پارس ناز پورتال

تکنیک های کاربردی برای داشتن هوش برتر

تکنیک های کاربردی برای داشتن هوش برتر

تکنیک های کاربردی برای داشتن هوش برتر 

هوش برتر و داشتن نبوغ بالا در افراد ذاتی نیست و می توان بصورت اکتسابی از محیط پیرامون نیز آن را در انسان تقویت نمود. شاید فکر کنید شاد بودن و داشتن ذهنی برتر یک امر ذاتی است. در حالی‌که مثل هر ویژگیِ اکتسابیِ دیگری، این ویژگی را نیز می‌توان به‌دست آورد.

 

چگونه ذهن برتر داشته باشیم
تنها کافی است تکنیک‌های خاصی را یاد بگیریم و به‌طور مرتب در زندگی خود از آن‌ها استفاده بکنیم. در این مقاله خواهیم خواند که چگونه ذهن برتر داشته باشیم.من همیشه شادی را به­‌عنوان نتیجه می­‌دیدم. یک پیگیری همیشگی که همه­‌ی اعمال و رفتار ما را هدایت می­‌کند. شادی چیزی است که ما سعی می­‌کنیم به آن برسیم و احتمالاً تنها دلیل زندگی ماست.

 

آیا متوجه شدید که من الان چه­‌کاری کردم؟ من موفق شدم در دو جمله راز پشت دنیای «شادی» را فاش کنم. شادی یک طبیعت دوگانه دارد. به طور هم­‌زمان هم نتیجه است و هم محرک. یک مثال می‌زنم. من معمولاً سعی می کنم راه­‌هایی پیدا کنم که مفیدتر باشم و در نتیجه­‌ی آن شادتر. درحالی­‌که بهترین راه برای مفید­‌تر بودن، شادتر بودن است. متحیرکننده است، نه؟

 

البته گفتنش آسان است. بنابراین برای واضح‌­تر شدن موضوع برای شما و محسوس‌­تر شدن معنای حقیقی شادی، تصمیم گرفتم که ۱۰ مورد از تأثیرگذارترین روش­‌های داشتن ذهنی برتر در هر زمان را بیان کنم.

 

۱. در لحظه باشید
در لحظه حاضر بودن عبارتی­ است که به‌­وسیله‌­ی اکهارت تُله (Eckhart Tolle) در پرفروش­‌ترین کتابش «نیروی حال» معرفی شد. من مطمئنم که بیش‌­تر شما یا آن­ را خوانده‌اید یا دربار‌‌‌ه‌­ی آن شنید‌ه‌­اید. اما معدود کسانی را می­‌شناسم که واقعاً آ‌‌‌‌ن ­را در زندگی به کار گرفته باشند. چیزی که اکهارت درباره‌­ی آن حرف می­‌زند، یکی از پیشگامانه­‌ترین ادراکاتی است که یک فرد می­‌تواند در زندگی‌اش به آن برسد.

 

ما زندگی‌مان را بر اساس اتفاقاتی که در گذشته افتاده و آنچه در آینده اتفاق خواهدافتاد بنا می‌کنیم. تله می­‌گوید: «اگر شما از شر همه­‌ی این افکار خلاص شوید و تنها بر زمان حال، یعنی درست همین الان، تمرکز کنید در همین لحظه‌ی کوتاه بسیار خوشحال­‌تر خواهید بود». کتابِ «نیروی حال» مانیفستی است برای اینکه ببینیم چطور در لحظه زندگی کنیم و چطور بر چیزهایی تمرکز کنیم که واقعاً اهمیت دارند.

 

۲. خودتان را از «مشکلات زمینی» رها کنید
«هم­خونه‌ی من، دیشب ظرف­‌ها رو نشُسته‌­ و دوباره من مجبورم اینکارو بکنم.»

«رئیسم وظایف خسته کننده‌ای به من محوّل می­کنه؛ ازش متنفرم.»

«من هیچ دوستی ندارم؛ همه­‌ی کسانی که با آن­ها وقت می­‌گذرونم احمق‌اند.»

 

این­ها افکار غالب هستند. اینها افکار روزانه‌ای هستندکه مثبت­‌اندیشی شما را نابود می­‌کنند؛ مثل زالو به جان هیجانات شما می‌افتند و شما را از شاد­بودن دور می­‌کنند. من دوست دارم آن­‌ها را «مشکلات زمینی» بنامم؛ زیرا تنها کسانی که سطح فکری بالاتری نداشته‌­اند به این مسائل توجه می‌­کنند.«مشکلات زمینی» بخش کامل زندگی هر شخص است. این مشکلات با محیط فعال می­‌شوند و با توجه زیاد وسعت می­‌یابند.

 

یک توصیه­‌ی مفید این است که: به این مشکلات بیش از حد اهمّیت ندهید!

 

۳. مراقبه کردن
مراقبه به دو مورد بالا بسیار مرتبط است. مراقبه راهی عالی برای پاکسازی ذهن و خلاصی از افکار آزاردهنده‌­ی زندگی روزمرّه است. بیش‌تر افراد ­فکوری که می‌شناسم، مراقبه را جزءِ کارهای روزمرّه­‌ی خود قرار می­‌دهند. این کار به آن­ها کمک می­‌کند در لحظه زندگی کنند و بر کاری که انجام می‌دهند تمرکز بیشتری داشته باشند. آن­ها می­‌گویند مراقبه باعث می­‌شود شادی و معنای زندگی را پیدا کنند و هم‌زمان عصبانیت، استرس، افسردگی و خستگی خود را کاهش بدهند.

 

۴. متکی به نفس باشید
چرا متکی به نفس بودن وقتی می­‌خواهیم ذهن برتر داشته باشیم مهم است؟

 

می‌­توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

تا­به­‌حال چند بار حالت عاطفی‌تان تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گرفته‌­است؟ چند بار رفتار بد دیگران باعث ناراحتی شما شده­‌ است؟ هزاران بار، نه؟

 

دلیل این موضوع، عدم اتکای به نفس است. شما عادت کرده­‌اید در همه­‌ی جنبه‌­های زندگی خود به دیگران وابسته باشید. این موضوع برای حالت عاطفی هم صدق می‌­کند. به رفتارهای بد بی­‌توجهی کنید. آدمی باشید که افکار و موج مثبت­‌ ایجاد می‌کند و برای این کار به دیگران متکی نیست.

 

۵. ذهن بازی داشته باشید، تفاوت­‌ها را بپذیرید
بیش­تر مردم نمی ­توانند بفهمند دنیای ما جای بسیار پیچیده­‌ای است. پیچیدگی آن در حدی است که تفسیرِ همه‌ی سیستم­‌های ذهنی و رفتارهای دیگران را برای ما غیر ممکن می‌سازد. این موضوع باعث می­‌شود اغلب منفی‌­بافی کنیم و با رفتارهای متفاوت مخالفت کنیم. بیایید دست از این کارها برداریم و تفاوت‌­ها را بپذیریم. بدیهی است که کنار آمدن با همه­‌ی افراد روی کره‌­ی زمین غیرممکن است.

 

اما تلاش کنید که ذهن بازتری داشته­‌باشید. باورتان نمی‌­شود که با این کار چقدر می‌توانید انسان‌­های فوق‌­العاده را به خودتان جذب کنید.

 

۶. به درآمد خود متکی نباشید
قبول کنید که هر کاری یک روالی دارد. من می­‌دانم که شما اهداف و انگیزه­‌هایی دارید. اما برای رسیدن به آن­ها باید فرایند طولانی و نتیجه­‌بخشی را طی کنید. خودتان را از استرس وابستگی به درآمد رها کنید و در هر مرحله از مسیرتان به سمت هدف، حس خوبی داشته­‌باشید.

 

۷. موزیکی گوش کنید که شما را هیجان‌­زده می­‌کند
در «برنامه‌­ریزی عصبی-کلامی» یک عبارت به اسم آنکراژ (تکیه­‌گاه ذهنی) وجود دارد. آنکورها محرک­‌هایی هستند که افکار و احساساتِ (مثبت یا منفی)‌ ما را برانگیخته می‌کنند.موسیقی یکی از قوی­‌ترین آنکورهای احساسی است.

 

مثلاً من عاشق موسیقی الکترونیکی هستم؛ چون وقتی به مهمانی­‌هایی با این موسیقی می­‌رفتم به من خیلی خوش می­‌گذشت. من در این مهمانی‌­ها، افراد فوق‌­العاده‌­ای را ملاقات کردم که باعث شدند ذهن من این نوع موسیقی را با لحظات شاد مرتبط کند.

 

به شما هم توصیه می­‌کنم همین کار را بکنید. موزیکی پیدا کنید که شما را هیجان­‌زده می‌­کند و به یاد اوقات خوش می‌­اندازد. این موسیقی را در برنامه‌­ی روزانه­‌ی خود قرار دهید. یعنی حداقل در طول روز دو ساعت، هم‌زمان با انجام کارهای دیگرتان به این موسیقی گوش کنید. مخصوصاً اگر کارهای‌تان استرس­‌زا و خسته‌کننده هستند.

 

۸. لبخند بزنید
ران گاتمن در سخنرانیِ خود در کنفرانس TED، با موضوع «قدرتِ پنهان لبخند»، باعث شد من بفهمم که لبخند زدن چقدر می­‌تواند قدرت‌مند و تأثیرگذار باشد. بنابراین من این کار را تمرین کردم و نتیجه‌اش را هم دیدم!

 

احساس سلامتی، جوانی و جذابیت و شادی می­‌کردم. پیشنهاد می‌­کنم شما هم همین کار را بکنید. سعی کنید همیشه لبخند بزنید. مثل جورج کلونی لبخند بزنید. در آینه نگاه کنید و ببینید با لبخند چقدر فوق­‌العاده به نظر می‌­آیید. قدرت لبخند را بپذیرید و بگذارید دنیا از انرژی مثبت شما لذت ببرد.

 

۹. مسائل را زیاد جدی نگیرید
می­‌دانم که عبارت «مسائل را زیاد جدی نگیرید.» پیش پا افتاده و معمولی به نظر می­‌رسد. می­‌دانم که شما همیشه آن­ را می­‌شنوید. اما من یک چیز دیگر را نیز می‌­دانم؛ دانستن اینکه انجام کاری خوب است لزوما منجربه عمل کردن به آن نمی‌شود. کسانی که واقعاً این عبارت را در زندگی خود به­‌کار می‌­برند، کسانی هستند که به نتیجه می‌­رسند.

 

بنابراین وقت خود را برای این‌­که دیگران چه فکری راجع به شما می‌­کنند، هدر ندهید و ببینید شما راجع به خودتان چه فکری می‌­کنید. منظورم این است که شما یک فرد فوق‌­العاده­‌اید که می­‌توانید به هرچیزی که به آن فکر می کنید برسید.من مطمئنم می‌­توانید این کار را انجام بدهید. ما تنها یک بار زندگی می­‌کنیم، پس از این فرصت استفاده کنید.

 

۱۰. ورزش کنید و بیش­تر بخوابید
فکر می‌کنم ذکرِ فواید بی‌شمار ورزش کردن و بیش­تر خوابیدن در این­جا بی‌فایده باشد. زیرا همه­‌جا به‌­اندازه­‌ی کافی در مورد آن صحبت شده­‌ است. اما برای غلبه بر افسردگی و بالا بردن توان مغزی، این دو عامل مفید خواهندبود و بر سلامت و شادبودن شما تأثیر زیادی خواهند گذاشت.

 

هر چیزی که در این مقاله گفتم اطلاعات عمومی است. چیزهایی است که از کودکی می‌­آموزیم. اما همان­طور که گفتم اغلب به آن­ها عمل نمی­‌کنیم. وقتی به ذهن خود مسلط باشید و این موارد را در زندگی خود رعایت کنید، می­‌توانید به شادبودن و موفقیت در آینده خوش‌بین باشید.