پارس ناز پورتال

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید 

خودروهای هیبریدی اکنون در مرحله گذار قرار دارند،پیشرفت و توسعه فناوری انها در کشور هـای پیشرفته واقعا چشمگیر بوده است.خودرو هـای هیبرید در جهان پدیده جدیدی نیستند و بیش از یک دهه از ورودشان بـه بازار می گذرد و تا بـه حال توانسته اند جای خود را در بازار باز کنند. این مسئله بـه ویژه در کشور هـای پیشرفته دنیا نمود

 

بیشتری داشته است اما در کشورمان هم از حدود 2 سال پیش و بـه دنبال کاهش تعرفه واردات این خودروها شاهد حضور پررنگ ترشان در کشور هستیم بـه گونه ای که امسال و در نمایشگاه ماشین تهران، از چند محصول هیبرید رونمایی شد. با وجود افزایش حضور این خودروها در خیابان هـای شهری،

 

همچنان سوالات زیادی از سوی عموم خریداران در زمینه این خودروها شنیده میشود و بـه همین دلیل تصمیم گرفتیم در این پست بـه طور خلاصه چگونگی کارکرد این ماشین ها را مرور کنیم.

 

خودرو هـای هیبرید چیست؟

بـه طور عمومی خودروی هیبرید خودرویی است که از دو منبع نیروی متفاوت برای حرکت استفاده کند اما آن چـه امروزه بـه عنوان خودروی هیبرید شناخته میشود، خودرویی است که از نیروی یک موتور درون سوز «بنزینی یا دیزل و حتی گاهی گازسوز» و یک موتور الکتریکی برای حرکت استفاده میکنند.

 

انواع خودرو هـای هیبرید

در یک دسته بندی کلی میتوان خودرو هـای هیبرید را از نظرطراحی قوای محرکه بـه دو دسته سری و موازی تقسیم کرد. در خودرو هـای هیبرید سری، موتور درون سوز مستقیما بـه چرخ ها متصل نیست بلکه مانند یک ژنراتور عمل می کند و تنها وظیفه شارژ باتری خودرو را برعهده دارند و موتور «یا موتورهای» الکتریکی هستند که ماشین را بـه حرکت در می آورند.

 

در خودرو هـای هیبرید موازی، موتور درون سوز بـه همراه موتور الکتریکی نیروی ماشین را تامین می کند، بـه این معنی که هر دوی آن ها بـه چرخ ها متصل هستند و هر یک بـه تنهایی میتوانند نیروی حرکتی خودرو را تامین کنند. در بعضی از مدل ها، موتور الکتریکی بـه عنوان یک مجموعه واحد با موتور درون سوز و کوپل شده بـه آن طراحی میشود

 

و در بعضی دیگر از مدل ها این موتور الکتریکی بـه عنوان واحدی جدا از موتور درون سوز طراحی شده است هر چند در نهایت کارآیی کلی هر دوی این روش ها یکسان است.

 

شارژ باتری خودروی هیبرید از کجا می آید؟

موتور الکتریکی در صورتی که جریان الکتریسیته بـه آن متصل شود میتواند نیرو تولید کند اما همین موتور میتواند کارکردی بالعکس را هم داشته باشد. بـه این معنی که با دریافت نیروی مکانیکی، جریان الکتریکی تولید کند. در خودرو هـای هیبرید نیز دقیقا همین وضعیت رخ می دهد بـه این شکل که در زمان کارکرد موتور درون سوز در صورت خالی بودن

 

شارژ باتری ها، با چرخش موتور الکتریکی توان الکتریکی تولید میشود و این توان الکتریکی در نهایت باتری هـای ماشین را شارژ میکند. البته در بعضی از انواع خودروها و بـه ویژه انواع سری- موازی، یک دینام در مسیر انتقال قدرت موتور درون سوز بـه چرخ ها قرار دارد که بـه طور پیوسته میتواند باتری ماشین را شارژ کند و بـه همین دلیل این خودروها «که تویوتا پریوس هم نمونه ای از آنهاست» برتر از انواع عادی هستند.

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید

علاوه بر این، در خودرو هـای هیبرید موتور الکتریکی در زمان متوقف کردن ماشین هم شارژ می شود بـه این معنی که در زمان ترمزگیری، جریان الکتریکی این موتور قطع شده و موتور بار دیگر مانند یک ژنراتور عمل میکند و در طی ترمزگیری، با دریافت نیرو از چرخ ها باتری هـای ماشین را شارژ میکند ضمن آنکه از این طریق توان ترمزهای ماشین نیز تقویت می شود.

 

آیا خودرو هـای هیبرید را میتوان با برق شهری شارژ کرد؟

در سال هـای اخیر شماری از شرکت ها نمونه هایی موسوم بـه plug in Hybrid معروف بـه پلاگین تولید کرده اند که در آن ها شارژ باتری ها علاوه بر روش هـای گفته شده از طریق اتصال ماشین بـه شارژرهای مخصوص هم امکان پذیر است تا از این طریق در سفر هـای کوتاه نیازی بـه روشن شدن موتور درون سوز نباشد

 

و ماشین تنها با اتکا بـه نیروی الکتریکی حرکت کند. این خودروها گران تر از انواع معمولی هیبریدها هستند اما بـه دلیل آنکه میتوان شارژ باتری ها را در منزل یا محل کار انجام داد، در مسیرهای کوتاه کاملا همچون خودروی برقی هستند.

 

آیا خودرو هـای هیبرید می توانند تنها با موتور الکتریکی حرکت کنند؟

بـه دلیل ساختار قوای محرکه خودرو هـای هیبرید، این خودروها میتوانند تنها با موتور الکتریکی حرکت کنند و در این شرایط عملا مصرف بنزین و آلایندگی انها صفر است. این وضعیت تا زمانی ادامه پیدا میکند که ذخیره باتری آن ها بـه اتمام نرسیده باشد.

 

اگر شارژ باتری خودرو هـای هیبرید بـه اتمام برسد چـه اتفاقی می افتد؟

خودرو هـای هیبرید موازی میتوانند با موتور درون سوز و بدون وجود موتور الکترکی هم حرکت کنند و بـه همین دلیل اگر طی مسیر حرکت شارژ باتری انها بـه اتمام برسد ماشین بـه طور اتوماتیک با روشن کردن موتور درون سوز بـه راه خود ادامه میدهد ضمن آنکه میتواند از همین طریق باتری هـای ماشین را نیز شارژ کند

 

و بـه این ترتیب این خودروها هیچ گاه بـه دلیل اتمام ذخیره باتری ها متوقف نمی شوند. البته این وضعیت در خودرو هـای هیبرید سری متفاوت است چرا که در این خودروها موتور درون سوز بـه طور مستقیم بـه چرخ ها متصل نیست و با بـه کار افتادن آن، برق مورد نیاز سیستم تامین می شود هر چند این خودروها هم عملا هیچ گاه بـه دلیل خالی شدن باتری ها در راه نمیماند.

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید

مزیت خودروی هیبرید

بـه طور طبیعی مهم ترین مزیت یک خودروی هیبرید، مصرف سوخت پایین و آلایندگی کمتر آن نسبت بـه خودرو هـای معمولی است. خودروها بـه ویژه در ترافیک هـای شهری بخش عمده ای از زمان کارکرد ماشین، در حالت ساکن و خلاص می گذرد و این بـه معنای آن است که بنزین بدون آنکه حرکتی ایجاد کند می سوزد.

 

در یک خودروی هیبرید در شرایط ترافیک، موتور درون سوز بـه طور خودکار خاموش میشود و ماشین با توان الکتریکی بـه حرکت در می آید. مهم‌ترین مزیت موتور الکتریکی آن است که در حالت سکون هیچ توانی مصرف نمیکند و بـه این ترتیب ماشین تنها زمانی که بـه حرکت درمی آید، انرژی مصرف میکند ضمن آنکه موتورهای الکتریکی میتوانند

 

گشتاور «کشش» بسیار بالایی را از آغاز حرکت تولید کنند که این مسئله بـه معنای آن است که ماشین بـه راحتی میتواند با سرنشینان کامل در ترافیک شهری حرکت کند و بـه همین دلیل مصرف سوخت این خودروها بـه طور معمول در شهر پایین تر از جاده است.

 

یک خودروی هیبرید چگونه کار میکند؟

از نظر رانندگی، یک خودروی هیبرید هیچ تفاوتی با خودرو هـای معمولی ندارد و بـه این ترتیب نیازی بـه آموزش خاصی برای راندن این خودروها نیست اما در باطن این خودروها مجموعه پیچیده ای از سیستم هـای الکترونیکی و مکانیکی وظیفه بـه حرکت درآوردن ماشین را بر عهده دارند و همین موضوع خودرو هـای هیبرید را بـه فناوری بسیار پیشرفته ای تبدیل میکند.

 

اصلی ترین اجزای یک خودروی هیبرید عبارت است از: موتور درون سوز «معمولاً بنزینی»، موتور الکتریکی، باک سوخت، مجموعه باتری ها، گیربکس، سیستم تقسیم نیرو و مجموعه الکترونیکی مدیریت سیستم هیبرید.موتور درون سوز این خودروها از نظر ساختار تفاوتی با موتورهای بـه کار رفته در سایر خودروها ندارد هر چند خودروسازان بزرگ تلاش میکنند

 

بیشترین کارآیی را از این موتورها بـه دست آورند. موتور الکتریکی بـه کار رفته در خودرو هـای هیبرید نمونه هـای پیچیده ای هستند چرا که از یک سو باید ابعاد کوچک و وزن کمی داشته باشد و از سوی دیگر باید بتواند قدرت بالایی تولید کند و بـه همین دلیل تعداد انگشت شماری از شرکت ها توانایی تولید آن را دارند. مجموعه باتری هـای این خودروها

 

نیز با آن انچه در خودرو هـای معمولی میبینیم متفاوت است و در حقیقت بخش عمده ای از قیمت بالاتر یک خودروی هیبرید نسبت بـه یک خودروی معمولی را همین مجموعه باتری ها تشکیل می دهد.

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید

تویوتا پریوس هیبریدی

این باتری ها «که در بسیاری از خودروها شبیه بـه باتری هـای بـه کاررفته در تلفن هـای همراه و لپ تاپ ها ولی در ابعاد بزرگ‌تر است» بـه طور معمول در کف صندوق عقب و یا فضای میان صندوق و سرنشینان جاسازی میشود تا حجم اتاق ماشین را اشغال نکند.

 

گیربکس بـه کار رفته در این خودروها اتوماتیک است و معمولاً از نوع CVT انتخاب می شود هر چند در نمونه هایی که از ابتدا بـه عنوان یک ماشین بنزین سوز طراحی شده اند و بعدا مدل هیبرید آن ها نیز بـه تولید رسیده همچنان شاهد بهره گیری از گیربکس هـای اتوماتیک عادی هستیم. علاوه بر گیربکس، بعضی از خودرو هـای هیبرید

 

«که بـه انواع سری- موازی معروفند» یک بخش مستقل برای تقسیم نیروی دریافتی از موتور الکتریکی و درون سوز دارند که وظیفه آن مدیریت انتقال نیروی «از هر یک از موتورها یا هر دوی آن ها بـه چرخ ها و یا از موتور درون سوز بـه موتور الکتریکی جهت شارژ باتری ها و یا از چرخ ها بـه موتور الکتریکی جهت شارژ باتری ها» است هر چند بیشتر خودروها فاقد این بخش هستند و موتور الکتریکی بـه طور مستقیم بـه موتور درون سوز متصل است.

 

نیروی محرک خودرو میتواند از هر یک از دو موتور درون سوز و یا الکتریکی و یا هر دوی انها تامین شود ضمن آنکه موتور درون سوز میتواند باعث بـه حرکت درآوردن موتور الکتریکی شود که در نهایت همچون یک ژنراتور باعث شارژ باتری ها می شود. در کنار این ها در زمان توقف هم نیروی چرخ ها در جهت عکس بـه موتور الکتریکی میرسد که این بار هم این موتور در نقش ژنراتور عمل میکند و باعث شارژ باتری ها میشود.

 

در کنار همه ی ي اینها، بخش الکترونیکی ویژه ای مدیریت تمام این امور را برعهده دارد و جهت انتقال نیرو و منبع تامین نیروی حرکتی را بازرسی می کند.

 

آیا همه ی ي شرکت ها خودروی هیبرید تولید میکنند؟

فناوری ساخت یک خودروی هیبرید بسیار پیچیده است و بـه همین دلیل تنها بعضی از شرکتهای خودروساز دانش فنی ساخت خودروی هیبرید را دارند. البته برخی معتقدند که خودرو هـای الکتریکی و یا خودرو هـای دیزل پاک، آینده صنعت خودروسازی را رقم خواهندزد و بـه همین دلیل بعضی از شرکت ها بـه جای سرمایه گذاری روی خودرو هـای هیبرید، روی سایر انواع ماشین سرمایه گذاری کرده اند که باعث شده تنوع مدل هـای هیبرید بسیار محدود باشد.

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانید

کونیگ زگ رگرا‬‎، هایپر کار هیبریدی

 

آیا میتوان هر خودرویی را بـه صورت هیبرید تولید کرد؟

 بـه گزارش پارس ناز بـه صورت تئوری تقریبا میتوان هر خودرویی را با قوای محرکه هیبرید طراحی کرد اما بـه دلیل هزینه بالای مهندسی و طراحی خودرو و قیمت بالای خودرو هـای هیبرید معمولاً شرکت ها بعضی از مدل هـای پرفروش خود را بـه خودروی هیبرید تبدیل میکنند. البته بعضی از شرکت ها «از جمله تویوتا، هوندا و اخیرا هیوندای» خودروهایی را بـه طور ویژه بـه عنوان خودروی هیبرید طراحی و تولید می کنند.

 

این خودروها برخلاف نوع اول، خودرو هـای بنزین سوز تبدیل شده بـه هیبرید نیستند بلکه از ابتدا بـه عنوان یک خودروی هیبرید طراحی و مهندسی شده اند و بـه همین دلیل توانایی بیشتری نسبت بـه مدل هـای تبدیل شده از بنزین سوز بـه هیبرید دارند.

درباره خودروهای هیبریدی بیشتر بدانیدهیوندای سوناتای هیبریدی

 

خودروی هیبرید در عمل

1. آغاز حرکت: در آغاز حرکت ماشین می تواند تنها با نیروی موتور الکتریکی حرکت کند و نیازی بـه روشن شدن موتور بنزین سوز نیست. بـه این ترتیب ماشین در آغاز حرکت فاقد آلایندگی و مصرف سوخت است.

 

2. حرکت با سرعت پایین: در حالت حرکت با سرعت پایین بـه عنوان مثال در ترافیک هـای شهری، بـه دلیل آنکه نیاز بـه توان بالایی نیست، تنها موتور الکتریکی فعال است و موتور بنزین سوز خاموش خواهدبود. بـه دلیل گشتاور بالای موتور الکتریکی که در آغاز حرکت آن را در اختیار راننده قرار میدهد، این موتور بـه راحتی میتواند

 

خودرو و سرنشینان را در ترافیک شهری با سرعت هـای پایین تا متوسط بـه پیش ببرد بدون آنکه نیاز بـه مصرف بنزین باشد. این شرایط میتواند تا زمان اتمام باتری هـای ماشین ادامه پیدا کند که در خودرو هـای مختلف متفاوت است اما بـه طور معمولی بـه حدود 40 کیلومتر نیز می رسد. لازم بـه ذکر است در این حالت در زمان توقف ماشین هیچ نیرویی مصرف نمی شود و عملا 40 کیلومتر مسافت ممکن است طی چند ساعت طی شود.

 

3. شتاب گیری: در صورتی که راننده با فشردن پدال گاز قصد شتاب گیری داشته باشد، موتور بنزین سوز بـه صورت خودکار روشن شده و وارد مدار میشود. در این حالت ترکیب توان موتور بنزین سوز و موتور الکتریکی باعث شتاب گیری سریع ماشین میشود و میتواند ماشین را بـه سرعت هـای بالا برساند.

 

البته خودرو هـای هیبریدی بـه گونه ای تنظیم شده اند که در این وضعیت نیز موتور بنزین سوز در بهترین شرایط کارکرد خود باشد تا کمترین میزان سوخت مصرف شود.

 

4. حرکت در مسیرهای سربالایی: در این مسیرها نیز با توجه بـه شیب مسیر و وزن خودرو و میزان فشار راننده بر پدال گاز ممکن است هر دو موتور فعال باشند. با توجه بـه گشتاور بالای موتور الکتریکی، طی کردن این مسیرها با خودرو هـای هیبرید آسان تر از خودرو هـای بنزین سوز است.

 

5. حرکت با سرعت ثابت: در این شرایط با توجه بـه میزان سرعت ماشین ممکن است موتور الکتریکی یا موتور بنزین سوز یا هر دو وارد مدار شوند. در زمان حرکت با سرعت ثابت، در صورتی که ذخیره انرژی باتری ها کم باشد خودرو بـه صورت خودکار با بخشی از نیروی موتور بنزین سوز و از طریق چرخش موتور الکتریکی که اینک نقش ژنراتور را دارد اقدام بـه شارژ باتری ها می کند تا باتری هـای ماشین برای استفاده هـای بعدی همواره در بالاترین میزان شارژ خود قرار داشته باشند.

 

6. حرکت در مسیرهای سراشیبی: در این مسیرها نیازی بـه نیروی موتور بنزین سوز نیست ضمن آنکه در این زمان بـه دلیل اتصال موتور الکتریکی بـه چرخ ها، با چرخش موتور الکتریکی باتری هـای خودرو نیز شارژ می شوند ضمن آنکه این موتور باعث میشود توان ترمزهای ماشین نیز تقویت شود.

 

7. توقف: در زمان توقف بـه عنوان مثال پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک هـای سنگین موتور بنزین سوز بـه طور اتوماتیک خاموش شده و ماشین بـه حالت الکتریکی در می آید.