ۶۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید تا بدن تان بتواند خود را عادت دهد. سپس در همان حالت نشسته کمی پاها را از روی تخت بلند کنید، قبل از این کـه کاملا بایستید یک یا دو دقیقه در این حالت باقی بمانید.

 

بـه بالش هـای خود اضافه کنید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

آیا می‌دانستید اضافه کردن بالش اضافی هنگام خواب یکی از راه هـای مفید برای درمان فشار خون پایین است؟ خوابیدن در حالتی کـه سطح سر از قلب بالاتر باشد میتواند تاثیر جاذبه را خنثی کند.

 

استفاده از جوراب هـای واریس

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

یکی از درمان هـای خانگی ساده برای فشار خون پایین اضافه کردن جوراب هـای واریس بـه کمدتان است. این جوراب ها میتوانند با اضافه کردن فشار بـه پا بـه خوبی علائم فشار خون پایین را بهبود ببخشند. این فشار کمک میکند خون در سراسر بدن سریعتر بـه حرکت در آید.

 

جوراب هـای واریس همچنین برای پیش گیری از ترومبوز ورید عمقی « بـه وجود آمدن لخته خون در ورید عمقی کـه معمولاً در پا بـه وجود می آید »  توصیه می شوند.

 

بـه برنامه خود قهوه اضافه کنید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

باور کنید یا خیر، نوشیدن یک فنجان قهوه، نوشابه یا چای حاوی کافئین میتواند یک واکنش سریع بـه کاهش فشار خون باشد. این نوشیدنی ها کمک میکنند جریان خونتان بـه حرکت درآیند و نوشیدن کافئین در کنار وعده هـای غذایی با افت فشار خون وضعیتی مقابله میکند.

 

مایعات بیشتری بنوشید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

کم آب شدن بدن یکی از اصلی ترین مقصران پشت کاهش فشار خون است. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیري از افت فشار خون ضروری است. بـه مقدار آبی کـه می نوشید بیافزایید و یا نوشیدنی هـای حاوی الکترولیت مانند آب نارگیل میتوانند بـه پیش گیری از علائم کمک کند.

 

تکنیک قیچی و فشار

 

اگر در صفی ایستاده بودید و علائم افت فشار خون را تجربه کردید از تکنیک قیچی و فشار استفاده کنید. ران ها را از روی هم عبور دهید و سپس با تمام توان بـه عضلات ران فشار وارد کنید. اگر در شرایطی بودید کـه می توانستید دراز بکشید این کار را انجام دهید و پاها را بـه جایی تکیه دهید کـه بالاتر از سطح قلب قرار بگیرند.

 

از موقعیت هـای خاص پرهیز کنید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

آیا می دانستید موقعیت هـای وحشت آور، ناراحت کننده و ناپسند هم میتوانند بـه صورت موقت باعث افت فشار خون شوند؟ تا جایی کـه میتوانید از این نوع موقعیت ها دوری کنید. سبک زندگی خود را طوری تنظیم کنید تا بیشتر درآرامش باشید.

 

ریشه شیرین بیان را امتحان کنید

کنترل خانگی فشار خون و ارائه راهکار

ریشه شیرین بیان یک داروی گیاهی است کـه میتوانید از آن برای درمان افت فشار خون کمک بگیرید. این گیاه با حمایت از عملکرد سالم آدرنال کمک میکند جریان خون تنظیم شود و فشار خون افت نکند. ریشه شیرین بیان را میتوانید در شکل قرص، کپسول، پودر و چای نیز پیدا کنید. اگر از رقیق کننده هـای خون، پتاسیم یا داروهای فشار خون استفاده می کنید قبل از مصرف ریشه شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید.