پارس ناز پورتال

دانه کاج و خواص تغذیه ای آن را بشناسید

دانه کاج و خواص تغذیه ای آن را بشناسید

دانه کاج و خواص تغذیه ای آن را بشناسید 

دانه کاج خواص زیادی دارد. کاج اکنون در همه جا به وفور یافت می شود و ما می توانیم از دانه های آن نهایت استفاده را ببریم. حتما تا کنون درباره ی قدرت بادام شیرین شنیده اید ، اما آیا درباره دانه ی کاج ، یعنی دانه ای که از نظر تغذیه ای به بادام بسیار نزدیک است ، آگاهی دارید ؟

 

این دانه ی کوچک هم خوشمزه و هم مغذی است و فواید زیادی مثل پیشگیری از انواع سرطان و حتی بهبود اختلالات روحی دارد. با این وجود که امروزه دانه ی کاج در سراسر دنیا یافت می شود ، تنها هجده نوع از درخت کاج در اروپا ، آمریکای شمالی و آسیا ، قادر به تامین دانه ی کافی برای استفاده ی مردم سراسر جهان می باشند.

 

اما به طور کلی دانه ی کاج برای بیش از ده هزار سال کاشت و برداشت می شده و در تاریخ یونان باستان ، به عنوان غذای سربازان ، از آن نام برده شده است.

 

حقایق تغذیه ای دانه ی کاج

دانه ی کاج دانه ای خوراکی است که از درخت کاج گرفته می شود. پروسه ی تولید دانه ای که شما در بازار می بینید و خریداری می نمایید کمی پیچیده است که از پرورش میوه ی کاج آغاز می شود. با توجه به گونه ی درخت ، پروسه ی پرورش ممکن است نزدیک به دو سال طول بکشد. وقتی میوه ی کاج اصطلاحا به بلوغ رسید ،

 

چیده شده و در کیسه ای پارچه ای و در معرض گرما ، معمولا نور آفتاب ، قرار می گیرد تا خشک شود. خشک شدن میوه نیز ۲۰ روز نیاز دارد. سپس میوه ها را شکسته و دانه ی آن را خارج می کنند تا برای مصرف آماده شود.به عنوان دانه ای درختی ، دانه ی کاج مثل بادام زمینی در دسته ی بقولات قرار نمی گیرند ،

 

بلکه به میوه های سخت مثل بادام شباهت بیشتری دارد. این بدان معناست که بعد از خارج کردن دانه ی کاج از میوه ، برای مصرف باید پوست آن را نیز بشکنید.اما فواید دانه ی کاج بسیار زیاد و با ارزش است. این دانه های کوچک سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن انسان می باشند.

 

خیلی به میزان چربی آن توجه نکنید ، مثل بادام ، چربی های مفید در دانه ی کاج هم در بدن احساس سیری ایجاد می نماید و به کاهش وزن هم کمک می کند.

 

هر ۲۸ گرم از این دانه ، که میزان مناسبی برای یک وعده محسوب می شود ، شامل :

۱۹۱ کالری
۱۹ گرم چربی
۱۶۹ میلی گرم پتاسیم ( ۴ درصد از نیاز روزانه )
۳.۷ گرم کربوهیدرات
۱ گرم فیبر ( ۱ درصد از نیاز روزانه )
۳.۹ گرم پروتئین ( ۷ درصد از نیاز روزانه )
۱.۶ میلی گرم آهن ( ۸ درصد از نیاز روزانه )
۷۱ میلی گرم منیزیم ( ۱۸ درصد از نیاز روزانه )
۱۶۳ میلی گرم فسفر ( ۱۶ درصد از نیاز روزانه )
۱.۸ میلی گرم زینک ( ۱۲ درصد از نیاز روزانه )
۰.۱ میلی گرم تیامین ( ۷ درصد از نیاز روزانه )
۰.۰۶ میلی گرم ویتامین B12 / ریبوفلاوین ( ۳.۵ درصد از نیاز روزانه )
۱.۲ میلی گرم نیاسین ( ۶.۲ درصد از نیاز روزانه )
۲.۷ میلی گرم ویتامین E 8.8 (درصد از نیاز روزانه )
۱۵.۳ میکروگرم ویتامین K 19 (درصد از نیاز روزانه ) می باشد .