پارس ناز پورتال

کباب کوبیده را در خانه مهیا کنید

مجموعه : آموزش آشپزی
کباب کوبیده را در خانه مهیا کنید
 

مواد لازم برای 6 نفر:

– گوشت چرخ كرده؛ یك كیلوگرم-
پیاز؛ 300 گرم-
زعفران ساییده شده؛ یك قاشق چای‌خوری-
نمك و فلفل؛ به مقدار كافی

روش پخت:

1 – ابتدا كاسه بزرگی آماده كرده و پیازها را پس از پوست كندن و شستن با رنده ریز در آن رنده كنید.

نكته:

اگر پیاز آب انداخت با دست پیاز رنده شده را بچلانید و آب اضافی آن را خالی كنید.
2 – گوشت چرخ كرده را همراه با نمك و فلفل به پیاز رنده شده اضافه كنید. زعفران ساییده شده را نیز در كمی آب‌جوش حل كرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه كباب حالت چسبنده پیدا كند. سپس مخلوط گوشتی را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید.


3 – برای سیخ كردن كباب هم مقدماتی لازم است. ابتدا در كاسه كوچكی مقداری آب سرد بریزید و كنار دست‌تان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه كباب دست‌تان را در آب خیس كرده، یك مشت از مایه را بردارید و به شكل دوك درآورید؛ سپس همان‌طور كه مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سیخ را روی مایه دوكی بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با مایه كباب كنید. در پایان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو كنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای كباب را به سیخ بچسبانید و كناری بگذارید.
 
همین كار را درباره همه مواد و سیخ‌ها انجام دهید. سپس آتش را بر پا كرده، سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید كه ابتدا باید آتش را مرتب باد بزنید تا گوشت خودش را بگیرد. وقتی گوشت كمی برشته شد، دیگر باد زدن لازم نیست. نكته1: گوشت كباب كوبیده را 2بار چرخ كنید. در ضمن یا آن را به صورت خالص از گوشت گوسفند آماده كنید یا از تركیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده كنید.
 
پخت كباب كوبیده با گوشت گوساله به‌تنهایی امكان ندارد زیرا گوشت گوساله فاقد چربی لازم است. البته استفاده از قسمت‌های خیلی چرب گوشت گوسفند نیز برای پخت كباب كوبیده مناسب نیست. نكته 2: با وجود اینكه طبق این دستور دیگر نباید نگران ریختن كباب باشید ولی برای اطمینان بیشتر یكی دو تخم‌مرغ به مایه كباب اضافه كنید. نكته 3: برنج این چلوكباب را هم به‌صورت جداگانه در قابلمه یا پلوپز آماده كنید.