پارس ناز پورتال

نحوه ی صحیح تنفس در زایمان

نحوه ی صحیح تنفس در زایمان

نفس كشیدن و نفس‌نفس زدن

هنگامی كه عصبی، هیجان‌زده و ترسیده‌اید، تنفس شما سطحی و تند می‌شود. شانه‌های شما تا گوش‌هایتان بالا می‌آید و عضلات گردن و شانه‌هایتان سفت و محكم می‌شوند. اگر مضطرب شوید نفس‌نفس زدن را شروع می‌كنید: هوا را به درون ریه‌های خود می‌مكید و با بازدم‌های كوتاه و سریع بیرون می‌دهید. احساس سرگیجه به شما دست می‌دهد و احساس می‌كنید بر خودتان كنترل ندارید. انگشتانتان سوزن سوزنی می‌شود و دهانتان بی‌حس می‌گردد.

هم? این موارد واكنش‌های یكسانی هستند كه بدن انسان به موقعیت‌های استرس‌زا یا ترسناك نشان می‌دهد. این موارد طبیعی هستند، اما بدن نمی‌تواند برای مدت طولانی به این وضعیت ادامه دهد و به سرعت انرژی خود را از دست می‌دهد. در زایمان هدف شما آن است كه انرژی خود را تا حد امكان حفظ كنید. همچنین می‌خواهید مقادیر زیادی اكسیژن را به نوزاد خود برسانید تا به او كمك كنید كه بتواند فشار و استرس تولد را تحمل كند. تنفس در حال ترس و اضطراب به شكل نفس نفس زدن، میزان اكسیژن قابل جذب را به شدت كاهش می‌دهد، حال آنكه در طی زایمان شما و نوزادتان به شدت به اكسیژن نیاز دارید.


الگوهای تنفس برای زایمان

اكنون چشمان خود را برای یك لحظه بسته و بر تنفس خود تمركز كنید.

دقت كنید كه تنفس‌تان چقدر منظم است. هوا را به درون ریه‌های خود می‌كشید، سپس یك توقف كوتاه دارید تا اینكه نهایتاً بازدم را بیرون بدهید. طول مدت و عمق دم‌های شما با بازدم‌هایتان یكسان است. پس از هر بازدم یك توقف كوتاه دیگر دارید تا اینكه ریه‌های شما دَم بعدی را به درون خود بكشند.

در زایمان می‌خواهید و باید تنفس خود را منظم نگه دارید. اجازه ندهید “دَم” از “بازدم” طولانی‌تر شود. اگر هم مدت زمان دم و بازدم متفاوت باشند، بازدم باید طولانی‌تر از دَم باشد. هنگامی كه انقباض‌های بسیار شدید دارید تنفس شما ناچار سطحی‌تر می‌شود. این مسئله تا زمانی كه تنفس شما آنقدر سریع نشود كه به شكل نفس‌نفس زدن مضطربانه درآید ایرادی ندارد.


تكنیك‌های ساد? تنفس

    به واژ? “Relax” به معنای آرامش دقت كنید. این واژه دو بخش دارد: “Re” و “Lax”. اكنون این تمرین را امتحان كنید: هنگام دَم بخش “Re” را در ذهن خود مرور كنید؛ و هنگام بازدم بخش “Lax” را به ذهن بیاورید. اجازه ندهید ذهن شما تكرار واژ? “ریلكس” را بطور منظم با دم و بازدم فراموش كند. هنگام بازدم سعی كنید هم? تنش‌های بدنتان را خارج كنید. بر عضله‌هایی تمركز كنید كه می‌دانید همواره در زمانی كه دچار استرس می‌شوید محكم و سفت می‌شوند. به خاطر داشته باشید: در هر بازدم واژ? “lax” را در ذهن خود تكرار كنید. شما باید مراقب بازدم‌های خود باشید؛ “دَم” خودبخود تنظیم می‌شود!


    یا می‌توانید نفس كشیدن شمرده را امتحان كنید. هنگامی كه دَم را به درون ریه‌های خود فرو می‌برید آرام تا سه یا چهار (یا هر عددی كه به نظرتان می‌رسد برای شما مناسب است) بشمارید؛ و هنگامی كه بازدم را بیرون می‌دهید باز هم تا سه یا چهار بشمارید. البته ممكن است به این نتیجه برسید كه بهتر است در زمان “دَم” تا سه و در زمان “بازدم” تا چهار بشمارید.

    سعی كنید “دَم” را از بینی فرو دهید و “بازدم” را از دهان بیرون كنید. هنگامی كه بازدم را بیرون می‌دهید دهان خود را بسیار نرم بگیرید. به خاطر داشته باشید: “دم” از طریق بینی و “بازدم” از طریق دهان. همچنین بسیاری از خانم‌ها احساس می‌كنند كه بهتر است بازدم را صدادار بیرون بدهند: با “اوه‌ه‌ه‌ه” یا “آه‌ه‌ه‌ه”. ما بین انقباض‌ها كمی آب مزمزه كنید تا دهان شما را مرطوب نگه دارد.

پشتیبانی و كمك به تنفس

هنگامی كه انقباض‌های دردناك دارید خسته شده‌اید و احساس می‌كنید كه زایمان پایان ندارد منظم نگه داشتن تنقس‌تان و حفظ آرامش در هر بار بازدم بسیار دشوار خواهد بود. در اینجاست كه كمك و پشتیبانی “همراه شما” برای تنفس‌تان ضروری است. او می‌تواند همراه شما نفس بكشد تا تنفس شما را به صورت ثابت و یكنواخت نگه دارد. شما باید تماس چشمی با یكدیگر داشته باشید و در چشمان هم نگاه كنید؛ و او باید دستان شما را بگیرد یا


دستانش را روی شانه‌های شما قرار داده و به آرامی به طرف شانه‌های شما خم شود. آنگاه هنگامی كه او هوا را از بینی خود به ریه‌هایش وارد می‌كند و سپس بازدم را به آرامی بر صورت شما می‌دمد، شما نیز می‌توانید از الگوی تنفس او پیروی كنید. این كار را در دوران بارداری با یكدیگر تمرین كنید. این كار در آغاز كمی عجیب خواهد بود و ممكن است هر دوی شما احساس خجالت داشته باشید، به خنده بیافتید یا با هم هماهنگ نشوید. با این حال هنگامی كه در حال زایمان قرار گرفته‌اید و گمان می‌كنید دیگر نمی‌توانید ادامه دهید نفس كشیدن مشترك با همسرتان می‌تواند یك گزین? عالی باشد.

نفس كشیدن و فشار دادن و بیرون راندن كودك

در مرحل? دوم زایمان در حال فشار دادن به كودك هستید تا او را به دنیا پرتاب كنید! بسیاری از خانم‌ها می‌خواهند كه در زمان فشار دادن كودك نفس خود را حبس كنند. این كار ایرادی ندارد البته فقط تا زمانی كه به سمت وسط دو پای خود فشار بدهید نه اینكه نفس خود را حبس كرده و به سمت ته حلق خود فشار بیاورید!

شاید بهتر باشد هنگامی كه احساس می‌كنید انقباض بعدی در حال آغاز است یك نفس عمیق بكشید و سپس در حالی كه كودك را فشار می‌دهید نفس خود را به آرامی بیرون بدهید یا بدمید. این كار از آسیب رسیدن به حلق شما جلوگیری می‌كند، تضمین می‌كند كه نفس كشیدن شما به درستی و سلامت انجام می‌شود و منجر به فشاری موثر و مفید به كودك خواهد شد. اگر از اپیدورال استفاده كرده‌اید و متوجه نمی‌شوید كه چه زمانی باید كودك را فشار بدهید هنگامی كه ماما به شما می‌گوید یك انقباض در حال شروع شدن است یك نفس عمیق بكشید و سپس در حالی كه نفس خود را بیرون می‌دهید ذهن خود را روی كودك متمركز كرده و فشار بدهید.

گاهی اوقات به خانم‌ها گفته می‌شود كه نفس خود را حبس كرده و تا حداكثر زمانی كه ممكن است فشار بدهند. این اید? خوبی نیست. با این كار خود و كودكتان را از اكسیژن محروم می‌كنید و انرژی‌تان را هم به سرعت از دست می‌دهید. در هر انقباض هر چند بار كه احساس می‌كنید مناسب است كودك خود را فشار دهید. معمولا چهار یا پنج بار فشار دادن در هر انقباض مناسب است.


نفس كشیدن و فشار ندادن

گاهی اوقات خانم‌ها پیش از آنكه گردن رحم كاملاً متسع شده باشد، احساس می‌كنند باید بر كودك فشار وارد كنند. در این حالت ماما از شما خواهد خواست كه كودك را فشار ندهید تا گردن رحم زمان كافی برای متسع شدن به دست بیاورد. این كار فوق‌العاده دشوار خواهد بود! می‌توانید روی چهار دست و پا زانو بزنید كفل و واژن خود را در هوا بگیرید و صورت خود را روی زمین بگذارید؛ در این صورت راحت‌تر می‌توانید از فشار وارد آوردن به كودك خودداری


كنید. هنگامی كه یك انقباض آغاز می‌شود چهار نفس كوتاه بكشید، یك دم سریع را به سینه فرو ببرید، چهار نفس كوتاه دیگر بكشید و همین‌طور ادامه دهید. همچنین می‌توانید در حالی كه نفس‌های كوتاه را فرو برده و بیرون می‌آورید جمل? “من نباید فشار بدهم” را در ذهن خود تكرار نمایید. مابین انقباض‌ها به طور طبیعی نفس بكشید.