پارس ناز پورتال

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری 

امروز راهکارهایی موثر برای التیام وضع شغلی و محیط کاری رابه همراه هم مرور و بررسی می کنیم. کوچک ترین عادات و رفتارها در محیط کاری باعث تاثیر آن روی وضع شغلی شـما می شود، صحبت هاي تان، افکارتان، شوخی هاي تان و… همگی عوامل مهمی هستند کـه حتی اگر خیلی هم حرفه اي و تحصیل کرده هم باشید ولی در انها منفی باشید، تاثیرات زیر صفر و بسیار بدی را خواهید دید.

 

مـن سالها دریک شرکت بین‌ المللی بزرگ کار میکردم، درحالی‌کـه بـه مرور زمان یاد گرفتم زندگی حرفه‌ ایی چیزی نبود کـه در آنجا برای خود می خواستم. خیلی چیزها یاد گرفتم کـه مـن را در مسیر التیام وضعیت شغلی بـه پیش انداخت، توصیه‌هایي گرفتم کـه بـه کارم آمد و آموختم کـه بدون توجه بـه این کـه چـه شغلی را انتخاب میکنم، چطور میتوانم در آن موفق باشم و بـه موفقیت‌ هایم بیفزایم.

 

برای بهبود وضعیت شغلی یک مربی بیابید

اگر هیچ‌کدام از کارهای این لیست را هم انجام ندادید، این یکی را حتما انجام دهید. یک نفر را پیدا کنید و از آن ها بخواهید کـه مربی شـما باشند. اکثر مردم از این کـه بتوانند تجارب سال‌هاي کاری خودرا در اختیار دیگران بگذارند خوشحال می‌ شوند. انها هم چنین میتوانند برای شـما مانند یک تیم برای کشف بهترین راه‌ها برای رسیدن بـه اهداف‌تان عمل کنند. یک مربی اثرات زیادی در زندگی و التیام وضعیت شغلی شـما دارد.

 

کسب‌ و کار نیمه‌ وقت خود را آغاز کنید

مـن خیلی جدی معتقد هستم اگر می خواهید یک کار کامل و تمام‌عیار داشته باشید، وادار هستید خودتان آنرا خلق کنید. مـن در طول سالها کارهای زیادی داشتم و واقعاً از داشتن آن ها لذت بردم، اما هیچ‌کدام بـه اندازه‌ي وقتی کسب‌وکار خودم را راه انداختم عالی نبود. کار خود رابه صورت پاره‌وقت راه بیندازید و وقتی کـه فرصت داشتید آن رابه آرامی بسازید، اما حتما همین امروز آغازش کنید.

 

علت تعلل در کارها را بشناسید

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

همه ی‌ي مـا تعلل و تنبلی می کنیم، اما مهم این اسـت کـه دلایل آنرا بشناسیم و خودرا از انجام آن بازداریم. اگر این اتفاق بیفتد همه ی‌ي مـا کارایی خودرا افزایش خواهیم داد. بـه‌طورخاص مشکل بزرگ مـن تماشای زیاد تلویزیون و گذراندن وقت در شبکه‌هاي اجتماعی اسـت.

 

ملزومات کارتان را مشخص کنید

یکی از باورهای اشتباه در کسب‌و کار این اسـت کـه آنهایی کـه بیشتر کار می کنند، بیشتر دریافت میکنند. کار سخت مهم اسـت اما کار هوشمندانه نیز بـه همان اندازه اهمیت دارد.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

کار هوشمندانه بـه این معنی اسـت کـه ابزار کار خودرا بیابید و تمرکز بیشتری بر روی منابع داشته باشید. این یکی از بهترین توصیه‌هایي بوده اسـت کـه مـن در طول این سالها درباره‌ي کار حرفه‌يي دریافت کرده‌ام. زمانی را برای بررسی کار خود اختصاص دهید و بفهمید کـه کدام یک از بخش‌هاي کارتان ضروری‌تر اسـت.

 

لیست بسازید

مـن همیشه فکر می کردم کـه لیست ساختن کار بی‌فایده‌اي اسـت اما مـن راهی پیدا کردم کـه آن رابه شیوه‌ي خودم بسازم. مـن همیشه دو لیست برای انجام کارها دارم.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

یکی لیست کارهای کلی و اصلی و دیگری لیست کارهای روزانه. هرروز سه کار مهم را از لیست کلی خارج می کنم ودر لیست روزانه قرار میدهم. شـما هم میتوانید این لیست رابه شیوه‌ي خود بچینید.

 

یک زبان دیگر یاد بگیرید

بعنوان یکی از تنبل‌ترین و بدترین شاگردها در دوران مدرسه میتوانم سوگند یاد کنم کـه هر آدمی می تواند یک زبان دوم یاد بگیرد. فکر می کنم تن تمام معلم‌هاي زبان مدرسه‌ام از این کـه اکنون زبان ژاپنی می دانم، در گور می‌لرزد. درهرحال دانستن یک زبان دوم بشما کمک می کند کـه وضعیت شغلی با ارزشی بـه دست بیاورید.

 

به کلاس‌ های آموزشی بروید تا وضعیت شغلی خود را تغییر دهید

تعداد زیادی از مردم تصور میکنند همین کـه مدرک دانشگاه را گرفتند، تحصیل تمام شده اسـت. یادگیری هیچ‌وقت تمام نمی شود حتی اگر در کلاس‌هاي رسمی حاضر نشوید. شـما می توانید در کلاس‌هاي مختلف برای کسب مهارت‌هاي گوناگون شرکت کنید.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

چیزی‌کـه پیشرفت در موقعیت‌هاي شغلی را برای شـما راحت می کند. زمانی را برای مصاحبه با رئیس یا مربی خود اختصاص دهید تا شـما را در انتخاب کلاسی کـه بـه پیشرفت‌تان کمک میکند، یاری کنند.

 

رزومۀ خود را به‌ روز نگه دارید

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

ساعت‌هایي را برای بررسی رزومه و بـه‌روز نگه داشتن آن اختصاص دهید در غیر این صورت موقعیت‌هاي مختلفی را از دست خواهید داد. اگر همیشه کیف دستی بـه همراه دارید، نسخه‌اي ازآن را همراه خود داشته باشید.

 

ارتباط جدید برقرار کنید

از وب برای ارتباط راحت‌تر با افراد جدید کـه هم‌علاقه و هم‌رشته‌ي شـما هستند، کمک بگیرید. با استفاده از شبکه‌هایي مانند لینکداین می توانید گستره‌ي ارتباطات خودرا توسعه ببخشید. اگر این پروفایل را دارید سعی کنید با افراد متخصص بیشتری در تماس باشید.

 

ایمیل بزنید

مـن در طول این سالها متوجه شده‌ام کـه یکی از بهترین راه‌هاي انجام هر کاری، حفظ ارتباط با کسانی اسـت کـه قبلاً انها را ملاقات کرده‌ام.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

این یک راه راحت برای التیام زندگی حرفه‌يي اسـت. سعی کنید ارتباطات خودرا زنده نگه دارید و اگر ارتباطاتی را از دست داده‌اید سعی کنید دوباره آنرا زنده کنید.

 

تماس‌ های کوتاه تلفنی داشته باشید

ارتباط ایمیلی خودرا با همه ی حفظ کنید، اما باید با برخی تماس تلفنی نیز داشته باشید. این تلفن‌ها بـه آن ها یادآوری میکند کـه شـما همیشه بـه یادشان هستید و ایمیل‌ها و تماس‌هاي شـما را جدی خواهند گرفت.

 

یک قرار ناهار بگذارید

یکی از مؤثرترین کارها در طول دوران کاری مـن ساعت ناهار بوده اسـت. اول بدلیل این کـه واقعا غذاخوردن بـه‌تنهایی را دوست ندارم و مهم‌تر بدلیل آنکه مزایای زیادی برای مـن داشته اسـت. ساعت ناهار بشما این فرصت را می دهد کـه با افراد درباره‌ي عقاید خود با یک مربی، همکار و هم‌سن‌وسال دریک محیط غیر رسمی صحبت کنید و یا بـه ملاقات کسی بروید کـه برای اولین بار می خواهید با او صحبت کنید.

 

به رخدادهای حرفه‌ ای بروید

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

زمانی را برای تحقیق درباره‌ي جلسات، سخنرانی‌ها، مذاکرات و یا حوادث در حال وقوع در حرفه‌ي خود بگذارید. این رخدادها نه‌تنها برای جمع‌آوری اطلاعات خوب ایده‌آل هستند بلکه فرصت خوبی برای گرفتن ارتباط‌هاي جدید و دیدار همکارهای قدیمی بـه شمار می آیند.

 

در انجمن‌ ها عضویت و مشارکت داشته باشید

اگر حرفه‌ي شـما یک انجمن دارید تنها در آن عضو نشوید، بلکه در آن مشارکت فعال داشته باشید. این بشما کمک میکند در جریان آخرین تغییرات، مشکلات و شرایط حرفه‌ي خود قرار بگیرید و با طیف گسترده‌اي از فعالان حوزه‌ي خود آشنا شوید.

 

تقدیر کنید

از همکاران خود بابت کاری کـه در طول روز انجام میدهند تشکر کنید، روی یک کاغذ بنویسید و یا برای‌شان ایمیل بزنید. کسیکه مورد تقدیر قرار می گیرد مطمئن اسـت کـه زحماتش دیده شده اسـت ودر ادامه نیز با انگیزه‌ي بیشتری کار میکند.

 

نوشته‌ های خود را دوباره بخوانید

مـن همیشه این اشتباه را تکرار میکردم کـه قبل از بازخوانی نوشته‌ام آن رابه دیگران نشان می‌دادم. اما بعد از چند اشتباه خجالت‌آور یاد گرفتم متن خودرا ادیت کنم.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

این نوشته‌ها افزون بر ایرادهای فنی ممکن اسـت پر از نادرست‌هاي املایی ترسناک باشد. اگر این اشتباهات مدام تکرار شوند، شـما بسیار آماتور بنظر خواهید رسید.

 

مهارت‌ های نوشتن خود را افزایش دهید

همانگونه کـه فایل‌هاي خودرا دوباره مرور میکنید، با خود فکر میکنید کـه کاش بهتر می نوشتید! مهارت نوشتن تنها کنار هم قرار دادن عددها، گزارش‌ها و ردیف‌کردن فایل‌هاي قدیمی نیست. در زمان‌هاي آزاد خود راهنماهای تکنیک‌هاي اصلی نوشتن را مرور کنید.

 

کارت‌ های ویزیت خود را بهبود بدهید

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

کارت‌هاي ویزیت خودرا بسته بـه کاری کـه همین حالا انجام می دهید بـه‌روز نگه دارید. کارت‌هاي شـما باید فضای کسب‌وکار شـما را نشان دهد و این کـه در شغل خود فردی حرفه‌يي و خلاق هستید. وقت هرچند کوتاهی رابه اینکار اختصاص دهید، این یک فرصت بزرگ بشما خواهد داد.

 

بر روی نخستین برخورد خود تمرین کنید

یکی از بزرگ ترین دلایل مـن برای خارج‌شدن از شرکت‌هاي بین‌ المللی، وسواس و تأکید بر نوع پوشش بود، اما مطمئناً این موضوع بسیار مهمی اسـت. لباس مناسب، رعایت بهداشت و رفتار در اولین برخورد بسیار مهم اسـت. یاد بگیرید تا هنگام صحبت‌کردن با افراد با آن ها تماس چشمی داشته باشید.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

لبخند بزنید، بدانید چطور خودرا معرفی کنید و همیشه سر موقع مناسب بـه قرار برسید. از همه ی مهمتر این کـه از دوستان و همکاران خود بپرسید کـه چـه مواردی بار اول کـه شـما را دیده‌اند بیشتر توجه آن‌ها را جلب نموده و بطور کل چـه حسی نسبت بشما داشته‌اند.

 

مهارت‌ های سخنرانی خود را افزایش دهید

یکی از ترسناک‌ترین کارها برای مـن، در جمع صحبت کردن اسـت. وقتی برای اولین بار درس‌دادن را آغاز کردم، اضطراب مـن از نفس‌نفس‌زدن‌هایم مشخص بود هرچند کـه بعد از گذشت سالها کار، دراین زمینه پیشرفت بسیاری کرده‌ام. توانمندی دریک ارائه‌ي باکیفیت، یکی از مهم ترین راه‌ها برای التیام چشم ‌انداز شغلی اسـت.

 

بخوانید

بـه عادت مطالعه‌کردن اهمیت بدهید و یک ساعت در روز را برای موضوعات مختلف اختصاص دهید. مهم اسـت کـه شـما درباره‌ي حوزه‌ي کاری خود و آخرین اتفاقات پیرامون آن اطلاعات داشته باشید.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

اما مطالعه‌ي خود رابه این موضوع محدود نکنید. خواندن باید جرقه‌هاي جدید در ذهن شـما ایجاد کند ضمن این کـه بـه گسترش اطلاعات حرفه‌يي شـما نیز کمک می کند.

 

فضای کاری خود را پاکیزه نگه دارید

اگر محل کار شـما نیز مانند مـن اسـت هر هفته نیاز بـه نظافت خواهد داشت وگرنه از بازرسی خارج می شود! مـن برای اینکار روزهای چهارشنبه را درنظر گرفته‌ام و جالب اسـت چون هر هفته اینکار را انجام میدهم وقت بسیار زیادی از مـن می گیرد. اگر میز و اتاق شـما از این حرف‌ها گذشته اسـت منتظر یک اتفاق خارق‌العاده نباشید، هرروز ده دقیقه رابه آن اختصاص دهید.

 

اهداف کاری تنظیم کنید

این یکی ازآن چیزهایی اسـت کـه کاملاً روشن بنظر میرسد و موارد کلی آن در ذهن همه ی هست. اما وقت آن رسیده اسـت کـه این اهداف رابه صورت روشن و با برنامه‌ي زمانی تعیین کنید. اگر آن ها رابه‌دقت برای خود تبیین کنید متوجه خواهید شد کـه تعداد زیادی از انها بسیار نزدیک تر از وچیزی هستند کـه فکر می کنید.

 

یک وبلاگ یا وب‌ سایت داشته باشید

داشتن یک فضای اینترنتی می تواند بهترین راه برای بـه اشتراک گذاشتن دانسته‌ها و عقاید در زمینه‌ي حرفه‌يي باشد. این هم چنین می تواند یک شروع خوب برای کسب‌وکار موقت شـما باشد کـه پیش ازآن درباره‌اش گفتیم. نوشتن خلاقانه دراین فضا راه طولانی حرفه‌يي شدن را برای شـما کوتاه‌تر میکند.

 

عاشق کارتان باشید

یا عاشق کارتان باشید یا کاری را انتخاب کنید کـه عاشقش هستید، زندگی خیلی کوتاه‌تر از این حرف‌هاست کـه بخواهید شغلی داشته باشید کـه عاشقش نیستید.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

گاهی شرایط بـه‌گونه‌اي اسـت کـه شـما مجبورید کاری را انجام دهید کـه واقعاً دوست ندارید اما دلیلی وجود ندارد کـه در آن متوقف شوید. اگر آن چنان کـه باید از شغل خود لذت نمی برید بـه دنبال دلایل آن باشید و یا علاقه مندی‌ها و توانایی‌هاي خودرا کشف کنید.

 


 

و در ادامه نحوه برخورد در محیط کاری و محبوبیت در محیط کاری

در هر محیط کار «از شرکت‌ها و ادارات گرفته تا رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها» شرایط خاصی برای استخدام افراد جدید وجوددارد. اما ویژگی مشترک تمام محیط‌هاي کاری، نحوه‌ برخورد در محیط کار و رفتار کارکنان اسـت کـه اتفاقا یکی از پارامترهای مهم برای استخدام شمرده میشود.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

کارفرمایان برای استخدام کارکنان جدید، علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌هاي افراد، تعهدات کاری و شخصیت انها را نیز مدنظر قرار می دهند. بنابر این اگر در حال مذاکره برای شروع یک کار جدید هستید، سعی کنید با ایجاد یک احساس خوب در کارفرمایتان، وی را تحت تأثیر قرار داده و کم‌کم این احساس خوب را افزایش دهید تا در نهایت در محل کار از شـما بعنوان یکی از کارکنان خوش‌ نام یاد شود.

 

اولین روز کار وقت‌ شناس باشید

اولین روز کار، مهم ترین بخش از شروع یک کار جدید اسـت. سعی کنید حتما بـه موقع در محل کار حضور داشته باشید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار اسـت، زیرا با اینکار نشان خواهید داد کـه فرد وقت‌شناسی هستید. بهتر اسـت 10 تا 15 دقیقه زودتر از آغاز ساعت کاری‌تان، در آنجا حاضر شوید، زیرا دراین صورت زمان کافی برای آمادگی خواهید داشت.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

حتی میتوانید درصورت نیاز بـه سر و وضع خودتان برسید و خودرا مرتب کنید. اگر با مکانی کـه محل کارتان در آنجا واقع شده اسـت آشنایی چندانی ندارید یا وادار هستید کـه برای رفتن بـه آنجا از وسایل نقلیه‌ي عمومی استفاده کنید. بیشتر از ساعت کاری خود در محل کارتان نمانید. زیرا ممکن اسـت این تصور در کارفرمایتان ایجاد شود کـه شـما قادر بـه برنامه‌ریزی و مدیریت زمان خود نیستید.

 

با دقت به حرف‌ های کارفرما گوش دهید

طبق معمول کسی از کارمند جدید انتظار ندارد کـه در همان روز نخست، بتواند بـه اندازه‌ي کارکنان قدیمی کار انجام دهد. بیشتر کار فرما ها میدانند کـه کارکنان استخدام شده‌ي جدید، نمیتوانند یک روزه همه ی چیز را یاد بگیرند. بنابر این در مورد اشتباهات خود نگران نباشید. فکر نکنید کـه اگر روز اول کار، با دردسر روبرو شده‌اید، در آینده نیز وضع بهمین منوال خواهد بود. مراقب باشید کـه یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید.

 

از سؤال کردن خجالت نکشید

تعداد زیادی از کارکنان جدید، بیش از اندازه کم‌رو هستند و وقتی بـه مشکلی برخورد میکنند، از در میان گذاشتن آن خجالت می کشند. هر وقت بـه کمک نیاز داشتید، حتما از کسی بخواهید تا کمک‌تان کند.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

تقاضای کمک از دیگران «یا کارفرما» بـه‌ویژه در اولین روز کاری، اصلا خجالت ندارد. بهتر اسـت یک‌بار بپرسید و با خاطرجمعی کارتان را درست انجام دهید تا این کـه با شک و تردید در کاری تلاش کنید و بعد ببینید کـه آنچه انجام داده‌اید نادرست بوده اسـت.

 

تلاش کنید رویدادهای آینده و ترتیب وقوع آنها را پیش‌ بینی کنید

 

روند رویداد هـای کاری در هر محیط کار با دیگری متفاوت اسـت. بـه بیان ساده‌تر، نحوه‌ي انجام کارها، اولویت‌هاي کاری و ترتیب انجام آن ها در هر محیط کار با محیط کار دیگر فرق میکند. حتی اگر بسیار ماهر و بااستعداد هم باشید، باز مدتی طول میکشد تا متوجه چگونگی نحوه‌ي وقوع رویدادها و ترتیب انها شوید. سعی‌تان این باشد کـه بـه خوبی وضعیت موجود را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید رویداد هـای محل کارتان را پیش‌بینی نمائید.

 

در عده اي از مشاغل، محیط کار بـه نوعی اسـت کـه روز اول کار، می توانید در اطراف بگردید و کار دیگران را تماشا کنید. سعی کنید همه ی چیز را خوب ببینید. حتی اگر دیدید کارگری یک بسته‌ي بزرگ را حمل می کند، می توانید بـه او کمک کنید. برخی دیگر از مشاغل بـه نوعی هستند کـه بهتر اسـت روز اول بجای آنکه کاری انجام دهید، روند کاری را بپرسید.

 

محل کار را تمیز و مرتب نگه دارید

از موارد مهم در هر محیط کار، نظافت و ایمنی اسـت. تمیزکاری نیازی بـه گذراندن آموزش ندارد. بنابر این حتی در روز اول کار هم، اگر میتوانید جایی را مرتب یا تمیز کنید، اینکار را بدون این کـه از شـما خواسته شود انجام دهید. اگر بعنوان کارگر دریک اداره کار میکنید، میتوانید کارهای مختلفی را برای تمیز کردن آنجا انجام دهید. مثلاً صافی قهوه را تعویض کنید، فنجان‌ها و قاشق‌ ها را تمیز کنید و آشغال‌ها را دور بریزید.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

منتظر نمانید کـه کسی این کارها را از شـما بخواهد. محل‌هاي عمومی دیگر را هم درصورت نیاز مرتب کنید. در رستوران یا آشپزخانه نیز همیشه کارهایی هستند کـه بتوانید از همان روز اول انجام دهید. مثلاً مراقب باشید تا مانعی سر راه افراد نباشد کـه سبب افتادن او شود. میتوانید بـه پاک کردن ظروف در آشپزخانه نیز کمک کنید. از آنجا کـه روز اول کارتان اسـت، سعی‌تان این باشد کـه در هر شرایطی، در حال کار کردن دیده شوید.

 

خودتان باشید

این موضوع بـه رفتار و نحوه‌ي برخورد شـما در محیط کار برمی‌گردد و بـه استعداد یا کاری کـه انجام میدهید ربطی ندارد. کارفرمای شـما، بـه این دلیل شـما را استخدام کرده اسـت کـه با بـه‌کارگیری ترکیبی از مهارت‌ها و شخصیت خود، در محل کارتان مفید واقع شوید. بـه توانایی خود ایمان داشته باشید و خودتان رابا دیگران مقایسه نکنید.

 

نیازی نیست کـه مانند همکاران خود کار کنید و خودتان رابا آن ها مقایسه کنید. طبق معمول کمی طول میکشد تا افرادی کـه در جایی کار میکنند شخص جدیدی را در محل کار ودر جمع خودشان بپذیرند. بنابر این بـه همکاران خود زمان بدهید تا شخصیت شـما را بشناسند، نه این کـه شـما رفتارتان را مطابق سلیقه‌ي آن ها تغییر دهید.

 

کارمند خوبی بودن برای خود اهداف کاری کوتاه مدتی را تعیین کنید

اگر میخواهید کارمند خوبی باشید، باید وظایف خود رابه خوبی انجام دهید ودر کارتان رشد کنید. اهداف شخصی کوتاه مدتی را در کارتان تعیین کنید. چند روز پس از شروع کار، هدف خودرا مشخص کنید تا ببینید چـه چیزهایی را در کار نیاز دارید و می خواهید بـه چـه جایگاهی برسید. بعنوان مثال اگر در آشپزخانه کار میکنید، تا پایان ماه میتوانید این هدف را درنظر بگیرید کـه:

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

دستورالعمل طبخ تمام انواع ساندویچ‌ها رابه خاطر بسپارید و کمتر از صفحه‌ي راهنما استفاده کنید. یا این کـه مثلاً سریع‌تر از هر کارگر دیگری بشقاب‌ها را جمع کنید. هفته‌هاي اول کار، بیشتر روی کیفیت کارتان تمرکز کنید و سپس بازدهی کار خودرا بالا ببرید. برای مثال، در آشپزخانه ابتدا تلاش کنید کـه ساندویچ‌ها را خوشمزه‌تر درست کنید، بعد بـه این فکر کنید کـه چگونه آن ها رابا سرعت بیشتری حاضر کنید.

 

مشتاق و واقع‌ بین باشید

یک کارمند خوب در برابر کارها و وظایف خواسته شده، داوطلب میشود و مشتاقانه از انها استقبال میکند. اگر میخواهید بعنوان یک کارمند قابل اعتماد شناخته شوید، در برابر انچه باید انجام شود اشتیاق نشان دهید. محدودیت‌هاي خودرا بشناسید. این موضوع بـه‌ویژه در مدیریت زمان از اهمیت بسیاری برخوردار اسـت.

 

مثلاً اگر تا پایان امروز میتوانید فقط 10 مسئولیت را بپذیرید، حتی برای یک مورد بیشتر هم داوطلب نشوید. گاهی اوقات لازم اسـت کمی بیشتر محتاط باشید. اگر یکی از همکاران‌تان از شـما بخواهد کاری را انجام دهید کـه ازآن مطمئن نیستید، آن کار را انجام ندهید. با نزاکت رفتار کنید ودر صورت نیاز از کارفرمایتان دراین موارد کمک بخواهید.

 

سرتان را پایین بیندازید و به کار خود برسید

کارمندان خوب سرشان را پایین می اندازند و بکار خودشان می رسند. در محل کار، توانایی‌هاي خودرا نشان دهید و بر کاری کـه باید انجام دهید تمرکز کنید. وقت خودرا برای کار دیگران صرف نکنید و اجازه بدهید خودشان کارشان را انجام دهند. بـه یاد داشته باشید کـه این موضوع با کمک کردن بـه دیگران «کـه از رفتارهای خوب یک کارمند اسـت» تفاوت دارد.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

سعی کنید از شایعه‌سازی و سخن‌چینی در محل کار دوری کنید. از پیوستن بـه گروه‌هایي کـه در محل کار تشکیل می شوند و کارشان این اسـت کـه شـما را از مسئولیت‌هایي کـه دارید منحرف کنند، خودداری کنید. فقط بر کار خود تمرکز کنید و بـه دیگران کاری نداشته باشید.

 

فعال باشید

گاهی اوقات باید برخی کارها را صرفا بـه این دلیل انجام دهید کـه محل کار بهتر و دلپذیرتری داشته باشید، نه بـه این دلیل کـه اگر اینکار را انجام دهید کارمند شایسته‌تری خواهید بود. بعنوان مثال، اگر دیدید روی زمین آشغال‌اي ریخته شده اسـت و برداشتن آن وظیفه‌ي شـما نیست، نباید از روی آن رد شوید. می توانید خودتان آنرا بردارید ودر سطل آشغال بیندازید.

 

ایده‌ های خلاقانه‌ ای را ارائه دهید

هنگامیکه کارهایتان رابه طور کامل انجام دادید و هنوز فرصتی در اختیار داشتید، میتوانید برخی کارهای اضافی را انجام دهید تا بـه پیش بردن اهداف شرکت یا هر جای دیگری کـه در آن کار می کنید کمک کرده باشید. برای اینکار میتوانید ایده‌هایي را نیز مطرح کنید.

راهکارهایی موثر برای بهبود وضع شغلی و محیط کاری

کارکنان خوب کسانی هستند کـه ایده‌هاي خلاقانه‌ اي برای التیام کار و یا بهتر شدن محیط کار ارائه میدهند. سعی کنید هر از گاهی ایده‌ هایي راکه بـه ذهن‌تان می رسد و قابل اجرا هستند، ظرف 5 دقیقه بطور خصوصی با کارفرما در بین بگذارید. بهتر اسـت این ایده‌ ها را درجمع یا جلسه‌ هاي عمومی مطرح نکنید.