پارس ناز پورتال

دامنه چیست؟ دامنه ir بخریم یا com؟

دامنه چیست؟ دامنه ir بخریم یا com؟

دامنه آدرسی است که با وارد کردن آن در مرورگر می‌توان وارد یک سایت شد. دامنه معرف کسب و کار شما خواهد بود. بنابراین باید در انتخاب نام دامنه دقت داشته باشید که حتماً با کار شما مرتبط باشد. کاربران باید به راحتی آدرس سایت شما را به خاطر بسپارند و آن را در اینترنت پیدا کنند.

 

همواره باید تلاش کنید که نام دامنه شما نسبت به رقیبتان راحت‌تر باشد. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌های دامنه، ثبت دامنه، پسوندهای دامنه و نحوه انتقال دامنه به فرد دیگر توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

دامنه چیست؟

برای پیدا کردن سریع فروشگاه، شرکت یا منزل توسط دیگران، آدرس سر راست و راحت بسیار کمک‌کننده است. با یک آدرس سرراست مردم بهتر می‌توانند محل کسب و کار شما را پیدا کنند.‌ فروشگاه‌ها و وب سایت‌های اینترنتی نیز باید دارای آدرس نام دامنه باشند. با استفاده از وارد کردن دامنه در مرورگر می‌توانید به یک سایت اینترنتی وارد شوید. به عنوان مثال آدرس اینترنتی www.IRPOWER.com در دامنه‌ها از طریق نام سرورها ، دامنه به سرور میزبان وب سایت متصل میشود.

 

دامنه‌ها دارای دو بخش اصلی می‌باشند‌. بخش اول نام دامنه است. نام دامنه اسمی است که توسط شما برای سایت انتخاب می‌شود. در انتخاب اسم سایت هیچ محدودیتی وجود ندارد. اسم باید به هم چسبیده باشد و برای از‌ هم جدا کردن حروف آن باید از خط تیزه (-) استفاده شود.

 

بخش دوم پسوند دامنه است. پسوندهای مختلف موجود در اینترنت معنی مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال پسوند com برای سایت‌های تجاری استفاده می‌شود و محبوبترین پسوند دامنه به حساب می آید و پسوند ir نشان می‌دهد که سایت شما یک سایت ایرانی است. پسوندهای دیگر نیز معنی خود را دارند.

 

 

ذهنیت افراد به گونه‌ای شکل گرفته است که اکثر سایت‌ها را با پسوند کام در اینترنت سرچ می‌کنند. به همین دلیل اکثر کسانی که اقدام به راه‌اندازی سایت می‌کنند، برای آدرس اینترنتی از پسوند com استفاده می‌شود.

دامنه چیست؟ دامنه ir بخریم یا com؟

با خرید دامنه‌ها به مدت یکسال می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در واقع یک سال پس از خرید دامنه باید آن را تمدید کنید. اگر دامنه را تمدید نکنید‌، دیگران می‌توانند آدرس سایت شما را برای خود انتخاب کنند‌.به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که در کنار دامنه برای راه اندازی سایت به هاست هم نیاز دارید.

 

فقط داشتن آدرس برای راه‌اندازی یک سایت کافی نیست. بلکه یک هاست یا فضایی احتیاج دارید که بتوانید اطلاعات سایت را در آن فضا ذخیره سازی کنید. به فضای ذخیره‌سازی در سایت در اصطلاح هاست یا میزبان می‌گویند.

 

نحوه ثبت کردن دامنه

 

دامنه چیست؟ دامنه ir بخریم یا com؟

ثبت دامنه کار سختی نیست و دارای دو مرحله است. در مرحله اول باید مطمئن شوید که دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید، موجود است. با توجه به توضیحات قبلی آدرس اینترنتی هر فردی به صورت اختصاصی به یک نفر تعلق دارد. به همین دلیل قبل از ثبت با بررسی آدرس از خالی بودن آن اطمینان حاصل کنید. در مرحله دوم باید از یک شرکت که خدمات ثبت و تمدید آدرس اینترنتی را ارائه می‌دهد، دامنه مدنظر خود را خریداری نمایید. 

 

بدلیل اینکه دامنه‌های بین المللی دارای هزینه ارزی است معمولا قیمت بالاتری نسبت به دامنه‌های ملی .ir دارند و قیمت آن‌ها با نوسانات ارزی تغییر می‌کند. بعد از ثبت دامنه بین المللی معمولا نیاز به تایید ایمیل است که به واسطه ایمیلی که توسط مرکز ثبت برای ایمیل صاحب امتیاز انجام می شود انجام میشود. برای دامنه‌های ملی .ir نیز از طریق ایمیلی که از ثبت مرکز ثبت ارسال میشود درخواست میشود که مدارکی برای مرکز ارسال شود.

 

دامنه ir  بخریم یا com؟

برای پاسخ این سوال باید مواردی را در نظر بگیرید و بر اساس آن‌ها تصمیم خود را بگیرید. نکته اول این است که سایت شما به چه زبانی راه‌اندازی می‌شود‌. برای سایت‌هایی که با زبان فارسی هستند و فقط ایرانی‌ها از آن بازدید می‌کنند، دامنه ir گزینه بهتری است‌.

 

اما برای سایت‌هایی که علاوه بر فارسی از چند زبان دیگر نیز استفاده شده، استفاده از دامنه com مناسب‌تر است. دامنه ir تابع قوانین ایران و قوانین بین المللی می‌باشد و دامنه com نیز تابع قوانین بین‌المللی است.

 

شرکت ثبت دامنه‌های بین المللی ممکن است مشتری‌های ایرانی خود را تحریم نماید و شما نتوانید نسبت به تمدید دامنه خود اقدام کنید. این مشکل در مورد دامنه‌های ir وجود ندارد و در صورت تحریم دامنه‌های خارجی می‌توانید از طریق پسوند ir فعالیت خود را ادامه دهید.

 

پسوند دامنه در SEO سایت نیز تاثیرگذار است زیرا مکان جغرافیایی نیز یکی دیگر از مولفه‌های الگوریتم گوگل است که نتایج جستجوی گوگل نمایش می‌دهد. بنابراین استفاده از پسوند ir برای ایرانی‌ها نتایج بهتری برای کسب و کارهای درون ایران خواهد داشت‌.

 

البته در SEO سایت موارد مهمتر دیگری به جز دامنه وجود دارد که با تمرکز روی آن‌ها نتیجه موفقیت آمیزی خواهید داشت. اگر کسب و کار شما داخلی باشد و سایت خود را با پسوند com راه اندازی کرده باشید، بهتر است در کنار پسوند com از پسوند ir نیز استفاده کنید. کاربران ایرانی به سایت‌هایی که آدرس اینترنتی آن‌ها با پسوند ir است، بیشتر اعتماد می‌کنند‌. 

 

نحوه انتقال دامنه به فرد دیگر

گاهی اوقات به دلایل مختلفی قصد دارید که مالکیت دامنه خود را به یک فرد یا یک شرکت دیگری انتقال دهید. رعایت چند نکته قبل از انتقال دامنه ضرورت دارد. نکته اول این است که حتماً باید دو ماه از ثبت دامنه گذشته باشد. همچنین باید ۴۵ تا ۶۰ روز نیز از تمدید آن گذشته باشد.

 

بهتر است دست کم یک هفته قبل از فرا رسیدن انقضای دامنه باید به فکر انتقال آن باشید زیرا فرآیند انتقال ممکن است تا چند روز به طول بینجامد. پس از شروع فرآیند انتقال دامنه امکان تغییر نام سرورهای وجود نخواهد داشت. بنابراین در صورت نیاز قبل از انتقال باید این کار را انجام دهید.

دامنه چیست؟ دامنه ir بخریم یا com؟

 برای انتقال دامنه .ir نیاز است که قفل انتقال دامنه که برای جلوگیری از انتقال ناخواسته و غیر مجاز است را باز کنید کنید. سپس رمز انتقال را به فردی که دامنه را به او انتقال می‌دهید، بفرستید. مراحل بعدی باید توسط مالک جدید انجام شود. مالک جدید باید رمزی که مالک قبلی برایش فرستاده است را در زمان سفارش انتقال وارد کند‌.

 

هزینه انتقال نیز باید پرداخت شود. در غیر این صورت انتقال انجام نخواهد شد. سپس مالک ابتدایی باید انتقال دامنه را از طریق ایمیل دریافتی تایید کند و در نهایت مدارک مورد نظر برای انتقال دامنه درخواست خواهد شد که بایستی به مرکز ثبت ارسال شود.

 

در خصوص دامنه های بین المللی مانند com نیاز است ضمن غیرفعال کردن قفل انتقال ، کد انتقال از صاحب امتیاز فعلی دریافت شود و با استفاده از آن دامنه خود را به مالک و شرکت ثبت کننده دیگری منتقل نمایید. این فرایند ممکن است تا ۷ روز بطول انجامد و معمولا نیاز است تا صاحب امتیاز ابتدایی ، درخواست انتقال را تایید نماید. 

 

امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله درباره دامنه، پسوندهای ir و com و همچنین نحوه انتقال آن به فرد دیگر استفاده لازم را برده باشید.چنانچه مایل هستید دامنه جدیدی برای سایت خود خریداری نمایید و یا آن را به یک ثبت کننده معتبر با سابقه چند ساله منتقل نمایید ما به شما شرکت IRPOWER را پیشنهاد میکنیم. سامانه این شرکت در تمامی شبانه روز آماده انجام سفارش شما در کوتاهترین زمان ممکن است.  جهت دسترسی به وب‌سایت آنها به آدرس www.IRPOWER.com‌ مراجعه کنید.