پارس ناز پورتال

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

مجموعه : نکات سلامت مو
بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو 

خانمها اگر می‌خواهید ریزش موهایتان متوقف شود می توانید از روشهای زیر استفاده کنید که کاملا علمی و قطعی هستند. هیچ چیزی برای یک خانم رنج‌آورتر از این نیست که ببیند مو هاي نازنینش روز به روز کمتر می شود، اما باید بگوییم که تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده‌اند.

 

همه ی ریزش موها یک علت ندارند و حتی همه ی ریزش‌ها هم به یک شکل نیستند. اگر بتوانید نوع ریزش مو هاي خودرا تشخیص دهید تا حد زیادی از نگرانی‌تان كاسته شده و آسان‌تر راه‌حل مناسب را پیدا می کنید.اینروزها ریزش مو در میان خانم‌ها بسیار رایج شده‌است. 40 درصد از افرادی که در طول عمرشان ریزش موی

 

موقتی یا دائم را تجربه می کنند، خانم‌ها هستند، البته مدل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است. بعضی مو هاي‌شان شروع به نازک شدن می کند تا جاییکه کم پشت بنظر می رسد. بعضی مرکز و جلوی سرشان به شدت خالی میشود و بعضی فرق سرشان به مرور خالی و خالی‌تر میشود. در واقع ریزش مو در خانم‌ها متفاوت از مردان است در خانم‌ها کمتر پیش می آید که خط موها در پیشانی عقب برود.

 

روش های زنانه مقابله با ریزش مو

اول علت را بیابید

30 علت مختلف وجوددارد که می تواند باعث ریزش مو در خانم‌ها شود و بسیار پیش می آید که حتی دکتر هم نمیتواند برای ریزش موها یک علت مشخص عنوان کند.اول از همه ی، متخصصان پوست و مو توصیه میکنند

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

مشکلات تیروئیدی و هورمونی آزمایش شود تا در صورت نرمال بودن، بقیه علت‌ها بررسی شوند. علت‌یابی مهم ترین مرحله درمان است چون بسیار پیش می آید که با کشف علت اصلی و آغاز درمان، مو هاي ریخته شده دوباره بازگردند.

 

مشکلات تیروئیدی

تیروئید غده پروانه‌اي شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. هورمون‌هایي که این غده ترشح میکند تمام فرآیندهای موجود در بدن را تنظیم میکند. اگر این غده میزان بسیار زیاد یا بسیار کمی هورمون تیروئید ترشح کند ممکن است در چرخه رویش موها اختلال به وجود بیاید.

 

اما کم کاری یا پرکاری تیروئید علائم دیگری جز ریزش موها نیز دارد، علائمی چون افزایش یا کاهش وزن، حساسیت بیش از حد به گرما یا سرما یا تغییر در ضربان قلب و….اگر ریزش مو و هرکدام از علت‌ها در شما وجوددارد حتماً باید تست تیروئید بدهید.

 

این ریزش مسری است

گاهی عفونت‌هاي قارچی به پوست سر سرایت می کنند و طبق معمول این قارچ‌ها میتوانند موجب به وجود آمدن نوع خاصی از ریزش، خارش و تکه‌هاي گرد کچلی بشود. قسمت‌هایي که موها ریخته و کچل شده ‌است قرمز و پوسته پوسته بنظر می رسد، خوشبختانه

 

عفونت‌هاي قارچی در کف‌سر به اسانی با داروهای ضدقارچ درمان می شوند اما متاسفانه به اسانی و با هر تماس مستقیمی از فردی به فرد دیگر سرایت میکند. بهمین دلیل اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل شد باید حتماً بقیه افراد خانواده نیز معاینه شود که در صورت سرایت در همان مراحل ابتدایی درمان شوند.

 

اگر موهایتان نازک شده است

خانم‌هایي که دارای سندرم تخمدان‌ پلی‌کیستیک هستند طبق معمول هورمون‌هاي‌شان چندان منظم نیست. بدن انها بیشتر از حد نرمال آندروژن تولید می کند و بالا رفتن این هورمون باعث می شود مو هاي زائد روی صورت و بدن افزیش یابند و مو هاي روی سر را نیز نازک میکند. این سندرم تخمک‌گذاری را دچار مشکل میکند ، ایجاد جوش و آکنه می کند، باعث افزایش وزن میشود و… اما گاهی تنها نشانه آشکار این سندرم نازک شدن موهاست.

 

کدام داروها ریزش مو می‌آورند؟

یکی از عوارض جانبی قرص‌هاي ضدبارداری که به ندرت پیش می آید، ریزش مو است. این قرصها باعث افزایش هورمون‌هایي میشوند که تخمک‌گذاری را متوقف میکنند و این هورمون‌ها نیز موجب نازک شدن موها در بعضی از خانم‌ها میشوند به خصوص خانم‌هایي که درخانواده‌شان سابقه

 

ریزش مو وجوددارد. گاهی هم ریزش مو زمانی آغاز می شود که شخص مصرف این قرصها را متوقف می کند. داروهای دیگری هم هستند که میتوانند باعث ریزش شوند از جمله داروهای فشارخون، داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای قلبی، داروهای افسردگی و التهاب مفاصل و…

 

در دوران بارداری موها پرپشت‌ تر می‌شوند؟

گاهی بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری احساس میکنند که مو هاي‌شان پرتر بنظر می رسد. این احساس تا حدی درست است و این پرپشت‌تر شدن موها به خاطر بالابودن هورمون‌هایي است که ریزش طبیعی موها را کم میکند و موها را در فاز استراحت نگه می‌دارد،

 

البته این مرحله چندان طول نمیکشد و بعد از اینکه نوزاد بدنیا می آید، هورمون‌ها به حالت طبیعی بازمی‌گردند ودر نتیجه موها به سرعت شروع به ریزش می کنند، شاید زیاد شنیده‌ باشید که تعداد زیادی از خانم‌ها بعد از بارداری و زایمان دچار مشکل ریزش مو میشوند و یکی از دلایل این ریزش مو همین مورد است، گاهی این ریزش مو تا 2 سال طول می کشد تا وضعیت موها به حالت طبیعی بازگردد.

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

موهای‌ تان را سفت نبندید

خیلی اوقات از مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم که نباید موها را خیلی سفت بست یا کشید چون موها می‌ریزند. اگر تا به حال به این حرف‌ها توجه نمیکردید بهتر است تجدید نظر کنید چون این موضوع به لحاظ علمی کاملا اثبات شده ‌است. کلیپس‌هاي محکم و کوچک که نزدیک ریشه موها استفاده می شود

 

یا دم اسبی‌کردن محکم و… میتوانند پوست سر را تحریک کنند و موجب ریزش موها شوند. البته این مسئله در مورد بیگودی‌هاي خیلی سفت نیز صادق است. به مو هاي‌تان اجازه دهید رها باشند و بتوانند بطور آزادانه حرکت کنند. حواس‌تان باشد که استفاده طولانی مدت از گل‌سرهای بسیار محکم می تواند به پوست سر آسیب برساند و موجب ریزش دائمی موها شود.

 

درمان‌ های رایج ریزش مو

ماینوکسیدیل به چه کسانی توصیه می‌شود؟

یکی از داروهایی که توسط سازمان FDA ایالات امریکا بعنوان داروی الگوی زنانه ریزش مو پذیرفته شده‌است ماینوکسیدیل است. این دارو می تواند ریزش موها را در تعداد زیادی از زنان کم یا حتی متوقف کند و حتی می تواند موجب رشد یک چهارم مو هاي ریخته شده شود. البته باید این نکته را متذکر شویم

 

که در صورتی که مصرف دارو را قطع کنید تمام اثرات آن نیز از بین می رود. ماینوکسیدیل به خصوص برای خانم‌هایي بسیار مفید است که مو هاي‌شان به صورت تکه تکه دچار ریزش شده‌است«آلوپشیا آرآتا» و میتواند باعث رشد دوباره موها شود. البته اگر شما دچار یک مشکل دکتری جدی باشید یا سوتغذیه داشته‌ باشید بعد از این که درمان شوید، مو هاي ریخته بازخواهد گشت.

 

درمان ریزش مو که هم برای آقایان است هم خانم‌ ها

بتازگی از لیزر کم توان در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله ریزش مو استفاده میشود. این روش جدید کاملا بی‌خطر، بدون عوارض جانبی و غیر تهاجمی بوده و از طریق تاباندن نور لیزر با طول موج خاصی روی پوست سر توسط دستگاه، مورد استفاده قرار میگیرد.

 

درواقع این لیزرهای با انرژی پایین در تحریک رشد موها موثرند و تا حد زیادی نازکی موها را از بین میبرد. در بیشتر کلینیک‌هاي پوست و مو این نوع از لیزرها وجود دارند. البته 2 تا 4 هفته بعد از استفاده از لیزر نتیجه قابل مشاهد است. این روش درمانی بتدریج سبب نظارت ریزش مو هم در آقایان و هم در خانم‌ها شده و نیز رشد مجدد موها، افزایش ضخامت و التیام کیفیت موها را باعث میشود.

 

موهای کاشته شده نمی‌ریزند

شاید تا به حال زیاد شنیده ‌باشید که یکی از اقوام یا آشنایان موهایش را کاشته است و از ناراحتی خالی شدن موهایش رهایی یافته‌است. واکنش فولیکول«پیاز» مو هاي موجود در نقاط مختلف سر نسبت به عوامل آندروژنیک «هورمونی – ارثی» یکسان نیست و مو هاي موجود درنواحی جلو و وسط سر نسبت به عوامل فوق حساس بوده

 

و دچار ریزش میشوند ولی مو هاي موجود در پشت و دور سر نسبت به این عوامل مقاومت بسیار بالایی دارند و تقریباً فاقد ریزش هستند. در روش پیوند موی طبیعی به منظور جای گزین کردن مو هاي از دست رفته از فولیکول مو هاي موجود در نواحی مقاوم به ریزش «پشت و دور سر» استفاده میشود. بنابر این فولیکول یا پیاز موی پیوند شده نه تنها یک موی کاملا طبیعی است بلکه تقریباً تا پایان عمر باقیمانده و نسبت به ریزش مقاوم است.

 

قرصی مردانه که ریزش موی خانم‌ ها را کم می‌کند

قرص فیناستراید را نیز بعضی از پزشکان برای درمان ریزش مو توصیه می کنند. این قرص مانع تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون یاDHT می شود. دهیدروتستوسترون هورمونی است که بتدریج باعث کم شدن فولیکول‌هاي مو ودر نتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود. البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان نیز تجویز می شود اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز بشود.

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

نقش تغذیه در ریزش مو

چه چیزهایی نخورید

هنگامیکه تغذیه فولیکول مو کامل باشد، موی سالم ایجاد میشود ولی در تغذیه ناقص اینبخش، سلول‌هاي این ناحیه دچار سو تغذیه شده و بتدریج می‌میرند یا وظیفه خود رابه درستی انجام نمیدهند.

 

کاهش نمک مصرفی،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، شکلات، غذا هاي سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب، سبزی و میوه تازه می تواند در پیش گیری از سفید شدن مو و ریزش آن، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.

 

چه چیزهایی بخورید

چون مو از پروتئین است، غذایی که پروتئین کمی دارد ممکن است باعث نازک شدن مو یا تاخیر در رشد مو شود. این حرف درست است که اگر غذای با پروتئین کافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن التیام رشد مو است. بعضی از کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند

 

به کارگیری رژیم غذایی جگر گاو، قرص‌هاي مخمر ماء شعیر، گندم و روزانه ۲ قاشق سوپ‌خوری از لستین دانه دانه شده، باعث افزایش رشد مو، استحکام و زیبایی مو می شود.

 

منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است. پروتئین سبوس‌دار هم به تحریک رشد مو کمک می کند. یک مطالعه از اثر سبوس بر مو بیان میکند که سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمیشود اما سبب رشد آن می شود.

 

هم خوراکی است هم موضعی

سیلیس یکیدیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامت موست که ریزش مو را کاهش می دهد. بعنوان مثال سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر پیشگیری میکند، رشد مو را افزایش میدهد و باعث درخشندگی و استحکام مو میشود. حتی بعضی گفته‌اند ریزش مو را متوقف می کند.

 

استفاده از شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد مو هاي ریخته شده می شود. اما می توانید با خوردن منابع حاوی سیلیس این ماده مهم رابه موها برسانید. منابع غذایی سیلیس شامل: پوست سیب زمینی، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیاست.

 

اگر قصد رژیم گرفتن دارید؟

گاهی به هر دلیلی تصمیم می گیرید که در زمانی کوتاه وزن زیادی کم کنید. بهمین دلیل یک رژیم سفت و سخت میگیرید، اما اگر مو هاي‌تان را دوست دارید بهتر است دست نگه‌دارید. اگر بیش از 7 کیلو گرم وزن کم کنید ممکن 3 تا 6 ماه بعد از این کاهش وزن متوجه ریزش مو هاي‌تان بشوید،

 

البته خوشبختانه مو هاي ریخته شده دوباره با یک رژیم غذایی سالم رشد خواهند کرد. اگر رژیم غذایی شما دارای میزان کمی پروتئین و ویتامین A باشد احتمال اینکه دچار ریزش مو شوید، فراوان است.

 

سیگار هم موها را کم می‌کند

شاید خیلیها به اسانی باور نکنند که سیگار هم میتواند باعث ریزش موها شود اما به دلایلی سیگار میتواند مو هاي نازنین شما را کم کند. اگر بخواهیم لیست‌وار بلاهایی راکه سیگار سر موها می‌آورد عنوان کنیم باید بگوییم سیگار بر مویرگ‌هاي تغذیه كننده فولیكول مو اثر ویرانگر گذاشته و باعث ریزش موها می‌‌شود و مواد سمی ‌آن به ماده ژنتیکی فولیكول مو آسیب می‌‌رساند و آنرا تخریب می‌‌کند.

 

علاوه بر اینها سیگار باعث عدم تعادل آنزیمی ‌موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر بدی به جا می گذارد و باعث تولید رادیکال‌‌هاي آزاد می‌‌شود که این رادیكال‌‌هاي آزاد در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیكول مو موثرند. همچنین سیگار، فعالیت هورمونی رابه هم می‌‌زند و باعث کاهش تولید هورمون استروژن می‌‌شود.

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

اگر کم خونید مواظب باشید

کم خونی یکی از علل اصلی ریزش مو است. غذا هاي غنی از آهن مثل جگر، انواع گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، تخم مرغ، خرما و کشمش را زیاد مصرف کنید. البته در دوران بارداری نباید بیش از یکبار در هفته جگر مصرف کرد زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین A است

 

که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری، مادر دچار هایپرویتامینوز A «مسمومیت با ویتامین A » میشود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت، استخوان و مغز در نوزاد می شود.

 

اینروزها ریزش مو در میان خانم‌ها بسیار رایج شده‌است. 40 درصد از افرادی که در طول عمرشان ریزش موی موقتی یا دائم را تجربه می کنند، خانم‌ها هستند، البته مدل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.بعضی مو هاي‌شان شروع به نازک شدن میکند تا جاییکه کم پشت بنظر می رسد.

 

بعضی مرکز و جلوی سرشان به شدت خالی می شود و بعضی فرق سرشان به مرور خالی و خالی‌تر میشود. در واقع ریزش مو در خانم‌ها متفاوت از مردان است در خانم‌ها کمتر پیش می آید که خط موها در پیشانی عقب برود.

 

وی بیان کرد: در خانمها بانک مو«مو هاي قسمت پشت سر» تحت تاثیر ریزش موی ارثی «ریزش موی آندروژنتیک» تغییر می کند و مویی که میخواهیم در قسمت جلو سر کاشت کنیم از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و پوشانندگی کافی ندارد ، اما در مو هاي قسمت پشت سر آقایان در اثر ریزش مو ارثی هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

 

نهاوندی تصریح کرد: موی آقایان در اثر ریزش موی ارثی «AGA» در قسمت جلوی سر به مرور نازک شده و پوشانندگی خودرا از دست می دهد اما در خانمها ریزش موی ژنتیکی به گونه اي است که تمام مو هاي سر نازک می شوند و قسمت بانک موها برای کاشت از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند.

 

این متخصص پوست اظهار داشت: از نظر علمی در زمینه ریزش مو هاي ژنتیکی در بانوان کاری نمیتوان انجام داد تا زمان یائسگی فرد فرابرسد، اگر فردی قبل از موضوع یائسگی دچار ریزش موی ‍ژنتیکی باشد با داروهای آنتی آنتروژن که هورمونهای مردانه بانوان را تعدیل می کند درمان می‌کنیم.

 

وی تاکید کرد: همچنین استفاده از داروهای سیپروترون استات ، متفورمین« کاهنده قندخون» و اسپیرونولاکتون موجب کاهش ریزش موی ارثی در بانوان و دختران جوان می شود.اگر دکتر علت قابل درمان برای ریزش مو تشخیص نداد ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیرقابل اجتناب است اما با این حال داروهایی وجود دار که رشد دوباره مو را تحریک می کند.

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای جلوگیری از ریزش مو

روگان«نام تجاری برای داروی ماینوکسیدل»: این دارو به صورت موضعی مصرف می شود یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ هاي خونی پوست سر ، خون رسانی به پوست سر راافزایش می دهد.

 

در نتیجه فولیکول ها ي مو مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کند ودر فولیکول هاي مو شروع به بزرگ تر شدن می کند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

 

پروپسیا«نام تجاری برای داروی فناستراید»: این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستسترون به دهیدروتستسترون یا DHT می شود «دهیدروتستسترون هورمونی است که بتدریج باعث کم شدن فولیکول هاي مو و درنتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود» البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود.

 

البته همانطور که درمورد داروی اول بیان شد زنان حامله یا زنانی که قصد حامله شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسید ه لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.

بهترین درمان ریزش مو ترفندهای زنانه برای پیشگیري از ریزش مو