پارس ناز پورتال

آیا جیب خالی و پز عالی کار درستی است؟

آیا جیب خالی و پز عالی کار درستی است؟

آیا جیب خالی و پز عالی کار درستی است؟ 

برخی از افراد میباشند که با وجود درآمد کم و نیاز داشتن به پول، اما خرج هاي آنچنانی می کنند و به اصطلاح زندگی لاکچری را دوست دارند. مدیریت خرج و درآمد آن هم طی ماه یکی از دغدغه هاي اصلی خانواده هاي ایرانی هست؛ اما همه ي وقت راهکارهایی وجود دارد که میتواند به تناسب دخل و خرج شما تا انتهای ماه کمک کند.

 

«دخل و خرجمان با هم نمی خواند!» این جمله احتمالاً دغدغه شمار زیادی از آدمهایی باشد که هنوز ماه به پایان نرسیده، با جیبهای خالی و کلی قرض و بدهی روبه‌رو میباشند. در این اوضاع اقتصادی که روزبه‌روز با تورم و گرانی و بیکاری مواجه هستیم، اداره کردن جیب و درآمد احتمالا از ضروری ترین مهارت‌هایي هست

 

که باید آن را یاد بگیریم. اگر شما هم از آن دسته آدمهایی هستید که خرج هاي زندگیتان به حقوقتان نمیرسد، احتمالا این گزارش میتواند به شما کمک کند

 

اولویت‌هاي خود را بشناسید

اول از همۀ باید میزان دقیق دستمزد خود را بدانید و متناسب با آن هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه برای چگونه خرج کردنش برنامه ریزی کنید. اگر در ابتدای راه هستید و احتمالا پول زیادی پس انداز ندارید، کوشش کنید اول از همۀ خرج هاي خود را ردیف کنید و با درآمد خود هماهنگ کنید.

 

قاعدتا نخستین نیازهایی که باید برای آن برنامه بچینید، نیازهای ضروری مانند خوردوخوراک، پوشاک و مسکن هست. اگر برای همین ها هم پول کافی ندارید، پس مجبورید خرج‌هاي خود را حتی الامکان پایین بیاورید. می توانید با بردن غذای خانگی به سر کار یا حتی بسنده کردن به غذا هاي ارزان تر مانند ساندویچ فلافل در کوتاه مدت خرج خود را کم کنید.

 

خرج مسکن هم ماهانه بخش زیاد اي از درآمد شما را میخورد؛ پس تا جاییکه مسیر شما به محل کارتان را خیلی دور نکند، محل زندگی خود را ارزان گزینه کنید. فریب نام برخی مناطق شهر را نخورید. خیلی محله ها میباشند که گرچه مشهور و دهن پر کن نیستند، اما برای زندگی مناسب میباشند.

 

پس‌انداز کردن را فراموش نکنید

از روزهای اولِ شاغل شدن مبلغی را بعنوان پس انداز برای خود ذخیره کنید. حتی اگر از حقوقتان پول زیادی در پایان ماه برایتان باقی نمی ماند، کوشش کنید کم‌کم پس انداز کردن را به سبک زندگی خود اضافه کنید و به ندرت میزان این پس اندازها را اکثر کنید.

 

برای داشتن یک پس انداز مفیدْ ماه هاي اول باید به خود سختی بدهید و در خیلی از خرجهایتان صرفه جویی کنید؛ اما همین پس اندازها در بلندمدت می توانند کمک بزرگی به شما بکنند و در لحظات بحرانی زندگی به کمک شما بیایند. اگر روزی هم بیکار شدید، با پس اندازهایتان به صورت موقت تا پیدا کردن شغل بعدی، دست خالی نمیمانید و به دلیل بی پولی به هر کاری مشغول نمی‌شوید

 

به اندازه جیبتان خرج کنید

قرار نیست همه ي آدم‌ها مانند هم خرج کنند؛ پس سنجش را کنار بگذارید و بر زمینه اولویت ها و گرچه حقوقتان زندگی کنید. گول برندها و مارک هاي مشهور را نخورید. لازم نیست حتماً همۀ آدم‌ها یخچال‌فریزر سایدبایدساید داشته باشند یا همۀ در منزل هایشان روی مبل‌هاي استیل بنشینند. یقین کنید با یک یخچال معمولی و یک دست مبل راحتی هم می‌توان زندگی کرد.

 

قبل از این برخی کالاهای لوکس که اکنون تدریجی دارند به کالاهای ضروری میشوند را میتوانید حذف کنید یا خریدشان را به تعویق بیندازید. اتومبیل ظرفشویی، چرخ گوشت، پلوپز، چندکاره‌ها از این قبیل اجناس میباشند. درضمن همه ي خریدهای بزرگ و گران خود را در یک ماه انجام ندهید. مثلاً اگر هم به موبایل نیازمند

 

هستید هم قفسه کتاب، هر دو را در یک ماه نخرید و یکی که کمتر ضروری هست را به ماه‌هاي آینده موکول کنید که ناگهان با حساب خالی مواجه نشوید.

 

حتی الامکان قرض نگیرید؛ اما قرض بدهید

کوشش کنیم این عادت قرض گرفتن را در خود ما از بین ببریم و تا وقتی واقعا به پول احتیاج پیدا نکردیم، سراغ آن نرویم. قرض گرفتن اضافه بر این که در درازمدت جیب ما را خالی می کند، خیلی عادت اخلاقی خوبی نیست. اگر هم قرار بر قرض گرفتن هست سبک قرض بگیریم و مطمئن باشیم که می توانیم آن را پس بدهیم و تا یک قرض را صاف نکرده‌ایم، سراغ قرض بعدی نرویم.

 

اما اگر نسبتا وضع خوبی دارید، به فکر دشوار افراد دور و بر خود باشید و به انها قرض بدهید. همان قدر که در دین ما به قرض نگرفتن سفارش شده، برعکس به قرض دادن پیشنهاد شده هست تا جاییکه قرض دادن به دیگران، در دستور قرض دادن به خداست. پس اگر دوست دارید به خدا قرض بدهید و ثوابی کرده باشید، بجنبید!

 

صندوق هاي خانوادگی را جدی بگیرید

یکی از راه هاي جمع شدن پولتان صندوقهای قرض الحسنه کوچک دوستانه یا خانوادگی میباشند. این صندوق ها اضافه بر این که شما را ملزم می کنند ماهانه اندکی از پول خود را پس انداز کنید، بهانه خوبی برای جفت و جور شدن دورهمی‌ها میباشند. خوبی این صندوق‌ها این هست که وام‌هاي آن نیازی

 

به به پرداخت سود ندارند و از این نظر ضرر نمیکنید. فقط یک نکته را فراموش نکنید. در پرداخت سهم خودتان کوتاهی نکنید و کوشش کنید در اول ماه دنگ خود را بپردازید.

 

ارزان نخرید! ایرانی بخرید

قبل از هر خریدی به این فکر کنید که چقد باید بگذرد که بتوانید این کالا را جایگزین کنید. خرید کالای بی کیفیت اضافه بر این که ضرر مالی به شما وارد میکند، باعث می‌شود که ساخت این اجناس هم چنان ادامه پیدا کند و تولیدکننده رغبتی به افزایش کیفیت آن نداشته باشد. برای مطمئن شدن از کیفیت هم از تجربیات بهره گیری کنندگان آن ها بهره گیری کنید

 

تا فروشنگان. خریدن کالای مرغوب هرچند اندکی گران اما با کیفیت ممکن هست در کوتاه مدت خرج زیادی به شما تحمیل کند؛ اما در بلند مدت به نفع شما خواهد بود. ضمنا هنگام خرید به فکر کارگران و تولیدکنندگان ایرانی هم باشید و به دلیل خود، خانواده و هموطنانتان هم که شده کالاهای ایرانی را در اولویت بگذارید.

 

صدقه بدهید؛ برکت برداشت کنید

کوشش کنید از همان ماه اولی که دستمزد میگیرید، بخشی از پول خود را به صدقه و کمک به نیازمندان اختصاص دهید. اینکار علاوه براینکه حال خوبی به شما می دهد، حتماً چندین برابر حساب خوبی‌ها و ثواب شما را سنگین‌تر میکند و قبل از آن برکت را به زندگی شما جاری می کند؛ پس حتی اگر فکر می کنید درآمد چندانی ندارید، بخشی از آن را برای صدقه هایتان کنار بگذارید.