پارس ناز پورتال

منابع پروتئینی غیرگوشتی را بشناسید

مجموعه : رژیم و تغذیه
منابع پروتئینی غیرگوشتی را بشناسید

منابع پروتئینی غیرگوشتی را بشناسید 

برخی از منابع غذایی هستند که پروتئین زیادی در خود دارند اما گوشتی نیستند و این می تواند برای گیاه خواران نوید خوبی باشد. همه ما می‌دانیم که دریافت پروتئین برای حفظ سلامت بدن ضروری است. ما برای کسب احساس سیری، افزایش انرژی، ساخت و ترمیم عضلات، پردازش مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی و…

 

به پروتئین نیاز داریم. حد مجاز غذایی توصیه شده (RDA) که مقدار حداقلی مورد نیاز برای حفظ سلامت محسوب می‌شود، روزانه ۰/۸ گرم پروتئین در هر کلیوگرم از وزن بدن است. اما همه منابع پروتئین برابر نیستند. تنها برخی از آنها پروتئین کامل هستند که به معنای وجود تمامی اسید آمینه‌های ضروری در آن منبع است.

 

بدن به برخی از اسیدهای آمینه همواره نیاز دارد و به برخی دیگر نیاز کمتری دارد. محصولات حیوانی منابع اصلی پروتئین محسوب می‌شوند و اگر قصد دارید تا یک رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال کنید یافتن منابع پروتئین کامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

برنج و لوبیا

برنج و لوبیا یک ترکیب دیگر است که دو ماده مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند و منبعی برای پروتئین کامل را شکل می‌دهند. لوبیا حاوی اسید آمینه لیزین است که برنج فاقد آن است.

 

سویا

سویا یکی از جایگزین‌های گیاهی عالی برای گوشت محسوب می‌شود. تنها یک فنجان سویای پخته شده می‌تواند ۲۹ گرم پروتئین را تامین کند. توفو که از سویا تهیه می‌شود، اگرچه از کیفیت بالای پروتئین سویا برخوردار نیست، اما می‌تواند ۲۰ گرم پروتئین را تامین کند. استفاده از محصولات سویا به عنوان منبعی برای پروتئین این امکان را فراهم می‌کند

 

تا مصرف گوشت را کاهش دهید و از فواید سلامت این کار بهره‌مند شوید زیرا گوشت به طور معمول از محتوای چربی اشباع شده بالایی برخوردار است.

منابع پروتئینی غیرگوشتی را بشناسید

تخم مرغ محلی

تخم مرغ یکی از بدیهی‌ترین انتخاب‌ها به عنوان منبع پروتئین محسوب می‌شود. تخم مرغ‌های محلی از میزان پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ بیشتر سود می‌برند و میزان چربی‌های اشباع شده در آنها کمتر است.

 

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل بوداده خوراکی خوشمزه ای است و به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی می‌توانید آنها را مصرف کنید. دانه کدو تنبل یک منبع پروتئین کامل است و هر ۹ اسید آمینه مورد نیاز بدن را در اختیار دارد. هر فنجان دانه کدو تنبل دارای ۱۲ گرم پروتئین است و مصرف یک چهارم فنجان از این ماده غذایی نصف نیاز روزانه بدن به منیزم را تامین می‌کند.

 

منیزیم می‌تواند تعداد دفعات شکل گیری میگرن و آثار افسردگی را کاهش دهد. همچنین، دانه کدو تنبل سرشار از تریپتوفان است که بدن از این اسید آمینه برای بهبود شرایط خواب استفاده می‌کند.

 

گندم سیاه

گندم سیاه با بهره‌مندی از ۲۳ گرم پروتئین از جمله غلات کامل محسوب می‌شود که باید آن را در رژیم غذایی خود جای دهید. آرد گندم سیاه می‌تواند برای
پخت و پز استفاده شود.

 

کوینوآ

این منبع پروتئین گیاهی به تازگی از محبوبیت بالایی در میان دوستداران مواد غذایی سالم برخوردار شده است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند کوینوآ یک غله است، اما در حقیقت یک دانه محسوب می‌شود. به صورت طبیعی این محصول فاقد گلوتن است و از محتوای ویتامین B، منیزیم، کلسیم، و دیگر مواد مغذی سود می‌برد. یک وعده کوینوآ برابر با یک چهارم فنجان و حاوی شش گرم پروتئین است.

 

دانه چیا (تخم شربتی)

چیا (تخم شربتی) از جمله دانه‌های خوراکی است که قدمت استفاده از آن به دوران مایا و آزتک باز می‌گردد. اگرچه یک قاشق غذاخوری از دانه چیا تنها ۳ گرم پروتئین دارد، اما از منابع پروتئین کامل محسوب می‌شود و همچنین سرشار از مواد مغذی دیگر مانند اسیدهای چرب امگا-۳، کربوهیدارت‌ها، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، و کلسیم است.