پارس ناز پورتال

طپخ معروف‌ترین سوپ‌ زمستان (سوپ برش)

مجموعه : آموزش آشپزی
طپخ معروف‌ترین سوپ‌ زمستان (سوپ برش)


یكی از معروف‌ترین سوپ‌های زمستانی، سوپ برش است كه اگرچه در اصل به آذربایجان شوروی سابق تعلق دارد ولی در منطقه آذربایجان ایران نیز طبخ شده و بسیار پرطرفدار است.
در این مناطق، مصرف این سوپ به همراه نان جو رواج داشته و یك وعده غذایی كامل به حساب می‌آید.

مواد لازم:

ـ استخوان قلم گوساله، یك كیلوگرم
ـ كلم برگ، یك كیلوگرم (خلالی خرد شود)
ـ چغندر قرمز، نیم كیلوگرم
ـ هویج، نیم كیلوگرم
ـ كرفس، نیم كیلوگرم
ـ فلفل دلمه‌ای، 250 گرم
ـ پیاز بزرگ، 2 عدد
ـ سیب‌زمینی، یك كیلوگرم
ـ گوجه‌فرنگی، نیم كیلوگرم
– رب گوجه‌فرنگی، 4 قاشق سوپ‌خوری
ـ روغن مایع مخصوص سرخ‌كردن به مقدار لازم
ـ برگ بو، 4 عدد
ـ دانه فلفل سیاه، 10 عدد
ـ پودر فلفل قرمز، یك قاشق چای‌خوری
ـ جعفری خرد شده، 2 قاشق سوپ‌خوری
ـ نمك، به میزان لازم

طرز تهیه:

1 ـ ابتدا استخوان‌های قلم گوساله را به قطعات كوچك‌تر خرد كرده و در قابلمه بزرگی حاوی مقداری آب بریزید و كمی نمك، برگ بو و دانه‌های فلفل سیاه را به آن اضافه كنید و بگذارید بپزد.
2 ـ در فاصله پخت قلم‌ها، چغندر و هویج را پوست كنده و پس از خردكردن، داخل ظرفی بریزید. سپس پیازها و 2 عدد از سیب‌زمینی‌ها را نیز پوست كنده و در كاسه‌ای رنده كنید. دو عدد از فلفل‌های دلمه‌ای را نیز رنده كرده و به مخلوط پیاز و سیب‌زمینی اضافه كنید.


3 ـ بعد از اینكه قلم‌ها پخته شدند، زیر شعله اجاق گاز را خاموش كنید و قابلمه را كنار بگذارید تا سرد شود. با سرد شدن قلم پخته و آب آن، لایه‌‌ای سفیدرنگ از چربی روی مواد ایجاد می‌شود. این لایه چربی را با قاشق بردارید و به ظرف دیگری منتقل كنید؛ در ضمن استخوان‌های قلم را نیز بیرون آورید.
4 ـ در یك تابه مقداری روغن بریزید و هویج و چغندر خردشده را در آن تفت دهید. پس از اینكه مواد تفت داده و كمی پخته شد، به آن قلم اضافه كنید. حالا كمی صبر كنید تا سبزیجات در آب قلم بپزند.


وقتی مرحله پخت هویج و چغندر به نیمه رسید، سبزیجات رنده‌شده را به این مخلوط بیفزایید تا پخته شده و سوپ غلیظ شود.
5 ـ در این فاصله زمانی، باقیمانده فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی‌ها را همراه كرفس به صورت درشت خرد كرده و پس از آنكه سوپ كمی غلیظ شد، به آن اضافه كنید و حرارت دادن را ادامه دهید تا مواد افزوده بپزند.
6 ـ حالا نوبت كلم است. در این مرحله، كلم خردشده را به غذا اضافه كنید و مدتی حرارت دهید تا نیم‌پز شود. سپس نیمی از گوجه‌فرنگی‌ها را در مخلوط رنده كرده و نیمی دیگر را به صورت خرد كرده اضافه كنید.

7 ـ پس از آن، رب گوجه‌فرنگی را در چند قاشق آب سوپ حل كرده و به آن بیفزایید.
8 ـ در مراحل پایانی، فلفل قرمز را اضافه كرده و درجه حرارت اجاق گاز را كم كنید و بگذارید سوپ حسابی جا بیفتد. برای این منظور، یك ساعت زمان لازم است. سپس سوپ را در ظرف موردنظر بریزید و روی آن را با جعفری خرد شده تزئین كنید.

نكته: اگر می‌خواهید غذای كاملی داشته باشید ـ با توجه به تعداد نفرات ـ مقداری گوشت ماهیچه گوسفند نیز تهیه كرده و پس از خردكردن، از همان ابتدا به آب قلم اضافه كنید. به این ترتیب، گوشت به همراه سبزیجات خواهد پخت.