پارس ناز پورتال

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

برترین هواپیمای جنگنده کـه تاکنون ساخته شده است فاتوم اف 4است ساخت کشور کشور ایالات امریکا است و همه ي خلبانان آن را تحسین می‌کنند. سالهاست بر سر این پرسش کـه کدام جنگنده بهترین است، بحث هـای بسیار جدی ای بین افسران و خلبانان جنگنده هـای نظامی جریان دارد. بیشتر خلبانان عموما جنگنده هـای را کـه در آن مقطع با آن پرواز می‌کنند،

 

بهترین می‌دانند اما زمانی کـه بحث بـه “نیروی پایداری” و “چابکی در عملیات” می رسد، هیچ هواپیمای نظامی در جهان بـه پای فانتوم F-4، این جنگنده قابل احترام نمی‌رسد.
بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر اخیرا با انتشار مطلبی با عنوان “هفت عکس در اثبات بی همتا بودن F-4” بـه بررسی قابلیت هـای این جنگنده پرداخته است:

 

۱- هوا بـه هوا

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4این فانتوم نخستین جت نظامی ایالات امریکا بود کـه بـه موشک هوا بـه هوا بـه عنوان قابلیت اصلی دفاعی مجهز بود و بـه دلیل سابقه خوبی کـه در نبردهای هوایی از خود بجا گذاشت علاوه بر نیروی هوایی خیلی زود جای خود را در نیروی دریایی این کشور و حتی خارج از ایالات متحده «ایران، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس» باز کرد.خلبانان F-4 نیروی هوایی کشور ایالات امریکا بـه تنهایی در جنگ ویتنام ۱۰۷ هواپیمای نیروی مقابل را ساقط کردند.

 

۲- هوا بـه زمین

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

قدرت بمب باران F-4 در جریان جنگ ویتنام این جنگنده را بـه چیزی شبیه بـه ارابه مرگ بدل کرده بود. توانایی این فانتوم در حمل حجم انبوهی از مهمات با تنوع بالا، سازگاری منحصر بـه فردی را برای انجام ماموریت هایی کـه برای هیچ جنگنده دیگری ممکن نبود، در اختیار F-4 قرار می داد.

 

۳- منحرف کردن سامانه پدافند موشکی

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

ماموریت نوع خاصی از F-4 موسوم بـه “Wild Weasel” یا «راسوی وحشی»، پرواز بر فراز پدافند ضدهوایی با هدف منحرف کردن موشک هـای SAM است. پس از گیج شدن پدافند، راسوی وحشی با موشک هـای Shrike یا بمب هـای متداول سامانه SAM را هدف قرار داده و محل را ترک می‌کردند.

 

۴- شناسایی

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

نوع شناسایی این فانتوم دوربین هایی بسیار قوی در دماغه خود داشتند کـه می توانستند بـه لطف سرعت و قدرت مانور بالای هواپیما، تصاویری حیاتی در اختیار تصمیم گیرندگان و فرماندهان نظامی قرار دهند.

 

۵- آزمایش و ارزیابی

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

ناسا و دیگر اسکاندران هـای نظامی کشور ایالات امریکا از این جنگنده برای گردآوری داده ها در پروازهای فراصوتی بهره می گیرند. در مقطعی F-4 پانزده رکورد مربوط بـه آن گونه پروازها را از آن خود کرده بود.در تصویر بالا یک F-4 از نوع “Vandy One” در حال گردآوری اطلاعات داده هـای پرواز یک SR-71 بر فراز صحرای موهاوی است.

 

۶- پرواز هـای نمایشی

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ هم نیروی هوایی و هم نیروی دریایی ایالات متحده از این جت برای انجام پروازهای نمایشی بهره می بردند. سرعت و صدای ایجاد شده توسط F-4 موجب جلب توجه تماشاگران می شد.اما در نهایت بـه دلیل قیمت و هزینه نگه‌داری بالا این هواپیما ها نیروی هوایی و دریایی ایالات امریکا مجبور بـه استفاده از انواع دیگر جت ها برای پروازهای نمایشی شدند.

 

۷- آزمایشات پهپادی

بهترین هواپیمای جنگنده تاریخ فانتوم F-4

هنگامی کـه یک F-4 بـه اتمام عمر خود نزدیک می شد با تبدیل آن بـه هواپیماهای بدون سرنشین، در آزمایشات موشکی و فوق پیشرفته مورد استفاده قرار می گرفت.