پارس ناز پورتال

جالب ترین آداب و رسوم کریسمس در مردم کشورهای مختلف

جالب ترین آداب و رسوم کریسمس در مردم کشورهای مختلف

جالب ترین آداب و رسوم کریسمس در مردم کشورهای مختلف

 

کریسمس بـه عنوان یک مناسبت جهانی در کشور هـای مختلف مورد دقت قرار دارد و مردم هر کشوری دراین عید آداب و رسوم خاصی دارند. اگرچه مراسم کریسمس مسیحیان را احتمالا با آداب و رسوم شناخته شده تر آن مثل خرید هدیه و یا شرکت در مراسم کلیسا و غیر می شناسید.

 

ولی در حقایق در همه ی ی ی کشورها کریسمس را در روز 25 ام دسامبر جشن نمی‌گیرند بلکه هنوز برای بسیاری عید کریسمس هنوز فرا نرسیده است.بـه گزارش پارس ناز در بعضی کشور هـای جهان کریسمس را در هفتم ژانویه جشن می‌گیرند

 

و آداب و رسوم انها کاملا متمایز از حضور بابانوئل و سورتمه است که اکثرا آن رابا این نشانه ها می شناسند. علت این امر آن است که انها از گاه شمار ژولینی بـه جای گاه شمار میلادی استفاده میکنند. دراین مطلب بـه آداب و رسوم هـای متمایز کریسمس در بعضی نقاط جهان میپردازیم.

 

هلند

در این جا مهمترین روز کریسمس 5 ام دسامبر است , چرا که دراین روز سینترکلاس «بابانوئل ولیبا لباسی کمی متمایز تر» و یا سنت نیکولاس با کشتی بخار خود از زادگاهش اسپانیا بـه این کشورمی رسد.تا قرن 19 ام سینترکلاس بـه تنهایی می آمد و بـه بچه هـای خوب هدیه می داد و ظاهراً روح بچه هایبد را داخل کیسه اش می گذاشت تا دوباره تربیت و ادب شوند.

 

ولی از سال 1850 جن شنکمن نویسنده کتاب کودک عکسی از یک خدمتکار سیاه درکنار او کشید که بعداً بـه پیتر سیاه مشهور شد. او مسئول پایین آمدن از دودکش و رساندن هدیه ها بـه بچه ها و گرفتن بچه هـای کم شانس بود.

جالب ترین آداب و رسوم کریسمس در مردم کشورهای مختلف

نخستین بابانوئل ایسلندی ها در حین سرگرم کردن بچه ها در موزه ملی ایسلند آداب و رسوم متمایز کریسمس در جهان

 

ایسلند

سرزمین برف و یخ کمتر از 13 بابانوئل ندارد. سیزده روز قبل از کریسمس نخستین بابانوئل ازکوها پایین می‌آید تا از هر منزل بازدید کرده و وقتی بچه ها خواب هستند هدیه شان را داخل کفش انها بگذارد.بچه هـای مودب طبق معمولً هدیه اي مثل شکلات دریافت می‌کنند ولی بچه هـای بد طبق معمولً چیزی غیرجذاب مثل یک سیب زمینی هدیه می گیرند.

 

روز بعدی بابانوئل بعدی از راه می رسد و این روال تا سیزده روز ادامه دارد. سپس در روز 25 دسامبر نخستین آن ها میرود و روزبعد دومین انها باز می گردد.6 ام ژانویه بـه اسم «سیزدهمین» نامیده میشود که آخرین روز کریسمس است چرا که آخرین بابانوئل نیز بـه منزل اش بازمی گردد.

 

کشور کشور کشور آلمان

دراین کشور شب کریسمس مهم ترین روز قلمداد میشود. بـه صورت سنتی خانواده ها درنیمه شب در مراسم کلیسا شرکت می‌کنند. بعضی از خانواده ها نیز سرودهای کریسمس می خوانند ولی بـه طور کلی فضای اصلی آن تفکر و سکوت است.

جالب ترین آداب و رسوم کریسمس در مردم کشورهای مختلف

لهستان

بچه هـای لهستانی سریع نمی‌توانند حدس بزنند چه هدیه اي ممکن است در روز کریسمس دریافت کنند چرا که هدیه ها از روز 6 ام دسامبر می رسد.چراکه این روز , روز سنت نیکولاس است و مشهور است که او پدر اصلی کریسمس است.برخلاف بابانوئل انگلیسی ها , این شخصیت بـه جای لباس قرمز و سفید , لباسی بـه رنگ سفید و طلایی بـه تن دارد.

جالب ترین آداب و رسوم کریسمس در مردم کشورهای مختلف

دامپلینگ سنتی لهستان – آداب و رسوم کریسمس

 

خانواده ها طبق معمولً از 12 نوع غذای سنتی در شب کریسمس استفاده میکنند که یکی از انها دامپلینگ مشهور آنهاست و پس ازآن نیز اوپلاتک که نوعی ویفر کریسمی است , سرو میشود.

 

نروژ

در نروژ در شب کریسمس هدیه ها رد و بدل می‌شود. گاهی اوقات هدیه ها را بابانوئل می آورد و البته انها وی را با اسم «جولینسن» خطاب قرار می‌دهند.همینطور هدیه ها بـه شکل ناب تری و توسط کوتوله هـای کوچک «گنوم» بـه اسم نیس برای انها آوردهمی شود.

 

خانواده ها طبق معمولً برای نیس پوره برنج کنار می گذارند و معتقدند انها مراقب حیوانات مزرعه نیز هستند. همینطور یک خوشه گندم برای پرنده ها در بیرون می گذارند تا آنرا در طول کریسمس بخورند.

 

روسیه

نظیر با دیگر کشور هـای اروپای شرقی , خانواده ها بـه نمایندگی از 12 حواری , ۱۲12 نوع غذا درشب کریسمس سرو میکنند که غذاهایی مثل سوپ چغندر, ماهی و دلمه کلم از جمله غذا هـای سنتیدر این شب قلمداد میشود.سپس انها در مراسم کلیسا شرکت کرده و طبق تقویم ژولینی از غذای کریسمس در 7 ام ژانویه لذت می‌برند.

 

نیجریه

کریسمس در نیجریه بیشتر یک رویداد خانوادگی است. تعداد زیادی از خانواده ها جشن کریسمس برگزارمی کنند که تمام شب کریسمس را بـه خود اختصاص می دهد و سپس در صبح روزبعد برای شکرگزاری از خدا بـه کلیسا می روند.بیشتر منزل ها و خیابانها تزئین شده اند ودر اکثر منزل ها درخت کریسمس مصنوعی قرار داده شده است.

 

نیجریه اي ها در کریسمس بوقلمون صرف می‌کنند ولی درکنار آن غذا هـای سنتی کریسمس حاوی گوشت گاو , بز , گوسفند و یا مرغ نیز مرسوم است.

 

ویتنام

در ویتنام طبق معمولً شب کریسمس بسیار مهم تر از روز کریسمس است. این کشور قبلا متعلق بـه فرانسه بوده و هنوز هم بعضی از تاثیرات فرانسوی در آداب و رسوم کریسمس انها وجوددارد.برای مثال مشابه فرانسه , غذای مخصوص کریسمس «رویون» اسم دارد و برای دسر بوش دونوئل «کیک شکلاتی شبیه تنه درخت» سرو میشود.مردم ویتنام دوست دارند در کریسمس غذا هدیه دهند و شیرینی بوش دونوئل یکی از محبوب ترین هدیه ها قلمداد میشود.

 

استرالیا

کریسمس دراین کشور برخلاف بیشتر نقاط , در اواسط تعطیلات تابستانی است و غذای آن بیشتر از آنکه شبیه بوقلمون بریان باشد, غذا هـای سبک باربکیو و پیک نیکی است.استرالیایی ها بـه مناسبت کریسمس روی در ورودی منزل شان درکوب نصب می‌کنند ودر شب کریسمس نیز سرود مخصوص را میخوانند.

 

مردم همینطور منزل و باغچه خودرا با درخت ولامپ هـای کریسمس تزئین میکنند.بابانوئل وقتی بـه انها می رسد , گوزن را کنار گذاشته و از کانگورو و یا «شش جاروی سفید» استفاده میکند.

 

آرژانتین

آرژانتینی ها منزل شان رابا درکوب و لامپ و آویختن حلقه گل سفید و قرمز بـه درب ها تزئینمی کنند. تزئین درخت کریسمس نیز دراین کشور رواج دارد و طبق معمولً در 8 دسامبر این کار را انجام می‌دهند.

 

غذای اصلی کریسمس دراین کشور در طول عصر شب کریسمس صرف می‌شود. غذاهایی مثل بوقلمون بریان, دلمه گوجه فرنگی و نان کریسمس و پودینگ از جمله غذا هـای مرسوم هستند. همینطور آتش بازی در نیمه شب نیز معمول است.