پارس ناز پورتال

دخالت خانواده در زندگی مشترک با همسرمان را چگونه کنترل کنیم ؟

دخالت خانواده در زندگی مشترک با همسرمان را چگونه کنترل کنیم ؟

دخالت خانواده در زندگی مشکلی است که بسیاری از زوج‌ها با آن درگیر می‌شوند. همه ما پس از تشکیل زندگی مشترک دوست داریم دیگران حریم شخصی‌مان را رعایت کنند. اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها توجهی به این موضوع ندارند.

 

ترس از اینکه شما نتوانید به‌تنهایی از پس مشکلات بربیایید یا علاقه بیش از حد از جمله دلایلی هستند که باعث دخالت آنها می‌شود. ولی دلیل دخالت هرچه که باشد این موضوع مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما به دنبال می‌آورد.

 

به همین خاطر باید راه‌های مدیریت‌کردن زندگی و حفظ حریم خانواده جدیدتان را یاد بگیرید. ما همیشه و برای انجام هر کاری با متخصصان مشورت می‌کنیم. در این شرایط نیز کمک‌گرفتن از مشاور خانواده بهترین راهکاری است که برای مدیریت‌کردن این دخالت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره حضوری و تلفنی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو بهرمند شوید. 

 

دخالت خانواده در زندگی مشترک

به‌خصوص زمانی که تازه زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم دخالت خانواده‌ها مشکلی است که بیشتر با آن مواجه می‌شویم. متأسفانه بسیاری از مواقع پدر و مادرها فکر می‌کنند که دخالت در زندگی فرزندشان ایرادی ندارد. آنها معتقدند کارشان دخالت نیست.

 

بلکه از روی علاقه و خیرخواهی که برای شما و زندگی مشترکتان دارند این کار را انجام می‌دهند. و همین تصور است که باعث پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود. اما باید این نکته را بدانید که دخالت کردن یا نکردن خانواده در زندگی مشترک شما بیش از هرکسی به خود و همسرتان بستگی دارد.

 

هرچقدر شما بیشتر با مهارت‌های مدیریت زندگی‌تان آشنا باشید بهتر هم می‌توانید جلوی دخالت‌ها را بگیرید. اگر احساس می‌کنید که در این زمینه ضعیف هستید بهتر است توصیه می کنیم برای تقویت مهارت‌های خود از خدمات مشاوره ازدواج مرکز ذهن نو بهرمند شوید. 

 

پیامدهای دخالت خانواده در زندگی

 

علاوه بر پدر و مادرها بعضی از دختران و پسران نیز دخالت خانواده را موضوع عادی می‌دانند. آنها معتقدند که پدر و مادرشان دلسوز هستند. و حتی بسیاری از مواقع خودشان با صحبت‌کردن راجع به تمام مسائل زندگی مشترک به پدر و مادر اجازه دخالت بیشتر را می‌دهند. به همین خاطر بهتر است کمی با پیامدهای این موضوع و آسیب‌هایی که به رابطه شما وارد می‌کند با دقت بیشتری نگاه کنید. مهم‌ترین این آسیب‌ها عبارتند از:

 

آسیب‌دیدن رابطه عاطفی

زندگی مشترک فرایندی است که در آن همه چیز باید به درخواست هر دوی شما انجام شود. این یعنی اگر همسرتان از موضوعی رضایت نداشته باشد شما هم نباید آن را انجام بدهید. در غیر این صورت باید خطر آسیب‌دیدن رابطه را بپذیرید.

 

وقتی طرف مقابل ما احساس کند خواسته و رضایت او اهمیتی ندارد طبیعتاً از ما ناراحت می‌شود. این مسئله به‌تدریج شما و همسرتان را از هم دور می‌کند. و مشکلاتی مثل سردی عاطفی را به دنبال خواهد داشت.

 

به‌علاوه گاهی اوقات همسرتان نیز دست به رفتار متقابل می‌زند. این یعنی او نیز از این به بعد در کارهایش به رضایت شما فکر نخواهد کرد. و این شرایط کیفیت زندگی مشترک شما را تا حد زیادی تحت‌تأثیر خودش قرار می‌دهد.

 

ازبین‌رفتن حرمت‌ها

دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک شما گاهی اوقات باعث برخوردهایی بین خانواده و همسرتان می‌شود. این موضوع به‌تدریج احترام میان آنها را از بین می‌برد. وقتی احترام‌ها از بین بروند مشکلات جدی در رابطه میان همسر و خانواده شما پیش می‌آید که قطعاً بیش از هرکسی به خودتان آسیب خواهد زد.

 

دلایل دخالت خانواده در زندگی

 

از جمله مهمترین علت دخالت خانواده در زندگی مشترک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

صحبت‌کردن راجع به مشکلات زندگی مشترک

اصلی‌ترین دلیل دخالت خانواده‌ها این است که شما یا همسرتان همه چیز را به آنها می‌گویید. وقتی پدر و مادرها در جریان مشکلات ما قرار می‌گیرند دچار اضطراب می‌شوند. آنها احساس می‌کنند که باید به هر شکلی که می‌توانند از ما مراقبت کنند. همین موضوع باعث خواهد شد که ناخواسته و از روی خیرخواهی شروع به دخالت در زندگی مشترک ما بکنند.

 

وابستگی بیش از حد به خانواده

آمار دخالت معمولاً در خانواده‌هایی بالاتر است که فرزند و پدر و مادر وابستگی بالایی به هم دارند. این وابستگی باعث می‌شود که شما نسبت به حد و حریم زندگی مشترکتان بی‌توجه باشید.

 

طبیعتاً وقتی که ما حد و مرزی را با دیگران رعایت نکنیم آنها بیش از حد معمول در جریان مشکلات زندگی‌مان قرار می‌گیرند. همین مسئله گاهی اوقات باعث دخالت خانواده‌ها می‌شود. زیرا آنها آن‌قدری که باید احساس نمی‌کنند که می‌بایست برای حریم شخصی شما احترام قائل شوند.

 

شما آمادگی تشکیل خانواده را نداشته‌اید

اگر شما به هر دلیلی آمادگی لازم برای تشکیل خانواده را نداشته‌اید یا حداقل پدر و مادرتان این‌طور فکر می‌کنند باید منتظر دخالت آنها در زندگی‌تان باشید. نگهداری از زندگی مشترک نیاز به مهارت‌های بسیاری دارد.

 

وقتی پدر و مادر احساس کنند که شما این مهارت‌ها را ندارید سعی می‌کنند تا با برعهده گرفتن مسئولیت زندگی‌تان از آسیب‌دیدن آن جلوگیری کنند. اما متأسفانه بسیاری از آنها نمی‌دانند که همین رفتار بزرگ‌ترین آسیبی است که می‌تواند به زندگی جدید شما وارد شود.

 

راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت خانواده در زندگی

حریم شخصی زندگی‌تان را حفظ کنید

قبل از هر چیز یاد بگیرید که در عین صمیمیت با دیگران مرزهایتان را نیز رعایت کنید. یادتان باشد صمیمیت به این معنی نیست که پدر و مادر یا هر کس دیگری باید از تمام رازها و مسائل زندگی‌مان خبر داشته باشد.

 

هرچقدر شما بتوانید حریم شخصی زندگی مشترکتان را بهتر حفظ کنید دخالت‌ها نیز کمتر خواهد شد. ساده‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف این است که خانواده یا هرکس دیگری را در جریان همه چیز زندگی مشترکتان قرار ندهید.

 

بالغانه رفتار کنید

شروع زندگی مشترک به این معنی است که شما یک مسئولیت سنگین و جدی را قبول کرده‌اید. چقدر برای این موضوع آماده هستید؟ همان‌طور که گفتیم هرچقدر خانواده‌تان احساس کنند شما در مدیریت‌کردن زندگی مشترک ضعیف هستید تلاش می‌کنند تا به‌جای شما این کار را انجام بدهند.

 

پس اگر می‌خواهید راه دخالت را روی خانواده‌ها ببندید یک راهکار این است که مدیریت زندگی‌تان را در دست بگیرید و بالغانه رفتار کنید. هرچقدر شما بهتر بتوانید زندگی مشترک را اداره کنید خانواده‌ها هم خیالشان راحت شده و کمتر در موضوعات مختلف زندگی‌تان دخالت می‌کنند. شما می‌توانید مشاوره‌های لازم برای مدیریت‌کردن زندگی مشترک و مهارت‌هایی که لازم است بلد باشید را از یک مشاور خانواده یاد بگیرید.

 

اجازه دخالت ندهید

اینکه در مقابل دخالت اطرافیان چطور واکنش نشان می‌دهید نکته بسیار مهمی در ادامه‌پیداکردن این رفتار است. وقتی ما در مقابل رفتار دیگران سکوت می‌کنیم آنها احساس می‌کنند که با حرف‌ها و کارهایشان موافق هستیم. به همین خاطر یک راه مهم این است که در زمان مناسب، واکنش مناسبی نشان بدهید.

 

برای مثال وقتی خانواده از شما می‌خواهند که یک کار را به شکل خاصی انجام بدهید بهتر است ابتدا از آنها بابت دلسوزی و توجهشان تشکر کنید. سپس بگویید که به نظرشان فکر می‌کنید. یا وقتی تصمیمی می‌گیرید که با خواسته آنها مخالف است در نهایت ادب دلایل خود را برای رد کردن نظر آنها بیان کنید؛ و بگویید که شما و همسرتان تصمیم دیگری دارید.

 

دخالت خانواده در زندگی و اهمیت مشاوره

 

ما برای برطرف‌کردن هر مشکلی به دنبال متخصص مربوط به آن می‌گردیم. پس بهترین راه برای برطرف‌کردن مشکلی مثل دخالت خانواده‌ها نیز این است که از یک متخصص خانواده کمک بگیرید. ترس از ناراحت شدن خانواده‌ها، اینکه همسرتان هم احساس می‌کند پدر و مادرش حق دخالت دارند، وابستگی‌های مالی و حمایتی به خانواده‌ها و بسیاری از مسائل دیگر تلاش شما برای ازبین‌بردن دخالت خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

 

مدیریت‌کردن این شرایط به‌تنهایی کار بسیار سختی خواهد بود. اما مشاورین به‌خوبی می‌توانند مهارت‌ها و راهکارهای لازم را به شما آموزش دهند تا بتوانید شرایط را آن‌طور که می‌خواهید مرتب کنید. پس اگر درگیر مشکل دخالت خانواده‌ها شده‌اید بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

 

گاهی اوقات حتی شاید لازم باشد که مشاور جلساتی را با خانواده شما ترتیب بدهد و آموزش‌های لازم راجع به حد و مرزهایی که می‌بایست رعایت کنند را به آنها بدهد. برای دریافت مشاوره خانواده از مرکز مشاوره ذهن نو کلیک کنید. 

 

مشاوره خانواده تلفنی

 

خیلی وقت‌ها صحبت‌کردن با یک مشاور برای ما ممکن نیست. شاید شما به هر دلیلی امکان بیرون آمدن از خانه و وقت‌گذاشتن برای یک جلسه یک‌ساعته را نداشته باشید. یا شاید درگیر یک بحران فوری شده باشید و بخواهید که در لحظه از یک نفر کمک بگیرید.

 

همه این مشکلات باعث می‌شود که ما به رفتن پیش یک مشاور فکر نکنیم. اما خبر خوب این است که در این شرایط شما می‌توانید از مشاوره خانواده تلفنی استفاده کنید. شما در هر زمان و هرجا که باشید می‌توانید با استفاده از یک تلفن به مشاور خانواده وصل شوید. به‌علاوه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع از مشاوره هم درست به‌اندازه مشاوره‌های حضوری مفید است.

 

مشاوره ازدواج تلفنی مرکز ذهن نو

 

دخالت خانواده در زندگی مشترک با همسرمان را چگونه کنترل کنیم ؟

یکی دیگر از زمان‌هایی که شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاوره تلفنی و سریع مشکلاتتان را حل کنید مشاوره ازدواج است. همه ما وقتی قرار است ازدواج کنیم سؤالات بسیاری در ذهنمان داریم؛ و مسائل بسیاری هستند که نمی‌دانیم.

 

گاهی اوقات هم به دنبال یک راه‌حل فوری برای مشکلی مثل دخالت خانواده‌هایمان می‌گردیم. در این موقعیت‌ها بهتر است از یک مشاور ازدواج تلفنی استفاده کنید. مشاورین با دقت مشکلات و شرایط شما را بررسی کرده و راه‌حل مناسب برای تغییر شرایط را به شما آموزش می‌دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و خانواده می توانید در هر زمان از روز با برترین متخصصان در مرکزمشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم دخالت‌های خانواده همسرم را در زندگی‌مان کم کنم؟

 

بهتر است در یک شرایط مناسب با همسرتان صحبت کنید و راجع به این موضوع به یک راهکار مشترک برسید. حفظ حریم خصوصی زندگی و همین‌طور صحبت‌کردن با خانواده‌ها از جمله راهکارهایی هستند که در این شرایط به شما کمک خواهد کرد.