پارس ناز پورتال

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی 

کشور مالزی یکی از بهترین کشو هـای دنیا است که می‌توان در ان از همه ی ي لذت ها بهره برد. از گردش در شهر گرفته تا طبیعت زیبا و دیدنی. مالزی یکی از گوهرهای پنهان آسیاست.این کشور اغلب اوقات نادیده گرفته میشود و بـه اندازه کشور همسایه خود یعنی سنگاپور، اعتبار اقتصادی ندارد. مالزی مانند دو همسایه دیگرش یعنی تایلند و اندونزی،

 

مقصد مشهوری برای گردشگران نیست. اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، مالزی کشوری را می بینیم که دارای تاریخ غنی، مردمی جذاب و غذاهایی خوشمزه است.در ادامه عده ای از نکات شگفت انگیزی که اکثر مردم در مورد مالزی نمی دانند را ذکر کرده ایم:

 

این کشور یکی از متنوع ترین کشور هـای آسیاست

طبق آخرین آمار سازمان سیا حدود نیمی از جمعیت 31 میلیونی مالزی، از نژاد مالایی هستند. 23 درصد از جمعیت مالزی را چینی ها و 7 درصد آن را هندی ها تشکیل می‌دهند.12 درصد باقی مانده را افرادی از صدها گروه بومی، از جمله گروههای بومی مستقر در دو ایالتی که در جزیره برونئو قرار دارند، تشکیل می دهند. اسلام، دین رسمی مالزی است

 

و طبق قانون، همه ی ي مالایی ها مسلمان هستند. طبق آمار سازمان سیا، حدود 61 درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند و پیروان ادیان دیگر یعنی بودیسم، مسیحیت و آیین هندو در رده هـای بعدی جمعیتی قرار می گیرند.تنوع موجود در مالزی، ترکیب بی نظیری از ادیان، غذاها، زبانها و فرهنگها را شکل داده است.
نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزیمالزی سیاست هایی برای جبران بی عدالتی هـای نژادی گذشته وضع کرده است … که بـه نفع نژاد غالب این کشور می باشدتاریخ مالزی مملو از تنش هـای قومی است که سیاست هـای این کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.شورش مرگباری در سال 1969 رخ داد، منجر بـه شکل گیری سیاست اقتصادی جدیدی در این کشور شد. اقداماتی از سوی دولت مالزی

 

و با هدف کاهش نابرابری میان مالایی ها و طبقه ثروتمندتر چینی ها صورت گرفت. این یک نمونه نادر از برنامه هـای سیاستگذاری برای جبران بی عدالتی هـای نژادی گذشته است که بـه نفع نژاد اکثریت این کشور می باشد.

 

امروزه، مالایی ها برای وارد شدن بـه دانشگاه، راه اندازی کسب و کار، و خرید خانه، کمتر از هموطنان چینی – مالزیایی و هندی – مالزیایی خود با موانع مختلف روبرو میشوند.طبق گزارش اکونومیست 71 درصد از مردم مالزی اقدامات مثبت دولت در راستای رفع بی عدالتی هـای نژادی گذشته را “منسوخ شده” میدانند و مایلند آن را با یک “سیاست مبتنی بر شایستگی” جایگزین کنند.
نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

هیچ کس نمی داند انتخابات بعدی چه زمانی برگزار میشود

 

برخلاف ایالات متحده، انتخابات مالزی برای یک روز خاص برنامه ریزی نشده است، و هیچ کس نمی‌تواند بگوید انتخابات بعدی دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد.قانون اساسی مالزی ایجاب می کند حداقل هر پنج سال یکبار ، یک انتخابات فدرال در این کشور برگزار شود. اما، نخست وزیر این کشور می تواند با انحلال پارلمان، انتخابات زودهنگام برگزار کرده و روز برگزاری انتخابات را تحت نظارت خود درآورد.

 

در سال 2013، یعنی سالی که آخرین انتخابات مالزی برگزار شد، بسیاری از مردم مالزی از این می ترسیدند که نخست وزیر این کشور، نجیب رزاق، تصمیم بگیرد انتخابات را در تعطیلات آخر هفته برگزار کند، و بـه این ترتیب تلاش کند مشارکت حامیان پرشمار ائتلاف اپوزیسیون را سرکوب نماید. اما این اتفاق نیافتاد.

 

البته حزب حاکم با اختلاف بسیار کم و با یک تصمیم بحث برانگیز بـه پیروزی رسید.از زمان استقلال مالزی در سال 1957، یک ائتلاف سیاسی بر این کشور حاکم بوده است.
نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

پنانگ، پایتخت غذا هـای خیابانی آسیاست

 

یکی از ایالتهای مالزی بـه نام پنانگ، و خصوصا مرکز آن شهر جورج تاون، بـه عنوان یکی از بهترین مکانهای صرف غذا هـای خیابانی در آسیا شناخته میشود.اگر در خیابان هـای شهر جورج تاون قدم بزنید، از کنار صدها فروشنده دوره گردی رد می‌شوید که همه ی ي چیز عرضه می کنند؛ از سمبوسه گرفته تا ماکارونی هـای تند و تا کندُل، دسری که از ژله علف شیرین و شیره نارگیل تهیه می شود.

 

غذا هـای سرو شده در پنانگ، بـه شدت تحت تاثیر بابا نیونیا قرار دارد؛ بابا نیونیا یکی از گروههای منحصر بـه فرد است که غذاهایش ترکیبی از غذا هـای چینی، مالایی، تایلندی و سایر گروههای جنوب شرقی آسیا میباشد.بشقاب ویژه آنها، آسام لاسکا است : یک کاسه رشته فرهنگی برنج ابریشمی، که در قالب یک سوپ ترش و تند پخته شده

 

و با ماهی که در تمبر هندی خوابانده شده، سرو میشود. ترکیبی از پیاز، آناناس، نعناع، زنجبیل و رب میگو نیز روی آن ریخته می شود. رای دهندگان نظر سنجی Go Poll شبکه CNN در سال 2011، این غذا را یکی از 50 غذای برتر جهان نامیدند.
نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

بزرگترین گل جهان در مالزی رشد میکند

 

مشهور ترین گیاه مالزی، گل رافلزیا است. این گل با شکوفه هایی که می توانند تا قطر بیش از یک یارد «هر یارد معادل 90 سانتی متر است» باز شوند. عنوان بزرگترین گل جهان را بـه خود اختصاص داده است.وقتی این گیاه گل می دهد، گل آن بوی متعفنی از خود منتشر میکند که باعث شده نام مستعار “گل جسد” را بر آن بگذارند. این بو مگس ها را بـه سمت گل جذب کرده و این مگس ها گرده هـای گل را بـه اطراف منتقل میکنند.

 

گلهای رافلزیا عموما در جنگلهای انبوه جزیره برونئو رشد می کنند. مالزی یکی از 17 کشور جهان است که دارای حیات وحشی “با تنوع زیستی فوق العاده زیاد” میباشد.
نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

“پادشاه میوه ها” در مالزی رشد می کند – اما بسیاری از مردم نمی توانند آن را بخورند

 

دورین، احتمالا یکی از دو قطبی ترین میوه هـای جهان است. در مالزی و سایر کشور هـای جنوب شرقی آسیا آن را بـه نام “پادشاه میوه ها” می شناسند . اما بوی آن بـه شدت تند از و در بسیاری از هتل هـای مالزی استفاده از آن ممنوع میباشد.ریچارد استرلینگ، کارشناس غذا است و بوی این میوه را “ترکیبی از بوی خوک، پیاز و سقز با چاشنی بوی یک جوراب ورزشی” توصیف میک ند.

 

این گیاه پوست سفتی دارد و باید بـه طرز ماهرانه ای با استفاده از یک چاقوی تیز قطعه قطعه شود تا گوشته داخل آن را ببینیم. طعم شیرین آن ، ترکیبی شگفت انگیز از طعم آناناس، پیاز، کارامل، بادام ، کره و پنیر است.آنتونی بوردین میگوید “با خوردن این میوه دهانتان بویی می گیرد که گویا از مادربزرگ مرده خود یک بوسه فرانسوی گرفته اید”.

 

دورین میوه ای بسیار جالب است. اهالی مالزی، وقتی می بینند این میوه دست خارجی ها را در اولین برخورد نیش میزند، خیلی لذت می برند.
نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

بهترین بدمینتون باز جهان اهل مالزی است

 

لی چونگ وی، بهترین بدمینتون باز جهان در ده سال گذشته است.در جدول رده بندی فدراسیون جهانی بدمینتون، او رتبه 1 را دارد و برای 199 هفته متوالی، از سال 2008 تا 2012 صدر این جدول را حفظ کرده است. لی در سه دوره اخیر المپیک مدال نقره کسب کرده و دو بار بـه حریف چینی خود، یعنی لین دان، باخته است. رقابت میان لی و لین، بهترین رقابت تاریخ بدمینتون نام گرفت.

 

هر چند که فوتبال محبوب ترین ورزش مالزی است، اما از زمانهای دور تا بـه امروز بدمینتون غالب ترین ورزش مردم این سرزمین بوده است. بازیکنان بدمینتون هشت مدال از یازده مدال تاریخ المپیک این کشور را کسب کرده اند.

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

در این کشور ممکن است بـه خاطر داشتن ماری جوانا محکوم بـه مرگ شوید

 

مالزی یکی از سختگیرانه ترین و دقیق ترین قوانین جهان در زمینه حمل مواد مخدر را دارد. از جمله این قوانین می‌توان بـه حکم اعدام برای داشتن مقدار زیادی از برخی مواد خاص اشاره کرد.طبق “قانون مواد مخدر خطرناک”، مردم مالزی بـه دلیل داشتن 15 گرم هروئین و مورفین، 1 کیلوگرم تریاک، 40 گرم کوکائین یا 200 گرم ماری جوانا، بـه اعدام محکوم می شوند.

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

مالزی خانه یکی از شرکت هـای هواپیمایی مقرون بـه صرفه با کلاس جهانی است

 

پرواز از ایالات متحده تا جنوب شرقی آسیا، پروازی بسیار گران قیمت است. اما هر گردشگر باتجربه ای بـه شـما خواهد گفت که وقتی بـه آنجا برسید، دیگر همه ی ي چیز بـه شدت ارزان خواهد بود.این ارزانی ، بـه لطف وجود شرکت هواپیمایی AirAsia که مقر آن در کوالالامپور می باشد، بـه وجود آمده است. شـما می‌توانید با هواپیماهای سفید و قرمز و متمایز این شرکت بـه بیش از 20 کشور آسیا، از جمله نقاط توریستی مانند تایلند، ویتنام و بالی سفر کنید.

 

شرکت هواپیمایی AIrAsia برای هشت سال متوالی، بـه عنوان بهترین شرکت هواپیمایی کم هزینه، جایزه Skytrax را دریافت کرد. البته لازم است در این مورد هم هشدار دهیم که… این شرکت همه ی ي چیزش “کم هزینه” است.بررسی رایگان چمدان ها و دریافت اسنک و نوشیدنی رایگان از خدمه پرواز را فراموش کنید. اگر می خواهید در کنار دوستان یا اعضای خانواده خود

 

بنشینید باید هزینه اضافه ای پرداخت نمایید. برای سوار بـه هواپیما باید چند دقیقه در یک مسیر آسفالت شده پیاده روی نمایید. و بـه یاد داشته باشید که پیش از هر چیز از مجوز عبور شبانه روزی خود یک نسخه چاپ کنید. اگر بخواهید در بخش کانتر فرودگاه آن را چاپ کنید، برایتان چند دلار هزینه خواهد داشت.نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

بلندترین آسمان خراش هـای جهان
افق کوالالامپور، تحت سلطه برج هـای پتروناس است. این برج ها در زمان ساختشان ، یعنی در سال 1998، بلند ترین برج هـای جهان بودند.این برج ها 1483 فوت ارتفاع دارند، همچنان بلند ترین برج هـای دوقلوی جهان هستند. برج شماره 1، بـه غول شرکت هـای گازی مالزی، یعنی شرکت پتروناس و شرکت هـای وابسته و تابعه اش تعلق دارد. تعدادی از شرکت هـای دیگر نیز برج شماره 2 را اشغال کرده اند.

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

در یک جمله معمولی از مکالمات مردم مالزی، می توانید کلماتی از چهار زبان مختلف را بیابید

 

در کشوری مثل مالزی که تنوع قومی و نژادی بالایی دارد، جای تعجب ندارد با زبانی که آمیخته ای از زبانهای مختلف است روبرو شویم.زبان انگلیسی در این کشور بـه عنوان یک زبان بین المللی شناخته می شود و گویش هـای محلی رنگارنگی از آن شکل گرفته که نام مانگلیش را بر آن گذاشته اند. این گویش ها، ترکیبی از دستور زبان و واژگان چند زبان مختلف هستند.

 

عبارت قدیمی “Wei macha, you want makan here or tapau?” «همین جا می خورید یا میبرید؟» عبارتی است که معمولاً برای نمایش تنوع زبانی مالزی بـه کار می‌رود. چرا که این عبارت از کلماتی از زبانهای تامیلی، انگلیسی، مالایی و چینی تشکیل شده است.

نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی

برای مسافرت در داخل این کشور باید پاسپورت همراه داشته باشید.

 

دو ایالت جداگانه صباح و ساراواک در جزیره بورنئو، کمی بیشتر از دیگر ایالت هـای مالزی استقلال دارند.همین امر باعث شده اقدامات عجیب و ناگهانی در این ایالت ها صورت بگیرد: اگر از سرزمین اصلی مالزی بـه این ایالت ها سفر می کنید، باید از گیت هـای نظارت مهاجرت عبور کنید و پاسپورت یا کارت شناسایی خود را ارائه دهید. این قانون حتی در مورد افراد تبعه خود مالزی هم اجرا میشود.

 

تاکنون چندین بار برای جدایی این ایالت ها از مالزی مذاکراتی انجام شده است، اما انتظار نمی‌رود بـه این زودی ها اقدامی در این راستا صورت بگیرد.نکات جالب درباره دیدنی های گردگشری مالزی