پارس ناز پورتال

آشنایی با سنت های ازدواج در چین

آشنایی با سنت های ازدواج در چین

آشنایی با سنت های ازدواج در چین 

درباره ازدواج هر کشوی آداب رسوم خاص خودرا دارد کـه مردم آن کشور کلا بـه آن پایبند می باشند. در کشور چین هم سنت هاي بسیار جالبی وجوددارد. چین یکی از کشورهایی اسـت کـه آداب فراوانی برای مراسم گوناگون دارد، از آنجایی کـه کشور چین حدود 56 گروه قومی را شامل میشود، در هر قوم آداب متفاوتی اجرا میشود.

 

این رسوم از دزدیدن عروس تا پرتاب گوی هاي رنگی را شامل میشود. دراین یادداشت بـه تفصیل بـه رسوم ازدواج در کشور چین می‌پردازیم، با مـا همراه باشید.در مراسم باستانی ازدواج در چین، پیروی از اصول خاصی شامل رعایت آداب 6 گانه بسیار مورد توجه بوده اسـت.

 

در زمانهای قدیم ازدواج نه بر اساس علاقه دو جوان بـه یک دیگر بلکه با انتخاب و خواست والدین شکل می گرفت. آئین خواستگاری و ازدواج مرحله بـه مرحله بـه پیش میرفت:

 

خواستگاری: هنگامی کـه والدین پسر جفت مناسبی برای فرزند خود می یافتند در جلسه اول یک واسط ازدواج را برای خواستگاری بـه همراه خود بـه منزل دختر می بردند. رسم بر آن بود کـه در نخستین دیدار، بدلیل آنکه هنوز موافقت طرفین اعلام نشده بود، خواستگاران با چای پذیرائی نمیشدند.

 

چنانچه خواستگاری بـه جواب مثبت می انجامید ، هدایا و خوراکیهائی جهت نشان دادن امتنان دو طرف بـه واسط ازدواج تقدیم میگردید.حالا دیگر عده اي از رسوم گذشته در چین وجود ندارند و عده اي از نمادهای غربی وارد رسوم چینی ها شده اند؛ مثل لباس عروس سفیدرنگ. در گذشته رنگ لباس عروس در چین قرمز بود؛ رنگ خوشبختی بی پایان

 

طالع بینی روز تولد: خانواده داماد پس از پرسیدن نام کامل و روز تولد دختر، از یک طالع بین تقاضای میکردند تا پیشگوئی نماید کـه آیا این ازدواج خوش یمن خواهد بود یا خیر.

 

تقدیم هدایای نامزدی: با اعلام خوش یمن بودن وصلت، واسط ازدواج هدایائی رابه والدین دختر تقدیم می نمود کـه بـه معنای قبول و ادام مراحل ازدواج بود.

 

تقدیم هدایای عروسی: این مرحله، فرخنده ترین مرحل آداب یک ازدواج سنتی در چین اسـت. هدایای متعددی برای ابراز احترام بـه خانواده عروس تقدیم می‌گردید کـه نشان دهند توانائی داماد در فراهم آوردن یک زندگی آسان و مرفه برای عروس نیز بـه شمار میرفت.

 

تعیین تاریخ عروسی: خانواده داماد از یک طالع بین دعوت مینمودند تا بر اساس علم نجوم تاریخ خجسته اي را برای برگزاری مراسم عروسی تعیین کند.

 

پیش از انجام مراسم عروسی، خانواده دختر، جهیزی عروس رابه خانواده داماد ارسال می‌کردند. جهیزیه نمایانگر توانائی مالی خانواده عروس بوده و اقلام خاصی را نیز شامل می شد، بعنوان مثال یک قیچی پروانه اي شکل کـه نشان جدائی ناپذیر بودن عروس و داماد اسـت و نیز گلدانهائی بـه معنای صلح و ثروت در بین جهیزیه دیده می شد.

 

خانواده داماد نیز با استفاده از میوه هاي قرمز رنگ و نیز لوبیای سبز و قرمز و انواع شکلات و شیرینی جات، محل سکونت جدید عروس و داماد را تزئین می‌نمودند و هیچکس اجازه نداشت تا روز عروسی و پیش از عروس و داماد بـه اقامتگاه آنان وارد شود.

 

جشن عروسی: در روز جشن عروسی داماد در منزل عروس با او ملاقات می‌کرد. پیش از ورود داماد بـه منزل عروس، یکی از زنان ارجمند و میانسال فامیل موی عروس رابا نوارهای رنگی می آراست. عروس لباس قرمز بر تن میکرد چرا کـه چینیان بر این باور بودند کـه رنگ قرمز شادی می پراکند.

 

عروس با مشایعت برادر بزرگ‌تر خود بـه درون کالسک عروسی هدایت می شد . با ورود کالسک عروس بـه محل عروسی، با موسیقی سنتی و آتش بازی از آنان استقبال می شد. عروس و داماد بر روی فرش قرمز بـه محل تعبیه شده برای آنان قدم می گذاشتند و سه مرتبه برای احترام بـه آسمان، والدین و همسر تعظیم می‌کردند. پس از جایگیری عروس و داماد در محل مخصوص، از میهمانان پذیرائی می شد.

 

سنت ازدواج از زمانهای کهن تا زمان حال تغییرات بسیاری داشته اسـت و بـه مرور زمان ساده تر شده اسـت. عده اي از تشریفات باستانی آن حذف شده و مراسم بـه صورت امروزی تری درآینده اسـت. با این حال، اصول این آداب همان‌ گونه باقی اسـت.

 

هنگامی کـه والدین پسر جفت مناسبی برای فرزند خود می یافتند در جلسه اول یک واسط ازدواج را برای خواستگاری بـه همراه خود بـه منزل دختر می بردند. رسم بر آن بود کـه در نخستین دیدار، بدلیل آنکه هنوز موافقت طرفین اعلام نشده بود، خواستگاران با چای پذیرائی نمیشدند. چنانچه خواستگاری بـه جواب مثبت می انجامید ، هدایا و خوراکیهائی جهت نشان دادن امتنان دو طرف بـه واسط ازدواج تقدیم میگردید

 

در دهه هاي اخیر جامعه چین دستخوش تغییرات بسیاری شده اسـت. حالا یک مراسم عروسی بطور متوسط بین یک هزار تا 12 هزار یوان خرج برمی دارد کـه تأمین آن از توان تعداد زیادی از زوج ها خارج اسـت.حالا دیگر عده اي از رسوم گذشته در چین وجود ندارند و عده اي از نمادهای غربی وارد رسوم چینی ها شده اند؛ مثل لباس عروس سفیدرنگ. در گذشته رنگ لباس عروس در چین قرمز بود؛ رنگ خوشبختی بی پایان.

 

حالا اما برداشتن عکس عروسی از اهمیت بسیار بالایی در چین برخوردار اسـت. عکس هاي عروسی هفته ها و شاید ماه ها قبل از خود جشن عروسی برداشته میشوند. این عکسها تنها بـه منظور تهیه آلبوم برداشته نمیشوند، بلکه از آنها برای چاپ بر روی لیوان و فنجان یا استفاده در جاسوئیچی نیز استفاده میشود.

 

شرکت هاي مخصوصی تدارک جشن عروسی و تهیه ماشین هاي گرانقیمت و مناطق زیبا برای عکس برداری را برعهده می‌گیرند.تعداد زیادی از چینی ها در دوران جوانی از پس هزینه هاي عروسی برنمی آیند، اما چند سال بعد مراسمی کـه در آغاز زندگی مشترک از برگزاری آن ناتوان بودند را برگزار میکنند.