پارس ناز پورتال

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

 

در اینبخش خواص شکلات تلخ را بررسی می‌کنیم. شکلات تلخ باب میل همه ی نیست و طرفداران خاص دارد، اما این نوع شکلات حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هاي قوی اسـت کـه خطرات حملات قلبی را کاهش می دهند و می‌توانید این شکلات را در تمامی سوپرمارکت ها پیدا کنید، در ادامه این مطلب از 0 تا 100 با فواید شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری آشنا می شویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

حفظ سلامت قلب

این مورد هم در رابطه با جریان خون اسـت؛ شکلات تلخ برای قلب خوب اسـت و جریان خون را از طریق عملکرد رگ‌هاي خونی تقویت میکند. همانگونه کـه عموما میدانیم، قلب عضوی اسـت کـه خون را پمپاژ می کند و رگ‌هاي خونی آن رابه اقصی نقاط بدن خواهند رساند. بنابر این، وقتی رگ‌هاي خونی خوب عمل کنند، قلب هم خوب عمل خواهد کرد و هیچ مانعی بر سر جریان خون یا گرفتگی عروق وجود نخواهد داشت.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

این اطلاعات بـه معنی آن اسـت کـه شرایط خوب قلب از هرگونه بیماری قلبی مانند سکته و … پیش گیری خواهد کرد. طی پژوهش‌هاي انجام شده در یونان بـه خوبی اثبات شده اسـت کـه شکلات تلخ میتواند از اختلالات قلبی پیشگیری کند چون میتواند رگ‌هاي خونی را ترمیم و عملکردشان را تقویت کند .

 

متعادل کردن سطح قند خون

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

باور این مسئله سخت اسـت کـه ماده‌اي سرشار از قند میتواند سطح قند خون را متعادل‌کند، اما این یک واقعیت اسـت! میزان قند موجود در شکلات تلخ بر بدن‌تان تاثیر بد نمی گذارد زیرا شاخص گلیسمی آن پایین اسـت و فلاونوئیدهای شکلات تلخ، دارای تاثیراتی هستند کـه انسولین بر سطح قند میگذارد.

 

کاهش کلسترول

هیچ شکی نیست کـه کلسترول، رگ‌ها و عروق را مسدودکرده و مانع عملکرد صحیح آن ها میشود. اما شکلات تلخ، سطح کلسترول LDL «کلسترول بد» را در عرق و قلب کاهش‌میدهد.

 

بهبود خلق و خو

اکثر آدم‌ها فکر می کنند اعتقاد بـه شکلات بعنوان یک التیام دهنده‌ي خلق و خو فقط یک شایعه یا فریب اسـت. اما، حتماً بسیار خوشحال خواهید شد اگر بدانید پژوهش‌هاي اخیر نشان داده‌اند کـه این اعتقاد درست اسـت و شکلات، بـه ویژه شکلات تلخ، در التیام خلق و خو بسیار موثر اسـت.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

بنابر این مصرف شکلات تلخ باعث میشود فرد مصرف کننده احساس آرامش و خوشبینی بیشتری نسبت بـه زندگی و فعالیت‌هاي روزانه داشته باشد. از نتایج پژوهش‌ها واضح اسـت کسانی کـه مرتبا شکلات تلخ مصرف می کنند بسیار شادتر از کسانی هستند کـه شکلات مصرف نمی کنند.

 

جلوگیری از سکته

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

سطح بالای فلاونوئیدهایی مانند اپی‌کاتچین، دربرابر سکته از مغز محافظت‌می کند. این ماده در شکلات تلخ بـه مقدار مناسبی یافت‌میشود. سلول‌هاي عصبی افرادی کـه شکلات تلخ مصرف‌می کنند، در مقایسه با افرادی کـه شکلات تلخ مصرف‌نمی کنند کمتر مستعد سکته هستند.

 

بهبود عملکرد ذهنی

عملکرد ذهنی بدن انسان با مصرف شکلات تلخ افزایش‌می یابد زیرا شکلات‌تلخ گردش ژخون را در مغز افزایش‌میدهد.

 

حفظ تعادل فشارخون

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند مس و منیزیم اسـت کـه مسئول حفظ تعادل فشارخون هستند، مخصوصا در افرادی کـه نوسان فشار خون دارند.

 

جلوگیری از کم خونی

یکی از مواد موجود در شکلات تلخ آهن اسـت کـه برای درمان و همینطور پیشگیری از کم خونی یا فشار خون پایین خوب اسـت. عملکرد آهن در پیشگیری از ایجاد ترومبوزیس «ایجاد لخته در خون» خوب عمل می کند بـه نحوی کـه برای افراد مبتلا بـه کم خونی، مصرف شکلات تلخ و بهره‌گیری از خواص شکلات تلخ برای سلامتی، درمانی ارجح خواهد بود چون علاوه بر خاصیت دارای مزه‌ي خوبی نیز هست.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

از روی این اطلاعات میتوان نتیجه گرفت کـه برای کم خونی و فشار خون پایین، شکلات تلخ میتواند تنها و بهترین راه حل باشد. بنابر این ممکن اسـت بد نباشد آنرا هم در لیست خوراکی‌هاي مصرفی روزانه‌ي خود بگنجانید. درضمن، اگر از فشار خون بالا رنج میبرید، مصرف شکلات تلخ میتواند برای شـما موثر و مفید باشد چرا کـه فشار خون را تنظیم میکند، یا با بالا بردن یا با پایین آوردن.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

ماده‌ي موجود در شکلات تلخ کـه برای درمان فشار خون بالا موثر اسـت منیزیم اسـت و عملکرد آن بـه لحاظ علمی آزمایش و اثبات شده اسـت. بنابر این اگر بـه فشار خون بالا مبتلا هستید نیازی نیست نگران مصرف شکلات تلخ باشید یا در خوردن آن تردید کنید چون بجای بدتر کردن شرایط می تواند حال شـما را خوب کند و شـما را از مزه‌ي دلپذیر خود بهره‌مند سازد.

 

پیشگیری و درمان دیابت

دیابت بیماری اسـت کـه بخاطر حجم زیاد قند یا گلوکز در خون ایجاد میشود. بعضی از انواع خوراکی‌هاي سرشار از کلسترول عامل اصلی دیابت بـه شمار می آیند چون میتواند سطح قند خون را افزایش دهند و شکلات یکی ازآن‌ها اسـت. اما، این در مورد شکلات تلخ صدق نمی کند چون نسبتا عاری از موادی مانند قند، رنگ افزاها یا شیرین کننده‌ها اسـت.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

این خوراکی فقط مقدار کمی گلیسمی دارد، بنابر این نیازی نیست نگران سطح قند یا گلوکز خونتان باشید چون بر آن تاثیری نخواهد گذاست. حتی، میتواند از ابتلای شـما بـه دیابت، بالاخص دیابت نوع ۲، پیش گیری کند. بـه علاوه، مصرف شکلات تلخ همچنین تولید خودکار انسولین طبیعی را میسر می‌سازد. اینکار بر مصرف کنندگان تاثیر زیادی می گذارد چون انسولین می تواند خطر دیابت را کاهش دهد.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

با درنظر گرفتن تمام این توضیحات، اغراق نیست اگر بگوییم شکلات تلخ دارویی برای پیشگیری و درمان دیابت اسـت. باوجود این، توصیه میشود کسانی کـه از دیابت رنج میبرند روی شکلات تلخی کـه مصرف میکنند شکر یا شیرین کننده نریزند چون میتواند کارایی خوب شکلات را از بین ببرد.

 

درمان سرفه

ممکن اسـت عجیب بنظر برسد ولی بـه لحاظ دکتری و علمی ثابت شده اسـت کـه شکلات تلخ حاوی ماده‌اي بنام تئوبرومین اسـت. کار این ماده آرامسازی عصبی اسـت کـه باعث سرفه یا خلط سازی میشود. بنابر این، برای درمان سرفه خوب اسـت. با مصرف شکلات تلخ بـه همراه آب جوش گلوی شـما گرم خواهد شد و احساس اسانی و آرامش پیدا میکند.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

علاوه بر کارایی بالای آن، خوردن شکلات تلخ بعنوان درمان کننده‌ي سرفه مفید اسـت چون هیچگونه عارضه‌ي جانبی ندارد. یعنی از اثرات جانبی کـه طبق معمول داروهای ضد سرفه بـه همراه دارند مانند خواب آلودگی و تپش قلب بالا در امان خواهید بود. برای حصول نتایج بهتر، توصیه میشود کـه سایر مواد طبیعی مفید برای درمان سرفه مانند لیمو، زنجبیل، و … را نیز مصرف کنید.

 


 

خواص شکلات تلخ برای پوست

شکلات تلخ یک ماده دوستدار پوست اسـت کـه سلامت، درخشندگی و بی‌عیب‌ونقص بودن پوست را حفظ‌می کند. عده اي از خواص شکلات تلخ برای پوست را این جا ببینید.

 

آنتی‌اکسیدان فراوان

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

همانگونه کـه در بالا گفته‌شد، شکلات تلخ دارای طیفی از آنتی‌اکسیدان‌هاي قوی اسـت. این آنتی‌اکسیدان‌ها دربرابر آسیب رادیکال آزاد از پوست‌تان محافظت‌کرده؛ آنرا برای مدت طولانی نرم، انعطاف‌پذیر و جوان نگه‌می‌دارند.

 

محافظت از پوست در برابر آسیب فرا‌بنفش

شکلات‌ تلخ، با خواص ضدآفتابی عالی، از پوست‌تان در برابر اشعه‌هاي مضر فرابنفش محافظت‌کرده و بـه پیشگیری از وضعیت‌ هایي مانند آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست کمک‌میکند.

 

تغذیه پوست

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

مصرف منظم شکلات تلخ در دستیابی بـه پوستی صاف و بی‌اشکال، بشما کمک‌می کند. همچنین، این شکلات، پوست شـما را مرطوب و تغذیه‌شده نگه‌می‌دارد.

 

یک لایه‌ بردار عالی

شکلات تلخ در ترکیب با کافئین، یک لایه‌ بردار عالی می‌سازد. این شکلات، باعث پوسته‌شدن سلول‌هاي مرده پوست شده و اجازه‌می دهد پوست جدید بـه‌اسانی نفس‌بکشد.

 

افزایش درخشش پوست

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

استرس، دشمن زیبایی اسـت. اگر مهارنشود، میتواند تمام شخصیت‌تان را نابودکند. شکلات تلخ دارای خواص تسکین‌دهنده استرس اسـت و برای دادن پوستی درخشان، با کاهش هورمون‌هاي بالای استرس، بشما کمک‌می کند.

 


 

خواص شکلات تلخ برای مو

شکلات تلخ بـه‌خاطر داشتن فواید مراقبت از مو نیز شناخته‌شده اسـت. عده اي از خواص شکلات تلخ برای مراقبت از مو در پایین آمده اسـت:

 

کاهش ریزش مو

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

شکلات تلخ بـه افزایش گردش خون در پوست سر کمک‌کرده کـه باعث افزایش رشد مو هاي سالم و براق می شود. شکلات تلخ، بدلیل این کـه تقویت‌کننده گردش خون اسـت، در کاهش ریزش مو نیز بسیار موثر اسـت.

 

افزایش حجم مو

شکلات تلخ، بدلیل داشتن مواد مفید برای مو، سلامت کلی موها را بهبودبخشیده و آن ها را فوق‌العاده درخشان و حجیم میکند.

 

درمان عفونت‌ های پوست سر

شکلات تلخ، بـه‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، بـه کاهش ابتلا بـه عفونت‌هاي پوست سر کمک‌میکند.

 


 

زمان خوردن شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن برای لاغری

شکلات تلخ، بـه شکلاتی گفته میشود کـه میزان کاکائو اضافه‌ شده بـه آن بسته بـه میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم اسـت؛ بـه این معنا کـه اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز میشود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ آن هم خیلی تیره نیست.

 

انواع شکلات

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

شکلات در طعم هاي مختلفی تولید می شود و این امر بـه خاط داشتن طرفداران بسیار اسـت. شکلات در درصد هاي مختلفی تولید می شود کـه هر میزان ازآن با مقدار متفاوتی از شکر تولید خواهد شد. البته مصرف شکلات با درصدهای بلای شکر بـه همه ی افراد توصیه نمی شود.

 

۳۰ درصدی

میزان کاکائو دراین شکلات از حد پایه بالاتر اسـت. خیلی تلخ نیست و مصرف آن باعث بروز مشکل خاصی در افراد نمی شود. درکنار آن نوع ۳۵درصدی هم وجوددارد.

 

۴۵ درصدی

کم‌کم بـه حد تقریباً بالای کاکائو نزدیک می شویم. این درصد خیلی بالا محسوب نمیشود؛ اما برای افرادی کـه مشکل ریفلاکس معده دارند مصرف آن مناسب نیست.

 

۵۰ درصدی

این شکلات طعم تلخی دارد. مصرف آن برای افراد مبتلا بـه بی‌خوابی، ریفلاکس و ترشی معده و افرادی کـه دچار مشکل سنگ کلیه هستند، مناسب نیست.

 

۶۵ و ۷۰ درصدی

کاملا طعم تلخی دارد. گاهی برای پوشاندن این طعم تلخ آن رابا میوه‌هایي مانند پرتقال طعم‌دار می کنند. خوردن آن برای افرادی کـه از هر نظر مشکلی ندارند، ایرادی ندارد.

 

۸۰ و ۹۷ درصدی

این نوع شکلات هر چند ویژگی‌هاي بی‌شماری دارد؛ اما بهتر اسـت در صورتی کـه معده خالیست و یا احتمال بروز مشکلات بی‌خوابی وجوددارد، از خوردن آن صرف‌ نظر کرد. البته نوع ۸۰ درصدی از نظر طعم قابل تحمل‌تر اسـت!

 

زمان خوردن شکلات تلخ

گفتني اسـت افرادی کـه در وعده صبحانه، يک وعده غذايی کامل شامل نان سبوس دار، لبنيات، پروتئين، ميوه و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بيشتری دارند و وعده هاي ديگر بـه ويژه شام را کمتر می‌خورند و سبب می شود وزن مناسب و مطلوب بـه همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه بـه فعال شدن آنتی‌اکسیدان هاي بیشتر در بدن تان کمک میکند. می‌دانید کـه هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر بـه سمت پیری می روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید اسـت.

 

چه زمانی باید از مصرف شکلات تلخ خودداری نمود

اگر روزی ۲۵ گرم بیشتر شکلات تلخ مصرف کنید آن‌ وقت بدن بجای سوزاندن چربی‌ها، بیشتر بـه سمت ذخیره کردن چربی گرایش پیدا می کند. کاکائو تلخ در افراد مبتلا بـه بیماری‌هاي کبدی مانند یک مرهم عمل میکند و مصرف آن درکنار دارو می تواند در تسریع روند درمان این بیماری موثر باشد.

 

هشدار

در افراد مبتلا بـه آلرژی‌هاي غذائی، شکلات‌هاي تلخ بـه‌ دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن اسـت آلرژی انها را تشدید کند. همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌کـه مبتلا بـه عارضهٔ کهیر هستند، ممکن اسـت موجب تشدید بیماری شود. برای افراد مضطرب نیز توصیه می شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها بـه‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می شوند.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

با توجه بـه اینکه شکلات یکی از موادی اسـت کـه نسبت آرژینین بـه لیزین در آن زیاد اسـت، بـه افرادی‌کـه زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه بـه این کـه درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد اسـت در افراد مبتلا بـه این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

بررسی‌هاي بلندمدت نشان میدهند کـه مصرف این نوع شکلات بـه‌ دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا بـه بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری میشود. کافئین اسیدمعده را افزایش می دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن اسـت باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا بـه این بیماری شود.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و لاغری

همچنین بیماران مبتلا بـه رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. کافئین ماده‌اي محرک اسـت و تأثیرات آن تا 20 ساعت در بدن باقی میماند. از این‌رو، افراد مبتلا بـه بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.