پارس ناز پورتال

اینترنت ارزان در راه است

مجموعه : مجله خبری روز
اینترنت ارزان در راه است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه این وزارتخانه برای کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت فروش پهنای باند به شرکت های خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: البته کاهش نرخ فروش پهنای باند به شرط ارزان فروشی شرکت ها خواهد بود.محمود واعظی در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در نشستی خبری، افزود: برای کاهش قیمت اینترنت باید ابتدا هماهنگی های لازم با شرکت های ارایه دهنده خدمات صورت گیرد.

وی با بیان آنکه وزارت ارتباطات هم اکنون پهنای باند خارجی را خریداری و در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهد و این شرکت ها نیز آن را در اختیار مردم قرار می دهند، اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند قمیت واگذاری پهنای باند خود به این شرکت ها را 20 تا 30 درصد کاهش دهد.

واعظی افزود: برهمین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار است مذاکراتی را با شرکت ها انجام دهد تا میزان تخفیف ها مشخص شوند.

بررسی فیلترینگ توسط کمیته ای خاص

وی درباره چگونگی وضعیت فیلتر نیز گفت: کمیته ای در حال بررسی وضعیت فیلتر است و تاکنون دو تا سه جلسه در این راستا تشکیل شده است.

واعظی با بیان آنکه موضوعات خاصی در این کمیته مطرح شده و اعضا باید بیشتر با آن آشنا شوند، افزود: باید منتظر اعلام سیاست ها پس از آشنایی اعضای این کمیته باشیم.

وی گفت: همچنین باید با اعضای هیات دولت مذاکراتی انجام شود تا نیازمندی های مناسب مردم در قالب فیلتر قرار نگیرد.

ادامه روند افزایش پهنای باند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از پایین بودن پهنای باند داخلی و بین المللی، اظهار داشت: برنامه ریزی های گسترده ای برای افزایش پهنای باند تاکنون صورت گرفته و امیدواریم بزودی افزایش باند عملی شود.

واعظی تصریح کرد: پهنای باند بین المللی 71.7 مگابیت برثانیه است که طی صد روز اول فعالیت دولت یازدهم به این رقم 40 مگابیت در ثانیه اضافه شد و قرار است در صد روز دوم 150 مگابیت بر ثانیه دیگر به آن اضافه شود البته امیدواریم روند افزایش پهنای باند در آینده نیز ادامه یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش درخواست ها برای بهره گیری از اینترنت در سراسر کشور و حتی در روستاها، ادامه داد: در حال حاضر میزان تقاضا و مطالبات بیش از عرضه است.

 حمایت از تولید داخل

واعظی، اینترنت را ابزار کار دانشگاهیان، اساتید و غیره دانست و افزود: نباید اجازه داد این امر بار مالی برای مردم ایجاد کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که جوانان و فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت مطلوبی در زمینه ارتباطات داشته اند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف است به پژوهش اهمیت ویژه دهد و زمینه توسعه فعالیت های پژوهشی را فراهم آورد.

این عضو کابینه یازدهم با بیان آنکه برای اجرای طرح ها و پروژه ها باید از امکانات و تجهیزات داخلی بهره گیری شود، افزود: باید از بخش خصوصی حمایت شود تا تولیدات تجاری رونق یابد، ضمن آنکه علاوه بر بازار داخل باید امکان بهره گیری از بازار های خارج از کشور نیز فراهم شود.

سهم ICT در تولید ناخالص داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی نیز گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید 120 تا 130 هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز این بخش سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد که این رقم با سرمایه گذاری بخش خصوصی تا 500 هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.

وی با اشاره به برنامه بهره گیری از نسل سوم و چهارم در سال آینده، گفت: ICT جایگاه مطلوبی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی کشور ندارد که البته امیدواریم این وضعیت بهبود یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بودجه این وزارتخانه در سال آینده نیز اظهار داشت: تاکنون تنها 15 درصد از تکلیفی که برنامه پنجم برعهده این بخش گذاشته، انجام شده و به همین دلیل برای جبران عقب افتادگی ها نیاز به سرمایه گذاری های زیادی وجود دارد هرچند که باید محدودیت های کشور در این بخش را نیز در نظر گرفت.

وی با اشاره به موافقت مجلس شورای اسلامی برای تخصیص تمام درآمدها برای نگهداری و توسعه زیرساخت ها و توجه به مناطق محروم و روستایی، اظهارداشت: البته این رقم در سال 93 برابر با حدود 60 درصد درآمدها خواهد بود.

 اجرای طرح هم کد سازی با تعرفه ای معقول

وی از موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت در استان ها خبر داد و گفت: این وزارتخانه با طرح همسان سازی شماره ها توسط همراه اول همانند ایرانسل موافق است.

واعظی تعرفه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح هم کد سازی درگذشته را رقمی نامناسب و گران دانست و افزود: کارگروهی برای تعیین تعرفه توسط تلفن ثابت و همراه تشکیل شده تا تعرفه ای معقول برای این بخش تعیین شود.

 استقبال از برون سپاری

این عضو کابینه دولت یازدهم با استقبال از برون سپاری وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، تصریح کرد: این وزارتخانه به دنبال تصدی گری نیست و تنها در بخش های امنیتی و بدون سود فعالیت می کند.

حضور درشبکه های ا جتماعی

وی درباره حضورش در شبکه های اجتماعی و استقبال مردم از این امر، گفت: حضور در این شبکه ها راه ارتباطی مناسبی با مردم است اما به دلیل حجم بالای کار تلاش می شود تا حد امکان به نظرات و انتقادات و پیشنهادات پاسخگو باشم.

واعظی ادامه داد: البته قرار است برخی از دوستان نیز در این زمینه همکاری های لازم را انجام دهند تا میزان پاسخگویی بیش از پیش افزایش یابد.

وی درباره نظارت برشبکه های اجتماعی جدید نظیر وی چت و اینساگرام نیز افزود: اگر شبکه اجتماعی دارای 10 تا 15 درصد مسایل غیراخلاقی باشد نمی توانیم 85 درصد مابقی را از آن محروم کنیم و مردم باید بتوانند از این شبکه ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: سیستم فیلترینگ هوشمند نیست و به همین دلیل نمی توانیم بجای سایت، محتوا را فیلتر کرد.