پارس ناز پورتال

كدهای خاص و امنیتی مخصوص سیم کارت

كدهای خاص و امنیتی مخصوص  سیم کارت

 به منظور حفظ سیمكارت و گوشی تلفن همراه از دسترسی غیر مجاز ، كدهای خاصی در نظر گرفته شده است. هر کدام از این کدها کارآیی خاصی را دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی و بررسی این کدها بپردازیم.

Security Code :

 

این كد بر روی دستگاه تلفن تنظیم می‌شود و در گوشی‌های NOKIA به طور پیشفرض برابر 12345 است. به وسیله این كد می‌توان دسترسی غیر مجاز به بعضی از امكانات تلفن را محدود نمود. در گوشی‌های موبایل NOKIA, اگر این كد را اشتباه وارد گردد، تلفن به مدت 5 دقیقه از پذیرش كد جدید خودداری می‌كند.

PIN Code :

این كد بر روی سیمكارت تنظیم می‌شود و برای دستیابی به آن باید به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه كرد. در ایران این كد بر روی سند سیمكارت ثبت است و به طور پیشفرض برابر 1234 است. به وسیله این كد می‌توان دسترسی غیر مجاز به سیمكارت و بسیاری از قابلیت‌های شبكه را محدود كرد. اگر این كد را 3 بار اشتباه وارد كنید، دستگاه روی PIN قفل می‌گردد و برای آزاد سازی آن نیاز به استفاده از كد PUK خواهید داشت.

PIN2 Code :


 این كد نیز مانند PIN بر روی سیمكارت تنظیم می‌شود و برای دستیابی به آن می‌توان به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمود. در ایران این كد به صورت پیشفرض برابر 5678 تنظیم شده و از ثبت آن بر روی سند سیمكارت خودداری شده است. علت عدم ثبت، ارائه نشدن خدمات مربوط به این كد نیز به صورت فراگیر اعلام گردد. به وسیله این كد می‌‌توان دسترسی غیر مجاز به بسیاری از امكانات شبكه را محدود كرد. اگر این كد را 3 بار اشتباه وارد كنید، دستگاه بر روی PIN2 قفل می‌گردد و برای آزادسازی آن نیاز به استفاده از كد PIN2 خواهید داشت.

PUK Code :

همان طور كه بیان شد، اگر دستگاه شما بر روی PIN قفل گردد، برای آزاد سازی آن نیاز به این كد دارید. برای دریافت این كد می‌توانید به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمایید. در ایران این كد بر روی سند سیمكارت ثبت شده است.

PUK2 Code :

 

همان طور كه بیان شد، اگر دستگاه شما بر روی PIN2 قفل گردد، برای آزادسازی آن نیاز به این كد دارید. برای دریافت این كد می‌توانید به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمایید. در ایران این كد نیز بر روی سند سیمكارت ثبت شده است.

Barring Password :


این كد بر روی سیكارت تنظیم و در هنگام استفاده از سرویس مسدود سازی شماره تلفن‌ها استفاده می‌گردد. برای دریافت این كد به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمایید. گفتنی است كه تمامی كدها به غیر از PUK و PUK2 قابل تغییر هستند و بدین منظور می‌توانید از منوهای مربوطه تلفن همراه خود استفاده نمایید.

نحوه آزاد سازی سیمكارت‌های قفل شده بر روی PIN , PIN2
همان طور كه بیان شده، اگر بار كدهای PIN و PIN2 را اشتباه وارد كنید، سیمكارت شما بر روی كد اشتباه قفل می‌گردد و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده كنید. برای آزاد سازی سیمكارت از قفل باید به كدهای PUK و PUK2 آگاه باشید.



نحوه آزاد سازی سیمكارت از قفل PIN


برای این منظور كد زیر را بر روی دستگاه وارد كرده و دكمه برقراری تماس (Call) را فشار دهید. توجه نمایید كه به جای كلمه PUK در كد زیر، تنها PUK Code ثبت شده بر روی سند سیمكارت را وارد نمایید. به جای عبارت New PIN ، كد PIN جدید راوارد نمایید و به جای عبارت New PIN Again ، كد PIN جدید را تكرار كنید.

**05*PUK*New PIN*New PIN Again#

نحوه آزاد سازی سیمكارت از قفل PIN2

برای این منظور كد زیر را بر روی دستگاه وارد كرده و دكمه برقراری تماس (Call) را فشار دهید. توجه نمایید كه به جای كلمه PUK2 در كد زیر، تنها PUK2 Code ثبت شده بر روی سیمكارت را وارد نمایید. به جای عبارت New PIN2 , كد PIN2 جدید را وارد نمایید و به جای عبارت New PIN2 Again ، كد PIN2 جدید را تكرار كنید.

**052*PUK2*New PIN2*New PIN2 Agani#

 
قابل ذكر می‌باشد كه كدهای PIN و PIN2 می‌توانند حداقل 4 رقم و حداكثر 8 رقم طول داشته باشند.