پارس ناز پورتال

خاصیت های دارویی و مضرات میوه کیوی

خاصیت های دارویی و مضرات میوه کیوی

خاصیت های دارویی و مضرات میوه کیوی 

میوه کیوی خاصیت هـای فراونی دارد،اثرات دارویی این میوه می‌تواند برای درمان عده ای از بیماری ها بـه کار رود. بنابراین بـه طور کامل خواص این میوه را با هم بررسی میکنیم. 

 

1- کیوی سرشار از ویتامین C میباشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین E، A، کلسیم، آهن و اسید فولیک میباشد. یک عدد کیوی متوسط 46 کالری انرژی دارد.

 

2- کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم بـه نام پاپایین است کـه برای نرم کردن گوشت مفید است، اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بـه ویژه افرادی کـه بـه آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت بـه این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه بـه سرعت از بین می رود.

 

بـه این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فرآورده لبنی دیگر نامناسب است، زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالی کـه بوی بسیار بدی تولید میکند شروع بـه حل کردن پروتیین شیر می نماید.متاسفانه آنزیم هـای کیوی در معده بـه وسیله اسید معده از بین میرود.

 

اما اسید معده بعد از خوردن غذا هـای گوشتی و لبنی زیاد مقداری خنثی میشود و آنزیم هـای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتیینی در اثر این آنزیم ها بـه قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذا هـای سنگین را در معده و روده آسان تر میکند.

 

3- کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده و از ایجاد پلاک در خون جلوگیري میکند. این میوه بـه دلیل خاصیت کاهندگی کـه بر سطح تری گلیسیرید دارد از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها پیشگیري میکند.

 

4- جالب است بدانید کـه ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی کـه در هفته 5 تا 7 عدد از این میوه مصرف میکنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت بـه کودکانی هستند کـه در هفته فقط یک عدد کیوی میل می کنند. کیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت میکند و از بروز سرطان جلوگیري می نماید.

 

کیوی پادزهر سیگار:

سیگاری ها بـه ویتامین C بیشتری نیاز دارند زیرا مواد سمی مخصوصا رادیکال هـای آزاد موجود در دود سیگار ویتامین ها را از بین می برد. بنابراین سیگاری ها باید حدود 40% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن 2 عدد کیوی کسب میشود.

 

کیوی بمبی علیه استرس:

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هر کس میخواهد بـه این وضع دچار نشود باید در روز 4 عدد کیوی بخورد، 4 عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلا صبح، ظهر، بعدازظهر و عصر، چون بدن انسان نمی‌تواند ویتامین C را ذخیره کند.

 

6 دلیل برای کیوی خوردن وجود دارد:

1- هر عدد کیوی 3 گرم فیبر دارد کـه کلسترول را کاهش داده و از سرطان جلوگیري می کند و بـه بازرسی انسولین کمک مي نماید.

 

2- در مقایسه با یک عدد پرتقال هم اندازه خود ویتامین C بیشتری دارد.

 

3- حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی است «ویتامین A و E» کـه برای مبارزه با رادیکال هـای آزاد مفید میباشد.

 

4- حدود 10% از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست.

 

5- حاوی مقادیر زیادی فولات است کـه بدن را در مقابل بیماری هـای قلبی، سرطان و غیره محافظت می کند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری است.

 

6- حاوی فیتوناتریفت هایی از جمله کاروتنویید و فلاونویید است کـه تحقیقات نشان داده کـه DNA را از آسیب هـای مربوط بـه اکسیژن محافظت میکند.

 

مضرات کیوی:

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات است کـه موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شود. بـه همین دلیل برای افراد مستعد کلیه و سنگ صفرا مضر است.

 

بهترین روش نگهداری کیوی:

 بـه گزارش پارس ناز هرگز این میوه را کنار سیب، گلابی و سیب زمینی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد میشود کـه موجب رسیدن بیش از حد این میوه می شود. اما اگر نارس باشد می توان آن را در کنار میوه هـای ذکر شده قرار داد تا فرایند رسیدن تسریع شود. هرگز بـه اندازه میوه توجه نکنید و تصور نکنید میوه بزرگتر ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.