پارس ناز پورتال

بهترین پودر کلاژن جهان چیست؟

بهترین پودر کلاژن جهان چیست؟

شاید شماهم دائما با جستجو در فضای مجازی یا با مشورت از داروسازان، پزشکان و اطرافیان خود دنبال پیداکردن بهترین پودر و مکمل‌های کلاژن بوده‌اید و برای پیدا کردن بهترین و اثربخش ترین آن‌ها، دچار شبهات زیادی شده ‌باشید.

 

در این مقاله، ما به تعریف کلاژن، انواع آن و بررسی کلاژن‌های موجود در ایران و جهان و رده‌بندی بهترین آن‌ها براساس نوع کلاژن و دوز آن‎‌ها می‌پردازیم.کلاژن پروتئین اصلی بدن انسان است که در پوست، تاندون‌ها، رباط‌ها و سایر بافت‌های همبند یافت می‌شود.

 

28 نوع کلاژن شناسایی شده‌است که انواع 1، 2 و 3 فراوان‌ترین آنها در بدن انسان است و 80 تا 90 درصد کلاژن کل را تشکیل می‌دهد.نوع 1 و 3 عمدتا در پوست و استخوان شما یافت می‎‌شود، در حالی که نوع 2 عمدتاً در مفاصل یافت می‌شود.

 

کلاژن ها در سه شکل تولید و عرضه می‌شوند:

 

کلاژن هیدرولیز شده: این شکل که به عنوان هیدرولیز کلاژن یا پپتیدهای کلاژن نیز شناخته می‌شود، به قطعات پروتئینی کوچکتر به نام اسیدهای آمینه شکسته می‌شود.

 

ژلاتینی: کلاژن موجود در ژلاتین فقط تا حدی به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود.

 

پروتئین کلاژن خام: در اشکال خام – یا غیر طبیعی – دست نخورده باقی می‌ماند.

 

بهترین دوز برای مصرف روزانه‌ی کلاژن براساس کاربرد آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

 

کلاژن پپتید یا هیدرولیز شده یکی از رایج‌ترین شکل‌هایی است که در مکمل‌ها استفاده می‌شود، زیرا نسبت به انواع دیگر راحت‌تر جذب می‌شود. اغلب به صورت کپسول یا پودر فروخته می‌شود، که می‌توانید آن را به نوشیدنی‌های سرد و گرم، سوپ‌ها و حتی محصولات پخته شده یا سایر غذاها اضافه کنید.

 

مروری بر مطالعات بالینی در سال 2019 نشان داد که مصرف 2.5 تا 15 گرم پپتیدهای کلاژن هیدرولیز شده در روز ممکن است ایمن و مؤثر باشد. دوز روزانه 2.5 گرم می‌تواند به درد مفاصل، سلامت پوست و آبرسانی کمک کند.

 

انواع کلاژن و مصرف آن‌ها برای موارد مختلف به شرح زیر می‌باشد:

 

1- کلاژن مناسب برای سلامت پوست:

انواع کلاژن 1 و 3 اجزای اصلی پوست شما هستند که استحکام و ساختار را فراهم می‌کنند. اگرچه بدن شما به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند، اما مطالعات نشان می‌دهد که میزان آن در پوست ممکن است هر سال 1٪ کاهش یابد، که به پیری پوست کمک می کند.

 

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف مکمل ها ممکن است سطح کلاژن را در پوست شما افزایش دهد، چین و چروک ها را کاهش دهد و خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را بهبود بخشد.در یک مطالعه روی 114 زن میانسال، مصرف روزانه‌ی 2.5 گرم VERISOL® – یک برند از کلاژن هیدرولیز شده نوع 1و3 به مدت 8 هفته، حجم چین و چروک را تا 20٪ کاهش داد.

 

در مطالعه دیگری بر روی 72 زن 35 ساله یا بالاتر، مصرف روزانه 2.5 گرم کلاژن پپتید به مدت 12 هفته باعث کاهش عمق چین و چروک تا 27٪ و افزایش آبرسانی پوست به میزان 28٪ شد.

 

اگرچه تحقیقات اولیه امیدوارکننده است، اما برای تعیین اینکه مکمل‌های کلاژن چقدر برای سلامت پوست موثر هستند و کدام مکمل ها بهترین کار را انجام می‌دهند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

2- کلاژن مناسب برای سلامت استخوان:

استخوان بیشتر از کلاژن ساخته شده است، به خصوص نوع1. به همین دلیل، مکمل‌های کلاژن به محافظت در برابر پوکی استخوان کمک می‌کنند – وضعیتی که در آن استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر است.

 

با این حال، بسیاری از مطالعات حمایت کننده از این مزیت در حیوانات انجام شده است .در یک مطالعه انسانی، 131 خانم یائسه که روزانه 5 گرم مکمل کلاژن هیدرولیز شده را به مدت 1 سال مصرف می‌کردند، 3 درصد افزایش در تراکم استخوان در ستون فقرات و افزایش نزدیک به 7 درصد در استخوان ران را تجربه کردند.

 

با این وجود، در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های کلاژن ممکن است توده استخوان را بهبود بخشد و از تحلیل استخوان جلوگیری کند، مطالعات عمیق‌تری در انسان مورد نیاز است.

 

3- کلاژن مناسب سلامت مفاصل:

غضروف و مفاصل بیشتر از کلاژن نوع 2 ساخته شده‌اند. در مطالعات مختلفی، استفاده از کلاژن‌های نوع 2، کاهش درد ناشی از استئوآرتریت نیز مشاهده‌شده‌است. دوزهای بین 40 تا 2000 میلی‌گرم منجر به کاهش درد و سفتی مفاصل شد. در مطالعات دیگری، استفاده از کلاژن نوع 2 در بهبود درد مفاصل ناشی از ورزش و آرتریت روماتوئید نیز اثرات مفیدی از خود نشان داده‌است.

بهترین مارک پودر کلاژن جهان

براساس مطالعات مارکتینگ جهانی، در ادامه به بررسی بهترین مارک پودر کلاژن جهان می‌پردازیم:

 

سمانیک کلاژن VERISOL®:

VERISOL® پپتیدهای بیواکتیو کلاژن نوع 1 و 3 است که حاوی دقیقاً همان ترکیب غذایی کلاژن است، اما تحت یک فرآیند هیدرولیز آنزیمی ثبت شده قرار گرفته است و به شکل تخصصی برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن در آلمان تولید شده‌است.

 

مواد مغذی موجود در کلاژن به زنجیره‌های پروتئینی کوتاه‌تری شکسته می‌شوند و هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند و در اندازه‌های کوچک‌تر فواید تاثیرگذاری بیشتری دارد (کاهش وزن به 2هزار دالتون در مقابل وزن 3 الی 10 هزار دالتون در سایر پودرهای کلاژن).

 

شما فقط به حدود 2.5 گرم کلاژن وریسول درروز نیاز دارید، در حالی که سایر مکمل‌های کلاژن روزانه 20 گرم دارند. سمانیک کلاژن ، از ترکیب کلاژن VERISOL® به همراه 66 میلی‌گرم ویتامین C و طعم‌دارشده با عصاره‌ی بلوبری می‌باشد. شما می‌توانید روزانه یک ساشه از سمانیک کلاژن را برای کاهش چین و چروک، کاهش سلولیت، تقویت مو و ناخن خود در آب یا سایرنوشیدنی‌ها و اسموتی حل و مصرف نمایید.

کلاژن Vital proteins

کلاژن Vital proteins:

کلاژن vital، همانند کلاژن سمانیک، از پپتیدهای کلاژن تشکیل شده است که در هر دوپیمانه حاوی 20 گرم از پپتیدکلاژن نوع 1 و 3 در ترکیب با ویتامین C و هیالورونیک اسید می‌باشد و می‌توانید برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن و همچنین برای تقویت استخوان از آن استفاده نمایید.

 

کلاژن Vital proteins beauty:

کلاژن بیوتی vital، حاوی پپتیدهای کلاژن در ترکیب با ویتامین C و پروبیوتیک می‌باشد که در هروعده حاوی 15 گرم پپتید کلاژن است و عاری از گلوتن، مواد لبنی و شیرین کننده‌ها می‌باشند.

 

کلاژن پپتید Orgain:

این کلاژن به شکل پودری و حاوی 20 گرم پپتید کلاژن نوع 1و 3 در هروعده می‌باشد و برای مصرف در بهبود چین و چروک پوست، تقویت مو و ناخن و ماهیچه می‌باشد و هضم ومتابولیسم را بهبود می‌بخشد. این محصول فاقد گلوتن، شکر، سویا و مواد لبنی می‌باشد و می‌توان روزانه 10 یا 20 گرم از پودر آن را مصرف کرد.

پودر کلاژن Essential element Cg

پودر کلاژن Essential element Cg:

این پودر کلاژن حاوی 11 گرم پپتید کلاژن نوع 1 و 3 در هروعده می‌باشد و برای تقویت پوست و ناخن، تقویت استخوان و مفاصل و بهبود توده‌ی ماهیچه می‌توان از آن استفاده‌کرد. این پودر فاقد گلوتن و طعم می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

طبق تحقیقات و مطالعات گسترده کلاژن وریسول که مکمل سمانیک کلاژن نیز از آن تشکیل شده است به عنوان بهترین پودر کلاژن جهان شناخته می‌شود. این محصول ویژگی‌های استثنایی ایجاد کرده است که آن را از رقبا متمایز می‌کند.

 

این پودر کلاژن، حافظت از سلامت پوست، مو و ناخن را تقویت می‌کند و به افزایش انعطاف‌پذیری و جوانی پوست کمک می‌کند. با مزایای چندگانه‌اش، سمانیک کلاژن به عنوان انتخابی برتر برای تقویت و حفظ زیبایی و سلامتی پوست شناخته شده است.