پارس ناز پورتال

اقدامات لازم خانم ها قبل از تصمیم برای بارداری

اقدامات لازم خانم ها قبل از تصمیم برای بارداری

اقدامات لازم خانم ها قبل از تصمیم برای بارداری 

مادران برای بارداری میباست اقداماتی را انجام دهند تا بتوانند جنین را داخل رحم خود حس کنند و مادر شوند. نخستین کار هم کنار گذاشتن روشهای پیش گیری از بارداری هست. خانم‌هایي که قصد دارند با خیال راحت و بدون دردسر برای بارداری اقدام کنند، بهتر هست نکاتی را رعایت کنند. اگر شما هم جزو خانم‌هایي هستید که قصد دارید در آینده‌اي نزدیک برای بارداری اقدام کنید، این نکته‌ها می توانند برای یک بارداری ایمن و آسان به شما کمک کنند.

 

عدم نظارت بارداری

بدیهی هست که برای بار دارشدن باید بهره گیری از روش‌هاي نظارت بارداری را کنار گذاشت. اما معمولا نباید انتظار داشت که مثلا پس از یک هفته از عدم بازرسی بارداری، حاملگی اتفاق بیفتد. مصرف قرص‌هاي ضد‌بارداری باید متوقف شود. حذف روش ضد بارداری IUD یک ماه گذشته از بارداری و قطع روش‌هاي تزریقی ضد بارداری، سه ماه گذشته از لقاح «ترکیب اسپرم و تخمک » باید انجام گیرد.

 

متخصصین برای آماده شدن زن و شوهر‌ها، یک دوره مشاوره 90 روزه را جهت داشتن یک بارداری سالم پیشنهاد میکنند. این دوره باعث میشود که هورمون‌ها فرصتی برای تنظیم سطح «مقدار» خود بیابند، دوره عادت ماهیانه تنظیم شود و شخص زمان تخمک‌گذاری خود راکه به احتمال چندان بارداری در این زمان اتفاق می‌افتد، حس کند.

 

برای بعضی از زن و شوهر‌ها درست به محض قطع بازرسی بارداری، حاملگی اتفاق می‌افتد اما اگر آن ها به‌طور همیشگی از موارد ضد بارداری بهره گیری کرده‌اند، یک برنامه‌ریزی درست گذشته از بارداری لازم دارند.

 

تعادل وزن

مطالعات نشان داده که هم افزایش و هم کاهش وزن مادر بر باروری و سلامتی جنین اثر دارد. مادر باید با رعایت مسائل بهداشتی و روش‌هاي مورد نیاز، وزن خود را به وزن ایده‌آل برساند.

 

فعالیت بدنی

حتی اگر وزن مادر ایده‌آل باشد، داشتن فعالیت بدنی مناسب «نه مثلا دوی ماراتن یا بلند کردن وزنه سنگین» گذشته از بارداری یا در طول آن، باعث می شود تا او بارداری و زایمان راحت‌تری داشته باشد. برای داشتن فعالیت بدنی مناسب باید با دکتر مشورت کرد چون این فعالیت‌ها نباید چندان به بدن فشار وارد کنند.

 

عدم مصرف مواد انرژی‌زا

تحقیقات در مورد اثر کافئین بر روی بارداری متناقض هست. بعضی مطالعات بیان کرده که کافئین منجر به سقط جنین میشود در حالی‌که تحقیقاتی دیگر این ادعا را رد می کنند. بنابراین کارشناسان پیشنهاد می کنند که مادران مصرف کافئین خود را به 200 میلی‌گرم «حدود دو فنجان قهوه» در روز محدود کنند. اما باید دقت کنید که فقط قهوه یا چای کافئین ندارند بلکه شکلات، نوشیدنی‌هاي انرژی‌زا و بعضی داروهای سرد درد نیز دارای کافئین میباشند.

 

احساس مفید

استرس روی باروری، بارداری و سلامت نوزاد تأثیر میگذارد. مطالعات نشان داده هست که احتمال بارداری در طول ماهی که زوجین احساس مفید و آرامی داشته و کمتر دچار تنش و افسردگی میباشند اکثر هست. پس با دقت به این نکته، یک مادر باید در صورت امکان هر روز ورزش کند، ماساژ هرروز داشته باشد، در طول روز با شریک زندگیش صحبت کند، خواب کافی و آرام داشته باشد و با کمک گرفتن از متخصصان و کارشناسان مشکلات خود را مدیریت کند.

 

رژیم خوراکی سالم

انچه یک مادر می خورد، کودکش نیز همان را می خورد. پس خوردن غذا‌هاي هر پنج گروه خوراکی شامل میوه، سبزیجات، غلات، پروتئین بدون چربی «مثل مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات» و لبنیات در شروع و طول بارداری ضروری هست.

 

افزایش اسید فولیک

داشتن اسید فولیک به اندازه کافی نقش موثری در پیشگیری از نقایص مادرزادی ستون فقرات و سر کودک دارد. زنان باردار هر روز باید 400 میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند. و همین طور خوردن غذا هاي سرشار از «فولات» ضروری هست. بعضی منابع خوراکی مفید برای اسید فولیک عبارتند از: سبزیجات برگ‌دار، حبوبات، مرکبات، غلات سبوس‌دار، و حبوبات غنی از فولات و نان. کارشناسان پیشنهاد میکنند که مصرف اسید فولیک سه ماه پیش ازآغاز بارداری شروع شود.

 

سیگار نکشیدن

زنانی که گذشته از بارداری سیگار می کشند احتمالا دو برابر اکثر از زنان غیر سیگاری دچار تأخیر در بارداری و حدود 30 درصد اکثر دچار ناباروری می شوند. مادرانی که در دوران بارداری سیگار میکشند به احتمال چندان کودکشان در هنگام تولد وزن خیلی کمی دارد و حتی در زمان مقرر متولد نخواهد شد یا حتی ممکن هست

 

این کودک دچار سندرم مرگ ناگهانی شود.اگر مادری سیگار می کشد، بهتر هست حداقل یک تا سه ماه گذشته از شروع بارداری استعمال سیگار یا سایر دخانیات را ترک کند.

 

مراجعه به دکتر

هنگامی که یک خانم قصد دارد باردار شود باید گذشته از اقدام به بارداری، برای بررسی مریضی‌هاي مزمن مثل دیابت و آسم یا هر گونه اختلالات ژنتیکی ، مسائل و یا حاملگی‌هاي قبلی و چکاب سلامت کلی بدن به دکتر مراجعه کند.

 

واکسینه شدن علیه مریضی‌ها

هنگامی که یک مادر در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هست، بهتر هست خود را علیه مریضی‌هایي که ممکن هست در طول بارداری به انها مبتلا شود و این مریضی‌ها برای حاملگی و کودک زیان آور میباشند، واکسینه کند. از جمله این واکسن‌ها می توان به واکسن علیه مریضی‌هاي آنفلوآنزای فصلی، سرخک، اوریون و سرخجه، کزاز، دیفتری، سیاه سرفه و آبله مرغان اشاره کرد. از آنجایی که بعضی از واکسن‌ها حاوی ویروس زنده میباشند باید یک تا سه ماه گذشته از باردار شدن به دریافت آن ها اقدام نمود.

 

مصرف نکردن قرص و دارو

بعضی از قرص‌ها و دارو‌ها بر روی سلامت کودک تاثیر منفی دارند و حتی ممکن هست باعث ناهنجاری‌هاي ژنتیکی در کودک شوند. پس مادر باردار نباید هیچ دارویی را بدون مشورت پژشک مصرف کند.

 

مراجعه به دندانپزشک

زنان مبتلا به مریضی‌هاي لثه حدود چهار تا هفت برابر اکثر از زنان سالم، کودکانی با وزن کم و یا زودرس به جهان می‌آورند. بنابر این خانم‌هایي که قصد بارداری دارند باید گذشته از اقدام به بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند.

 

مصرف با احتیاط ماهی

خانم‌هاي باردار باید از ماهی‌هایي که بدنشان مقدار کمی جیوه دارد مثل کنسرو ماهی تن، میگو و ماهی قزل‌آلا به مقدار محدود بهره گیری کنند زیرا مقدار چندان جیوه به مغز در حال رشد و سیستم عصبی کودک آسیب می رساند.