پارس ناز پورتال

اصلاح طرح لبخند با لمینت یا ایمپلنت دندان؟ کدام بهتر است؟

اصلاح طرح لبخند با لمینت یا ایمپلنت دندان؟ کدام بهتر است؟

زیبایی لبخند و دندان ها تاثیر بسزایی در زیبایی چهره افراد دارد و در صورتی که لبخند مملو از دندان های افتاده، زرد رنگ یا آسیب دیده باشد با روش هایی مثل لمینت دندان و ایمپلنت دندان می توان طرح لبخند را اصلاح کرد. اما این دو روش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به بررسی تفاوت های این دو روش درمانی و زیبایی بپردازیم. 

 

لمینت دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

 

تا چندین سال گذشته تنها راهکار جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده از دندان مصنوعی بود اما امروزه گزینه های بادوام تر و ماندگارتری روی کار آمده اند. به دلیل اینکه احتمال ترک خوردن و شکستن دندان مصنوعی وجود دارد و تنها در صورت پرداخت هزینه هنگفت می توان دندان مصنوعی سفارشی متناسب با دهان فرد ساخت، بسیاری از افراد مجبور به انتخاب دندان مصنوعی های ارزان قیمت و نامناسب هستند که بر تکلم، جویدن و اعتماد به نفس آنها تاثیر منفی می گذارد. 

 

در مقابل لمینت های دندانی به طور مستقیم به دندان های فرد چسبیده می شود و برخلاف دندان های مصنوعی متحرک نیستند و ظاهر طبیعی تری نیز دارند. ایمپلنت های دندانی با جراحی به طور مستقیم در استخوان فک فرد قرار می گیرد و کاملا ثابت است. هر دوی این روش ها ظاهر بسیار طبیعی دارند و با دندان های طبیعی خود فرد قابل تشخیص نیستند. 

 

در هنگام مقایسه ایمپلنت دندان و لمینت، این موضوع بدیهی است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که بسته به شرایط خود می توانید یکی از روش ها را انتخاب کنید. بنابراین نمی توان گفت کدام روش بر دیگری ارجحیت دارد؛ چرا که این شرایط شما است که تعیین می کند کدام روش برای شما مناسب تر است. 

 

ایمپلنت دندان: یک روش همیشگی برای اصلاح طرح لبخند

 

در هنگام انتخاب ایمپلنت یا لمینت دندان ابتدا باید عملکرد هر یک را مورد بررسی قرار دهید. ایمپلنت های دندانی روشی مناسب برای جایگزین کردن دندان های از دسته رفته یا پوسیده شده هستند. ایمپلنت های دندانی علاوه بر برطرف کردن مشکلات زیبایی، مشکلات درمانی مانند تکلم سخت و جویدن نادرست را نیز درمان می کند. 

 

به دلیل اینکه ایمپلنت ها به جای دندان های طبیعی فرد قرار می گیرند و چون مثل دندان های مصنوعی متحرک نیستند، پس از معاینه دقیق باید توسط یک جراح دندانپزشک ماهر نصب شوند. امروزه یکی از بهترین و محبوب ترین و البته پیچیده ترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت است. شایان ذکر است که هزینه ایمپلنت دندان نیز به نسبت سایر روش ها مانند لمینت، دندان مصنوعی و … بیشتر است. 

 

نصب ایمپلنت های دندانی طی فرایندی به نام پیوند استخوانی انجام می شود و طی این فراد پیچ های تیتانیومی ایمپلنت ها برای همیشه در استخوان فک نصب می شوند. این پیچ ها یک پایه ثابت هستند که روی آنها می توان دندان مصنوعی یا بریج قرار داد. خطر اینکه بدن ایمپلنت ها را به عنوان ماده خارجی رد کند بسیار بسیار کم است. 

اصلاح طرح لبخند با لمینت یا ایمپلنت دندان؟ کدام بهتر است؟

بخش های تشکیل دهنده ایمپلنت های دندانی شامل ایمپلنت، اباتمنت و تاج است. همان طور که گفتیم در مرحله اول پیچ تیتانیومی در استخوان فک فرد قرار می گیرد و پس از اتمام این مرحله که حدود 2 الی 6 ماه طول می کشد، یک پایه نیز وصل می شود. این اتصال دهنده ای می باشد که تاج را به ایمپلنت وصل می کند. در آخر تاج یا دندان مصنوعی در قسمت فوقانی نصب می شود. 

 

یکی از مزایای اصلی ایمپلنت های دندانی این است که روشی مناسب برای جایگزین کردن یک یا دو یا تمام دندان های از دست رفته است. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از انجام ایمپلنت دندان سر باز می زنند هزینه بالای این روش درمانی است که خوشبختانه بسیاری از مراکز برای راحتی مراجعه کنندگان خود پرداخت اقساطی هزینه ایمپلنت دندان را در نظر گرفته اند. 

 

لمینت دندان: یک روش کم تهاجمی تر

 

اگر تمایلی به انجام جراحی ندارید و یا اگر می خواهید سریع تر مشکلات دندان های خود را اصلاح کنید لمینت دندان یک گزینه مناسب برای شما می باشد. برخلاف نصب ایمپلنت های دندانی که نیاز به جراحی فک دارد، لمینت های دندانی پوسته های ظریف پرسلین می باشند که به جلوی دندان ها نصب می شوند و به سادگی مشکلاتی مثل تغییر رنگ، ترک خوردگی، لب پر شدگی و دندان های کج و نامرتب را اصلاح می کند. 

 

قبل از نصب لمینت دندان به احتمال زیاد نیاز باشد تا کمی مینای دندان شما تراشیده شود. این کار باعث می شود که فضای کافی برای نصب لمینت ها ایجاد شود و ظاهر طبیعی تری داشته باشد. در مرحله بعدی، دندانپزشک از دندان های شما قالب گیری می کند و سپس به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می کند. 

 

تا آماده شدن لمینت های خود می توانید از روکش های رزینی موقت استفاده کنید تا جای خالی تراشیدن شدن دندان هایتان را احساس نکنید. در مراجعه بعدی به کلینیک دندانپزشکی، لمینت ها روی دندان های شما نصب می شوند. 

اصلاح طرح لبخند با لمینت یا ایمپلنت دندان؟ کدام بهتر است؟

لمینت های دندانی هم مانند ایمپلنت ها برای اصلاح ظاهر یک یا دو و یا تمام دندان ها مناسب است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که اولا در صورت از دست دادن کامل دندان ها لمینت دندانی نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و تنها باید از ایمپلنت دندانی یا دندان مصنوعی یا سایر روش های مشابه استفاده کنید.

 

همچنین به دلیل اینکه برای نصب لمینت های دندانی به جای جراحی از چسب های مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود، امکان دارد در گذر زمان سست شوند. به همین دلایل امکان دارد لمینت دندان گزینه مناسبی برای همه افراد نباشد؛ به ویژه برای افرادی که در هنگام خواب دندان قروچه دارند یا دندان هایشان را روی هم می سایند.