پارس ناز پورتال

کته خوبه یا پلو؟؟؟؟؟

مجموعه : آموزش آشپزی
کته خوبه یا پلو؟؟؟؟؟

غذا خوردن علاوه بر لذت آور بودنش، كار روزمره هر خانواده‌ای است. بر همین اساس طبخ و پختن غذا از كارهای همیشگی خانم‌های خانه‌ محسوب می‌شود.
از سوی دیگر بیشتر غذاهای ایرانی شامل پلو همراه با انواع خورش‌ها یا پلوهای مخلوط است. برای همین باید در پخت برنج كه به ظاهر كاری آسان است، دقت زیادی كرد.
درست‌كردن پلو آن هم از نوع خوشمزه و خوش آب و رنگ با ته‌دیگی لذیذ، كاری است كه نیاز به تجربه و مهارت زیاد دارد البته تهیه پلو چه به صورت كته و چه آبكش مخصوص ایران نیست؛ اهالی خیلی از كشورها از برنج در وعده‌های غذایی به شكل‌های مختلف استفاده می‌كنند.

این ماده غذایی در آسیای شرقی بیش از سایر نقاط طرفدار دارد. اما هیچ‌كدام از مردم كشورهای دیگر پلو را مانند ایرانی‌ها خوش‌آب و رنگ درست نمی‌كنند.
تهیه پلوی خوشمزه به نوع برنج هم بستگی دارد. بهترین برنج ایرانی در استان گیلان کشت می‌شود؛ این برنج بسیار خوش عطر و طعم است.
وقتی برنج ایرانی درست می‌كنید حتی موقع شستن هم بوی مطبوعش احساس می‌شود. هنگامی كه برنج خوب را در آب‌جوش می‌ریزید و شروع به جوشیدن می‌كند، عطرش كه بسیار هم عالی و بی‌نظیر است، فضای آشپزخانه را پر می‌كند؛ این یكی از راه‌های تشخیص برنج خوب است.
برای طبخ یك غذای خوشمزه با پلو نیاز به برنج عالی و خوب دارید. امروزه در بازار برنج‌های خارجی با نام‌های مختلف هم وجود دارد.

این برنج‌ها با این‌كه ظاهری خوب و كشیده دارند، ولی طعم و عطرشان برای ما ایرانی‌ها چندان مطبوع نیست البته با مهارت‌های خاصی می‌توانید این‌گونه برنج‌ها را هم خوش طعم كنید. همچنین یادمان باشد برنج‌های خارجی به علت جوش زیاد برای پخت انواع پلوهای مخلوط مناسب است.
بعضی از برنج‌ها هم عطر یا به عبارتی بوی دود می‌دهند؛ اینها به برنج دودی معروفند. این برنج‌ها را پس از برداشت و عمل‌آوری در اتاقی می‌گذارند و مدتی دود می‌دهند تا عطر دود به‌خود بگیرد. میزان این عطر بستگی به زمان ماندن برنج در اتاق دود دارد. به همین دلیل بعضی از برنج‌ها بیشتر بوی دود می‌دهند و برخی كمتر.

برنج دارای ویتامین و مواد مغذی است كه با آبكش‌كردن آن مقدار زیادی از خواصش از بین می‌رود. پس اگر می‌خواهید برای خودتان غذا تهیه كنید بهتر است برنج را به صورت كته درآورید تا از خواص آن هم بهره ببرید البته به خاطر این‌كه برنج آبكش بهتر از برنج كته در می‌آید، معمولا خانم‌ها تمایل بیشتری به آّبكش‌كردن برنج دارند.
اگر برنج را آبكش می‌كنید، موقع آبكش‌كردن می‌توانید مقداری از آب برنج را برداشته و به افراد خانواده بخصوص بچه‌ها بدهید زیرا این آب خواص زیادی دارد.
اما و اگرهای ذائقه‌ای
اگر می‌خواهید برنج شما سفیدتر شود، موقع آبكش‌كردن مقدار كمی آبلیمو داخل ظرف بریزید یا این‌كه چند قاشق ماست به برنج اضافه كنید. اگر برنج بیش از حد جوشید و نرم شد، می‌توانید مقدار سه قاشق غذاخوری آبلیمو داخل آن ریخته و بعد از این‌كه برنج را داخل آبكش ریختید مقدار بیشتری آب سرد روی برنج بریزید.
اگر خانواده شما ته‌دیگ غذا را دوست دارند می‌توانید بعد از آبكش‌كردن مقداری روغن در قابلمه بریزید، سپس یك ورقه نان لواش ته‌قابلمه گذاشته بعد برنج را ریخته و دم كنید.

همچنین می‌توانید سیب‌زمینی را حلقه‌حلقه كرده و ته قابلمه بچینید بعد برنج را روی آن بریزید و دم كنید. یكی از ساده‌ترین روش‌ها برای داشتن ته‌دیگی خوشمزه این است كه مقدار كمی زعفران را در آب و روغن حل كنید و آن را ته‌دیگ بریزید بعد برنج را ریخته و دم كنید.
به این صورت ته‌دیگی خوشمزه و خوشرنگ خواهید داشت. ما ایرانی‌ها برای تزئین روی برنج هم از زعفران استفاده می‌كنیم؛ برای صرفه‌جویی در مصرف زعفران می‌توانید مقدار كمی از آن را در یك كاسه (ترجیحا بلور) با آب مخلوط كرده و كاسه را روی برنج در حال دم قرار دهید؛ به این ترتیب مخلوط خوشرنگ و طعمی خواهید داشت كه می‌توانید آن را روی برنج بدهید.
فراموش نكنید هرگز ته‌دیگ را نسوزانید و اگر شعله زیر قابلمه روشن ماند و ته‌دیگ برنج شما سوخت، آن را دور ریخته و از مصرفش خودداری كنید. اگر افراد خانواده شما ته‌دیگ دوست ندارند ته قابلمه را چند برگ كاهو بگذارید و موقع كشیدن برنج كاهوها را بردارید تا مجبور نشوید مقداری از برنج را دور بریزید‌.

اگر برنج شما ته گرفت می‌توانید یك تكه نان روی آن بگذارید یا این‌كه یك عدد پیاز را پوست بكنید و داخل برنج قرار دهید تا بوی سوختگی را بگیرد.
خانم‌های شاغل یا خانواده‌هایی كه زیاد مهمان دارند، می‌توانند برنج را آبكش كنند و كمی خشك‌تر برداشته و به مدت دو روز داخل یخچال نگهداری كنند. موقع دم‌كردن باید مقدار بیشتری آب داخل این برنج ریخته و سپس آن را دم كنید.
برای تهیه پلوهای مخلوط حتما یادتان باشد برنج را پس از جوش آمدن كمی زودتر بردارید. برای خوش طعم‌شدن این نوع پلوها بهتر است از ادویه‌های پلویی هم استفاده كنید.
همچنین یادتان باشد برای تهیه شیربرنج می‌توان از برنج‌های نیمدانه استفاده كرد. اگر این برنج را با شیر بخیسانید، شیربرنج شما خوشمزه‌تر هم خواهد شد.

نگهداری از برنج
معمولا خانواده‌ها برنج را سالانه خریداری می‌كنند. برای این‌كه برنج شپشك نگذارد، می‌توانید مقداری نمك یا گلپر نساییده داخل سطل برنج بریزید.
در صورتی كه برنج شپشك دارد یا بوی نامطبوعی می‌دهد؛ پارچه‌ای را در سایه پهن كنید و برنج‌ها را چند ساعت روی آن پهن كنید؛ به این ترتیب، حشرات از برنج جدا شده و بوی بد آن رفع می‌شود.
فقط دقت كنید اگر برنج در آفتاب باشد، خراب خواهد شد. در ضمن اگر برنج را نزدیك محل سكونت خود بگذارید، حشرات به داخل منزل شما خواهند آمد، اما اگر برنج‌تان كرم گذاشت اصلا نگران نباشید، زیرا كرم برنج موقع شستن از بین خواهد رفت.