پارس ناز پورتال

اتریوم ۲ چه تفاوت هایی با اتریوم دارد؟

اتریوم ۲ چه تفاوت هایی با اتریوم دارد؟

اگر از دنبال‌کنندگان اتریوم بوده‌ باشید، حتماً تاکنون نام اتریوم 2 را شنیده‌اید. اما اتریوم 2 چیست و چه تفاوتی با اتریوم قبلی دارد؟ اتریوم بلاک‌چینی است که برای تایید تراکنش‌ها از اثبات کار (proof-of-work یا به اختصار PoW) استفاده می‌کند اما به نسخه به‌روزرسانی شده‌ای به نام اتریوم 2 منتقل خواهد شد.

 

که به اثبات سهام (proof-of-stake یا به اختصار PoS) را جایگزین اثبات کار خواهد کرد. هر کسی که در فضای کریپتو بوده باشد، حتی به مدت کوتاه، با نام اتریوم آشنایی دارد؛ اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار بعد از بیت کوین و بلاک‌چینی که تعداد بی‌شماری از ان‌اف‌تی‌ها (NFTs) و پروژه‌های دی‌فای (DeFi) را میزبانی می‌کند، در صنعت پول دیجیتال، پرداخت‌های جهانی و همچنین اپلیکیشن‌ها ریشه دوانده است.

 

به هر حال، اگر در طول چند ماه گذشته این پروژه را دنبال کرده باشید، قطعاً درباره اتریوم 2 که به عنوان اتریوم جدید نیز شناخته می‌شود، شنیده‌اید. اگر اطلاعات زیادی درباره بلاک‌چین نداشته اباشید، مطالعه توضیحات اتریوم 2 برای‌تان گیج‌کننده است و سوالات بیشتری ایجاد می‌کند.

 

آیا کوین ETH جدیدی منتشر شده است؟ آیا اکنون اتریوم ۲ بلاک‌چین متفاوت دارد؟ اتریوم 2 از اتریوم بهتر است؟ آیا این آپدیت باعث تغییر قیمت اتریوم خواهد شد؟ این مقاله به شما کمک می‌کند تا چیزهایی که در مورد اتریوم 2 لازم دارید و همچنین تفاوت آن با اتریوم را درک کنید.

 

اتریوم چیست؟

 

اجازه دهید قبل از صحبت درباره پیچیدگی‌های این به‌روزرسانی جدید، اطلاعات خود را درباره اتریوم تازه کنیم. اتریوم یک بلاک‌چین منبع‌باز غیر متمرکز است که در ۳۰ جولای ۲۰۱۵، توسط یک برنامه نویس کانادایی-روس به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) راه‌اندازی شد.

 

آن اولین ارز دیجیتالی بود که فناوری قراردادهای هوشمند را به بلاک‌چین خود وارد کرد. Hence، این کار باعث تولد فناوری بلاک‌‌چین نسل دو شد. به لطف قراردادهای هوشمند، برنامه‌نویسان می‌توانند از بلاک‌چین برای توسعه variety وسیعی از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) استفاده کنند. در نتیجه، بلاک‌چین راه را برای برخی از بزرگترین Innovationهای امروز کریپتو مانند ان‌اف‌تی‌ها و بازی‌های بلاک‌چین محور، باز کرده‌ است.

 

اتریوم 2 چیست؟‌

 

آیا تاکنون تجربه داشته‌اید که وقتی یک اپلیکیشن‌ را باز می‌کنید، به شما اعلان می‌کند که پیش از استفاده باید آن را به‌روز کنید؟ شما تایید کرده و منتظر می‌شوید که به‌روزرسانی تکمیل شود. پس از اتمام، با نسخه جدیدی که رابط کاربری کاملاً متفاوت، کارایی بهتر و خلاقیت بیشتری دارد، مواجه می‌شوید.

 

اتریوم 2 را نیز به همین شکل در نظر بگیرید. برعکس اولین ذهنیت مردم پس از اینکه خبر اتریوم 2 را شنیدند، هیچ بلاک‌چین جدیدی در کار نیست. در واقع اتریوم جدید دسته‌ای از به‌روزرسانی‌های Interconnected در مکانیزم فعلی است. پس شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، نیازی نیست که نگران توکن‌های ETH ذخیره شده در کیف پول خود باشید.

 

هدف از این به‌روزرسانی‌ها Culminate کوچ از مدل اجماع اثبات کار به مدل اجماع جدیدتر اثبات سهام است. این کوچ به اتریوم کمک خواهد کرد که از بلاک‌چین‌های جدیدی مانند کاردانو، پولکادوت، سولانا و… که همین حالا از مدل اثبات سهام استفاده می‌کنند، عقب نماند.

اتریوم ۲ چه تفاوت هایی با اتریوم دارد؟

همچنین، شایان ذکر است کوچ به مدل اثبات سهام آنقدر هم تصادفی و غیرمنتظره نیست. این به‌روزرسانی برای مدت زیادی بخشی از نقشه راه اتریوم برای تحقق اهدافی از قبیل امنیت، مقیاس‌پذیری و Sustainability بوده‌ است. یکی از اهداف اصلی جامعه اتریوم، امن‌تر کردن این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان است.

 

ما در گذشته، در بلاک‌چین‌های مختلفی شاهد چندین حادثه امنیتی و هک بوده‌ایم که باعث از دست رفتن پول مردم شدند. حرکت به سمت سیستم اثبات سهام، دست‌کم از نظر تئوری خطر حملات سایبری را به حداقل می‌رساند.

 

افزون بر این، اتریوم پس از کوچ به اتریوم 2 قادر به مقابله با خطر حمله ۵۱% نیز خواهد بود. در یک پلتفرم غیر متمرکز توسعه‌دهندگان مطمئن خواهند بود که هیچ شخص واحدی نمی‌تواند اکثریت شبکه را در اختیار بگیرد.

 

تفاوت‌های اصلی اتریوم و اتریوم 2

 

اتریوم 2 با سه شاخص اصلی و کلیدی از اتریوم متمایز می‌شود:

 

۱- تغییر در مکانیزم اجماع

با تغییر مکانیزم اجماع اتریوم از PoW به PoS، بلاک‌چین اتریوم به صورت تصادفی یک دارنده ETH را انتخاب می‌کند. دارنده منتخب (تایید کننده) حالا قابل اعتماد شبکه و مسئول تولید بلوک جدید است. برای اینکه یکی از تایید کنندگان شبکه باشید، لازم است که حداقل ۳۲ توکن ETH را انباشته (Stake) کنید.

 

دارندگانی که سرمایه کمتری دارند اما می‌خواهند در این مکانیزم شرکت کنند، می‌توانند به استخرهای انباشته‌سازی بپیوندند. برای حفاظت از بلاک‌چین در برابر سرقت و کلاه‌برداری، هر تایید کننده‌ای که در حال احراز تراکنش‌های Illegitmate باشد، با کاهش سرمایه‌ انباشته خود مواجه خواهد شد. به این روند، گسست (Slashing) گفته می‌شود.

 

مکانیزم PoS به جز sustainable بودن، همچنین به اتریوم 2 کمک می‌کند که از اتریوم قبلی غیر متمرکزتر شود. از آنجایی که کاربران دیگر نیاز به خرید Rigهای گران‌ قیمت ندارند، هر کسی با یک سرمایه اندک می‌تواند در استخراج توکن‌های جدید مشارکت کند. در نتیجه، مشارکت کاربران بیشتر منجر به تمرکز زدایی بیشتر خواهد شد.

 

۲- شاردینگ (Sharding)

یک به‌روزرسانی مهم دیگر که اتریوم 2 را از اتریوم قدیمی جدا می‌کند، شاردینگ (به فارسی می‌شود صدف‌بندی = گروه بندی در صدف‌ها) است. شاردینگ یک پدیده رایج در دنیای برنامه‌نویسی است که در آن، داده‌ها در چندین ماشین توزیع می‌شوند تا سرعت پردازش بهبود یابد. در مورد اتریوم، این اتفاق با تعریف ۶۴ شارد (صدف) عملی می‌گردد.

 

هر شارد اساساً یک زنجیره جدید است که برای پیوند با داده‌های ثبت‌شده قبلی، به زنجیره قدیمی اتریوم متصل هستند. به علاوه، همه آن‌ها دقیقا طوری کار خواهند کرد که زنجیره قدیمی کار می‌کرد؛ با این تفاوت که اکنون حجم کاری روی چندین پایگاه داده توزیع شده‌ است.

اتریوم ۲ چه تفاوت هایی با اتریوم دارد؟

شاردینگ مستقیماً به دغدغه‌های مقایس پذیری اتریوم می‌پردازد. بر خلاف اتریوم معمولی که می‌تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه را پردازش کند، اتریوم 2 بسیار کارآمدتر است و هر ثانیه توان تکمیل ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش را دارد.

 

برای اینکه دیدگاه بهتری داشته باشید، اتریوم قبلی را یک بزرگراه بسیار شلوغ در نظر بگیرید که فقط یک باند دارد. اما پس از ارتقاء جدید ۶۳ باند جدید به این بزرگراه افزوده می‌شوند. این اتفاق نه تنها جریان رفت و آمد را روان‌تر می‌کند بلکه سرعت حرکت را نیز افزایش می‌دهد.

 

۳- زنجیره فانوس

تاکنون درباره اینکه چگونه اتریوم 2 به ۶۴ زنجیره تقسیم شده‌ است و اینکه تاییدکنندگان چگونه برای تولید بلوک‌های جدید انتخاب می‌شوند صحبت شد. اما باید یک چیزی وجود داشته باشد که ۶۴ زنجیره را به یکدیگر متصل کند و درباره اینکه چه کسی به عنوان تایید کننده انتخاب خواهد شد تصمیم‌گیری کند؛ درست است؟ این سوال ما را به سمت آخرین تفاوت میان ETH و ETH2 هدایت می‌کند.

 

کل ۶۴ زنجیره به یک بلاک‌چین که همه ‌آنها را کنترل می‌کند و تراکنش‌های انجام شده روی آنان را اجرایی می‌سازد، متصل هستند. این عنصر مرکزی مغز تمام زیست‌بوم است که زنجیره فانوس (Beacon Chain) نامیده می‌شود.

 

یک کاربرد Essential دیگر زنجیره فانوس، انتخاب تصادفی تاییدکننده بعدی و تحت‌نظر گرفتن فعالیت اوست. این زنجیره همچنین در صورت تخلف یک تایید کننده، مسئول گسستن دارایی‌های انباشته شخص متخلف خواهد بود. تصادفی بودن انتخاب تایید کنندگان، برای اطمینان از اینکه سیستم بر پایه هیچ شرکت کننده خاص و واحدی بنا نشده‌است، امری حائز اهمیت است.