پارس ناز پورتال

افسردگی در همسر را دریابیم

افسردگی در همسر را دریابیم

افسردگی در همسر را دریابیم 

همسر شما شریک زندگی و نزدیک ترین کس به شما است و شما باید روحیات وی را درک کنید و دریابید. افسردگی در همسر را سعی کنیم بفهمیم و به کمک همسرمان بشتابیم. افسردگی، احساسی است که فرد مبتلا را به اعماق تاریکی و تنهایی می کشاند. این بیماری نه تنها برای فرد افسرده بسیار مخرب است، بلکه به دلیل مسری بودن، می تواند اطرافیان را نیز تا حدی تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

اگر کسی که افسرده است، همسر و فرزند داشته باشد، ممکن است زندگی آنها را هم تیره و تار و چه بسا کانون گرم خانوادگی را نابود کند. اما انسان در طول زندگی خود هرازگاهی ممکن است به دلایل خاصی دچار افسردگی شود.

 

در اینگونه مواقع اطرافیان او باید هوشمندانه رفتار کنند تا اوضاع را بهبود بخشند. به این منظور قبل از هرچیزی باید بیماری افسردگی به درستی تشخیص داده و پذیرفته شود.

 

بنابر تحقیقات موسسه ملی سلامت ذهن، در آمریکا از هر پنج نفر، یک نفر به افسردگی مبتلاست. در این میان زن ها دو برابر مردها به این مشکل مبتلا می شوند.اما مردهای مبتلا به دلیل اینکه مشکل را می پذیرند، زودتر تحت درمان قرار گرفته و بهبود می یابند.

 

تشخیص افسردگی

اگر می خواهید بدانید، آیا همسرتان افسرده است یا خیر، به علایم زیر توجه کنید. اگر چند علامت زیر را همزمان از خود بروز داد، احتمال افسردگی بسیار بالاست و حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید.

 

– احساس غم دایمی

 

– از دست دادن علاقه به انجام فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می برده است

 

– رفتار خشم آلود و مضطرب و بیقرار

 

– مشکل در تمرکز و یادآوری

 

– خستگی و رخوت بیش از اندازه

 

– افراط در خوردن و خوابیدن و یا برعکس بی خوابی و کم اشتهایی مزمن

 

– دردهای بی دلیل

 

– تمایل به خودکشی و مرگ

 

 

آماده سازی خود برای کمک به کسی که دوستش دارید

غم و اندوه، بسیار واگیردار است، بنابراین اگر می خواهید به درمان افسردگی همسرتان کمک کنید، خود را در برابر احتمال افسردگی محافظت نمایید.بدین منظور خوب غذا بخورید، ورزش کنید، به اندازه کافی بخوابید. همچنین مراقب کودکان خود نیز باشید. چراکه آنها در برابر افسردگی والدین شان بسیار شکننده هستند.

 

ارزش دوستان و خانواده خود را نیز در اینگونه مواقع دست کم نگیرید. آنها می توانند کمک های خوبی به حساب آیند.

 

باید و نبایدها، هنگام مراقبت از همسر افسرده

وقتی متوجه افسردگی همسرتان شدید، به صحبت های او گوش دهید و به احساساتش احترام بگذارید. به او نشان دهید که هرگز تنهایش نمی گذارید.همچنین او را متقاعد کنید که خانواده اش به او نیاز دارد و باید هرچه زودتر خوب شود. وقتی او احساس کند که باید مراقب عزیزانش باشد، برای درمان خود بیشتر همکاری می کند.

 

مراقب باشید در خوردن داروهای تجویز شده توسط پزشک سهل انگاری نکند. به همسرتان محبت کنید و او را تشویق کنید که در انجام دادن برخی از کارها به شما کمک کند.

 

هرگز او را سرزنش و یا نقد نکنید و با گفتن اینکه افسردگی روی خانواده اش تاثیر بدی می گذارد، او را گرفتار احساس گناه نکنید.فکر نکنید که فقط دارو همه چیز را روبه راه خواهد کرد. مشاوره های روحی و روانی برای همسر و بقیه اعضای خانواده بسیار مهم است.

 

اگر به راهنمایی های ارائه شده توسط روانشناس و یا روانپزشک همسرتان توجه نمایید، می توانید در بهبود وضعیت روحی همسرتان کمک بسیاری کنید.