پارس ناز پورتال

رابطه افزایش وزن و یائسگی

مجموعه : بهداشت زنان
رابطه افزایش وزن و یائسگی

یائسـگی زمانی ایجاد می شود که فرایند تخمک سازی در خانمها از بین رفتـه و عـادت ماهانه (قاعدگی) در آنها متوقف می گردد. در حقیقت یائسگی بـه آخرین دوره فعالیت های تخمدانی اطلاق می شود.

 

سن طبیعی یائسگـی 51 سـالگی می باشد، اما می تواند خیـلی زودتـر و یا دیرتر نیز  انجام پذیرد. یائسگی هـایی کـه قبـل از سن 45 سالگی ایجاد می شوند با نام یائسگی سریع و آن دسته از یائسگی هـایی کـه پیش از سن 40 سالگی ایجاد می شوند با نام یائسگی زودرس شناخته می شوند.

 

پس از یائسگی تغییرات زیادی در خانم ها بوجود می آید. پوست  آنها تغییر پیدا میکند و دچار خشکی شده و چروک های زیادی در آن نمایان می شود. موها سست شده و شروع به ریزش می کنند. پوشش واژن کم شده، انعطاف پذیری خود را به مرور زمان از دست می دهد و خشک می شود. سینه ها حجم خود را از دست می دهند و نوک سینه ها کمتر قابل رویت می شود. از دست دادن تراکم استخوانی نیز پس از یائسگی چند برابر می شود. در این سن و سال خانم ها در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند.

 

توجه داشته باشید که یائسگی یک تجربه ی کاملاً فردی است و علائم و نشانه های آن در هر خانمی با سایرین متفاوت است. شاید خیلی از موارد یاد شده را به شخصه تجربه کرده باشید و شاید بسیاری از آنها برایتان ناآشنا به نظر برسند؛ اما بهترین راه این است که وقتی یک چنین علائمی را مشاهده کردید حتماً با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید.

 

افزایش وزن

در این زمان خانم ها (تقریباً در حدود 3/2 آنها) دچار افزایش وزن می شوند و به راحتی نمی توانند وزن قبلی خود را حفظ کنند. اغلب خانم ها در این دوران چیزی در حدود 10 تا 15 کیلو وزن اضافه می کنند. بیشتر این وزن در اطراف شکم جمع می شود تا باسن یا ران و پس از آن خانم ها اندامی به شکل “سیب” پیدا می کنند. وزن اضافه پیش از یائسگی در رانها، باسن، بازو و سایر نقاط بدن پخش می شد، اما پس از یائسگی فقط شکم بزرگ می شود. این وزن به تدریج افزایش پیدا می کند و به طور تقریبی میتوان گفت که هر سال 1الی 2 کیلو به وزن خانم اضافه می شود.

 

زمانیکه به ابتدای دوره ی یائسگی می رسید نگه داشتن وزن ثابت کار دشواری میشود، و وزن کم کردن به نظر غیر ممکن می رسد. این امر به دلیل فعل و انفعالاتی است که در هورمون ها پدید می آید. میزان هورمون ها در ارتباط مستقیم با میزان اشتها، متابولیسم و ذخیره چربی هستند.

 

در این سن خانم ها دچار “مقاومت انسولینی” می شوند و این امر سبب می شود که بیشتر از کالری که می سوزانند، چربی در خود ذخیره کنند. به عنوان مثال اگر شما پیش از یائسگی 1000 کالری مصرف می کردید، چیزی در حدود 700 تای آن را می سوزاندید و تنها 300 مورد از آن در بدن ذخیره می شد.

 

پس از یائسگی بدن شما 700 تا را ذخیره می کند و فقط 300 تا را می سوزاند! و این یعنی یک تفاوت بزرگ! و نتیجه اش چیزی نیست جز افزایش وزن! حتی آرام ترین روند افزایش وزن در این دوران سبب می شود سایز شما افزایش پیدا کند.

 

افزایش وزن زیاد می تواند گویای این مطلب نیز باشد که سطح هورمون ها مناسب نیستند، دچار فشار خون هستید، و آداب غذاییتان درست نمی باشند. اگر احساس می کنید که افزایش وزنتان غیر قابل کنترل شده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

چربی های ذخیره شده ی بیش از اندازه در اطراف شکم سبب می شوند که ریسک شما در ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان سنیه و کلسترول بالا افزایش پیدا کند.از مزایای تغییرات کوچکی که امروز در زندگی خود ایجاد می کنید، ده ها سال بعد استفاده کنید

 

در این قسمت چند نکته ذکر شده که می تواند برای شما سودمند باشد:

کاهش کالری – خانم هایی که در معرض یائسگی قرار دارند باید از میزان کالری کمتری استفاده کنند تا بتوانند وزن خود را ثابت نگه دارند. بهتر است 10 تا 15 درصد از کالری مصرفی خود را کم کنید، و همزمان میزان فعالیت های روزانه خود را افزایش داده و وزرش کنید.

 

اگر خانم ها آگاهانه کالری مصرفی خود را کاهش ندهند، پرخوری کرده و در مصرف غذاهای متنوع زیاده روی می کنند. بیشترین میزان کالری در سن 20 سالگی مورد نیاز است و پس از آن هر 10 سال یکبار باید چیزی درحدود 2 تا 4% از مصرف کالری خود کم کنید.

 

از یک رژیم غذایی متعادل بهره بگیرید. از مصرف شکر و شیرینی خودداری کرده و به جای آن از میوه و سبزی استفاده کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که میزان چربی های اشباع شده و کلسترول آنها کم است. میزان چربی مصرفی باید 30% کمتر از میزان کالری های مصرفی باشد. خانم ها در هر سنی که هستند باید به طور روزانه 20 تا 30 گرم از گیاهان فیبردار استفاده کنند.

 

کنترل وعده غدایی – غذا را آرام میل کنید و سعی کنید میزان هر وعده را کنترل کنید. این بدان معنا نیست که باید غذاهایی را که دوست می دارید از رژیم غذایی خود حذف کنید؛ فقط باید از هر غذا به مقدار جزئی میل کنید.

 

از رژیم های شدید خودداری کنید – گرسنگی فقط باعث می شود که متابولیسم بدن شما آرام تر شود؛ و بعداً اگر در مصرف غذاها زیاده روی کنید بیش از پیش بر وزنتان افزوده می شود. در 95% افرادی که یک چنین رژیم هایی را می گرفتند، پس از اتمام رژیم غذایی مجدداً کل وزنی را که کم کرده بودند، بدست آوردند و چه بسا چاق تر از گذشته نیز شدند.

 

به اندازه کافی آب بنوشید – بسیاری از واکنش های بدن زمانی به بهترین نحو عمل می کنند که ارگان های مختلف بدن به اندازه کافی آب در خود ذخیره کرده باشند. توصیه می شود به طور روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. تحقیقات جدید گویای این مطلب هستند که می توانید از چند فنجان قهوه و یا چای نیز به جای آب استفاده کنید. البته منظور ما از قهوه، قهوه سیاه است نه قهوه هایی که در خانه درست می شود.

 

بیش از اندازه وزن کم نکنید – تفاوت زیادی میان ایجاد تعادل در وزن و لاغری مفرط وجود دارد. لاغر شدن بیش از اندازه درصد احتمال ابتلا به پوکی استخوان را بیش از پیش افزایش می دهد.

 

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید – نرمش و ورزش به ویژه زمانیکه خانم ها به میانسالی می رسند برایشان پر اهمیت تر می شود. نرمش مکرر فوایدی را برای قلب، استخونها، تنظیم فشار خون، و ثابت نگه داشتن وزن به همراه دارد و حالت کلی فرد را بهبود می بخشد. خانم هایی که زندگی راکدی دارند و تحرک نمی کنند بیش از پیش دچار انسداد شرائین، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و پوکی استخوان می شوند.

 

به هر حال اگر واقعاً قصد دارید که وزن خود را کاهش دهید، باید بیش از آن مقداری که کالری به بدن می رسانید، کالری از دست بدهید. با استفاده از حرکات ایروبیک می توانید متابولیسم خود را ارتقا بخشیده و چربی بیشتری بسوزانید. فعالیت هایی انجام دهید که به واسطه آنها چربی بسوزانید مانند پیاده روی و دوچرخه سواری.

 

با این کار هم ماهیچه تقویت می شوند و هم بر تراکم استخوانی افزوده می شود. زمانیکه خانم ها به دلیل یائسگی دچار افزایش وزن می شوند، تا زمانیکه به طور روزانه ورزش نکنند، نمی توانند وزن خود را کاهش دهند.

 

ورزش سبب می شود متابولیسم بدن تسریع شود و کالری بیشتری سوزانده شود. باید توجه داشت که ورزش کردن می بایست به طور متناوب در هر روز تکرار شود. از 5 دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید، و بعد به تدریج بر میزان هر نوع نرمشی که انجام می دهید بیفزایید. مدت نرمش های روزانه خود را حداقل تا 30 دقیقه در روز افزایش دهید.