پارس ناز پورتال

آشنایی با بهترین و بدترین مواد غذایی برای دندان های شما

آشنایی با بهترین و بدترین مواد غذایی برای دندان های شما

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حفره­های دندان شایع ترین بیماری مزمنی است که افراد 6 تا 19 ساله با آن مواجه هستند. عوارضی مانند درد، مشکلات جویدن و آبسه دندان از قبیل مشکلات دندان است. و اگر دندان های خود را مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، پلاک (آثار باقی مانده بر روی دندان) شما سفت شده و به جرم دندان تبدیل می­شود.

 

چگونه می­توانید از ایجاد پلاک در دهان خود جلوگیری کنید؟ علاوه بر مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک، سعی کنید از مصرف برخی غذاها کم کنید و بعضی دیگر را جایگزین کنید.

 

لیست مواد مفید برای سلامت دندان‌ها :

 

* هویج

بافت سخت هویج برای دندان‌ها عالی است زیرا می‌تواند مانند مسواک پلاک و رسوب را از بین ببرد. همچنین هویج سرشار از ویتامین A و B6، بیوتین و فیبر است. یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد هویج این است که قند کمی دارد.

 

* گوشت بدون چربی

محصولات گوشتی بدون چربی سرشار از فسفر و پروتئین هستند که به حفظ سلامت دندان ها کمک می­کند. فسفر موجود در آن به محافظت از مینای دندان کمک می­کند و از مشکلات و دردهای رایج دندان جلوگیری می­کند. ویتامین های B3 و B12 که در گوشت ها یافت می­شوند نیز برای سلامت دندان ها و لثه ها مورد نیاز هستند. پس از استفاده از گوشت نخ دندان را فراموش نکنید. این­کار به پاکسازی حفره­های دندان کمک می­کند.

 

* چای سبز

آشنایی با بهترین و بدترین مواد غذایی برای دندان های شما

چای سبز حاوی فلوراید است، ماده­ای طبیعی که به ساخت دندان های قوی تر و سالم تر کمک می­کند. همچنین مملو از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است با کاهش بیماری­هایی که به دندان ها و ساختارهای حمایت کننده آنها حمله می­کنند، به بهبود سلامت پریودنتال کمک کند. همچنین پلی فنول­هایی در چای سبز یافته شده­اند که دارای اثر ضدمیکروبی در برابر میکروب های دهان شما است. دهان شویه اصلی خود را داشته باشید و از این ماده به عنوان یک مکمل استفاده کنید.

 

* پنیر

محصولات لبنی می­توانند بدن شما را تشویق کنند تا بزاق بیشتری تولید کند که از دندان های شما محافظت می­کند. پنیر همچنین سرشار از پروتئین و کلسیم است که هر دو به تقویت دندان کمک می­کنند. همچنین مقداری فلوراید در آن وجود دارد که به پاکسازی دندان کمک می­کند. پنیر می­تواند به تعادل سطح pH در دهان شما کمک کند، یعنی اسیدها و حفره­های دندان را ترمیم می­کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سطح pH مناسب برای دندان این مقاله را مطالعه کنید.

 

لیست مواد مضر برای سلامت دندان‌ها:

 

* آب نبات ترش

جای تعجب نیست که آب نبات برای دندان شما مضر است. اما آب نبات ترش حاوی اسیدهای بیشتر و متفاوتی است که برای دندان شما مضرتر است. به علاوه، چون این مواد جویدنی هستند، مدت طولانی تری به دندان های شما می­چسبند، بنابراین احتمال پوسیدگی آن ها بیشتر است. اگر هوس شیرینی دارید، به جای آن یک مربع شکلات بردارید که می­توانید آن را سریع بجوید و به راحتی بشویید.

 

* چیپس سیب زمینی

چیپس­ها از پرطرفدار ترین محصولات هستند. این محصولات خوشمزه مملو از نشاسته هستند که به قند تبدیل می­شود و می­تواند در داخل و بین دندان ها گیر کند و باکتری های موجود در پلاک را تغذیه کند. پس از استفاده از آن حتما از یک مدل نخ دندان از مارک ارکید یا مینا استفاده کنید تا در میان حفره­های دندان شما ایجاد پوسیدگی نکنند.

 

* نان

آشنایی با بهترین و بدترین مواد غذایی برای دندان های شما

وقتی نان می­جوید، بزاق شما نشاسته ها را به قند تجزیه می­کند. این نان که اکنون به ماده­ای شبیه خمیر صمغی تبدیل شده است، به شکاف بین دندان ها می­چسبد. و این می­تواند باعث ایجاد حفره شود. وقتی میل به کربوهیدرات دارید، انواع نان تصفیه شده مانند گندم کامل را انتخاب کنید.

 

* الکل

همه ما می­دانیم که نوشیدن الکل کاملاً اشتباه است. الکل دهان شما را خشک خواهد کرد. دهان خشک فاقد بزاق است و شما برای حفظ سلامت دندان­ها به بزاق نیاز داریم. بزاق از چسبیدن غذا به دندان جلوگیری می­کند و ذرات غذا را از بین می­برد.

 

حتی به ترمیم علائم اولیه پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر عفونت های دهان کمک می­کند. برای کمک به هیدراته نگه داشتن دهان، مقدار زیادی آب بنوشید و از شستشوی فلوراید و محلول های آبرسان خوراکی استفاده کنید.

 

* نوشابه های گازدار

همه ما می­دانیم که نوشابه­ها برای بدن و دندان مضر هستند، حتی اگر کلمه نوشابه رژیمی روی قوطی نوشته شده باشد. مطالعات نشان داده نوشیدن مقادیر زیادی نوشابه گازدار می­تواند به اندازه استفاده از متامفتامین و کراک به دندان آسیب برساند. نوشابه های گازدار پلاک را قادر می­سازد تا اسید بیشتری برای حمله به مینای دندان تولید کند.

 

بنابراین اگر تمام روز نوشابه می‌نوشید، اساساً دندان‌هایتان را با اسید می‌پوشانید. به علاوه دهان شما را خشک می­کند، یعنی بزاق کمتری دارید. و نکته آخر اینکه نوشابه های تیره رنگ می­توانند دندان­های شما تیره یا لکه دار کنند. بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه، دندان های خود را مسواک نزنید. این در واقع می تواند پوسیدگی را تسریع بخشد.

 

* مرکبات

پرتقال، گریپ فروت و لیمو هم به عنوان میوه و هم به عنوان آب میوه خوشمزه هستند و مملو از ویتامین C هستند. اما محتوای اسید آنها می­تواند مینای دندان را از بین ببرد و دندان ها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر کند. حتی فشردن یک لیمو یا لیموترش در آب باعث افزایش اسیدی شدن آن می­شود.

 

به علاوه، اسید مرکبات می­تواند برای زخم های دهان آزاردهنده باشد. اگر می‌خواهید مقداری از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های آن‌ها را دریافت کنید، آن‌ها را به میزان متعادل در هنگام غذا بخورید و بنوشید و سپس با آب بشویید.

 

* میوه های خشک

احتمالاً تصور می­کنید که میوه های خشک یک میان وعده سالم هستند. این ممکن است درست باشد، اما بسیاری از میوه های خشک مانند زردآلو، آلو، انجیر و کشمش چسبناک هستند. آنها در میان دندان گیر می­کنند و  به شکاف آنها می­چسبند و قند زیادی از خود به جا می­گذارند.

 

اگر دوست دارید میوه های خشک بخورید، حتما دهان خود را با آب بشویید و بعد مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. تا حد امکان سعی کنید از میوه­ها تازه استفاده کنید که قند کمتری دارند.با توجه به این موارد می­توانید دندان­هایی سالم داشته باشید.

 

 نویسنده: سارا اقبالی