پارس ناز پورتال

تاثیر دعا کردن در سلامت روانی انسان ها

مجموعه : مذهبی
تاثیر دعا کردن در سلامت روانی انسان ها


دعا و معنویت می‌تواند بـه التیام افسردگی کمک کرده و مانند یک پناهگاه محکم در روزهای سخت زندگی باشد. اغلب انسانها در موقعیت هاي سخت، دعای کوتاهی را زیر لب زمزمه میکنند. این تقاضای کمک از یک قدرت برتر، تاثیرات بسیار عمیقی در زندگی مـا بـه دنبال خواهد داشت. ارتباط با این قدرت، امید و سلامت عاطفی را تضمین میکند.

دعا و معنویت، تامین سلامت عاطفی
دعا و تمرینات معنوی منظم موجب التیام و ارتقای سلامت عاطفی میشود:

داشتن اهداف بزرگ: ارتباط با قدرت برتر هدف هاي شـما را بزرگ‌تر و عالی تر میکند و بـه روزها و لحظه هاي زندگی شـما معنی می‌دهد.

حمایت اجتماعی: اعتقاد بـه معنویت و بودن در بین افرادی کـه بـه قدرت برتر اعتقاد دارند، موجب التیام روابط اجتماعی میشود.

پیشرفت روحی: معنویت و دعا موجب پیشرفت روح و سلامت روان میگردد.

کمک در مواجهه با سختی ها: معنویت و دین در مواجهه با حوادث تلخ و غیرقابل پیشبینی زندگی بـه انسان کمک قابل توجهی میکنند.

دعا و معنویت، تامین سلامت بدن
دعا و تمرین هاي معنوی منظم در درمان افسردگی نقش موثری ایفا می‌کنند.

بعنوان مثال: یک مطالعه نشان داد کـه در 88 فرد مسیحی بزرگسال، تکرار یک دعای کوتاه بـه مدت 10 دقیقه در روز، دریک دوره زمانی 1 ماهه موجب کاهش علایم افسردگی میشود.

یک بررسی دیگر ثابت کرد کـه رفتن بـه اماکن مذهبی مانند کلیسا، 1 بار در هفته یا بیشتر، در جلوگیري از ابتلا بـه افسردگی نقش دارد. حضور  در این اماکن بـه ویژه برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار اسـت. در این مطالعه مشخص شد کـه حضور منظم در کلیسا خطر افسردگی را در کودکان و نوجوانان بـه میزان 20 درصد کاهش می‌دهد.

دو مطالعه دیگرنیز حاکی از این اسـت کـه مدیتیشن و مراقبه بـه کاهش علایم افسردگی کمک میکند. تمرین هاي معنوی و دعا هم چنین در التیام بیماری هاي مزمن نقش دارند. دریک مطالعه بر روی 450 فرد مبتلا بـه ایدز مشاهده شد کـه اعتقاد بـه یک قدرت برتر و ارتباط با او، میزان ابتلا بـه افسردگی در این بیماران رابه میزان قابل توجهی کاهش میدهد و سبب افزایش امید بـه زندگی در آنان می‌شود.

این اعتقاد، از افسردگی در دوران پیری نیز جلوگیري میکند.