پارس ناز پورتال

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپ

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپ

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپ 

در نرم افزار فتوشاپ به راحتی می توان تصاویر انیمیشنی gif ساخت که ما راهنمای ساخت آن را در زیر برای شما قرار داده ایم. سراسر دنیای مجازی اعم از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌های آموزشی و خبری و در حالت کلی هر جامعه مجازی امروز مملو از فایل‌های گیف (GIF) شده است.

 

اگرچه به نظر می‌رسد بعد از زمان متداول‌شدن استفاده از گوشی های هوشمند و در ادامه محبوب‌شدن استفاده از پیام‌رسان‌های تحت موبایل، فایل‌های GIF کاربردی شده‌اند، اما واقعیت این است که فایل‌های GIF قدمت زیادی در دنیای وب دارند، چرا که راحتی استفاده از آن‌ها قابل قیاس با زمان استفاده از فرمت‌های ویدیویی در وب سایت نیست.

 

در مطلب گذشته نحوه ساخت تصاویر متحرک GIF با گوشی های موبایل اندرویدی را بررسی کردیم و حالا نوبت به بررسی نحوه ساخت GIFF در فتوشاپ رسیده است.اکثریت کاربران تنها نقش استفاده‌کننده از فایل‌های GIF را دارند، به این معنی که با مراجعه به وب سایت‌های منبع و ماخذ فایل‌های گیف همچون وب سایت گیفی (Giphy)، یک فایل GIF از پیش آماده شده را جستجو کرده و آن را برای دیگران ارسال می‌کنند.

 

روش‌های زیادی برای ساخت GIF وجود دارند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، استفاده از محبوب‌ترین ابزار ویرایش تصویر در دنیا است. با ساخت GIF در فتوشاپ می‌توان از دیگر اپلیکیشن‌های جانبی بی‌نیاز شد.برای بررسی نحوه ساخت GIF در فتوشاپ ، در اینجا ما از ادوبی فتوشاپ سی سی 2015.5 (Adobe Photoshop CC 2015.5) استفاده می‌کنیم.

 

در نظر داشته باشید فتوشاپ یکی از ضروری‌ترین ابزارهای مورد نیاز در سیستم‌های کامپیوتری است و هر کاربر اعم از حرفه‌ای یا مبتدی مطمئنا به آن احتیاح پیدا خواهد کرد، پس نه تنها به منظور ساخت GIF در فتوشاپ ، بلکه برای کاربردهای بعدی حتما آن را نصب کنید.

 

ویدیوی خود را برای ساخت GIF در فتوشاپ ایجاد کنید

در ابتدا به یک فایل ویدیویی به منظور ساخت GIF در فتوشاپ نیاز دارید. این فیلم می‌تواند اورجینال و یا قسمتی از ویدیوی مورد نظر شما باشد. خوشبختانه فتوشاپ از تعداد زیادی از فرمت‌های تصویری پشتیبانی می‌کند، اما اگر تحت شرایطی بازشدن ویدیو به منظور ساخت GIF در فتوشاپ با مشکل روبه‌رو شد، با استفاده از تبدیل‌کننده‌های حرفه‌ای همچون وی ال سی (VLC) فرمت آن را تغییر دهید.

 

همچنین اگر فایل ابتدایی بسیار بزرگ بوده و زمان آن طولانی است، همواره می‌توانید با استفاده از نرم افزارهایی همچون ویندوز مووی میکر (Windows Movie Maker) آن را برش داده و قسمت مورد نظر را جدا کنید. فراموش نکنید هیچ اجباری به استفاده از ویدیوهای آماده وجود ندارد و به کمک برنامه‌هایی همچون VLC و ابزار ضبط‌کردن

 

داخلی آن می‌توانید فایل ویدیویی خود را ایجاد و سپس ساخت GIF در فتوشاپ را آغاز کنید. به این منظور یک ویدیو را با استفاده از VLC باز کرده و در ادامه به قسمت “نما” (View) و سپس “کنترل‌های حرفه‌ای” (Advanced Controls) بروید.

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپدکمه قرمز رنگ در پایین صفحه به کاربر اجازه می‌دهد تا محتوای در حال پخش در VLC را ضبط کند. ویدیو را در زمان رسیدن به قسمت مورد نظر متوقف کرده و بعد از زدن دکمه ضبط، تا زمان رسیدن به انتهای کلیپ مجددا پخش فایل را ادامه دهید. در ادامه با زدن مجدد دکمه ضبط (دکمه قرمز رنگ)، عملیات ضبط ویدیو متوقف می‌شود.

 

ویدیوی برش داده شده به صورت خودکار در فولدر “ویدیوها” (Videos) ذخیره خواهد شد، علاوه بر اینکه می‌توان مسیر متفاوتی را برای ذخیره آن با رفتن به مسیر Tools, Preferences, Input / Codecs انتخاب کرد. بعد از ایجاد کلیپ مورد نظر، زمان ساخت GIF در فتوشاپ می‌رسد.

 

ویدیو خود را در داخل فتوشاپ باز کرده و یا آن را با تکنیک کشیدن و رهاکردن (درگ اند دراپ) به داخل برنامه منتقل کنید. با این کار تایم لاین ویدیوی فتوشاپ باز خواهد شد که به کاربر اجازه ویرایش ویدیو را می‌دهد.

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپدر این پنجره می‌توان میزان اشباع‌شدگی، انحناها و دیگر سطوح را برای رسیدن به کیفیت مد نظر تغییر داد. اگر در حال استفاده از لایه‌های یگانه به جای یک ویدیو کلیپ هستید، فریم‌های خود را به همان نحو لایه‌ای در فتوشاپ قرار دهید. به محض ورود و همچنین قراردادن لایه‌ها در سر جای خود، پنجره تایم لاین را با رفتن به قسمت “پنجره” (Windows) و سپس “تایم لاین” (Timeline) فعال کنید. در ادامه می‌بایست “ایجاد انیمیشن فریم” (Create Frame Animation) را برگزینید.

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپدر ادامه بر روی دکمه “تنظیمات” (Settings) کلیک کرده و سپس “ایجاد فریم‌ها از لایه‌ها” (Make Frames From Layers) را انتخاب کنید. با این کار چند فریم مشخص از لایه‌های انتخاب شده در تایم لاین ایجاد می‌شوند. اگر از همان ابتدا به جای ساخت GIF در فتوشاپ یک فایل گیف آماده را در فتوشاپ باز کنید، این پنجره می‌بایست به صورت خودکار تمامی فریم‌های به کار رفته در GIF را به نمایش بگذارد.

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپاکنون که یک ویدیوی خام و یا فریم‌های خام را در اختیار دارید، می‌بایست با دنبال کردن سایر مراحل ساخت GIF در فتوشاپ آن‌ها را در قالب یک فایل گیف دربیاورید.

 

ویرایش تنظیمات GIF

اگر زمان کافی را در دنیای آنلاین سپری کرده باشید، مطمئنا از تفاوت میان یک فایل گیف باکیفیت و یک فایل تصویری دارای کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد به طور کامل آگاهی دارید. تنظیمات موجود در برنامه، حین انجام فرآیند ساخت GIF در فتوشاپ به کاربر اجازه می‌دهند تا به بهترین نحوه نمایش امکان‌پذیر دست پیدا کرده و کیفیت عکس و یا ویدیو کلیپ در حال استفاده را بدون فدا کردن، در بهترین و بالاترین حالت خود نگه دارد.

 

به قسمت “فایل” (File)، “خروجی‌گرفتن” (Export) رفته و سپس “ذخیره برای وب” (Save for Web) را برگزینید. با این کار یک پنجره به منظور ذخیره فایل مناسب برای استفاده در وب باز شده و کاربر قادر می‌شود تا از میان فرمت‌های موجود، یکی را برای گرفتن خروجی انتخاب کند. در نظر داشته باشید

 

تحویل فایل نهایی همواره زمان‌بر خواهد بود. در ادامه برای ساخت GIF در فتوشاپ می‌بایست از منوی کشویی موجود در کنار گزینه “از پیش تنظیم‌شده‌ها” (Presets)، مورد GIF 128 Dithered را برگزینید. با این کار تنظیمات پیشفرض برای ساخت GIF در فتوشاپ برای ما مهیا می‌شوند.

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپمی‌بایست پیش از تکمیل فرآیند ساخت GIF در فتوشاپ چند مورد از فیلدهای این تنظیمات را تغییر دهیم:

 

گزینشی به انطباقی –> این‌ها در واقع تنظیمات کاهش هستند که پالت رنگ گیف مورد نظر را تعیین می‌کنند. با استفاده از گزینه انطباقی (Adaptivee) به جای گزینشی یا انتخابی (Selective)، رنگ‌های گیف نهایی صاف، روان و همچنین واقعی‌تر خواهند بود.

 

رنگ‌ها: 128 به 256 –> این قسمت از تنظیمات (Colors) سبب دوبرابر شدن رنگ‌های داخل گیف می‌شود تا به این وسیله طرح رنگ فایل گیف نهایی، یکپارچه و یک دست شود.

 

لرزش: 88% به 100% –> گزینه‌ای دیگری نیز نیاز به تغییر دارد (Dither) و سبب می‌شود تا یک سایه با استفاده از نقطه‌های ریز شبیه‌سازی شود، درست همانطوری که در یک کار هنری و طراحی به طور متقاطع به هاشور زدن طرح می‌پردازید. تغییر این قسمت بسیار جزیی بوده و تنها با موشکافی ریز طرح مشخص می‌شود.

 

با زدن آیکون “تنظیم” (Setting) درست در کنار پارامتر “از پیش تنظیم‌شده‌ها” (Presets) و سپس انتخاب “تنظیم ذخیره” (Save Setting)، می‌توان تمامی تنظیمات اعمال شده را ذخیره کرد. از “پیش تنظیم‌شده‌” را به صورت دلخواه نام‌گذاری کنید.

ترفند ساخت تصاویر متحرک gif در فتوشاپقسمت “اندازه عکس” (Image Size) را بسته به سلیقه خود تغییر دهید. پیش از تغییر اندازه مطمئن شوید آیکون متصل‌کننده زنجیر مانند در سمت راست عرض و ارتفاع، فعال است تا به این ترتیب در زمان تغییر اندازه، نسبت دید فایل در زمان ساخت GIF در فتوشاپ حفظ شود. در نهایت، “گزینه‌های تکرار” (Looping Options)

 

در پایین تنظیمات انیمیشن را از “یک بار” (Once) به “همیشه” (Forever) تغییر دهید. به محض انجام این کار، بر روی دکمه “ذخیره” (Save) کلیک کرده و بعد از نوشتن نام مورد نظر در انتهای ساخت GIF در فتوشاپ ، آن را در محل دلخواه ذخیره کنید.