پارس ناز پورتال

یک ملاقات خودمانی با گربه پرشین

یک ملاقات خودمانی با گربه پرشین

گربه پرشین (گربه ایرانی) از نژادهای اصیل و بسیار مشهور در جمع گربه ‌های موبلند است. گربه ‌ای که موهایی بلند را با ظاهری زیبا در وقاری دائمی دارد. گربه پرشین قرن ‌ها است که در جایگاه یک گربه سلطنتی مورد پسند اشراف ‌زادگان اروپایی قرار گرفته ‌است. البته این گربه خوش ‌تیپ، نژادی اصیل با ریشه‌ هایی در سرزمین ایران دارد.

یک ملاقات خودمانی با گربه پرشین

ولی این اروپایی ‌ها بودند که نژاد گربه ایرانی را تبدیل به یک نژاد شناخته ‌شده در سبک زندگی لاکچری غربی‌ ها کردند. ماجرا به اوایل قرن ۱۷ میلادی باز می ‌گردد. زمانی ‌که غربی ها در چالش کشف دنیای اطراف خود هر چیز جذاب و چشمگیر را با خود به کشورهایشان می ‌آوردند.

 

در این ‌میان یک جهانگرد هلندی از تماشای گربه موبلند اصیل ایرانی ‌ها حسابی سر ذوق آمده و این گربه جذاب را با خودش به اروپا رساند. در آن سال ‌ها، حضور گربه ‌ها در بطن زندگی اشرافی غربی ‌ها بسیار پررنگ بود.

 

حالا در این سبک زندگی تجملی شده، یک گربه اصیل ایرانی با موهایی بلند و قامتی زیبا پیدایش شده بود. گربه ایرانی خیلی ساده توانست دست رقبای غربی خودش را بسته، در دل اشراف ‌زادگان دو سه قرن پیش غربی ‌ها جا باز کند. تا جاییکه محبوبیت گربه پرشین در نزد ملکه الیزابت زبانزد عام و خاص شده بود.

 

حالا هر اشراف‌ زاده ای می ‌خواست یک گربه ایرانی اصیل داشته باشد. به ‌همین سادگی طیف گسترده‌ ای از پرورش‌ دهندگان گربه در گوشه ‌و کنار سرزمین ‌های اروپایی و حتی آمریکایی در تکاپوی پرورش و اصلاح ‌نژاد گربه پرشین بودند. این جریان ادامه داشت تا به امروز که ماجرا را تبدیل به یکی از مشهورترین گربه ‌های جهانی کرده ‌است.

 

گربه پرشین حالا در سرتاسر جهان گربه ‌ای شناخته ‌شده با ظاهری دلفریب و رفتاری باوقار و اخلاقی خاص است. حالا خیلی‌ ها علاقه دارند تا از یک گربه پرشین اصیل داشته باشند. اما تا چه اندازه این گربه اصیل را می‌ شناسید؟ آیا از روش نگهداری گربه پرشین اطلاع دارید؟

 

قیمت گربه پرشین چه اندازه است؟ اصلا چطور می ‌توانید گربه ایرانی اصیل را تهیه کنید؟ در این مطلب همراه با تجربیات و فضای حرفه‌ ای گروه پت راید هستید تا به مشخصه ‌های ظاهری و شناخت خلق‌ و خو و ویژگی‌ های رفتاری گربه پرشین بپردازیم.

 

ویژگی‌ های ظاهری گربه پرشین

گربه پرشین با هر فرم و جثه‌ ای که باشد، یک گربه پرمو است. گربه ‌ای که در حجم وسیعی از موهایی لطیف و حسابی پرپشت زندگی می‌ کند. از پوزه تا نوک دم این حیوان در گستره وسیعی از مو پنهان شده ‌است. با این ‌وجود گربه ایرانی در دسته گربه ‌ها با اندازه اندام متوسط قرار می ‌گیرد. نه خیلی درشت ‌اندام و نه خیلی کوچک‌ جثه.

 

یک گربه با قد و قواره ‌ای متوسط که وزنی در حدود 3 الی 6 کیلوگرم دارد. اما جذابیت گربه پرشین در صورت گرد با پوزه تخت و کوتاه آن است. این چهره در سر نسبتاً بزرگ گربه پرشین، هارمونی مناسبی پیدا کرده است. گوش ‌های حیوان از هم دور هستند.

 

صورت در حجم جذابی از چشم ‌هایی بزرگ و کاملاً گرد قرار دارد. پوزه کاملاً پخ و کوتاه است و اندام تقریباً درشت حیوان در پاهایی کوتاه و برجسته و البته پر از مو قرار دارد. این ‌همه هارمونی جذابی از یک گربه با ظاهری ملوس و دوست ‌داشتنی ساخته ‌است.

 

دنیای شخصی در سبک زندگی گربه پرشین

وقتی در مورد شخصیت گربه های پرشین صحبت می‌ کنید، به یک کلاس متفاوت از گربه های خانگی فکر کنید. در دنیای شخصی گربه پرشین دیگر خبری از رفتارهای هیجانی، خواسته ‌های بی ‌هدف و یا نگاه ‌های گنگ و بی معنی وجود ندارد. این گربه در لحظه به لحظه از زندگی خود در شخصیتی باوقار، آرام و اندکی مغرور به سر می ‌برد.

یک ملاقات خودمانی با گربه پرشین

اگر به ‌دنبال یک حیوان خانگی هستید که شخصیت مستقلی داشته باشد، هم نشینی با یک گربه پرشین قطعا مورد توجه شما قرار خواهد گرفت. گربه ‌ای که در کنار شما زندگی خواهد کرد؛ اما سبک و روش خاص خودش را دارد و با شخصیتی مستقل در دنیای گربه ‌ای خودش زندگی می ‌کند.

 

اینجاست که این گربه خانگی تبدیل به هم ‌نشینی فراتر از یک حیوان خانگی خواهد شد. گربه ‌ای خونگرم، مهربان با رفتاری آرام و باوقار، عاری از هیجان‌ های بی هدف، کاملاً ساکت و البته اندکی خسته احوال که علاقه وافری به خوابیدن در میان دستان شما دارد.

 

گربه های پرشین از ماندن در محیط ساکت لذت می ‌برند. یک گربه که به ثبات محیط اطراف خود علاقه دارد و خیلی ساده و شیرین با سبک زندگی آرام و علایق شما البته به سبک خودش کنار می‌ آید.اگر از گربه های پرشین نگهداری می‌ کنید، باید متوجه خلق ‌و خوی متکبرانه آن باشید.

 

بعید است گربه پرشین بیاید و با مالیدن خودش به دست ‌و پای شما انتظار نوازش داشته باشد. این گربه سبک زندگی مغرور خودش را دارد. به ‌این ‌ترتیب در مکانی برجسته از محیط خانه می ‌نشیند. مکانی که کاملاً در کانون توجه شما باشد. آنگاه آرام و بی ‌صدا منتظر می ‌ماند تا بالاخره شما به او توجه کنید و برای نوازش کردن به کنارش بروید. آنگاه است که از لطافت و حرف ‌شنوی و البته مطیع بودن این گربه زیبا حسابی لذت خواهید برد.

 

بایدها و نبایدها در نگهداری گربه پرشین

گربه پرشین ذاتاً گربه ‌ای با موهایی پرپشت است. پس اولین بایدی که باید در نگهداری از گربه پرشین مورد توجه شما قرار بگیرد، آرایش و آراستن روزانه است. گربه پرشین با آن موهای بلند در محیط خانه رفت‌ و آمد می‌ کند. این موهای بلند مستعد جذب انواع آلودگی‌ ها است.

 

در عین ‌حال همیشه در حال ژولیده شدن می ‌باشند. یک حمام هرازگاهی آن‌ هم برای ماهی یکبار در تمیز نگه‌ داشتن اندام گربه های پرشین کافی است. اما باید هر روز موهای پرپشت این گربه آرام خانگی را شانه بکشید.

 

در معرفی گربه پرشین به اخلاق خاص آن که رنگ و بویی متکبرانه دارد، اشاره کردیم. پس باید بعدی، توجه به ‌همین اخلاق ویژه گربه پرشین است. مثلاً گربه پرشین اصلا دوست ندارد در خاک گربه که کثیف است، رفع حاجت کند. پس اگر می ‌خواهید او را متقاعد به رفتاری مناسب حال و احوال خانه ‌های آپارتمانی کنید، باید نظافت محل زندگی و البته خاک گربه را جدی بگیرید.

 

در عین ‌حال گربه پرشین زندگی شخصی و فضای خصوصی خاص خودش را دارد. این گربه محیطی آرام و فضایی عاری از تغییر و تحول می‌ خواهد. اگر محیط خانه شما فضایی پرسروصدا است و یا در آن همیشه جریانی از تغییرات دائمی وجود دارد، بهتر است قید نگهداری گربه پرشین را بزنید.

 

لکن مهمترین بایدها در رسیدگی به سلامت جسمانی گربه پرشین است. اشک ریزی زیاد از مشکلات دائمی هر گربه پرشین می ‌باشد. پس باید دست ‌به ‌کار باشید و روزانه اشک جمع ‌شده در گوشه چشم ‌های گربه خانگی خود را پاک کنید. در عین ‌حال مسواک زدن روزانه را فراموش نکنید.

یک ملاقات خودمانی با گربه پرشین

گربه پرشین تحمل دیگر حیوانات خانگی را ندارد. یکی از نبایدها، پرهیز از مواجه کردن گربه پرشین با دیگر حیوانات می ‌باشد. این گربه عاشق ماندن در محیط خانه است. نباید او را بیش ‌از حد به فضای خارج از محیط امن خانه ببرید. هر محیطی خارج از فضای خانه در نگاه گربه پرشین تبدیل به فضایی کاملاً ناامن و استرس زا می ‌شود.