پارس ناز پورتال

شروع خواستگاری رفتن دخترها

شروع خواستگاری رفتن دخترها

درمورد نحوه خواستگاری رفتن دختر یا پسر، اسلام هیچگونه دستوری ندارد و این امر بخود مردم و عرف واگذار شده اسـت. استاد مطهری می‌گوید: «از قدیم الایام مردان بـه خواستگاری می رفته اند، چون طبیعت ،مرد را مظهر طلب، عشق و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن، مرد را بلبل و زن را گل قرار داده اسـت،

 

برای مرد قابل تحمل اسـت کـه از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود ولی برای زن کـه می‌خواهد محبوب و مورد توجه قرار گیرد قابل تحمل و موافق غریزه نیست کـه مردی رابه همسری دعوت کند و جواب رد بشنود»

 

این قاعده در مورد حیوانات نیز جاری اسـت و غالبا در خواست از جانب جنس مذکر اسـت. ازآنجا کـه اسلام نیز آیین فطرت اسـت در قرآن وسنت در امر ازدواج همواره مردان مخاطب واقع شده اند» فانکحوا مـا طاب لکم مـن النّساء؛«[نساء / 3] با زنان طیب و پاکیزه ازدواج کنید» البته همواره آن گونه نبوده اسـت، در صدر اسلام درخواست زن از مرد نیز اتفاق افتاده اسـت.

 

یک جامعه‌شناس راه‌حل برون رفت از بحران افزایش سن ازدواج را خواستگاری دختران از پسران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فاصله سن بلوغ تا ازدواج 15 الی 17 سال شده اسـت و با توجه بـه تغییرات جامعه و حرکت بـه سوی مدرنیته برای کم کردن این فاصله سنی، دختران نیز درصورت لزوم باید بتوانند از پسران خواستگاری کنند و این مسئله باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

 

مجید ابهری افزود: در حال حاضر از موانع ازدواج می توان بـه سه عامل اشاره کرد؛ یکی موانع محیطی و عوامل بازدارنده اقتصادی مانند بیکاری، کافی نبودن حقوق یا گرانی مسکن و عامل دوم سنت‌هاي نادرست خانوادگی مانند مهریه‌هاي غیرمتعارف و هزینه‌هاي ترسناک مراسم ازدواج اسـت کـه باعث می شود پسر تا پایان عمر در حال پرداخت اقساط یک شب عروسی باشد.

 

وی افزود: عامل سوم بـه مسائل تربیتی و علل رفتاری برمی‌گردد کـه امروزه 70 درصد از جوانان از پذیرفتن مسئولیت و اداره یک خانواده وحشت دارند و زندگی‌هاي مجردی آنان را بد عادت کرده اسـت ودر این میان والدین مقصران اصلی هستند.

 

ابهری با بیان این کـه از کودکی باید مسئولیت‌پذیری رابه کودک آموخت، اظهار کرد: مسائل بسیار کوچکی در تربیت کودکان میتواند در مسئولیت‌پذیری جوانان در آینده موثر باشد. بطور مثال سپردن وظیفه آبیاری و رسیدگی بـه یک گلدان میتواند در مسئولیت‌پذیری کودک موثر باشد.