پارس ناز پورتال

مشکلات خواب را چگونه درمان کنیم

مشکلات خواب را چگونه درمان کنیم

درمان مشکلات خواب

درمان با قرص های خواب :این قرص ها چندین سال است كه بوسیله مردم مصرف میشوند ولی این قرصها اثر طولانی مدت ندارند
، روز پس از مصرف آنها شما خسته و تحریک پذیر خواهید بود ، خیلی زود كارایی خود را از دست می دهند و شما مجبورید از مقدار بیشتری دارو استفاده كنید .

بسیاری به آن معتاد میشوند ، در واقع با مصرف طولانی مدت قرص های خواب آور انسان از نظر جسمی و روانی به آنها وابسته میشود .

بسیاری از عوارض قرصهای خواب آور جدید(zolpidem,zalpelon,zopiclone) هم شبیه قرصهای قدیمِی مانند ( Nitrazepam,Temazepam,Diazepam )میباشد.

قرصهای خواب باید برای مدت کوتاه (کمترازدوهفته) مصرف شود ؛ مثلادر مواقعی که شما اصلا خوابتان نمیبرد و دچار پریشانی شده اید.

اگر شما مدت طولانی است كه از این دارو ها استفاده می كنید بهتر است با مشورت پزشك خود مقدار
مصرف را به تدریج كاهش دهید ، در برخی موارد نیز مصرف دارو های ضد افسردگی مفید می باشد.

داروهای بدون نسخه پزشک : چند مورد از این گونه دارو ها وجود دارد كه شما مثل دارو های ضد آلرژی و سرماخوردگی میتوانید آنها را بدون نسخه پزشك خریداری كنید.

البته این داروها تا حدودی موثرند اما به احتمال قوی روز بعد شما كاملا خواب آلود خواهید بود .

اگر شما از این دارو ها مصرف كردید حتما به اخطار های مربوطه توجه كنید و روز بعد جدا از رانندگی و كار با وسایل خطرناك دوری كنید.

مشكل دیگر هم اینكه بدن نسبت به این دارو ها مقاوم شده و به تدریج شما مجبورید مقدار بیشتری دارو
مصرف كنید تا به اثر مطلوب دست یابید ، بهترین راه این است كه به طور موقت از این دارو ها استفاده كنید و هر گز به مدت زیاد آن را به كار نبرید.

استفاده از دارو های گیاهی : اکثر آنها بر پایه گیاه دارویی سنبل الطیب ساخته میشوند ، اگر از این گیاه دارویی به مدت دو سه هفته شبانه استفاده شود بهترین نتیجه را خواهد داشت اما اگر گهگاه از آن استفاده كنیم نتیجه مورد نظر را نخواهد داشت.

به مانند دارو های ضد آلرژی ما باید مراقب عوارض استفاده از این دارو ها باشیم.

اگر برای فشار خون دارو مصرف می كنید یا از سایر دارو های آرامبخش یا خواب آور استفاده میكنید حتما قبل از استفاده از این دارو ها با دكتر خود مشورت كنید.

درمان با روان شناسی : یك روش درمانی به نام درمان رفتار شناسی مفید بوده است.

این نوع درمان به بیمار كمك میكند تا از فكر و خیال بیهوده ای كه باعث اضطراب میشود دوری كند.

 

روش های مفید در رفع مشکلات خواب

» مطمئن شوید اتاق خواب و رختخواب شما راحت ، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد و سر و صدای زیادی هم در محیط نباشد.

» مطمئن شوید كه تشك شما به خوبی وزن شما را تحمل میكند و نه آنقدر نرم نرم باشد كه بدن شما خم شود و نه آنقدر سفت كه شانه ها و باسن شما تحت فشار قرار گیرد به طور معمول شما هر ده سال یک بار تشك خود را عوض كنید تا بهترین كارایی را داشته باشد.

» هنگام روز مقداری فعالیت بدنی نظیر شنا یا پیاده روی داشته باشید ، اما زیاده روی نكنید .

» بهترین زمان انجام این فعالیتها ساعات آخر بعد از ظهر یا اوایل عصر میباشد زیرا فعالیت بدنی پس از این زمان باعث آشفتگی در خواب خواهد شد .

» قبل از به رختخواب رفتن زمانی را برای تمدد اعصاب اختصاص دهید ، بعضی افراد استفاده از مواد خوشبو را برای تمدد اعصاب مفید یافته اند (آروماتراپی) .

» اگر چیزی با عث آزار شما میشود و نمیتوانید برای خلاصی از آن كاری انجام دهید ، قبل از رفتن به رختخواب آنرا یادداشت كنید و با خود بگویید كه فردا به حل این مسئله خواهم پرداخت.

» اگر نمیتوانید بخوابید ، برخیزید و كاری انجام دهید كه اعصاب شما را راحت كند ، مثلا مطالعه كنید، تلویزیون نگاه كنید یا به موسیقی آرام گوش كنید ، پس از مدتی باید به قدر كافی خسته شده باشید كه به رختخواب باز گردید.

 

موارد ممنوعه برای درمان کردن مشکلات خواب

» همه میدانند كه الكل به انسان برای به خواب رفتن كمك میكند ، اما مشكل اینجاست كه اغلب اگر الكل مصرف كرده باشیم نیمه شب از خواب بیدار میشویم و اگر بطور منظم برای به خواب رفتن الكل مصرف كنیم به تدریج به مقدار بیشتری الكل احتیاج پیدا خواهیم كرد و اگر هم به یكباره مصرف آن را قطع كنیم برای یک یادو هفته خوابیدن ممكن است بسیار دشوار شود.

» دارو های كاهش وزن ، دارو های مخدر مانند اكستاسی ، كوكائین ، آمفتامین و غیره نیز باعث بی خوابی میشوند.

» برای مدت طولانی سعی کنید بی خواب نمانید ، سعی كنید برنامه زمانی مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید.

» حتی اگر احساس خستگی میکنید یا نمیكنید همیشه سعی كنید در ساعت مشخص به رختخواب بروید و در ساعت مشخص هم بیدار شوید.

» کافئین تا مدت زمان نسبتا زیاد در بدن میماند، سعی كنید از اواسط بعد از ظهر از نوشیدن چای ،قهوه و سایر نوشیدنی های كافئین دار خودداری كنید و اگر به نوشیدنی گرم نیاز دارید از شیر یا نوشیدنی های گیاهی استفاده كنید البته مطمئن شوید این گیاهان دارای كافئین نباشند.

» شب هنگام از خوردن و آشامیدن بیش از حد خودداری كنید ، سعی كنید عصر هنگام شام خود را میل كنید .

» اگر شب بدی را گذرانده اید و شب خوب نخوابیده اید روز بعد نخوابید چون شب بعدی نخواهید توانست خوب بخوابید.

» اگر با وجود بكار بردن موارد فوق باز هم بد خواب هستید به پزشك مراجعه كنید و در باره مشكلاتی كه مانع از خوب خوابیدن شما میشوند با وی مشورت كنید ، دكتر میتواند تشخیص دهد آیا علت بی خوابی شما ، بیماری ، استفاده از دارویی خاص ، یا مشكلات هیجانی است یا نه؟

شواهدی وجود دارد كه نشان میدهد درمان رفتار شناسی مفیداست بخصوص اگربی خوابی شما مزمن شده باشد.

» خوابیدن در زمان نادرست، شیفت كاری كردن ، مراقبت شبانه از فرزندان

شما ممكن است بنا به شرایط كاری در زمان طبیعی خواب مجبور باشید بیدار بمانید ، اگر گهگاهی این شرایط را دارید ، كنار آمدن با آن خیلی سخت نیست اما شیفت كاران ، مانند دكتر ها یا پرستارانی كه تمام شب را كار میكنند ، یا مادرانی كه شبانه از كودكان خود مراقبت می كنند ، ممكن است دچار مشكل شوند.

این درست حالتی است كه در مسافرت های هوایی طولانی رخ میدهد ، یعنی زمان خواب طبیعی شما به هم میخورد و زمانی كه سایر مردم خواب هستند شما مجبور به بیداری هستید.

یك راه خوب برای بازگشت به حالت طبیعی بیدار شدن صبح زود و در زمان مشخص میباشد ، مهم نیست شب گذشته چقدر دیر خوابیده باشید ، میتوانید برای كمك به این منظور از ساعت زنگدار استفاده كنید .

همچنین شب بعد زود تر از ساعت ده به رختخواب نروید اگر از این روش استفاده کنید به زمان خواب طبیعی باز خواهید گشت.