پارس ناز پورتال

نحوه مراقبت از انواع پوست

نحوه مراقبت از انواع پوست

نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن ازنوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بودهر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب كنید. بطور كلی 5 نوع پوست وجود دارد:

1- پوست نرمال: نه زیاد خشك و نه زیاد چرب میباشد-مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده امـا بـزرگ و یـا مســدودنیستند- پس از شستشو نرم و لطیف میگردند- به نـدرت صورت جوش میزند.

طرز مراقبت: روزی دوبـارصـورت خـودرابا شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب كننده استفاده كنید.

2- پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد- پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند-گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می كند- غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست كـمـتـر چـروكیده میشود.

طرز مراقبت: روزی 2 مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد-همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الكل استفاده كنید- از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده كنید- به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب كــننده دارد بنابراین از مرطوب كننده هر روز استفاده كنید.- با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شكلات كمتر استفاده كنید.

3- پوست خشك: پوست نازك و كاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـك است- منافذ پوست بسیار ریز میباشند- صورت بندرت جوش می زند- چون غدد چربی كم كار میباشند بنابراین پوست خشك و معمولا پوسته پوسته میگردد- مـستعد چین و چروك می بـاشد- در زمستان پوست خشك تر شده و خارش پیدا می كند.

طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الكل استفاده كنید-هر روز پوست خود را با مرطوب كننده مرطوب كنید- همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید- از كـرمـهـایـی كــه محتوی آلفاهیدروكسی اسید میباشد استفاده كنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشك و مرده خارجی پوست می شـود- شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد- یـك سیب را رنده كرده مدتی در یخچال گذاشته و 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید.

4- پوست تركیبی: اغلب افراد پوستشان پوست تركیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم كه بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشك است- خشكی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه- بهتر است برای نواحی چرب یك نوع فراورده و نواحی خشك فراورده دیگری استفاده كنید.

طرز مراقبت: صورت خود را روزی 2 مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید-گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.

5- پوست حساس: بـه آسـانـی تــحریـك می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد- گهگاهی جوش میزند.

طرز مراقبت: از صابون استفاده نكنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بكار ببرید.

نكاتی در مورد سلامتی پوست

1- آب فراوان بنوشید.حداقل روزی 10-6 لیوان. آب سبب دفع سموم بـدن میگردد و برای سلامتی پوست بسیار مهم است.

2- از كرمهای ضد آفتاب استفاده كنید تا پوستتان دچار پیری زود رس نگردد.

3- رژیم غذایی مناسب داشته باشید. روزانه مـقادیـر زیادی سبزیجات و میوه های تازه بخورید. سویا برای پوست بسیار مفید میباشد.

4- مشروبات الكلی و سیگار را ترك كنید. سیگار ویـتامین سی بدن را از میان میبرد كه سبب آسیب به بافت ارتجاعی پوست گشته و چین و چروك در پوست نــمایان میگردد. الـكـل نـیـز عـروق خـونی را منـبسط كـرده و سبـب قـرمزی و احسـاس خارش در پوست میگردد.

5- ورزش كنید. پوست شما نیاز به تنفس دارد. با دویدن و یـا پـیـاده روی سـاده جـریـان خون شما افزایش یافته و اكسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوستتان میرسد.

6- استرس را به حداقل برسانید. استرس سبب اختلال در هـورمـونــهای بدن گشته كه بر پوسستان اثر سوء میگذارد.

7- خواب كافی داشته باشید. 6 الی 8 ساعت در شبانه روز بخوابید.

8- سس مایونز یك مرطوب كننده فوق العاده برای پوست صورت میباشد. آن را بــصورت ماسك میتوانید استفاده كنید.

پوستی زیبا داشته باشید!