پارس ناز پورتال

آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستان

آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستان

آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستان

کشور گرجستان مقصد جدید گردشگران ایرانی است که گویا این کشور را تازه کشف کرده اند و موج مسافرت به این منطقه ادامه دارد. پایتخت تابستانی گرجستان با تپه‌های سرسبز و مه گرفته، معماری بی‌نظیر و سواحل دلفریب یکی از بهترین مقاصد برای گذراندن تعطیلات است. باتومی را مروارید دریای سیاه هم خوانده‌اند؛ شهری که در جنوب غربی گرجستان واقع شده و یکی از شهرهای زیبای این کشور است.

 

در قرن 20 معماران اروپایی پروژه‌های متعددی را در این شهر آغاز کردند و امروز باتومی مرکزی از نوآوری‌های هنری و معماری است. البته این رشد سریع در صنعت هتلداری به اصالت شهر لطمه زیادی نزده و هنوز می‌توانید ردپای یک شهر با ابهت را در باتومی دنبال کنید.

 

باتومی تمام نیازهای یک گردشگر برای گذراندن تعطیلات را بر آورده می‌کند؛ در این شهر شما می‌‎توانید معماری باستانی و مدرن را در کنار هم ببینید، در جاذبه‌های تاریخی شهر غرق شوید و یا در باغ گیاه‌شناسی به دنبال آرامش گمشده بگردید.

 

مردم این شهر که مرکز جمهوری خودمختار سوسیالیستی آجارستان هم به شمار می‌رود، آرام و خوشگذران هستند. کافه‌ها و رستوران‌های شهر تا پاسی از شب باز هستند و زندگی تا نیمه‌های شب به شکل پر جنب و جوشی در شهر جریان دارد.

آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانتوسعه باتومی اولین بار در قرن 19 رخ داد؛ زمانی که این شهر به عنوان پایانه غرب راه آهن باکو شناخته شد که یک پنجم تولید نفت جهان را بر عهده داشت. خط لوله و پالایشگاه شهر توسط لودویگ نوبل؛ برادر آلفرد نوبل مخترع دینامیت و بنیانگذار جوایز نوبل تاسیس شد و در زمان اندکی نمای شهر از یک بندر کوچک به یک مرکز مدرن در نوک جنوبی امپراتوری روسیه تبدیل شد.

 

در سال 2012 باتومی توسط آکادمی آمریکایی هتلداری به عنوان بهترین مقصد گردشگری شناخته شد. آب و هوای باتومی را می‌توان نیمه گرمسیری و مرطوب همراه با بارش مکرر باران در تمام طول سال توصیف كرد. با این وجود درجه هوا معمولا در این شهر ثابت است و در تغییرات فصلی تفاوت فاحشی در آن رخ نمی‌دهد. از دی تا اواسط اردیبهشت آب و هوای باتومی سرد است و بارش باران در آن بسیار.

 

تابستان از خرداد آغاز می‌شود و تا آذر ادامه دارد.بهترین زمان برای بازدید از این شهر بستگی به سلیقه شما دارد. تابستان برای تفریحات آبی مناسب‌تر است، اما ممکن است برای گشت‌و گذار خشکی هوا کمی آزاردهنده باشد. تعطیلات زمستان هم برای لذت بردن از آب و هوای سرد و تفریحات زمستانه مناسب است.

 

اگر به دنبال یک سفر رویایی به طبیعت بکر، سواحل فیروزه‌ای و شهری مدرن هستید باید باتومی را در فهرست منتخب خود قرار دهید.

 

چگونه برویم؟

از اواخر سال 94 قانون صدور روادید(ویزا) برای ایرانیان در سفر به گرجستان تغییر کرد و دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون روادید به مدت 45 روز به این کشور سفر کنند. البته اگر قصد اقامت طولانی دارید روادید این کشور را باید به صورت آنلاین تهیه کنید.

 

شما می‌توانید به طور مستقیم با استفاده از خط هوایی آتا از تهران به باتومی بروید و یا با استفاده از خطوط هوایی ترکیه، بلاویا بلاروس و گرجستان خود را به این شهر برسانید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانجشنواره‌های باتومی

جشنواره‌های باتومی پیشینه زیادی ندارند، اما از آنجایی که این شهر به مقصد گردشگری و سرگرمی تبدیل شده مسئولان آن تلاش کرده‌اند به مناسبت‌های مختلف مراسمی برای گردهم آمدن مردم تشکیل دهند.به گزارش پارس ناز البته مردم باتومی به خوبی می‌دانند که چگونه یک مهمانی یا مراسم را بگردانند که همه از آن لذت ببرند.

 

در ادامه با سه نمونه از جشنواره‌های این شهر آشنا خواهید شد که بیش از دیگر جشنواره‌ها مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

 

جاز دریای سیاه

جشنواره جاز دریای سیاه هر سال در ماه جولای با استقبال بسیاری از مردم و گردشگران برگزار می‌شود. تاریخچه این جشنواره به سال 2007 بر می‌گردد و هدف آن گردهم آوردن علاقه مندان به جاز از سراسر دنیاست. این جشنواره معمولا در فضای باز و زمین تنیس باتومی برگزار می‌شود .

 

بعد از پایان مراسم اکثر کافه‌ها و رستوران‌های شهر تا صبح مراسم پخش جاز را ادامه می‌دهند و مردم تا نزدیکی صبح در این مراسم بیدار هستند. هر سال برگزار کننده‌های این جشنواره از نوازندگان و گروه‌های محبوب جاز دعوت می‌کنند تا یک جشن جاز واقعی در شهر برپا شود.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانجشنواره فیلم

در ماه سپتامبر باتومی هر ساله میزبان جشنواره بین المللی فیلم خانه هنر است. این جشنواره از چندین بخش تشکیل شده که در این بین می‌توان به کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد. حضور در جشنواره عمدتا رایگان است مگر کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که مدرس‌های خاصی دارند.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانتماشای پرندگان

از سال 2012 جشنواره تماشای پرنده به طور رسمی در باتومی راه اندازی شد، گرچه پیش از این نیز توسط مردم محلی و گردشگران انجام می‌شد. این رویداد برای علاقه مندان به پرندگان و گردشگرانی که در ماه سپتامبر راهی باتومی می‌شوند اهمیت بالایی دارد.

 

این جشنواره توسط وزارت گردشگری آجارستان پشتیبانی می‌شود. کنفرانس‌ها و تورهای تخصصی پرنده نگری با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در این جشنواره برپاست.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانبهترین مکان اقامت

از آنجایی که باتومی به عنوان یک مرکز گردشگری در گرجستان شناخته می‌شود هر روز بر تعداد هتل‌های این شهر افزوده می‌شود. با سرمایه گذاری‌های عظیمی که صورت گرفته هتل‌های شهر به استانداردهای روز دنیا رسیده‌اند. افزایش تعداد گزینه‌ها به معنای رقابت در قیمت و کیفیت خدمات است. به همین دلیل در باتومی با هزینه اندک می‌توانید یک اقامت دلپذیر را تجربه کنید.

 

نمای دریای سیاه

هتل لئوگرند(Leogrand) با ساحل و مرکز تفریحی اختصاصی یکی از هتل‌های مناسب باتومی است. نمای تراس‌های هتل رو به دریاست و شما می‌توانید در عین حال که عصرانه خود را میل می‌کنید از تماشای منظره مقابل‌تان لذت ببرید.

 

اینترنت پر سرعت رایگان، پارکینگ و مرکز تناسب اندام از دیگر امکانات این هتل به شمار می‌رود. این هتل از فرودگاه بین المللی باتومی 5 کیلومتر و از پیازا 800 متر فاصله دارد. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 80 دلار هزینه کنید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستاناقامت در قصر!

هتل قصر اینتوریست(Intourist) در واقع چیزی از یک قصر کم ندارد؛ لابی سنگ مرمر با اتاق‌های بزرگ و فرش‌های خیره کننده همه یادآور شکوه و جلال یک زندگی شاهانه است. این هتل مجهز به استخر روباز، آبگرم، دو رستوران و یک مرکز تفریحی است. از هتل 300 متر که راه بروید به نزدیک‌ترین ساحل خواهید رسید.

 

تهویه مطبوع، تلویزیون الی سی دی و اینترنت رایگان اتاق‌ها را برای اقامت مناسب‌تر کرده است. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 75 دلار هزینه کنید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانرستوران مشهور

دیوان سوئیت باتومی(Divan Suites Batumi) با رستوران مشهورش شناخته می‌شود. رستورانی که انواع غذاهای ترکی و گرجستانی را با بهترین کیفیت عرضه خواهد کرد. یک پیاده روی 5 دقیقه ای شما را به ساحل دریای سیاه خواهد رساند و فرودگاه بین المللی 10 کیلومتر با هتل فاصله دارد.

 

این هتل مجهز به مرکز تناسب اندام بوده و اینترنت رایگان در تمام هتل قابل دسترسی است. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 65 دلار هزینه کنید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانمرکز شهر

هتل اولد تون(Old Town) در مرکز باتومی قرار دارد و با یک پیاده روی 5 دقیقه‌ای شما را به ساحل دریای سیاه می‌رساند. اتاق‌های هتل مجهز به دستگاه تهویه مطبوع است و اگر دوست دارید از منظره شهر لذت ببرید می‌توانید اتاق‌هایی را که تراس دارند انتخاب کنید.

 

رستوران هتل با انواع غذاهای اروپایی و گرجستانی از مهمانان پذیرایی می‌کند. فرودگاه باتومی در 5.5 کیلومتری هتل واقع شده است. برای اقامت در این هتل 3 ستاره باید شبی 40 دلار بپردازید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانطعم‌ گرجی

باتومی علاوه بر اینکه یک مکان ایده‌آل برای استراحت و تفریح است برای شکم دوستان هم یک بهشت مسلم است. غذاهای محبوب گردشگران در خاچاپوری گرجی(khachapuri)، خینکالی(khinkali)، پیتزا، سالاد سزار و انواع ساندویچ‌ها خلاصه می‌شود. در حقیقت خاچاپوری غذای مشهور گرجستان است که در باتومی هم در اکثر رستوران‌ها سرو می‌شود.

 

خاچاپوری ساده از ماست، تخم مرغ، خمیر، پنیر و کره تهیه می‌شود، اما انواع مختلف آن با مرغ و گوشت هم پخته می‌شود که بسته به اندازه و مواد داخل، قیمت آن متفاوت است. علاوه بر این در باتومی انواع غذاهای بین المللی هم پخته‌می‌شود و اگر طرفدار فست فود یا پیتزا باشید می‌توانید یکی از لذیذترین‌های آن را در این شهر میل کنید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانفرهنگ کافه‌نشینی در باتومی رواج بسیاری دارد؛ کافه‌های اطراف ساحل با فضای باز و منظره‌ تماشایی دریای سیاه از شما پذیرایی می‌کنند. اگر به دنبال یک رستوران با فضای شیک و هنری هستید بهتر است سری به فنفن(Fanfan) بزنید. در این رستوران می‌توانید طعم لذیذ انواع غذاهای دریایی محلی را تجربه کنید.

 

در رستوران اولد بولوار( Old Boulevard) احساس می‌کنید که در خانه‌تان هستید؛ مبلمان راحت و موسیقی زنده که توسط دو نوازنده گیتار و پیانو اجرا می‌شود طعم غذا را برای‌تان خاطره‌انگیزتر می‌کند. اگر به دنبال غذاهای اصیل گرجستانی هستید سری به آشوریل ساخلی (AcharuliSakhli) بزنید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستان72ساعت در پایتخت تابستانی گرجستان

یکی از مناطق زیبای گرجستان باتومی است که هر سال گردشگران بسیاری را به خود می‌خواند.حتی اگر از ساحل دریای سیاه هم بگذرید باز هم این شهر برای‌تان جاذبه‌های بسیاری دارد. شهری که در کنار طبیعت بی‌نظیر، نقاط تاریخی و فرهنگی بسیاری هم برای بازدید دارد و هر سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کند.

 

برای گردش در باتومی باید مانند مردم شهر سرشار از شور و اشتیاق باشید تا بتوانید از سفرتان به بهترین شکل استفاده کنید.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانروز اول

تاریخ شهر

باتومی بیش از آنکه یک شهر مدرن باشد، یک شهر تاریخی است. بازدید از مراکز تاریخی شهر را برای پی بردن به اصالت فرهنگی آن باید جدی بگیرید.

 

بخش قدیمی شهر

باتومی یکی از شهرهای كهن گرجستان بوده که در قرن 8 تاسیس شده است، اما قدمت بخش مرکزی آن یعنی باتوس به 4 قرن قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. گذشته و تاریخ باتومی به طور قابل توجهی تحت تاثیر تنوع معماری قرار گرفته اما هنوز هم بخش تاریخی بین بندر و بلوار آن قابل دسترسی است. نمای ساختمان‌های بالکن‌دار از ویژگی‌های این منطقه است.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانقلعه تاریخی

قلعه گونیو آپسرائوس(Gonio-Apsaros) در 12 کیلومتری جنوب باتومی در سمت چپ ساحل رودخانه پوروخی واقع شده است. این قلعه كه در یکی از شهرک‌های باستانی گرجستان واقع‌شده به دلیل موقعیت استراتژیک آن در طول تاریخ توسط اقوام مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. قلعه به ترتیب دارای چند لایه است؛

 

 

لایه رومی که به 3 تا 4 قرن پیش از میلاد بر می‌گردد، لایه بیزانس و لایه عثمانی. به گفته برخی منابع ماتیاس که یکی از 12 شاگرد عیسی مسیح(ع) بود، در این مکان به خاک سپرده شد. یک موزه هم در داخل قلعه وجود دارد که دیدنی است.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانبلوار باتومی

بلوار باتومی 7 کیلومتر از ساحل شهر را به خود اختصاص داده و در سال 1881 توسط پروسیان؛ باغبان معروف و رسلر؛ معمار شهیر بنا شده است. دو سال پس از آغاز پروژه رسلر درگذشت و آلفونس مایکل که یک معمار فرانسوی است کار ساخت بلوار را به اتمام رساند. به تازگی یک معمار اسپانیایی طراحی و ساخت بخش مدرن بلوار را بر عهده گرفته است. قدم زدن در این بلوار باید بخشی از سفرتان باشد.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانروز دوم؛ جاذبه‌های مدرن

میدان پیازا

پیازا یکی از میدان‌های زیبای گرجستان است که هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های معروف شهر را در خود جای داده است. این میدان در چند سال اخیر مکان محبوبی برای سرگرمی در باتومی شده است و به تازگی رویدادهای فرهنگی بسیاری هم در آن برگزار می‌شود؛ از جمله کنسرت هنرمندان معروف گرجستانی و خارجی مانند پلاسیدو دومینگو، کریس بوتتی، استینگ و… .
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستاندلفیناریوم

دلفیناریوم در پارک 6 مه(6th‌of May Park) قرار دارد و یکی از جاذبه‌های محبوب باتومی به شمار می‌رود. پارک 6 مه یکی از پارک‌های قدیمی گرجستان است که در سال 1881 تاسیس شد و علاوه بر نمایش هیجان انگیز رقص دلفین‌ها یک باغ وحش و مرکز تفریحی برای کودکان را در خود جای داده است.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانتله‌کابین

تله‌کابین باتومی مسیر 2 کیلومتری اسکله باتومی را به مرکز تفریحات آرجو که در کوه آنوری قرار دارد متصل می‌کند. این مسیر که در مرتفع‌ترین حالت خود 250 متر از سطح دریا فاصله دارد چشم‌اندازی تماشایی از شهر، دریای سیاه و کوه‌های پیرامون را در برابر دیدگان قرار می‌دهد. ایستگاه مرکز تفریحی امکانات گردشی مانند رستوران، کافه، مغازه‌های خرده فروشی و تراس پشت بام را برای‌تان فراهم می‌کند.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانروز سوم

طبیعت گردی

در سفر به باتومی بازدید از طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی آن را باید در صدر فهرست‌ قرار دهید.

 

آبشارگردی

آبشار ماخونتستی در نزدیکی شهر کدا و 335 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. در نزدیکی آبشار چند مرکز گردشی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بازدید از آبشار می‌تواند یکی از خاطرات ماجراجویانه سفرتان باشد. آبشار 50 متر ارتفاع دارد و چشم انداز زیبایی از دریا و ساحل را پیش‌روی‌تان قرار خواهد داد.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانسواحل رویایی

آجارستان خانه سواحل زیبایی است که هر کدام از آنها دیدنی هستند. در باتومی به هر ساحلی که پای بگذارید تمامی امکانات رفاهی از پیش برای‌تان تعبیه شده است و با خیال راحت می‌توانید از هوای دلپذیر و چشم‌اندازهای زیبا لذت ببرید. در بین ساحل‌های باتومی کواریاتی(Kvariati)، سارپی(Sarpi) و گونیو(Gonio) شهرت بیشتری دارند.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستانباغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی یکی از باغ‌های گسترده گیاه‌شناسی دنیاست که در سال 1912 توسط گیاه شناس برجسته؛ آندری کراستوف بنیان شده است. این باغ 111 هکتار است و شامل نه منطقه گیاهی از جمله شرق آسیا، شمال آمریکا، نیوزلند، آمریکا، هیمالیا، مکزیک، استرالیا جنوبی، مدیترانه و قفقاز است. بازدید از باغ گیاه‌شناسی با پای پیاده و یا چرخ‌هایی که در هنگام ورود قابل تهیه است امكان پذیر است.
آشنایی با جاذبه های سفر به باتومی زیبا در گرجستان