پارس ناز پورتال

رابطه شام و لاغری

مجموعه : رژیم و تغذیه
رابطه شام و لاغری

خیلی از افرادی که از افزایش وزن رنج می‌برند میدانند که برای کاهش وزن می‌بایست مقدار غذای دریافتی خود را محدود نمایند ولی مشکل اینجاست که نمی‌دانند چگونه باید مقدار غذای دریافتی خود را در طی روز تقسیم نمایند.

 
بدن انسان برای تندرستی و عملکرد مطلوب نیازمند رژیمی متوازن شامل تمام گروه‌های غذایی است و یکی از این گروه‌های غذایی کربوهیدرات‌ها یعنی گروه نان و برنج و غلات میباشد.

 
برخی فکر میکنند در رژیم لاغری باید کربوهیدرات مورد نیازشان را از صبح تا عصر دریافت کنند و در مقابل کربوهیدرات وعده شامشان را به حداقل برسانند ؛ خیلی از افراد مقدار وعده شام‌ را به حداقل میرسانند و یا حتی هیچ کربوهیدراتی را در وعده شام قرار نمی‌دهند و گرسنه میخوابند.

 
تحقیقات علمی نشان میدهد که به حداقل رساندن وعده شام کمکی به لاغری نمی‌کند و مصرف کربوهیدرات در وعده شام برای کاهش وزن و تندرستی سودمند میباشد.

 
نباید وعده‌ی غذایی شام را دست کم بگیرید ، باید برای وعده‌ شام ارزش زیادی قائل شوید و سهم مناسبی از کربوهیدرات مجاز دریافتی روزانه‌ را به وعده غذایی شام اختصاص دهید.
 

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که کاهش وزن و کاهش دور کمر و بافت چربی در گروهی که بیشتر کربوهیدرات رژیم غذایی در وعده شام شان است بیشتر میباشد ، همچنین شدت گرسنگی در این گروه کمتر است و بهبودهایی در سطوح قند خون ، انسولین خون، مقاومت به انسولین ، کلسترول خون و … این گروه مشاهده شد.

 

بنابراین باید تصور غلط خوابیدن با شکم خالی و لاغر شدن را کاملاً رد نمود ؛ مصرف شام حاوی کربوهیدرات کافی نه تنها برای کاهش وزن مفید است بلکه به بهبود سلامت عمومی بدن نیز کمک زیادی میکند.

 
هیچ وعده‌ی غذایی حتی وعده‌ شام را حذف نکنید چرا که در طولانی مدت برای شما قابل ادامه نخواهد بود ؛ هیچ گروه غذایی حتی کربوهیدرات‌ها را از لیست غذای روزانه خود حذف نکنید.

در انتخاب کربوهیدرات وعده های غذایی تاکید بر استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده ( غلات سبوس دار مثل نان جو ) و به ویژه مواد غذایی حاوی فیبر می‌باشد چرا که در سلامت و نیز کاهش وزن موثر خواهد بود.