پارس ناز پورتال

اقداماتی که هنگام حمله قلبی باید انجام داد

اقداماتی که هنگام حمله قلبی باید انجام داد

اقداماتی که هنگام حمله قلبی باید انجام داد

گاهی اوقات پیش آمده که با افزایش سن و استرس در بدن افرادی که در کنار ما هستند برای آنان حمله قلبی پیش آمده و ما نمی دانستیم که باید چه اقداماتی برای آنها انجام دهیم، می خواهیم به همراه ما در پارس ناز شما را از حقایقی در مورد این عارضه و پیشگیری از آن آگاه کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

حمله قلبی می تواند تنها به صورت یک حمله درد قفسه سینه باشد که اگر کمتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد چون سبب مرگ عضله قلب نمی شود دیگر به آن سکته قلبی اطلاق نشده و در این شرایط بنام آنژین صدری ناپایدار گفته می شود.

 

در مواردی که آنژین صدری ناپایدار باشد چون احتمال تبدیل این حملات به سکته قلبی است، باید بیمار در بخش CCU بستری شده و از داروهایی که جلوی تشکیل لخته را در رگهای کرونر می دهد ( مثل هپارین ) استفاده نمود.

 

اقداماتی که هنگام سکته قلبی باید انجام داد:

بیشتر افراد زمانی دچار حملات قلبی می شوند که تنها هستنند، بدون هیچ کمکی. فردی که دچار حمله شده احساس از حال رفتگی می کند و تا از دست دادن هوشیاریش تنها ۱۰ ثانیه فاصله دارد.

 

در مواقع سکته قلبی چه باید کرد ؟

نترسید، شروع کنید به سرفه کردن بصورت پی در پی و محکم قبل از هر سرفه یک نفس عمیق بکشید، سرفه باید عمیق وطولانی باشد مثل زمانی که می خواهید خلط را ازته سینه خود خارج کنید. نفس عمیق و سرفه باید پی در پی تکرار شود هر دو ثانیه یک بار بدون توقف، تا هنگامیکه کمک برسد و یا قلب شما مجدداٌ بطور نرمال بزند.

اقداماتی که هنگام حمله قلبی باید انجام داد

نفس عمیق باعث ورود اکسیژن به داخل ریه های شما می شود و سرفه باعث می گردد به قلب شما فشار وارد شده و سبب چرخش خون میشود. این فشار باعث برگشت ریتم نرمال قلبی نیز می گردد و به این وسیله فردی که دچار حمله شده میتواند خود را به بیمارستان برساند.

 

در هنگام بروز سکته قلبی لطفاٌ به هر تعداد از افرادی که می توانید اطلاع دهید. این خبر می تواند جان آنها را نجات دهد. فکر نکنید چون سن شما زیر ۲۵ و یا ۳۰ است، شما مستعد حملات قلبی نیستید.

 

امروزه متاسفانه به علت تغییر در روش زندگی ما، حملات قلبی بین تمامی سنین مشاهده می گردد.هنگام بروز سکته قلبی در درجه اول باید خونسردی خود را حفظ کرده، از انجام هر گونه فعالیت خودداری نمائیم.

 

قرص یا کپسول زیرزبانی را زیرزبان قرار داده و تا ۵ دقیقه صبر می کنیم.

اگر درد رفع نشده مجدداً از قرص زیرزبانی استفاده می کنیم.

در صورتیکه پس از ۵ دقیقه دیگر باز هم درد ساکت نشد به اولین مرکز درمانی مراجعه می کنیم.

 

آشنایی با علائم سکته قلبی

برای آشنایی با نشانه های فردی که دچار سکته قلبی شده است در ادامه ایمیل با ما همراه باشید:

سکته قلبی و احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه، گویی که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد. بسیاری از افرادی که دچار سکته قلبی می شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می برند.

 

این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.

 

سکته قلبی و احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت

این علایم می تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو ، پشت، شانه ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع سکته قلبی در خانم ها می باشد.

 

تنگی نفس شدید و سکته قلبی

این علامت می تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت سکته قلبی باشد.

 

سکته قلبی و عرق سرد

عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم سکته قلبی می باشد. البته در خانم های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد، زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند. یکی از علایم سکته قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند.

 

سکته قلبی و خستگی غیرعادی و شدید

یکی از علایم سکته قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم ها در اثر سابقه سکته قلبی ، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی باشد.

 

احساس گیجی و یا سردرد در سکته قلبی

بر خلاف بسیاری از فیلم ها، سکته قلبی سبب بیهوشی فرد نمی شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد دست می دهد.

 

تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده) در سکته قلبی

خانم ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی سکته قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی شود و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.

 

اگر هریک از علایم سکته قلبی ذکر شده در بالا را در فردی مشاهده کردید که بیش از ۵ دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تسریع کمک رسانی، می تواند زندگی فرد مبتلا به سکته قلبی را نجات دهد.

 

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند ایجاد می شوند (رگهای کرونر رگهایی هستند که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) معمولا در رگ کرونری که قبلا به علت تغییرات اترواسکلروز باریک شده تشکیل می شود.

 

لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلب را مختل می کند که همین امر سبب مرگ سلولهای قلبی در ان ناحیه می شود. ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود را بر انقباض از دست می دهد.

 

آشنایی با نشانه های سکته خفیف قلبی

سکته خفیف قلبی بر خلاف آنچه که ممکن است شما فکر کنید، بندرت بدون علائم اتفاق می افتد. در حقیقت، می توان گفت روزها، هفته ها و شاید حتی ماه یا ماهها پیش از آنکه شما دچار این بیماری شوید بدن شما به راحتی به شما اخطار می دهد که در معرض ابتلا به سکته قلبی خفیف هستید.

 

اما متاسفانه زمانی که شما در حقیقت احساس می کنید دچار درد و عوارض حمله قلبی شده اید، برای درمان و جلوگیری از مرگ و یا جلوگیری از عوارض حمله قلبی دیر شده است.

 

سکته قلبی یا حمله قلبی یا quotation mark مرگ های خاموش با علایم و نشانه های خفیف که حتی بنظر نمی رسد ارتباطی با حمله قلبی داشته باشند امروزه به یکی از دغدغه های مهم تبدیل شده است.

 

عرق‌های سرد مداوم، حالت تهوع شدید و به ویژه درد شدید معده از علائم اصلی سکته‌های خفیف قلبی به ویژه سکته‌هایی است که در بخش تحتانی قلب رخ می‌دهد. اغلب موارد علائم این سکته‌ها با بیماری گاستریت یا التهاب معده به اشتباه گرفته می‌شود.

 

این امر بسیار خطرناک است زیرا در این موارد این علائم نشان دهنده سکته قلبی است که بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی مراجعه کرده تا منطقه سکته رد شود.

 

به ویژه در افرادی که مبتلا به دیابت هستند سکته های قلبی سطح تحتانی قلب شایعتر است که در اغلب موارد درد ناشی از این سکته‌ها در معده بروز می‌کند.

 

افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند الزامی است علاوه بر پزشک متخصص قلب همواره تحت نظر متخصص گوارش و کبد هم قرار داشته باشند تا از ایجاد ناهنجاریهای گوارشی به ویژه زخم و درد معده، التهاب معده و هرگونه اختلال در کار معده در امان باشند.

 

درد سینه پشت جناق(استخوان وسط سینه) یک علامت عمدۀ حملۀ قلبی است ولی در بسیاری افراد ،بخصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد(بنام “حملۀ قلبی خاموش”).اغلب درد از ناحیه سینۀ شما به بازوها یا شانه؛گردن؛دندانها؛ فک؛ شکم یا پشت انتشار می یابد.گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود.

 

درد بطور معمول بیش از ۲۰ دقیقه طول می کشد و کاملاً با استراحت یا نیتروگلیسرین برطرف نمی شود، در حالیکه درد آنژین با هردو برطرف می شود. همچنین درد ممکن است شدید و زیاد یا خفیف و نامشخص باشد.